دوره‌ های آموزشی نووا

آموزش لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل (Operating System) متن باز (Open Source) رایگان است. سیستم عامل یک نرم افزار برای مدیریت مستقیم منابع سخت افزاری مثل CPU و RAM و حافظه ذخیره ساز (Storage) است. جایگاه سیستم عامل بین برنامه های کاربری و سخت افزار است. درواقع این سیستم عامل است که به برنامه ها اجازه میدهد به منابع سخت افزاری دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند.

ادامه آموزش...

چرا از لینوکس استفاده کنیم؟

اگر میخواهید کار کردن با سیستم عامل لینوکس را یاد بگیرید و بیشتر با آن آشنا شوید، ابتدا بهتر است دلیل خوبی برای این هدف داشته باشید. پس با این سوال ها شروع میکنیم:

استفاده از لینوکس چه ارزشی (مهارت ها و توانایی ها) به شما می‌افزاید؟

با لینوکس متخصص خواهید شد، لینوکس به شما کار و تخصص و تفریح میدهد. با یادگیری لینوکس دربهای زیادی از علوم فناوری اطلاعات به روی شما گشوده خواهد شد که میتوانید در هر کدام از آنها حرفه و تخصص خود را شروع کنید و به درآمد عالی برسید.

مدیر سیستم لینوکس (Linux System Administrator)

یکی از مهمترین تخصص‌های که می‌توانید با یادگیری لینوکس سراغ آن بروید Linux System Administrator میباشد. منجمله وظایف مدیر سیستم لینوکس مراقبت و نگه داری از سیستم های است که سیستم عامل لینوکس روی آنها نصب و استفاده شده است. وظیفه متخصص پشتیبانی از سیستم عامل ها، پلتفرم های مجازی سازی و نرم افزار ها و شبکه و زیرساختار است.

برای این منظور میتوانید در دوره های LPIC1 تا LPIC3 شرکت کنید و مدارک معتبر بین اللملی آنرا دریافت کرده و در کمپانی های بزرگ دنیا مشغول به کار شوید.

آخرین مشاغل لینوکس را در سایت کاریابی بین المللی ایندید بررسی کنید:

Linux System Administrator Jobs

لینوکس چه ویژگی‌های دارد؟

رایگان است

اولین مزیت یا برتری که لینوکس نسبت به دیگر سیستم عامل ها (ویندوز و مکینتاش) دارد این است که میتوانید نسخه های مختلف آنرا تحت لایسنس GNU به صورت رایگان دریافت کرده و به خاطر Open Source بودن، آنرا طبق نیازهای کمپانی خود توسعه دهید. (البته نسخه های فروشی هم هستند که توسط کمپانی های بخصوص پشتیبانی میشوند)

امنیت بسیار بالا

امنیت لینوکس مثال زدنی است، به ندرت میتوان مشکلات امنیتی که در ویندوز پیش می‌آید را در لینوکس تجربه کرد. مثلا امکان ویروسی شدن یا آلوده شده به انواع بد افزار در لینوکس بسیار پایین است. همچنین برای اجرای هر برنامه ای نیاز به مجوز مدیریت است.

انجمن ها و پشتیبانی

به طور کلی انجمن های زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که از لینوکس و نرم افزار های آن پشتیبانی میکنند و شما میتوانید به هر یک از آنها مراجعه کرده و سوالات خود را بپرسید. همچنین بخاطر قدمت زیاد لینوکس اکثر مشکلات در اینترنت حل شده هستند و کافیست اندکی جستجو کنید.

حریم خصوصی

با استفاده از لینوکس این اطمینان خاطر را میتوانید داشته باشید که حریم خصوصی شما، حریم خصوصی شما باقی می‌ماند و داده ها حساس و خصوصی کاربر به سرور های مایکروسافت ارسال نخواهد شد.

همیشه بروز است

لینوکس در زمینه بروز بودن و بروز رسانی بسیار واقعا فوق العاده است، به جرات میتوانم بگویم یک روز را نمی‌توانید بدون بروز رسانی سیستم عامل و یا نرم افزار های آن پشت سر بگذارید.

آیا لینوکس فقط برای افراد حرفه ای است یا عموم مردم میتوانند از آن استفاده کنند؟

خیر، هر کاربری با هر سطح از دانش میتواند از لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی خود استفاده کند. البته این موضوع کاملا وابسته به تخصص هر فرد است، مثلا افرادی که با برنامه های بخصوصی مثل نرم افزار های شرکت Adobe System کار میکنند به صورت کامل نمیتوانند روی لینوکس تکیه کنند چراکه شرکت ادوبی برنامه های خود را برای لینوکس ارائه نکرده است.

همچنین اگر شما یک پلیر بازی های کامپیوتری هستید، بازهم به سختی میتوانید از لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی خود استفاده کنید. خیلی از شرکت های بازی سازی هیچ نسخه ای از بازی های خود را برای لینوکس ارائه نکرده اند.

معماری و ساختار لینوکس

سیستم عامل لینوکس بر اساس یک ساختار ماژولار ایجاد شده است، به این معنا که لینوکس از اجزاء مختلفی تشکیل شده که باهم کار می‌کنند تا عملکرد یک سیستم عامل کامل را ارائه کنند. این اجزاء در چندین لایه سازماندهی شده اند که هر کدام از این لایه ها یک هدف بخصوصی دارد و با دیگر لایه ها در تعامل است.

Application Layer

Shell Layer

Kernel Layer

Hardware Layer

لایه نرم افزار (Application Layer)

لایه اپلیکیشن بالاترین لایه از معماری لینوکس است و شامل برنامه های گوناگونی می‌شود که در سیستم عامل اجرا می‌شوند. این برنامه ها شامل هر چیزی می‌توانند باشند از برنامه های بهره‌وری تا بازی ها و برنامه های چند رسانه ای و

لایه پوسته (Shell Layer)

لایه Shell یک رابط بین کاربر و کرنل لینوکس است. لایه Shell میتواند دستورات را از کاربر دریافت کرده و فانکشن های مرتبط را در کرنل لینوکس اجرا کند. به طور کلی دو نوع Shell وجود دارد، یک رابط کاربری گرافیکی (Graphical Shell) دو رابط کاربری خط فرمان (Command Line Shell)

لایه هسته (Kernel Layer)

کرنل هسته سیستم عامل لینوکس است و وظیفه آن مدیریت منابع کامپیوتر (پردازنده – حافظه – دستگاه های ورودی و خروجی) است. از وظایف دیگر هسته لینوکس ارائه سرویس ها به اجزاء دیگر سیستم عامل می‌باشد و به طور کلی کرنل لینوکس رابطی بین سخت افزار و لایه نرم افزار است.

لایه سخت افزار (Hardware Layer)

پایین ترین لایه از معماری لینوکس که اجزاء فیزیکی سخت افزار کامپیوتر را مشخص می‌کند. از قبیل پردازنده (Processor) حافظه موقت (RAM) و حافظه ذخیره ساز و …. وظیفه لایه سخت افزار تعامل با اجزاء مختلف سخت افزار و ارائه اجازه دسترسی به باقی سیستم عامل به سخت افزار می‌باشد.

مفاهیم اصلی لینوکس

در این بخش با مفاهیم پایه و اصلی لینوکس آشنا خواهید شد، اینکه لایه های مختلف لینوکس از چه تشکیل شده است و به صورت کلی با ساختار فایل پ دایرکتوپری در لینپمس آشنا میشوید.

لینوکس Shell

به طور کلی برای استفاده از لینوکس دو نوع رابط کاربری (و یا دو نوع Shell) وجود دارد: رابط خط فرمان و رابط گرافیکی، همانطور که بالاتر گفتم از آنجا که لینوکس از اجزاء مختلف تشکیل شده است شما میتوانید از رابط کاربری مورد نظر خود در هر توزیع از لینوکس استفاده کنید. که میتواند یک Desktop Environment مثل Gnome باشد و یا Bash Shell

مدیریت برنامه ها

در سیستم عامل لینوکس برای مدیریت برنامه ها (نصب و بروز رسانی و حذف نرم افزار) از ابزار های مدیریت بسته (Package Manager) مثل apt (اوبونتو) یا dnf (فدورا) استفاده می‌شود. برای نصب یک نرم افزار باید مخزن آن برنامه به لینوکس معرفی شده باشد تا بتوان با استفاده از دستور مرتبط آن برنامه را در لینوکس نصب و یا بروز رسانی نمود.

فایل سیستم

فایل سیستم قوانین منقطی و ساختار ذخیره سازی فایلها را در دیسک مشخص می‌کند. بدون استفاده از فایل سیستم، دیسک ذخیره ساز یک بدنه بزرگ از Data می‌باشد که نمی‌توان به بخشهای مختلف آن دسترسی پیدا نمود و فایلهای متفاوتی را در آن ذخیره کرد.

در حال حاضر لینوکس از فایل سیستم های متفاوتی پشتیبانی میکند که هر کدام از آنها ویژگیهای منحصربه فرد خود را در بخش‌های مختلف مثل امنیت، انعطاف پذیری، اندازه ذخیره سازی هر فایل و … دارند.

فایل سیستم های اصلی لینوکس شامل EXT2 و EXT3 و EXT4 هستند اما این بدین معنا نیست که نتوان از فایل سیستم FAT و NTFS که برای ویندوز هستند در لینوکس استفاده نمود.

کاربران در لینوکس

لینوکس هم مانند ویندوز یک سیستم عامل چند کاربره (Multi User) می‌باشد. در لینوکس حساب مدیر اصلی سیستم با نام Root مشخص می‌شود. حساب کاربری root توانایی انجام هر تغییر و پیکربندی را در کل سیستم عامل دارد. جدا از کاربر root گروه کاربری root هم در لینوکس وجود دارد و هر کاربری که به گروه root اضافه شود توانایی مدیریت کامل سیستم را خواهد داشت.

شبکه و ارتباطات

لینوکس از پروتکل سویت TCP/IP برای ارتباطات شبکه ای استفاده میکند و از پروتکل های NFS و SMB برای اشتراک گذاری فایلها و دایرکتوری ها در بین دستگاه های شبکه استفاده میکند. معمولا بعد از نصب لینوکس نیازی به نصب و تنظیم درایور های شبکه نمی‌باشد. در صورت فعال بودن DHCP Server در شبکه لینوکس به صورت خودکار تنظیمات IP را دریافت می‌کند.

دستگاه ها و درایور

لینوکس اکثر دستگاه های که به آن متصل میشود را شناسایی کرده و پیکربندی های مرتبط با آن دستگاه را انجام میدهد. از این رو نیازی به نصب و پیکرنبدی درایور های جانبی و اختصاصی نیست. ولی در صورت نیاز میتوانید درایور مد نظر خود را (به سختی) در لینوکس نصب و پیکربندی کنید. مثلا برای استفاده بهتر از کارت گرافیک های انویدیا بهتر است حتما درایور اختصاصی آنرا در لینوکس نصب کنید.

اوبونتو

Ubuntu (Linux Distro)

اوبونتو یکی از توزیع های لینوکس مبنی بر Debian است. اوبونتو تشکیل شده از برنامه های رایگان و متن باز می‌باشد. به طور رسمی اوبونتو در سه ویرایش مختلف منتشر شد است. نسخه دسکتاپ (برای کاربران خانگی و اداری) نسخه سرور و نسخه Core برای اینترنت اشیاء

آموزش نصب اوبونتو
نوع کرنلLinux (Monolithic)
مدل منبعFree and open-source
مناسب برایDesktop, Server, Cloud, Internet of Thing
خانواده سیستم عاملUnix-Like
تاریخ انتشار20th October 2004
وبسایتwww.ubuntu.com
شرکت توسعه دهندهCanonical Ltd. / Ubuntu Foundation
رابط کاربری پیشفرضGNOME
مدیریت بستهdpkg, DEB, Click packages, Snap, appimage, Flatpak
قیمترایگان

فدورا

Fedora (Linux Distro)

توزیع لینوکس فدورا یکی دیگر از توزیع های لینوکس است که توسط پروژه فدورا توسعه داده شده است. فدورا شامل برنامه های می‌باشد که زیر مجموعه لایسنس های رایگان و متن باز هستند. هدف فدورا قرار گیری در لبه پیشرو تکنولوژی های Open Source است.

آموزش نصب فدورا
نوع کرنلLinux (Monolithic)
مدل منبعFree and open-source
مناسب برایDesktop, Server, Cloud, Internet of Thing
خانواده سیستم عاملUnix-Like
تاریخ انتشار16th November 2003
وبسایتwww.getfedora.org
شرکت توسعه دهندهFedora Project (sponsored by Red Hat Inc.)
رابط کاربری پیشفرضGNOME
مدیریت بستهRPM Package Manager, YUM, DNF, Flatpak, Snap, appimage
قیمترایگان

تنظیمات اصلی لینوکس

همانند ویندوز برای استفاده از لینوکس ابتدا باید آنرا طبق نیاز خود تنظیم و شخصی سازی کنید، از تنظیمات مرتبط با زبان تا تصویر پسزمینه و ...

تنظیم زبان در اوبونتو

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به اوبونتو کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات صدا در اوبونتو

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به اوبونتو کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات گرافیک در اوبونتو

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به اوبونتو کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات شبکه در اوبونتو

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به اوبونتو کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیم زبان فدورا

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به فدورا کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات صدا در فدورا

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به فدورا کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات گرافیک در فدورا

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به فدورا کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.

تنظیمات شبکه در فدورا

برای افزودن زبان فارسی یا هر زبان دیگر به فدورا کافیست مراحل مذکور در این آموزش را دنبال کنید.