دوره‌ های آموزشی نووا
سپتامبر 6, 0020

فیلتر شکن چیست و چگونه کار میکند

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
فیلتر شکن چیست و چگونه کار میکند

فیلتر شکن چیست؟ تقریبا میتوانم بگویم 95% کاربران اینترنت در ایران برای دسترسی به سایت های مسدود شده از فیلتر شکن استفاده میکنند. حال این فیلتر شکن چیست که در قلب کامپیوتر کاربران اینترنت ایرانی جای باز نموده؟ تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای میباشد که دسترسی به سایت های فیلتر شده را مهیا میکند. اما واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن محدودیت های اعمال شده از سوی ISP های ایران میباشد؟ در ادامه با نووا بلاگ همراه باشید تا بیشتر با این موجود مرموز یعنی فیلتر شکن آشنا شویم.

فیلترینگ سایتها چگونه اعمال میشود؟

همانطور که در ویندوز برای امنیت بیشتر نیاز به وجود Firewall میباشد در شبکه های اینترنت هم برای افزایش امنیت از Firewall استفاده میکنند. کار اصلی Firewall مسدود سازی ارتباطات بدون مجوز میباشد. پس هر ISP برای افزایش امنیت کاربران خود نیاز به استفاده از Firewall دارد. و بهتر است بدانید همین Firewall ها هستند که ارتباط شما را به یک سایت خاص محدود (فیلتر) میکنند.

فیلتر شدن سایتها توسط Firewall انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بستن Port و IP Address سایت میباشد. یکی دیگر مسدود نمودن دسترسی به دامنه سایت است. یکی دیگر فیلتر شدن سایتها که دارای کلمات تعریف شده در Firewall ها میباشند. و … پس به طور کلی فرایند Filter شدن سایتها توسط Firewall سرویس دهندگان اینترنت (ISP) انجام میشود.

فیلتر شکن چیست؟

اگر بخواهم فیلتر شکن را توضیح دهم اول باید بگویم که کلا کلمه “فیلتر شکن” اشتباه است و اصلا فیلتر شکن برای رفع محدودیت های اینترنت ساخته نشده. بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت های اینترنت استفاده شد.

فیلتر شکن ها در واقع سرویس های Tunneling میباشند که از پروتکلهای ایمن (همانند L2TP/IPSec) برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده میکنند. حال دلیل اصلی ساخت این سرویس ها و پروتکل ها چه میباشد؟

همانطور که میدانید شبکه اینترنت به کلیه کشورها و شهرهای دنیا متصل میباشد و بیش از سه میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده میکنند. پس نا امن بودن اینترنت یک امر اجتناب ناپذیر میباشد. چرا که هر فردی با اندکی دانش در زمینه تست نفوذ میتوانید به سادگی شروع به Analyze نمودن شبکه کند و اطلاعات کاربران را به تاراج برد. اینجاست که کمپانی ها و شرکت ها برای ایجاد ارتباط با دیگر شعبه ها خود نیاز به یک ارتباط امن پیدا میکنند. تا امنیت اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند. پس نیاز به یک سرویس امن همانند VPN است. همان که از آن به عنوان فیلتر شکن VPN یاد میشود.

سرویس VPN چگونه کار میکند؟

فیلتر شکن

نمیخواهم به جزئیات کار VPN بپردازم چرا که نحوه کارکرد VPN شامل حداقل بیست صفحه مقاله میباشد. پس بگذارید به زبان ساده بگویم. VPN با ایجاد یک Tunnel یا کانال امن در بستر اینترنت سیستم شما را به VPN Server متصل میکند تا شما بتوانید از منابع شبکه VPN Server استفاده کنید.

یعنی سایتهای که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ میفروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکلهای امن (PPTP – L2TP/IPSec) به سرور های خود متصل میکنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت میباشد متصل میکنند. به همین صورت کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده میشود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده اید.

سرویس Proxy چگونه کار میکند؟

بله درست است فیلتر شکن ها انواع مختلفی دارند و سرویس VPN فقط یکی از آنها میباشد. پس بگزارید یکی دیگر از این سرویس ها را که Proxy نام دارد بررسی کنیم.

فیلتر شکن چیست و چگونه کار میکند

کار Proxy هم تقریبا همانند VPN میباشد. در اصل از سرویس Proxy برای مخفی ماندن کاربران شبکه داخلی از متجاوزان شبکه خارجی (اینترنت) استفاده میشود. نه برای رفع فیلترینگ بلکه برای افزایش امنیت کاربران شبکه داخلی. هنگامی که از سرویسهای Proxy استفاده میکنید ابتدا داده ها Encapsulate شده و به Proxy Server متصل میشود. سپس از کارت شبکه دیگر Proxy Server به اینترنت متصل میشود. که باعث میشود کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده شود. معمولا اکثر سرویسهای رایگان فیلتر شکن همان Proxy میباشند.

آیا فیلتر شکن ها امنیت دارند؟

اینکه آیا فیلتر شکن ها ایمن میباشند یا خیر، بسته به نحوه استفاده شما دارد. همانطور که گفتم هنگامی که از یک فیلتر شکن مثل Proxy یا VPN استفاده میکنید. ابتدا به سرو همان سرویس متصل شده، پس کلیه اطلاعاتی که رد و بدل میشود توسط آن سرور قابل رویت میباشد. اگر دیده شدن اطلاعات شما برای صاحبان سرورهای فیلتر شکن اهمیت نداشته باشد. پس امنیت اطلاعات شما تامین است. در غیر اینصورت استفاده نکنید بهتر میباشد.

استفاده از پروتکل HTTPS در حین استفاده فیلتر شکن

اگر برای دور زدن تحریم بعضی از سایتها ناچار به استفاده از VPN یا Proxy های عمومی شدید. سعی کنید وارد سایت های شوید که از پروتکل HTTPS استفاده میکنند. چرا که استفاده از پروتکل HTTPS ارتباط شما را با وب سرویس مقابل در برابر نفوذ متجاوزان تا حدی ایمن میکند.

نظر شما درباره فیلتر شکن چه میباشد؟ در صورت داشتن هرگونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

82 پاسخ به “فیلتر شکن چیست و چگونه کار میکند”

  1. Avatar photo محمد گفت:

    تشکر از مطلب مفیدتون

  2. Avatar photo علیرضا گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم چطوره میشه ای پی رو یبار برای همیشه تغییر داد بدون کند شدن سرعت اینترنت..؟

  3. Avatar photo zahra گفت:

    سلام، تشکر از مطلبتون ? میخواستم بدونم حتی وقتی از فیلترشکن استفاده نمیشه و فقط تو گوشی نصب شده امکان هک شدن هست؟ یا فقط زمانی که ازش استفاده میشه این امکان وجود داره؟!

    • سلام خواهش میکنم
      زمانیکه یک نرم افزار رو در گوشیتون نصب میکنید تمام مجوزهای مورد نیاز برنامه رو بهش میدن پس اگر قرار باشه توسط اون برنامه هک بشید ۱۰۰٪ این اتفاق میافته
      ولی درکل اگر برنامه ای که نصب میکنید از یک منبع معتبر باشه مشکلی پیش نمیاد.

  4. Avatar photo علی گفت:

    سلام خیلی عالی توضیح دادید واقعا متشکرم از اطلاعات مفیدتون
    واقعا برام جذاب بود.

  5. Avatar photo hosein66 گفت:

    سلام ، ببخشید راهکاری برای وصل شدن به اینترنت رایگان و غیر قابل ردیابی وجود دارد.

    • سلام
      بله وجود داره، شما میتونید ISP تون رو متقاعد کنید که بهتون اینترنت رایگان بدون محدودیت بده، همچنین ازشون درخواست کنید که یک router جدا (بدون فیلترینگ و مانیتورینگ) برای متصل شدن شما به شبکه سراسری اینترنت اختصاص بدن 🙂
      ولی به احتمال زیاد با چند تا فحش رکیک مواجه میشی. موفق باشید.

  6. Avatar photo z گفت:

    سلام!
    ببخشید از موقعی ک تلگرام و اینستاگرام فیلتر شده من حتی نمیتونم از فیلتر شکن های مختلف کار کنم! اصلا اجرا نمیکنه! من واقعا باید چ کنم؟

  7. Avatar photo علیرضا009 گفت:

    سلام و خسته نباشید به شما دوست عزیز
    می خواستم بدونم که این فیلترینگ بازی های رایانه ای همیشگی است.

  8. Avatar photo امیر گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوب و مفیدتون. یک سئوال داشتم که شاید سئوال برخی از دوستان هم باشه:
    روزهای اول که تلگرام رو فیلتر کرده بودن گوشی من به زور و التماس و با قطعی بسیار زیاد فیلتر شکن رو وصل میکرد (هر فیلتر شکنی فرقی نمیکنه فک کنم 10 تا فیلتر شکن نصب کردم) که در بسیاری از موارد قطع میشد میخواستم بدونم اون موقع آیا فیلتر شکن رو هم فیلتر کرده بودن که به سختی وارد میشد یا الان یکم شلش کردن یا اینکه اصلا نمیشه فیلتر شکن رو فیلتر کنن آیا پورتهای فیلتر شکن قابل شناسایی هستن؟ ممنون میشم یکم توضیح بدین.

  9. Avatar photo محمدم گفت:

    سلام و خسته میخواستم بدونم آیا میشه با تغییر تنظیمات اینترنت ویندوز از فیلتر شدن جلو گیری کرد؟
    یا با نوشتن یک برنامه کم حجم و اجرای اون بشه فیلترینگ رو دور زد؟
    و اینکه میخواستم بدونم که آیا برای دور زدن فیلترینگ حتما باید از یک کامپیوتر واسطه استفاده کرد؟؟
    ممنون

    • سلام اگر مطلب بالا رو بخونید، به جواب تون میرسید.
      خیر، به اینخاطر که فیلتر شدن در کامپیوتر شما اتفاق نمیفته بلکه در ISP انجام میشه (از شرکتی که اینترنت خریداری میکنید)
      باز هم خیر، همچین چیزی ممکن نیست، به دلیل اینکه فیلترینگ به صورت Local اتفاق نمیفته، مگر اینکه در برنامه ساخته شده کاربر به یک سیستم دیگه در سطح اینترنت متصل کنه
      بله

  10. Avatar photo ab.sattar گفت:

    سلام به خدمت تون عرض شود
    اینجوی که ازمتن معلوم مشود خوب شاید برای همه مفید باشد

  11. Avatar photo علیرضا گفت:

    سلام یه سوال وقتی یه فایل رو تو تلگرام با فیلترشکن ارسال میکنیم بعد اون فایل رو هر دو طرف پاک میکنن اون فایل هنوز در درسترس سرویس دهنده یا سرورهای فیلترشکن هست؟؟؟؟؟

    • سلام
      اگر بخوام به صورت کلی جواب بدم، بله میتونه هر فایلی که منتقل میشه رو دریافت و نگهداری کنه، ربطی هم نداره با چه سرویسی منتقل میشه، اول به دست سرور میرسه بعد به سرور مقصود منتقل میشه

  12. Avatar photo Amir burak گفت:

    داداش من اولن که ممنون از معلومات شما من یک سوال داشتم اگه برنامه کار نکنه ایا این باعث میشه برنامه بهتر کار کنه برنامه آنلاین هست

    • سلام
      ممنون از محبت تون، اگر برنامه آنلاین باشه و از طرق سرور برنامه IP های ایران تحریم باشند، میتونه باعث دور زدن تحریم های اعمال شده بشه و مشکل رو برطرف کنه
      تنها کاری که میتونه انجام بده همینه
      موفق باشید

  13. Avatar photo حميد سليماني گفت:

    سلام ميخواستم بدونم وقتي از VPN استفاده مي كنيم سايتي كه ما واردش ميشيم ، آي پي ما رو از كشور ايران مي بينه يا كشوري كه VPN براي اونجاست…. يعني اون سايت ما رو يه كاربر ايراني مي بينه؟؟؟

  14. Avatar photo عاطی گفت:

    سلام میخواستم بپرسم این فیلترشکن امنه protect
    چون واردش شدم بعد چنددقیقه که تایید زدم نوشت ارسال اطلاعات.تا موافقت نمیکردمم وصل نمیشد.

  15. Avatar photo علی گفت:

    ممنونم عالی بود

  16. Avatar photo محسن گفت:

    سلام میخواستم ببینم راهی هست ک بشه اطلاعات سروری ک ک ی فیلترشکن بهش وصل شده رو بیرون کشید و ب صورت دستی اونو تو تنظیمات گوشی و ساختن vpn هست انجام داد؟ نمیدونم متوجه شدید یا نه????

  17. Avatar photo اکبری گفت:

    مطالب خوب بودن ممنون. یه سوال؟؟ یعنی سایتهای که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ میفروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکلهای امن (PPTP – L2TP/IPSec) به سرور های خود متصل میکنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت میباشد متصل میکنند. به همین صورت کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده میشود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده اید. شما در اینجا میگین که وفتی از vpn استفاده میکنیم در واقع از کشور دیگری متصل شده ایم حالا امکان این وجود داره که بدون استفاده از vpn به سرور کشور های دیگه وصل شد؟؟ ؟؟؟ ؟؟؟؟ ممنون ومتچکرم

  18. Avatar photo Bairam Zarqan گفت:

    بیشتر باید بگویم که امروز ما به VPN یا پروکسی نیاز داریم ، نه برای نتایج شخصی سازی شده بلکه برای محصولات و خدمات ، که در واقع ما به دلیل موقعیت جغرافیایی خود نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.
    VPN نسبت به پروکسی امنیت بیشتری در نظر گرفته شده است. اما همچنین بستگی به این دارد که VPN از کدام شرکت استفاده می کنید. همیشه به دنبال نسخه آزمایشی رایگان باشید ، تا VPN را بررسی کنید ، آیا همان نتایج را از نظر اتصال ، آدرس IP در محل (نقشه ها (https://dnschecker.org/ip-location.php)) و موارد مشابه برای شما ارائه می دهد؟ مهمتر از این نیز برای نشت IP.

  19. Avatar photo امید گفت:

    سلام
    من برای انجام تحلیل میزان تصادفات جاده ای API توییتر رو دریافت کردم ولی از آن جایی که توییتر فیلتر است در ایران و از آن جایی که من تحلیلم لوکیشن بیسه و محل دقیق تصادف رو با استفاده از موقعیت ژیو تگ شده نیاز دارم ایا با اعمال فیلتر شکن لوکیشن و اطلاعات مختصاتی کاربر هم تغییر میکند و برای یک کشور دیگر میشود یا ن لوکیشن کاربر در ایران میمونه میشه بگین خیلی نیاز دارم

  20. Avatar photo امید گفت:

    سلام
    من تحقیقم در زمینه توییتر است برای ایران تا با استفاده از داده های توییتر و موقعیت مکانی ثبت شده هنگام توییت بررسی کنم میزان تصادفات رو ایا با اعمال فیلتر شکن موقعیت مکانی کاربر در سرور تغییر میکند؟

    • سلام امید
      بله، زمانیکه از فیلتر شکن (مثل VPN – Proxy و …) برای دسترسی به یک سایت استفاده میکنید، آدرس IP عمومی شرکت ارائه خدمات اینترنت شما (ISP) به آدرس IP سرور VPN که ازش استفاده میکنید تغییر میکنه، درواقع VPN شما هرجایی که باشه، شما از اون مکان دیده میشید.

      • Avatar photo farshid گفت:

        سلام علیکم
        یک شبکه ای داریم که شامل سیستمهای کامپیوتری،مودم،دوربینهای تحت شبکه و nvr هست و کاربران اینترنت هم دارند
        در حالت عادی با تایپ ادرس nvr در تب اکسپلورر میشه دوربین ها رو دید اما زمانی که فیلتر شکن رو فعال میکنیم دوربین ها و nvr اصلن بالا نمیاد
        میشه علتش رو بفرمایید
        ببخشید
        محفوظ باشید.

        • سلام
          زمانیکه وی پی ان رو فعال میکنید بخاطر اینکه احتمالا آدرس Gateway سیستم تون تعییر میکنه مسیر دسترسی به nvr پیدا نمیشه، از اینرو باید با دستور route مستقیم برای آدرس nvr بنویسد.
          موفق باشید.

  21. Avatar photo علی گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم فیلتر شکن میتونه IP رو تغییر بده مثلا واسه استیم

  22. Avatar photo بی نام گفت:

    سلام
    ببخشید ی سوال داشتم…وقتی با فیلترشکن وارد یک وبسایت میشیم توی ای پی ما سیو میشه؟
    یعنی این ادرس در تاریخچه ای پی خود ما ثبت میشه یا چون بافیلترشکن واردشدیم در ای پی ما ثبت نمیشه؟

  23. Avatar photo اسممو نمی گم گفت:

    سلام من یک فیلتر شکن ریختم ولی الان نمی دونم رفتم توش بر من ثانیه شمار اورده 😂✋هیچی هم سر در نمیارم چی کار کنم باهاش؟!

  24. Avatar photo سعید گفت:

    سلام من یه فیلتر شکن دارم ولی بعضی از سایت ها باز تشخیص میدن که از vpn/proxy استفاده میکنم یه ایده به ذهنم رسید که وقتی وصل میشم فیلتر شکنم ای پی رو هم نشون میده اگه این ای پی رو دستی به عنوان ای پی virtual machine اساین کنم و بعد از طریق VM به اون سایت متصل بشم مشکل رفع میشه یا نه

  25. Avatar photo سامه سازه گفت:

    خیلی ممنون از مطلب بسیار مفیدتون. برای خیلی ها سوال هست که اصلا فیلترینگ چطور اعمال میشه و فیلتر شکن چطور باعث دور زدن اون میشه.
    لطفا از کارایی فیلتر شکن بیشتر بگین خیلی ممنون

  26. Avatar photo حسن گفت:

    منظورتون اینه که فیلتر شکن ها ایپی رو عوض میکنند؟

  27. Avatar photo حمید گفت:

    سلام و ادب
    VPN تک کاربر و دو کاربر چه فرقی میکنه چی هست؟

    • سلام
      یعنی یک حساب کاربری که روی چند تا دستگاه به صورت همزمان قابل استفاده است. مثلا هم رو گوشی تون فعال باشه هم روی کامپیوتر تون

  28. Avatar photo امیررضا گفت:

    آیا وی پی ان برای اینه که مکان نت رو تغییر بده؟
    ینی اگه من با وی پی ان و نت موبایل به کامپیوتر وصل شم کار فیلترینگ برای کامپیوتر انجام میشه؟

    • خیلی متوجه منظورتون نشدم ولی، با هر دستگاهی که به سرور VPN متصل بشید آدرس ای پی همون دستگاه برای شبکه خارجی (مثل اینترنت {اگر داشته باشه}) عوض میشه

  29. Avatar photo حمیدرضا رمضانی گفت:

    آیا این امکان وجود داره که از آی پی یا سرور دوستی که خارج از کشور هستش به عنوان وی پی ان استفاده کنم و آی پی خودم رو روی اون ست کنم؟

  30. Avatar photo Lili گفت:

    سلام یه سوال داشتم، اگر شخص دیگری با حساب خودش فیلترشکن نصب کنه برای گوشی شخص دیگری ،، جستجوهای او رو می‌تونه ببینه

  31. Avatar photo کوروش پاکزاد گفت:

    سلام. من نمیدونم فیتر شکن چی هست برای اینکه خارج از ایران زندگی میکنم و اطلاعاتی در این مور ندارم ولی میخواستم بدونم این تعریف ساده برای فیلتر شکن درسته : فیلتر شکن در واقع اینه که یک وقتی در ایران هستم, میتونم با استفاده از یکی از آدرسهای فیلتر شکن, مثلا هلند رو انتخاب کنم و به این ترتیب, سیستم اینترنت, من و آی پی آدرس من رو در هلند نشون میده. درسته؟

  32. Avatar photo حسن عباسیان همدانی گفت:

    سلام ممنون از این توضیحات واضح تون یه سوال داشتم مانیتور خودرو من vpn psiphon روش نصب میشه موقع اجرا خطا میده api vpn سرویس شما فعال نیست هر vpn دیگری هم که رو گوشی دارم نصب میکنم اجرا نمیشه ?

  33. Avatar photo امیر گفت:

    این عدد های کنار لوکیشن وی پس انا چیه مثلا یکی 556 ms و یکی 1236ms سرعتشونه چیه

  34. Avatar photo حسام گفت:

    باسلام ،
    ضمن تشکر از مطلبی که در این مورد پرکاربرد ارائه فرمودید ، سؤال من در مورد اعدادی است که در برخی از فیلتر شکنها در مقابل نام کشور ها نوشته شده ، مثلا :
    Netherlands 770 ms
    این عدد بیانگر چیست و ms چه معنی دارد ؟
    از راهنمایی که میفرمایید سپاسگزارم .

  35. Avatar photo yasin گفت:

    هر فیلترشکنی نصب می کنم روی گوشیم کارنمیکنه لطفاً یه فیلتر خوب یا راهکار بهم بدین

  36. Avatar photo تت گفت:

    ببخشید،آیا سازنده ی وی پی ان به صورت واضح می تونه متن ها،عکس ها،فیلم ها،سرچ ها و …رو ببینه یا رمزنگاری رو بشکونه؟

    • سلام
      بله، اطلاعات کاربر روی سرور وی پی ان رمزنگاری شده نیست، فقط ارتباطی که بین کاربر تا سرور هست توسط سرور وی پی ان رمزنگاری شده تا شخص ثالث (مثل کاربران شبکه اینترنت) نتونه اطلاعات در حال انتقال رو بخونه

  37. Avatar photo امیرحسین کریمی گفت:

    سلام خیلی عالی با اجازتون برای اراعه دانشگاه با تغییرات جزیی استفاده میکنم.
    حلال بفرمایید.

  38. Avatar photo خدیجه گفت:

    فیلتر شکن قوی اینستاگرام خطا مشکل دارم

  39. Avatar photo خدیجه گفت:

    فیلتر شکن قوی

  40. Avatar photo حسنا گفت:

    خوب است

  41. Avatar photo حسنا گفت:

    سلام بسیار عالی است خیلی برنامه خوبی است موفق باشید

  42. Avatar photo Alireza گفت:

    درود خیلی ممنون اطلاعات مفیدی را ارایه کردید

  43. Avatar photo Mohammad گفت:

    سلام، من یک سوال دارم به چه دلیل سرور های عمومی V2rayNG بسیار پرسرعت تر از V-P-N های معمولی عمومی هستند؟
    برای مثال من از یک کانال کانفینگ vmess برداشتم و استفاده میکنم و بسیار پرسرعت میباشد که در یک ثانیه نرم افزار های مانند Telegram و youtube را اجرا میکند.
    تفاوت آن با v-p-n معمولی چیست؟

    • سلام
      پروتکل ها در سرعت موثر هستند اما نه اونقدر که به چشم کاربر پایانی بیاد، اکثرا فقط سرور و تجهیزات Internetwork سرعت رو مشخص میکنند.

  44. Avatar photo امیر حسین گفت:

    سلام هنگام استفاده از فیلتر شکن اپراتور ها به جستوجو های ما دسترسی دارن و میتونن محتوا ها و عبارت های جست‌وجو شده ی مارو بفهمن و یا ثبت بشه براشون؟ ممنون

  45. Avatar photo مهسا گفت:

    سلام وقتی فیلتر شکن باز میکنم این پیام میاد روزهای مجور میشه لطفا توضیح بدید چون فیلتر شکن فعال نمیشه

  46. Avatar photo سهیل گفت:

    سلام مرسی از آموزشی که دادی
    برای من یه اتفاق جالب افتاده که هر چی سرچ میکنم متوجه دلیلش نمیشم
    الان چند وقته بعضی از سایتهای داخلی برام باز نمیشه و شک کردم آی پی رو زدم ببینم به کجا وصلم و دیدم به ترکیه وصلم در صورتی که هیچ فیلترشکن و وی پی انی ندارم . مودم رو خاموش کردم و ایندفعه دیدم به دبی وصل شدم و چند بار اینکار رو انجام دادم و هر دفعه به یکی از کشورهای منطقه وصل شدم
    اینترنتمم از مخابرات گرفتم و فقط روی ویندوز این مسئله رو دارم و جالبه تمام سایت ها هم میاد و فیلتر نیستن
    میشه بگید دلیلش از چیه و بخوام برگردم دوباره به آی پی ایران چیکار باید بکنم ؟
    ممنون

    • سلام سهیل
      از وی پی ان استفاده میکنید منتها احتمالا برنامش در بکگراند اجراست و شما نمیتونید ببینید، در Add/Remove ویندوز در کنترل پنل برنامه های نصب شده رو بررسی کنید. بعد تنظیمات شبکه و DNS هاتون رو هم بررسی کنید.

  47. Avatar photo Mikael گفت:

    با سلام و خسته نباشید، لطفا پاسخ بدهید
    یه سوال مهم داشتم،
    سوال: چرا بعضی وی پی ان ها یا همون پروکسی ها تو گوشی یکی خیلی خوب کار میکنه ولی همون تو گوشی یکی دیگه اصلا کار نمیکنه؟ آیا به شماره سریال یا حالا آی پی گوشی در منطقه یا کشوری که ساخت گوشی مربوط میشه؟ چون اگه اینترنت باشه که هردوی ما ایرانسل و در یک مکان معین وصل نت میشدیم!

    • سلام عزیز
      میتونه بخاطر پهنای باند سرور باشه، یا تنظیمات گوشی یا شبکه ارتباطی یا آی اس پی که بهش متصل شدید و …
      حتی تنظیمات دی ان اس هم میتونند اثر گذار باشند.

  48. Avatar photo Athena گفت:

    سلام
    آیا این وی پی ان های پولی که میفروشند و حتی سایت هاشون هم آزاد هست(که معلومه از همون تجارت وی پی ان مسئولان دلسوز وطنم پاره تنم هست!) سرورهای وی پی ان داخل ایران هستند ؟ چون لوکال رو خوده ایران میزنه! و برای ورود به سایتها یا برنامه هایی که اونها ایرانی ها رو تحریم کردن، این وی پی ان ها بدرد نخور خواهد بود، آیا این ادعای من درسته؟ اگه درست نیست پس علت اجازه ندادن بعضی سایتها برای ورود بهشون با این وی پی ان ها چیه؟
    مرسی

    • سلام عزیز من خیلی در جریان نیستم، با بررسی آدرس ای پی میشه متوجه شد سرور وی پی ان کجا قرار گرفته، اگر سرور داخل باشه محدودیت های اعمال شده از سوی دیتا سنتر یا ای اس پی روی شبکه اثر میزارن از اینرو میتونید متوجه بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *