دوره‌ های آموزشی نووا
آوریل 27, 2016

فایل Autorun.inf چیست و چگونه کار میکند؟

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
فایل Autorun.inf چیست و چگونه کار میکند؟

فایل Autorun.inf چیست و چگونه کار میکند؟

یکی از ویژگی های ویندوز برای اجرای برنامه ها به صورت خودکار AutoPlay یا AutoRun میباشد. با استفاده از این ویژگی شما میتوانید برای CD یا DVD و یا حتی فلش و … مشخص کنید که زمان اتصال این نوع دیسک ها به ویندوز چه برنامه ای اجرا شود و یا این دیسک ها با چه آیکونی ظاهر شوند. AutoRun یا AutoPlay یکی از ویژگیهای کاربردی ویندوز محسوب میشود اما به علتهای متفاوتی در 90% موارد ویژگی Autorun برای اجرای برنامه های مخرب استفاده شده است. و اکثر کاربران آن را به عنوان ویروس Autorun میشناسند. در این آموزش قصد دارم تا نحوه ساخت فایل Autorun را برای تنظیم آیکون و اجرای خودکار برنامه ها آموزش دهم پس نووا بلاگ را با نگاه گرمتان یاری کنید.

ابتدا برنامه Notepad را از منوی استارت اجرا کنید. در اولین سطر آن کلمه [Autorun] را تایپ کنید. سپس برای اجرای یک برنامه به صورت خود کار باید از کد =Open استفاده کنید و در جلوی آن مسیر برنامه که قرار است اجرا شود را مشخص کنید برای مثال:

[Autorun]

Open=Setup.exe

برای مشخص نمودن یک آیکون خاص برای این دیسک باید از کد =Icon به همراه مسیر آن استفاده کنید توجه کنید پسوند آیکون باید ICO باشد برای مثال:

[Autorun]

Open=Setup.exe

Icon=Icon.ico

تا اینجا شما از دو کد Autorun برای اجرای برنامه و مشخص نمودن آیکون استفاده کردید. حال برای ذخیره و استفاده از آن باید فایل متنی خود را با نام Autorun و پسوند INF در پوشه Root دیسک مورد نظر ذخیره کنید. به مثال زیر توجه کنید.

Autorun

نکته: همانطور که در بالا مشاهده میکنید جلوی کد Open و Icon به صورت مستقیم نام برنامه و آیکون مشخص شده این بدین معنی است که این فایلها نیز در پوشه Root قرار گرفته اند در صورتی که این فایلها در پوشه های زیر مجموع پوشه Root قرارگرفته باشند باید مسیر آنها را نیز مشخص کنید برای مثال:

[autorun]

Open=Sources\Setup.exe

Icon=Sources\Icon.ico

در مثال بالا فایلهای Setup و Icon من در پوشه Sources قرار دارند بنابراین ابتدا باید مسیر فایلها را مشخص کنم سپس نام آنها را.

یکی دیگر از کد های Autorun که برای مشخص کردن نام دیسک از آن استفاده میشود =Label است با استفاده از کد Label بدون تغییر Label حقیقی میتوانید یک Label برای دیسک یا Volume خود بگذارید. برای مثال:

Label=My Autorun

برای ساخت منو در راست کلیک روی دیسک حاوی فایل Autorun.inf باید از کد Shell/Verb استفاده کنید. مثلا برای اضافه نمودن یک منو با نام Install Adobe Reader برای نصب نرم افزار Adobe Reader باید از کد زیر استفاده نمود.

Shell\Adobe\Command=ARSetup.exe

Shell\Adobe=Install Adobe Reader

همانطور که در بالا مشاهده میکنید بجای کلمه Verb از کلمه Adobe استفاده شده که شما میتوانید به صورت دلخواه از هر کلمه ای استفاده کنید، و پس از آن از کلمه Command= برای مشخص نمودن فایل اجرای استفاده شده که با کلیک روی این منو اجرا خواهد شد (ARSetup.exe) در سطر دوم هم بعد از کلمه Adobe= جمله Install Adobe Reader نوشته شده است شما این منو را با این جمله در راست کلیک روی درایو مشاهده خواهید نمود.

یکی دیگر از کدها برای اجرای فایلهای اجرای Shellexecute میباشد کار این کد هم همانند Open است اما با این تفاوت که به شما اجازه میدهد از اطلاعات فایلهای همبسته در اجرای برنامه ها استفاده کنید.

ShellExecute=Setup.exe

برای مشخص نمودن محتوای آهنگ ، فیلم ، عکس در AutoPlay باید از [Content] استفاده کنید برای مثال:

[Content]

MusicFiles=Y

PictureFiles=0

VideoFiles=false

حال بگذارید یک مثال کامل از کد های بالا را به شما نشان دهم:

[Autorun]

Open=First.exe

Icon=Icon.ico

Shellexecute=First.exe

Shell\ARS\Command=ARSetup.exe

Shell\ARS=Install Adobe Reader

Shell\GCS\Command=GCSetup.exe

Shell\GCS=Install Google Chrome

Shell\WRS\Command=WRSetup.exe

Shell\WRS=Install WinRAR

در صورتی که هر سوال یا انتقادی دارید نووا بلاگ رو از لطف خودتون محروم نکنید.

15 پاسخ به “فایل Autorun.inf چیست و چگونه کار میکند؟”

  1. Avatar photo M@hdi گفت:

    سلام آقا محمد ببخشید میخواستم بدونم ایم فایلها فقط فقط فایلهایی با پسوندای خاصیو اجرا میکنن یا نه هر فایلیو من الان میخام یه فایل Bat اجرا کنم ولی اجرا میشه مرسی

  2. Avatar photo M@hdi گفت:

    همین کارو میکنم اما. فایل من که بت هست اجرا نمیشه. بعد ببخشید. فایل بوسیله این فایل ها اجرا میشه. یعنی مثل حالت عادی درسته؟

    • اسم فایل bat رو باید کامل تایپ کنید.
      مثلا اگر اسم فایل setup باشه باید نام کاملش یعنی setup.bat رو وارد کنید.
      بله مثل حالت عادی باید درست اجرا بشه
      نکته: از ویندوز 7 به بعد هم autorun ها برای امنیت بیشتر به صورت پیشفرض غیر فعال شده

  3. Avatar photo مرضيه دهقان گفت:

    سلام خسته نباشيد من ميخوام يه دي ويدي را توي مك بوك باز كنم چند تا آيكون نشون ميده كه داخلشون exec نوشته يه آيكون نوشته autorun.inf ولي هيچكدوم باز نميشه، ميشه راهنمايي كنيد؟

    • سلام
      چه CD یا DVD رو میخواهید در MAC Book اجرا کنید؟
      اگر DVD نرم افزارهای ویندوز هست نمیشه تو MAC اجرا کرد. چرا که کلا ساختار سیستم عامل مک بوک توانایی خواندن برنامه های متعلق به ویندوز رو نداره
      ولی اگر دیسک فیلم یا چیزی هست میتونید با برنامه های پلیر مک بوک دیسک تون رو انتخاب کنید.

  4. Avatar photo پویا گفت:

    من میخوام برای فلشم یه آیکن بزارم و کدی که داخل فایل autorun.inf نوشتم به این صورته :
    [autorun]
    Icon=All.ico
    Label=P$N$P
    فایل All.ico هم دقیقا داخل پوشه اصلی هست یعنی همون جایی که وقتی فلش رو باز میکنم میاره اما وقتی فلش رو متصل میکنم آیکنی که میاره فقط یه مستطیل سفیده . البته مطمعنم که فایل autorun اجرا میشه چون اسم فلشم با موفقیت به P$N$P تغییر میکنه . ممنون میشم کمک کنید .

    • سلام پویا جان
      کاری که انجام دادید کاملا درسته، فقط به احتمال زیاد آیکون تون مشکل داره، از ایکون های دیگه استفاده کنید. به ابعاد ایکون هم توجه کنید خیلی بزرگ یا کوچیک نباشه (128*128 – 256*256)
      موفق باشید.

  5. Avatar photo محمد گفت:

    با سلام یک سی دی بازی قدیمی دارم محصول شرکت نوین پندار….فایل autron رو وقتی میزنم باز نمیکنه و میگه not find your system versian publisher….رو ویندوز 7 و 8.1 و 10 تست کردم باز نشد…اما تحت ویندوز xp dh قدیمی تر تست نکردم ببینم باز میشه یا نه…ایراد از چیه؟؟؟

    • سلام محمد
      این مطلب خیلی مرتبط به موضوع شما نیست 🙂 ولی خب به احتمال زیاد سی دی خیلیییییییییی قدیمی بررسی کن ببین اصلا میتونی محتوای دیسکت رو کپی
      موفق باشید

  6. Avatar photo صدرا گفت:

    سلام من فایل inf روی ویندوز نمیاره
    کلیک راست میکنم بعد install رو میزنم اما مینویسه
    The inf file you selected does not support this method of installation
    لطفا کمک کنید اقا محمد

  7. Avatar photo مهدی نظری گفت:

    سلام من تمام این کار هارو کردم در win 7 اما فلش به عنوان autorun اجرا نشد. روش کلیک میکنم مثل حالت نرمال باز میکنه و هیچ پیغام خواصی هم نمیده ، چهکار کنم تا به صورت autorun به صورت خودکار باز بشه؟
    ممنون از مطالب مفیدتون

  8. سلام . من تمام کار هارو کردم و در فلش ریختم اما فقط آیکون فایل تغییر کرد و فلش به صورت اتوران اجرا نشد ،هیچ ارور یا پیغام خواصی هم نداد . فرمت فلشم fat 32 هست. میشه راهنماییم کنید

  9. Avatar photo Atefeh hazratzad گفت:

    سلام وقت بخير
    فايل اتوراني دارم كه يه فايل exe رو باز ميكنه
    ميخوام فايل exe به صورت اتوماتيك با دسترسي مدير(run as administrator) اجرا بشه
    از چه كدي تو فايل اتوران بايد استفاده كنم؟
    پيشاپيش از پاسخگويي شما در اسرع وقت متشكرم🙃🙏🏻🌿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *