دوره‌ های آموزشی نووا
آوریل 3, 2017

تغییر رمز عبور حساب کاربری در لینوکس

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
تغییر رمز عبور حساب کاربری در لینوکس

یکی از متداولترین سوالاتی که در بین کاربران تازه کار لینوکس وجود دارد این است که چگونه میتوان رمز حساب کاربری خود را تغییر داد؟ در سیستم عامل Linux و UNIX دستوری که برای تغییر رمز عبور کاربران استفاده میشود passwd است.

در لینوکس از دستور passwd برای تغییر رمز عبور یک حساب کاربری یا گروهی از کاربران را استفاده میشود. کاربران عادی لینوکس (افرادی که دسترسی root ندارند) فقط میتوانند رمز عبور خود را تغییر دهند اما Super User ها یا همان کاربرانی که دسترسی root دارند میتوانند رمز هر کسی را در لینوکس تغییر دهند. مدیر هر گروه میتواند رمز عبور کاربران همان گروه را تغییر دهد.

جدا از اینکه دستور passwd میتواند رمز عبور را تغییر دهد، میتواند اطلاعات حساب های کاربری را نیز ویرایش کند. مثلا میتوان Full Name و یا تاریخ انقضاء یک کاربر را مشخص نمود.

تغییر رمز عبور کاربران در لینوکس

برای اینکه رمز عبور حساب کاربری خود را در لینوکس تغییر دهید باید دستور passwd را به همراه نام کاربری خود وارد نموده سپس رمز عبور جدید را مشخص کنید و کلید Enter را بفشارید و بعد از آن دوباره رمز عبور را تکرار کنید. برای مثال:

sudo passwd tmlmanager

Enter new UNIX password:

Retype new UNIX password:

passwd: password updated successfully

نکته: رمز عبوری که وارد میکنید باید حداقل بین 6 تا 8 کاراکتر باشد و بهتر است برای حفظ امنیت از انواع کاراکتر های مذکور زیر در آن استفاده شود:

1- حروف بزرگ

2- حروف کوچک

3- اعداد

4- علامت های مثل !@#$%

تغییر رمز عبور گروه های کاربری در لینوکس

زمانیکه دستور passwd را به همراه پارامتر -g وارد میکنید میتوانید نام یک گروه را مشخص نموده و رمز عبور تمام کاربران آن گروه را تغییر دهید. مثلا برای تغییر رمز عبور گروه accounting دستور به شکل زیر میشود:

sudo passwd -g accounting

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *