دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 1, 2015

نکات امنیتی در کار با کامپیوتر

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
نکات امنیتی در کار با کامپیوتر

افزایش امنیت در کار با کامپیوتر

اگر از خرج ها اضافه برای تعمیر کامپیوتر خون تان به جوش آمده، در ادامه نووا بلاگ را در پست نکات امنیتی در کار با کامپیوتر دنبال کنید، در این آموزش شما با هفت نکته امنیتی در کار با کامپیوتر آشنا خواهید شد که برای تمامی گروه ها از کاربران عادی تا مدیران شبکه و مسئولان انفورماتیک لازم به اجرا میباشد.

نکته: این آموزش به صورت تئوری میباشد و در آن هیچ نوع تنظیم یا پیکربندی گفته نشده، در صورت علاقه میتوانید به آموزش امنیت فولادی در ویندوز را برای یادگیری تنظیمات امنیتی در ویندوز مراجعه کنید.

افزایش امنیت با آنتی ویروس

اولین نکته پر اهمیت در ایجاد یک محیط امن وجود یک نگهبان برای نظارت بر تمامی رفت و آمدها و تجزیه و تحلیل محیط می باشد. در اکثر مواردی که ما مجبور به نصب سیستم عامل می شویم. احساس می کنیم ویندوز مان سنگین شده که یکی از علت های شایع در این زمینه ویروسی شدن سیستم عامل توسط برنامه های مخرب از جمله بد افزارها ، کرم ها ، ویروس ها  و … می باشد. پس یکی از اساسی ترین نرم افزارها برای ایجاد یک محیط امن وجود آنتی ویروس است. همانند هر موجود زنده ای نگهبانها هم نیاز به خوراک و تجهزات دارند. در واقع اگر شما یک آنتی ویروس را بدون خوراک رهایش کنید، پس از مدتی کوتاهی بیفایده خواهد شد چرا که توان تشخیص ویروس های جدید را ندارد پس به روز رسانی آنتی ویروس یکی از نکاتی میباشد که هر آنتی ویروسی برای درست کار کردن به آن نیاز دارد.

افزایش امنیت با Firewall

دومین نکته مهم در ایجاد یک محیط امن وجود دیوار های مقاوم برای حفظ حریم خصوصی می باشد. اگر شما چندین نگهبان هم داشته باشید باز به وجود دیوار های مقاوم نیاز دارید. تا حریم خصوصی شما حفظ شود، وجود دیوار آتش یا همان Firewall همانند یک آنتی ویروس قدرتمند واجب و ضروری می باشد. و در صورتی که دیوار آتش غیر فعال باشد سیستم عامل اگر آنتی ویروس هم داشته باشد باز محل رفت و آمد برنامه های غیر مرتبط به شما می شود و هر کسی می تواند از کار های شما سرک بکشد و به اطلاعات خصوصی شما دسترسی پیدا کند. پس از فعال بودن Firewall خود مطمئن شوید. خب یک محیط با وجود دیوار های بلند و مقاوم باز نیاز به درها برای رفت و آمد افراد دارد، اما نیازی به باز بودن تمامی درها به طور دائمی نمیباشد چرا که باز بودن دائمی درها خود سبب می شود تا آن محیط هدفی شیرین برای دزد ها و غارت گران باشد. پس اگر یک Firewall فعال هم داشته باشید باید ورودی ها و خروجی ها Firewall را برسی کنید و ورودی های که استفاده نمیشوند را مسدود کنید.

افزایش امنیت با User Account Control

سومین نکته در ایجاد یک محیط امن آن است که فقط افرادی را که به آنها اعتماد کامل دارید راه دهید. یا به واژه ای دیگر فقط افرادی که توسط شخص یا مکانی تایید اعتبار شده باشند و یا مربوط به تاسیسات شما باشند را اجازه ورود و خروج دهید. در صورتی که شما هر فرد ناشناسی را به محیط خصوصی خود وارد کنید آن فرد می تواند پس از ورود به مال و جان شما صدمه بزند. همین موضوع برای نصب نرم افزارها هم صدق میکند. پس توجه کنید که نرم افزار های که نصب می کنید باید آنها را از منابع معتبر را دریافت کرده باشید چرا که این عمل یکی از اساسی ترین کارهای میباشد که می تواند سیستم عامل شما را تا حد زیادی از خطر ویروسی شدن و برنامه های مخرب نجات دهد. یکی از ویژگیهای ویندوز در این زمینه UAC میباشد. در صورتی که UAC ویندوز شما فعال باشد اگر برنامه ای بخواهد در سیستم عامل شما تغییراتی را ایجاد کند ابتدا برنامه باید از شما اجازه بگیرد. که خود این مورد کمک اساسی برای جلوگیری از ورود ویروسها و بد افزار ها به سیستم عامل شما میکند. پس همیشه UAC سیستم عامل خود را فعال نگه دارید.

افزایش امنیت با بروز رسانی مداوم

چهارمین نکته در حفظ یک محیط امن برطرف سازی نیاز کارکنان آن محیط می باشد. زمانی که شما به نیازهای اساسی کارکنان خود رسیدگی کنید. آنها هم سعی می کنند تا در بهترین نحو کار های خود را انجام دهند و این عمل باعث افزایش سرعت، بهبود کارایی، و در نهایت حفظ امنیت بین شما و کارکنان شما می شود. همین مورد برای نرم افزارها و سیستم عاملها هم صدق میکند. در صورتی که شما سیستم عامل و نرم افزار ها را بطور متداول بروز رسانی کنید. باعث می شود تا عیب ها و ایراد های سیستم عامل و نرم افزار ها برطرف شود همچنین ویژگی های جدیدی به آنها اضافه شود، در غیر این صورت هکرها و یا بد افزار ها می توانند از Bug های سیستم عامل و نرم افزار ها استفاده کنند و به اطلاعات شما دستبرد یا صدمه بزنند پس آپدیت یکی از مهم ترین وظایف در حفظ امنیت می باشد.

غیر فعال سازی سرویس های اضافی

پنجمین نکته در حفظ امنیت مدیریت منابع میباشد. زمانی که سازمان شما احتیاج به استفاده از نیروی های کاری را ندارد پس وجود آنها منابع خاصی را اشغال می کند و این خود باعث افزایش هزینه ها و کاهش بازدهی میشود. این مورد را میتوان در باره سرویس ها یا نرم افزار های بدون استفاده در سیستم عامل صادق دانست. اگر در سیستم عامل شما نرم افزار یا سرویسی بدون استفاده باقی مانده آنرا به طور موقت حذف یا غیر فعال کنید چون بعضی از سرویس ها جدا از بی استفاده بودن آنها و اشغال منابع سخت افزاری، همچنین هدف های خوبی برای حمله از سمت هکر ها میشوند. مثلا وجود Telnet Server یا به اشتراک گذاری پوشه ها در زمانی که به آنها نیازی نیست.

استفاده از رمز قوی برای حفظ امنیت

ششمین نکته در حفظ امنیت داشتن یک رمز متناسب با سیاست تغییر دوره ای میباشد. وجود یک رمز عبور قوی برای ورود به سیستم عامل بسیار واجب است رمز های قوی شامل حروف کوچک و بزرگ، عدد، و علامت ها هستند. یک رمز قوی باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد، که برای امنیت بیشتر بهتر است تا سیاستی در جهت تغییر دوره ای رمز اعمال کنید. به طور معمول هر 41 یا 51 روز برای تغییر رمز مناسب می باشد.

استفاده از برنامه های Internet Security

هفتمین نکته در حفظ امنیت، شناسایی سایت های سالم از سایت های آلوده می باشد، اکثر افراد روزانه چندین ساعت را پشت اینترنت میگذرانند تا مطالب یا کالای مورد نیاز خود را پیدا کنند. در این میان سایت های جاسوسی زیادی همانند سایت های عادی وجود دارند که کارشان دزدی اطلاعات شخصی افراد و یا آلوده کردن سیستم عامل ها به ویروس می باشد. تشخیص بین سایت های سالم از سایت های نا سالم بسیار دشوار است چرا که معمولا به آدرس سایتی که وارد آن می شویم توجهی نداریم. و خیلی از هکر ها از این طریق استفاده می کنند و سایتهای را شبیه به سایت های عادی که ما هر روز با آنها سر و کار داریم طراحی می کنند. و یا همچنین DNS ها را مسموم می کنند. تا ما را به آدرس اشتباهی که خود تنظیم کرده اند وارد کنند، سپس ما طبق عادت معمول پس از ورود به یک سایت بدون نگاه به آدرس آن سایت اطلاعات کاربری خود را وارد می کنیم و از این راه اطلاعات ما به دست افراد بیگانه می افتد. بهترین راه برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات توجه کردن به آدرس سایتی که وارد آن میشویم می باشد همچنین میتوانیم از نرم افزار های Internet Security استفاده کنیم تا این نرم افزار های اعتبار سایت ها را برایمان تایید کنند.

اگر سوال یا انتقادی داشتید نووا بلاگ را از محبت خودتون دریغ نکنید. یا اگر هم شما اطلاعاتی در زمینه امنیت دارید میتوانید آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا همه از اطلاعات مفید شما استفاده کنند.

2 پاسخ به “نکات امنیتی در کار با کامپیوتر”

  1. Avatar photo arabi گفت:

    سلام. وقت بخیر.
    برای کسی که که رشته تحصیلیش ریاضی نبوده و آشناییش با کامپیوتر در حد مهارتهای 7گانه است و در عین حال دوست داره طراحی سایت رو یاد بگیره چه توصیه ای دارید؟
    آیا روشهای متفاوت و متعددی وجود داره ؟

    طراحی اپلیکیشن اندروید رو کجا میتونم به طور کامل یاد بگیرم؟ آموزشگاهها چنین آموزشی رو ندارند ، درسته؟
    میخوام یک یا چند اپ تماما نوشتاری و تماما حروف و اعداد اصلی فارسی داشته باشم. یعنی کلمات لاتین و … به کارم نمیاد. می تونید راهنمایی کنید؟ یا حتی در انجمن دنیای کامپیوتر پلاس آموزشش رو بذارید؟

    سپاسگزارم

    • سلام دوست عزیز
      برای ساخت اپ اندرویدی دو راه داری یک یادگیری زبان های برنامه نویسی مثل JAVA Script و SDK و Android Studio – دو استفاده از سایت های برنامه ساز مثل AndroidWeblog.ir و یا برنامه JOOAP و …
      یاد گیری روش دوم بسیار راحت و سریع
      برای طراحی سایت هم دقیقا همینه میتونی بری HTML – CSS – PHP – Jquery – SQL رو یاد بگیری تا بتونی یک سایت طراحی کنی. راه دومی هست استفاده از CMS ها که بسیار ساده و سریع یاد میگیری.
      ان شا الله تا چند روز دیگه اگر صبر کنی آموزش طراحی سایت رو بدون یک خط برنامه نویسی برای افراد مبتدی روی سایت قرار میدم. (از طراحی تا ساخت فروشگاه و افزایش بازدید و SEO ) همش توی یک پکیج.
      اگر هم زبانت خوبه میتونی به کانال آپارات نووا بلاگ بری و بخش آموزش اندرود رو ببینی (انگلیسی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *