دوره‌ های آموزشی نووا
می 10, 2016

معرفی فایلهای مخفی سیستمی در ویندوز

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
معرفی فایلهای مخفی سیستمی در ویندوز

معرفی فایلهای مخفی سیستمی در ویندوز

به طور کلی در ویندوز فایلها و پوشه های زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها برای کار خاصی ساخته شده اند. اما بعضی از آنها به صورت پیش فرض توسط ویندوز به صورت سیستمی مخفی شده اند و معمولا عموم کاربران اصلا نمیدانند که چنین فایلهای در ویندوز وجود دارند یا معمولا فکر میکنند که این فایلها ویروس میباشند و سعی بر حذف کردن این فایلها میکنند که در بعضی از مواقع منجر به خراب شدن ویندوز میشود. در این آموزش قصد دارم بعضی از فایلهای مخفی سیستمی ویندوز را با کمی توضیح معرفی کنم.

Some-Hidden-System-FIles

نکته: فایلهای مخفی سیستمی به صورت عادی قابل نمایش نیستند. برای نمایش این فایلها باید تیک Hide Protected Operating System Files را از تب View در پنجره Folder Option بردارید برای دریافت اطلاعات بیشتر به آموزش مخفی سازی فایلها و پوشه ها مراجعه کنید.

پوشه System Volume Information چیست؟

پوشه System Volume Information یک پوشه مخفی سیستمی میباشد که در همه پارتیشن های ویندوز قرار دارد برنامه System Restore در ویندوز از این پوشه برای ذخیره اطلاعات و ذخیره Restore Point ها استفاده میکند.

پوشه RECYCLE.BIN$ چیست؟

پوشه RECYCLE.BIN$ یک پوشه مخفی سیستمی میباشد که در همه پارتیشن های ویندوز قرار دارد. زمانی که شما فایلها را از یک درایو به صورت عادی حذف میکنید فایلهای حذف شده به پوشه RECYCLE.BIN$ همان درایو منتقل میشوند.

پوشه Boot چیست؟

پوشه Boot یک پوشه مخفی سیستمی میباشد که در Partition ویندوز قرار گرفته و کار آن اجرای ویندوز در هنگام روشن نمودن کامپیوتر میباشد.

پوشه Recovery چیست؟

پوشه Recovery یک پوشه مخفی سیستمی میباشد که در پارتیشن ویندوز قرار دارد. در پوشه Recovery فایلی با نام Winre.wim وجود دارد که کار آن اجرای محیط Advanced Startup Option برای اهداف اشکال زدایی در ویندوز است.

فایل Bootmgr چیست؟

فایل bootmgr یک فایل مخفی سیستمی میباشد که در پارتیشن ویندوز قرار دارد و کار آن اجرای ویندوز در هنگام روشن کردن کامپیوتر است. در صورتی که این فایل حذف شود شما با خطای BOOTMGR IS MISSING بعد نمایش صفحه BIOS مواجه خواهید شد.

فایل BOOTNXT چیست؟

فایل BOOTNXT یکی از فایل های مخفی سیستمی در پارتیشن ویندوز میباشد یکی از ویژگی های جدید ارائه شده همراه با ویندوز 8 Windows go to میباشد که BOOTNXT مربوط به این ویژگی ویندوز است.

فایل Bootsect.bak چیست؟

فایل Bootsect.bak یک فایل مخفی سیستمی در پارتیشن ویندوز میباشد. این فایل نسخه بکاپ از Bootsect.dos است. فایل Bootsect.bak در هنگام ویرایش Boot در ویندوز به صورت خودکار ساخته میشود. شما میتوانید این فایل را بدون هیچ مشکلی حذف کنید.

فایل pagefile.sys چیست؟

فایل pagefile.sys یکی از فایلهای مخفی سیستمی میباشد که به طور پیشفرض در پارتیشن ویندوز قرار دارد. این فایل در واقع یک RAM مجازی بری ویندوز محسوب میشود تا ویندوز داده های موقت را در آن ذخیره کند.

فایل swapfile.sys چیست؟

فایل swapfile.sys یک فایل مخفی سیستمی میباشد که در پارتیشن ویندوز قرار دارد. کار این فایل هم همانند فایل pagefile.sys است اما به صورت موثرتر. همچنین برای معلق کردن (Swap) یا ادامه دادن (Resume) برنامه های مترو نیز استفاده میباشد.

فایل hiberfil.sys چیست؟

فایل hiberfil.sys یک فایل مخفی سیستمی در پارتیشن ویندوز میباشد. زمانیکه که شما سیستم خود را Hibernate میکنید ویندوز کلیه RAM شما را به این فایل منتقل میکند و سیستم شما را به صورت کامل خاموش میکند. در این موقع حتی میتوانید برق سیستم را قطع کنید. چون کلیه کارهای شما از RAM به Hard منتقل شده و زمانی که سیستم خود را روشن میکنید کلیه داده ها از Hard در RAM بارگذاری میشوند و میتوانید کارهایتان را از ادامه انجام دهید.


برای دریافت مقاله فایلهای مخفی سیستمی در ویندوز کلیک کنید


2 پاسخ به “معرفی فایلهای مخفی سیستمی در ویندوز”

  1. Avatar photo ابوطالب گفت:

    سلام . لطفا مطالب آموزشی رو به صورت مقاله pdf برا دانلود بذارید. و برای کسانی که عضو سایت هستند ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *