دوره‌ های آموزشی نووا
می 27, 2015

اهمیت ساخت لینک برای بهینه سازی سایت

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
اهمیت ساخت لینک برای بهینه سازی سایت

پیوند ها (Links) اولین و بزرگترین فاکتور های می باشند که به طور مستقیم توسط مدیران سایت کنترل نمی شوند (Off The Page) و توسط موتور های جستجو برای رتبه بندی سایت استفاده می شوند. گوگل اولین موتور جستجوی نمی باشد که لینک ها را به عنوان رای بشمارد اما اولین موتور جستجوی می باشد که به شدت روی تجزیه و تحلیل لینک ها تکیه کرده تا ارتباط یا ربط لینک ها را متوجه شود. خوشبختانه پیوند (Link) نسبت به باقی فاکتور ها هنوز جزو مهمترین سیگنالها برای رتبه بندی در جستجو باقی مانده است اما همانطور که می دانید بعضی از پیوند ها نسب به بقیه با ارزش تر می باشند.

کیفیت پیوند LQ :

lq

فرض کنید اندکی مریض شده اید، برای اینکه به سلامتی کامل برسید به چه کسی بیشتر اعتماد دارید؟ به توصیه پنج دکتر بیشتر اعتماد دارید یا حرف صد ها نفر که آنها را در خیابان دیده و تخصص خاصی در پزشکی ندارند. به طور مسلم به نظر پنج دکتر نسب به صد ها فرد بیشتر توجه خواهید داشت. مگر اینکه از دکتر ها خاطره خوبی نداشته باشید. حتی اگر هم تعداد دکتر ها کمتر شود باز شما به حرف متخصص بیشتر از حرف عموم مردم گوش می کنید بخاطر اینکه متخصص یک کار را نسب به باقی افراد در آن کار بیشتر قبول دارید این مورد برای موتور های جستجو هم صادق می باشد.

موتور های جستجو تمام لینک های که به یک سایت اشاره می کنند را می شمارند و به پیوند های که کیفیت بیشتر داشته باشند امتیاز بیشتری می دهند. به جز لینک های که از طریق Not-follow یا باقی روش ها مسدود شده اند تا از طریق آن پیوند هیچ امتیازی به سایت مقصد نرسد.

اما یک پیوند با کیفیت چیست؟ هرچه یک سایت مشهور تر و معروف تر باشد در نتیجه ترافیک بیشتری دارد پس پیوند های که از آن سایت گرفته می شود به نوبه بهتر و با کیفیت تر می باشند همچنین مربوط بودن موضوع سایت نیز مهم می باشد برای مثال اگر شما یک سایت برای فروش گوشی موبایل داشته باشید باید سعی کنید یک پیوند از یک سایت هم موضوع سایت خود که معروف و مشهور هم می باشد دریافت کنید.

متن پیوند /متن لنگر LT :

sel-Lt-element

میلونها پیوند به سایت آمازون اشاره می کنند با این حال این سایت هیچ رتبه ای برای کلمه “ماشین” ندارد اما برای کلمه “کتاب” رتبه دارد. چرا ؟ خیلی از این پیوند ها به آمازون با کلمه کتاب اشاره می کنند و کمی هم با کلمه ماشین، اما دلیل نداشتن رتبه برای کلمه ماشین این است که اصلا آمازون ماشین نمی فروشد پس محتوای خاصی هم در این زمینه ندارد.

کلمه های درون یک پیوند – متن پیوند (Text Link) یا “متن لنگر” (Text Anchor) توسط موتور های جستجو به عنوان توضیح یک سایت از دیگر سایت ها دیده می شود. این موضوع همانند این است که کسی به شما اشاره کند و بگویید “طراح سایت” و اعلام کند که شما در این مبحث خبره هستید.

معمولا شما نمی توانید دیگران را در کلمه های که می خواهند با آن به سایت شما پیوند بزنند (Linking) کنترل کنید پس سعی کنید تا سرمایه و فرصت های خود را در دریافت لینک های متن دار (Anchor Link) استفاده کنید.

پیوند های متن دار فاکتور های بسیار مهمی می باشند پس سعی کنید حتما از این پیوند ها استفاده کنید.

تعداد پیوندها LN :

ln

سایت های زیادی هستند که می توانند برای بهبود SEO سایت خود از پیوند ها استفاده کنند. این خیلی کمک کننده است اگر شما لینک های زیادی را از سایت های مختلفی دریافت کنید. در شرایط مساوی دریافت هزار لینک از هزار سایت مختلف بهتر از دریافت هزار لینک از یک سایت می باشد. در گذشته وجود پیوند های زیاد بسیار مهم بوده اما به تدریج با بالا رفتن هوش موتور های جستجو برای ارزیابی کیفیت پیوند اهمیت داشتن تعداد زیاد پیوند کاهش یافته است.

پیشنهاد: برای خواندن فصل ششم آموزش گام به گام سئو به پست تاثیر شبکه های اجتماعی در بهینه سازی سایت مراجعه کنید.

نکته ای که باید رعایت کنید این است که برای دریافت لینک از برنامه های دریافت خودکار پیوند استفاده نکنید تا موتور های جستجو شما را به عنوان مزاحم یا Spammer شناسایی نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *