دوره‌ های آموزشی نووا
فوریه 4, 2018

استفاده از لینوکس بجای ویندوز

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
استفاده از لینوکس بجای ویندوز

آیا میتوان از لینوکس بجای ویندوز استفاده نمود؟

معمولاً کاربرانی که تازه وارد دنیایی لینوکس می‌شوند سؤالی برایشان پیش میاید: آیا ممکن است از لینوکس بجای ویندوز استفاده کرد؟ یا اینکه در کل ممکن است لینوکس را جایگزین ویندوز نمود؟ برای دریافت پاسخ این سؤال در ادامه با نووا بلاگ همراه باشید.

استفاده از لینوکس بجای ویندوز

اینکه بخواهید از سیستم عامل لینوکس بجای ویندوز استفاده کنید ۱۰۰٪‌ وابسته به مجموع کارهای میباشد که شما در ویندوز انجام میدهید. همانطور که میدانید متأسفانه خیلی از شرکت های بزرگ نرم افزای همانند Adobe برنامه‌های خود را فقط برای ویندوز و مکینتاش توسعه میدهند از اینرو اگر شما از کاربران این قبیل برنامه‌ها باشید نمیتوانید به صورت کلی روی لینوکس تکیه کنید چراکه خلاء این برنامه‌ها شما را دوباره به ویندوز یا مکینتاش باز خواهد گرداند.

اما اگر شما یک کاربر ساده میباشد که کارهای روزانه شما در استفاده از اینترنت، تماشای فیلم و عکس، ویرایش فایلهای متنی و یا بازی‌های ساده رایانه ای خلاصه شده است، میتوانید به سادگی و به طور کامل لینوکس را جایگزین ویندوز کنید، چراکه در توزیع‌ های تحت دسکتاپ لینوکس تمام آنچه که برای یک کاربر عادی مورد نیاز است وجود دارد.

البته این بدان معنا نیست که سیستم عامل لینوکس فقط برای کاربران آماتور و ساده کامپیوتری میباشد بلکه بلعکس، اگر شما یک کاربر ساده کامپیوتری باشید نمیتوانید با سیستم عامل لینوکس بدرستی ارتباط برقرا کنید چراکه سیستم عامل لینوکس دارای پیچش های خاصی میباشد که برای آماتور ها کمی گیج‌کننده است.

از مزیت‌های خوب سیستم عامل لینوکس Open Source بودن آن است، به همین دلیل افراد زیادی برای هر چه بهتر شدن لینوکس تلاش میکنند. یکی از نتایج جزئی این تلاش ها، توسعه برنامه Wine برای لینوکس میباشد. شما میتوانید با استفاده از برنامه Wine نرم افزارهای که مخصوص ویندوز میباشند را در لینوکس نصب و اجرا کنید.

اما جدا از برنامه Wine توسعه دهندگان لینوکس برنامه‌های زیادی برای لینوکس نوشته‌اند که خیلی از آن‌ها جایگزین های واقعی برای برنامه‌های انحصاری ویندوز و مکینتاش محسوب می‌شوند، بعلاوه اینکه خیلی از این برنامه‌ها رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

حال بگذارید جملاتم را درباره استفاده از لینوکس کمی اصلاح کنم: اینکه بخواهید از لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی کامپیوتر تان استفاده کنید و یا اینکه آن را کلا جایگزین ویندوز کنید کاملا بستگی به سطح دانش لینوکسی شما دارد، اگر یک کاربر عادی لینوکس باشید نمیتوانید به سادگی از ویندوز دل بکنید چراکه احساس نبود ابزارهای ویندوز بسیار آزار دهنده خواهد بود اما اگر یک کاربر حرفه ای لینوکس شوید میتوانید لینوکس را جایگزین ویندوز کنید چرا که در لینوکس محدودیتی وجود ندارد.

در لینوکس محدودیتی وجود ندارد

همانطور که گفتم اگر از کاربران حرفه‌ای لینوکس شوید دیگر برای شما محدودیتی وجود نخواهد داشت چراکه در لینوکس میتوانید هر آنچه که نیاز دارید را انجام دهید. اگر بر فرض مثال با برنامه‌ای کار میکنید که به هیچ وجه با لینوکس کار نمیکند و نسخه مشابه تحت لینوکس هم ندارد، میتوانید به سادگی در لینوکس ماشین مجازی نصب کرده و برنامه مورد نظر خود را در ماشین مجازی نصب و استفاده کنید.

اگر سوال یا انتقادی درباره مقاله استفاده از لینوکس بجای ویندوز دارید نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

6 پاسخ به “استفاده از لینوکس بجای ویندوز”

  1. Avatar photo gholami1396 گفت:

    بنده حدود یک سال است لینوکس اوبونتو و ویندوز 10 د ر لبتابم نصب نمودم .اما نمی توانم درآیوهای ntfs را در اوبونتو از read-only خارج نمایم یعنی می توانم کپی نمایم اما نمی توانم پست نمایم لطفا راهماییم نمایید
    ghholami19@gmail.com

    • سلام
      بررسی کنید آیا ویندوز کامل خاموش میشه یا اینکه به صورت Fast Startup کامپیوتر رو خاموش میکنه
      و اینکه آیا خودتون درایو ها رو مونت میکنید؟ یا اینکه توسط فایل efstab مونت میشن، اگر توسط فایل efstab مونت میشن، فایل /etc/efstab رو بررسی کنید و ببینید آیا در خطوط مربوط به درایوها کلمه ro وجود دارد و اگر وجود داشت حذفش کنید.

  2. Avatar photo سید ابوالفضل گفت:

    سلام من میخواستم لینوکس رو به جای ویندوز نصب کنم میتونین راهنمایی کنید که از کجا باید فابل نصبی لینوکس رو بگیرم به جای ویندوز نصب کنم؟

  3. Avatar photo حسن گفت:

    سلام . در لینوکس بازی های رایانه ای و نرم افزار های کمکی مثل net framwork یا direx یا visual قابل نصب و اجرا هستند ؟

    • سلام
      خیر، ساختار لینوکس با ویندوز فرق داره و Net Framwork و Visual C++ و … برای ویندوز هستند. برای بازی ها هم فقط بازی های که در لینوکس پشتیبانی میشن رو میتونید نصب کنید که برای این منظور میتونید از برنامه Steam استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *