دوره‌ های آموزشی نووا
فوریه 19, 2016

آموزش تنظیمات کارت شبکه وایرلس در لینوکس

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش تنظیمات کارت شبکه وایرلس در لینوکس

آموزش تنظیمات کارت شبکه وایرلس در لینوکس

کارت شبکه های وایرلس دارای تنظیمات خاصی میباشد که کارت شبکه های کابلی این تنظیمات را ندارند. مثلا مشخص کردن ناحیه (کشور) یا قدرت دریافت و ارسال سیگنال توسط آنتن (TX Power) و یا ملحق شدن به Access Point ها و … در این آموزش قصد دارم تا مجموع این تنظیمات را در محیط ترمینال لینوکس توضیح دهم. در آموزش قبلی (آموزش پیکربندی شبکه در لینوکس) نحوه تنظیم کردن آدرسهای  IP , DNS , Default Gateway و … را گفتم که میتوانید از آن نیز برای یادگیری تنظیمات عمومی کارت شبکه در لینوکس استفاده کنید.

پیشنهاد: در صورت علاقه به یادگیری سیستم عامل لینوکس میتوانید از صفحه آموزش کامل لینوکس در سایت نووا بلاگ استفاده کنید.

نمایش کارت شبکه های قابل استفاده

برای نمایش کارت شبکه های وایرلس میتوانید از چندین دستور مختلف استفاده کنید. یک استفاده از دستور ifconfig به صورت خالی دو استفاده از دستور iwconfig بدون پارامتر سه استفاده از دستور iw با پارامتر dev چهار استفاده از دستور airmon-ng بدون هیچ پارامتری، برای مثال:

ifconfig

iwconfig

iw dev

airmon-ng

نکته: توجه داشته باشید در لینوکس حروف کوچک و بزرگ متفاوت است و اکثر دستور ها را باید با حروف کوچک تایپ کنید.

مشخص کردن ناحیه شما

مشخص کردن ناحیه (Regulatory) یکی از مواردی میباشد که در ایران هیچ اهمیتی ندارد ولی در کشورهای دیگر این موضوع حائز اهمیت است. اما اهمیت مشخص کردن ناحیه در چیست؟ اهمیت آن در مشخص کردن توان آنتن های کارت شبکه (TX Power) میباشد. مثلا در امریکا شما نمیتوانید بیشتر از 27 TX Power برای آنتن دستگاه وایرلس خود استفاده کنید.

اما در ایران این مورد را میتوانید روی هر چه که خواستید تنظیم کنید. فقط باید توجه داشته باشید هر قدر توان آنتن ها را بالاتر بیاورید Noise آنتن ها را هم بیشتر میکنید همچنین امکان سوختن کارت شبکه را هم بالاتر میآورید. پس سعی کنید نسبت به محیط و توان کارت شبکه خود این مورد را تنظیم کنید. برای تنظیم کردن ناحیه باید از دستور iw با پارامتر reg استفاده کنید برای مثال:

iw reg set IR

در دستور بالا پارامتر reg برای مشخص کردن Regulatory و پارامتر set هم ناحیه مورد نظر شما را مشخص میکند. در این مثال IR برای ایران است و US برای امریکا میباشد.

تنظیم قدرت آنتن کارت شبکه

پس از مشخص کردن ناحیه میتوانید توان TX Power یا همان قدرت آنتن دهی کارت شبکه وایرلس را مشخص کنید. برای این کار باید از دستور iwconfig استفاده کنید برای مثال:

iwconfig wlan0 txpower 29

در دستور بالا پس از iwconfig کارت شبکه وایرلس خود را مشخص نمودیم (wlan0) سپس از پارامتر txpower برای مشخص کردن قدرت آنتن ها استفاده شد.

نمایش فهرست شبکه های وایرلس

برای مشاهده شبکه های وایرلس نیاز است از دستور iwlist به همراه نام کارت شبکه و پارامتر s برای بررسی کردن شبکه ها استفاده کنید. برای مثال:

iwlist wlan0 s

ملحق شدن به شبکه وایرلس

برای ملحق شدن به یک شبکه وایرلس باید از دستور iwconfig به همراه پارامتر essid استفاده کنید. که این مورد را در یک مثال برایتان توضیح خواهم داد:

iwconfig wlan0 essid Access-Point

در مثال بالا بعد از دستور iwconfig کارت شبکه وایرلس مشخص شده سپس از پارامتر essid برای مشخص کردن نام Access Point یا همان SSID شبکه وایرلس استفاده شده است. اما مثال بالا برای شبکه های استفاده میشود که از Encryption استفاده نکرده اند. در صورتی که شبکه مورد نظر شما دارای رمز عبور باشد. باید از پارامتر key برای مشخص کردن رمز عبور استفاده کنید. برای مثال:

iwconfig wlan0 essid MY-WIFI key 12345678

نکته: پس از ملحق شدن به شبکه باید از دستور dhclient برای دریافت آدرسهای IP و … استفاده کنید در غیر این صورت باید کلیه آدرسها را به صورت دستی وارد نماید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

13 پاسخ به “آموزش تنظیمات کارت شبکه وایرلس در لینوکس”

  1. Avatar photo damoon گفت:

    واقعا عالین.امیدوارم در رابطه با شبکه های وایرلس بیشتر اطلاعات بدین.ممنون

  2. Avatar photo فرهاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من کالی رو روی تبلتم نصب کردم و ب راحتی از اینترنت استفاده میکنم اما دستور airmon-ng و aircrack-ng اجرا نمیشه با اینکه مودم منو شناسایی کرده و ب راحتی بروز رسانی و نصب از طریق ترمینال انجام میشه ..لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

    • سلام و سلامت باشید
      زمانیکه دستور airmon-ng یا airodump-ng رو اجرا میکنید با چه خطایی مواجه میشید؟ یا کلا هیچ پیامی هم نمایش داده نمیشه؟
      از کدوم نسخه کالی استفاده میکنید؟

  3. Avatar photo hamed گفت:

    سلام خسته نباشید.لینوکس کالی کارت شبکه رو نمی شناسه نمی دونم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • سلام
      لطفا کمی بیشتر توضیح بدید
      از چه سخت افزاری استفاده میکنید؟ اسم لپتاپ یا مدل Motherboard چیه؟
      آخرین نسخه Kali رو دانلود کردید؟ نسخه های Light که نیستند (گزینه های که حجمش کمتر از ۱ گیگ)

      • Avatar photo ارمین گفت:

        در برنامه کالی لینوکس که روی ماشین مجازی اجرا میشود از چه کارت شبکه وایرلسی میتونم استفاده کنم تا مانیتورینگ شبکه رو انجام بده و سیستم عامل هم مک او اس دارم که روش کالی لینوکس نصب کردم هم ویندوز به همین ترتیب

  4. Avatar photo Arash گفت:

    سلام وقت بخیر

    من اوبنتو ۱۶ رو نصب کردم ولی نمیدونم چطوری میشه به وسیله وای فای به نت متصل بشم.
    در واقع مثل ویندوز چیزی نیس که بزنم لیست شبکه ها بیاد،

    ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    • سلام آرش جان
      اگر آیکون وایرلس رو در سمت راست بالا مشاهده نمیکنید به احتمال زیاد درایور کارت شبکه وایفای تون نصب نیست. (تنظیمات شبکه در لینوکس)
      نسخه جدید اوبونتو رو نصب کنید (Ubuntu 18.04) به اینخاطر که نسخه 16.04 از رده خارج شده 🙂
      در دسکتاپ Gnome خیلی ساده از بخش منوی تنظیمات مثل اندورید میتونید به شبکه Wireless یا LAN متصل بشید.
      موفق باشید

  5. Avatar photo Ahmad گفت:

    سلام خسته نباشید من لینوکس مینت رو نصب کردم ایکون وای فای رو داریم اما چیزی پیدا نمیکنه نشون نمیده و اصلا به اینترنت دسرسی ندارم چیکار کنم

  6. Avatar photo Amir گفت:

    سلام من ubuntuنصب کردم به صورت dual الان اصلا ایکون wifi وجود نداره و فقط از طریق کابل به اینترنت وصل میشه.موندم چیکار کنم

  7. Avatar photo علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید یه کارت وایرلس مدل tw 1000 خریدم و روی یکی از کامپیوتر هام کالی لینوکس رو به صورت بوت دارم و سیستم عامل اصلیم هست دارم وقتی کارت وایرلس usb رو وارد میکنم شناسایی نمیشه در ضمن باید بگم کالی آخرین و کامل ترین نسخه هست که دارم ؛ نیاز دارم به شبکه داخلی وایرلس که راه اندازی کردم وصل بشم از طریق این کامپیوتر لطفا کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *