دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 23, 2016

آموزش نصب آنتی ویروس در لینوکس

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش نصب آنتی ویروس در لینوکس

آموزش نصب آنتی ویروس در لینوکس

زمانی که از لینوکس صحبت میشود، یکی از ویژگی های لینوکس که بیش از دیگر ویژگی های لینوکس به چشم میخورد. سطح بالای امنیت در لینوکس میباشد. شاید ندانید در بین کاربران لینوکس نصب آنتی ویروس اصلا معنای ندارد، چرا که معمولا توزیع های لینوکس ویروسی نمیشوند. و این هم به این خاطر میباشد که لینوکس همانند ویندوز بدخواه ندارد. یعنی کمتر کسی حاضر به تولید ویروس برای لینوکس است، چرا که عموم کاربران دنیا از ویندوز استفاده میکنند. و ویروس نویس ها هم زمان خود را برای تولید ویروس در ویندوز و دیگر سیستم عامل های رایج بین کاربران مثل اندروید میگذارند. تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

پیشنهاد: در صورت علاقه میتوانید از آموزش کار با سیستم عامل Ubuntu برای آشنایی بیشتر با محیط Ubuntu و یادگیری مبتدی آن استفاده کنید. همچنین اگر علاقه به یادگیری حرفه ای لینوکس داردی میتوانید از آموزش کامل لینوکس نیز استفاده کنید.

آیا لینوکس نیاز به آنتی ویروس دارد؟

اینکه بدانید آیا توزیع های لینوکس نیاز به آنتی ویروس دارند یا خیر بسته به موقعیت کاری افراد دارد. مثلا اگر یک کاربر خانگی هستید این نوید را به شما میدهم که اصلا نیاز به نصب هیچ گونه آنتی ویروسی نیست. چرا که هیچ خطری شما را تهدید نمیکند. اما اگر در مکانی کار میکند که حفظ امنیت اطلاعات از اهمیت بالای برخوردار است. پس بهتر است یک آنتی ویروس خوب هم داشته باشید. تا از خطر های احتمالی جلوگیری کنید.

چه آنتی ویروسی در لینوکس نصب کنیم؟

همانند ویندوز کمپانی های زیادی برای لینوکس آنتی ویروس تولید نموده اند. مثلا اگر در شرکت یا کمپانی خود از آنتی ویروس های کسپرسکی استفاده میکنید، میتوانید از نسخه Kaspersky Endpoint Security برای لینوکس هم استفاده کنید. یا اگر یک کاربر خانگی هستید میتوانید از آنتی ویروس Avast For Linux یا آنتی ویروس ClamAV که کاملا به صورت Open Source ارائه میشود نیز استفاده کنید.

نصب آنتی ویروس ClamAV در لینوکس

در این آموزش قصد دارم نحوه نصب و استفاده از آنتی ویروس ClamAV را در لینوکس توضیح دهم، چرا که کاملا رایگان و کاربردی میباشد. شما میتوانید به دو طریق آنتی ویروس ClamAV را در توزیع خود نصب کنید. یک با استفاده از دستور apt-get install clamav یا با دانلود فایل clamav از اینترنت و استفاده از دستور dpkg -i clamav.deb پس ابتدا Terminal را باز کرده و دستور زیر را تایپ کنید:

sudo apt-get install clamav

همانطور که میدانید هر آنتی ویروسی برای تشخیص ویروسهای جدید نیاز به بروز رسانی دارد. پس بهتر است آنتی ویروس ClamAV را نیز بروز رسانی کنید (Update). برای بروز رسانی آنتی ویروس ClamAV باید از دستور freshclam در محیط Terminal استفاده کنید. برای مثال:

sudo freshclam

برای بررسی نمودن فایلها در لینوکس و حذف ویروس ها باید از دستور clamscan استفاده کنید. دستور clamscan دارای پارامترهای زیادی میباشد که میتوانید از پارامتر –help برای دیدن کلیه پارامترهای آن استفاده کنید:

clamscan --help

در ادامه به چند نمونه از نحوه استفاده از دستور clamscan اشاره خواهم نمود. شما میتوانید از دستورات زیر استفاده کنید. اما فقط بجایی آدرس /home (پوشه حساب های کاربری لینوکس) از آدرس مورد نظر خود استفاده کنید. مثلا برای بررسی کل سیستم باید از / خالی استفاده کنید.

برای بررسی نمودن فایلها و پوشه ها میتوانید از دستورات زیر استفاده کنید، فقط به جای آدرس مشخص شده (/home) آدرس مورد نظر خور را بگذارید:

clamscan -r /home

برای بررسی و هشدار دادن با زنگ هنگام پیدا کردن ویروس باید از دستور زیر استفاده کنید:

clamscan -r --bell /home

برای بررسی فایلها و نمایش فایلهای ویروسی باید از دستور زیر استفاده کنید.(فقط فایلهای ویروسی نمایش داده میشود) :

clamscan -r -i /home

برای بررسی و هشدار دادن هنگام پیدا نمودن ویروس و حذف ویروس،باید از دستور زیر استفاده کنید:

clamscan -r --bell --remove /home

برای بررسی نمودن و انتقال فایلهای آلوده به یک پوشه، باید از دستور زیر استفاده کنید:

clamscan -r --bell --move=/home/user/viruses /home

نکته: قبل از پارامترهای bell و remove و move از دو علامت dash پشت سر هم (- -) استفاده شده ولی در سایت به صورت یک — نمایش داده میشود. برای یادگیری از نحوه نصب نرم افزار در لینوکس به آموزش نصب برنامه در لینوکس مراجعه کنید. همچنین برای یادگیری لینوکس به صورت خط فرمان به آموزش ترمینال در لینوکس مراجعه کنید.

پارامترهای پر اهمیت در clamscan

  1. از پارامتر r برای بررسی فایلها در پوشه های تو در تو استفاده میشود.
  2. از پارامتر bell برای هشدار دادن با زنگ در هنگام پیدا کردن ویروس استفاده میشود.
  3. از پارامتر i برای این استفاده میشود که فقط فایلهای ویروسی نمایش داده شوند.
  4. از پارامتر remove برای حذف ویروس ها استفاده میشود.
  5. از پارامتر move برای انتقال ویروسها پیدا شده به یک پوشه مشخص استفاده میشود.

نکته: همیشه سعی کنید در بررسی خود سیستم عامل، از پارامتر move– بجای پارامتر remove– استفاده کنید. چرا که اگر فایلهای سیستمی لینوکس ویروسی شده باشند، حذف نشوند. فقط به پوشه مورد نظر شما منتقل شوند. تا در صورت امکان فایلها ویروسی تعمیر و یا جایگزین شوند.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خودتون دریغ نکنید. اگر هم نظری درباره نصب آنتی ویروس در لینوکس دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا همه از اطلاعات مفید شما بهرمند شوند.

2 پاسخ به “آموزش نصب آنتی ویروس در لینوکس”

  1. Avatar photo narsis گفت:

    با سلام
    بعد از نصب برنامه از طریق خط فرمان انتی ویروس به کجا منتقل میشود زیرا من برنامه ی مورد نظر را پیدا نمیکنم

    • سلام
      آنتی ویروس clamav محیط گرافیکی نداره، باید از طریق ترمینال بهش دسترسی پیدا کنید.
      با استفاده از دستور clamscan میتونید مسیر مورد نظرتون رو اسکن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *