دوره‌ های آموزشی نووا
سپتامبر 15, 2016

چرا نیاز به آنتی ویروس داریم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چرا نیاز به آنتی ویروس داریم

چرا نیاز به آنتی ویروس داریم مخصوص کاربران ویندوز

آیا با رعایت نکات امنیتی در ویندوز باز هم نیاز به آنتی ویروس میباشد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید سطح دانش کاربران ویندوز را در نظر گرفت. چرا که همه کاربران ویندوز در یک سطح از دانش نمی باشند. (چرا نیاز به آنتی ویروس داریم)

همانطور که میدانید اکثر کاربران کامپیوتر در ایران از ویندوز به عنوان سیستم عامل اصلی کامپیوترشان استفاده میکنند. و نهایت کار آنها هم جستجو در اینترنت و تماشای فیلم و عکس میباشد.

اگر کمی بیشتر بها دهیم میتوان گفت بعضی از دانشجویان رشته کامپیوتر برای نوشتن پایان نامه خود از Microsoft Word هم استفاده میکنند. که صد البته جای شکرش باقیست. برای این قشر از جامع باید گفت آنتی ویروس هیچ جایی در کامپیوترشان ندارد. چرا که اصلا برایشان مهم نیست که آنتی ویروس چه میگوید و به چه چیزی نیاز دارد. و معمولا بدون خواندن هیچ پیامی رو گزینه OK یا Accept کلیک میکنند. پس در نهایت مجبور به پرداخت هزینه ای برای نصب مجدد ویندوز میشوند. در این مقاله کاری با این افراد نداریم. چرا که مقصود از مقاله افرادی میباشند که حداقل نکات امنیتی در کار با کامپیوتر را رعایت میکنند.

داشتن اطلاعات کافی در زمینه امنیت ویندوز و استفاده نکردن از آنتی ویروس

بعضی از کاربران حرفه ای کامپیوتر فکر میکنند با داشتن دانش کافی در زمینه امنیت اطلاعات میتوان از خطرات احتمالی بدون استفاده از آنتی ویروس جلوگیری نمود. بله میتوان گفت با رعایت نکات امنیتی از قبیل دانلود نکردن هر نرم افزار یا وارد نشدن به هر سایت و یا غیر فعال نمودن پلاگین های که دارای ضعف های امنیتی میباشند (مثل Java در مرورگر ها) میتوان امنیت ویندوز را تا حدی حفظ کرد. اما بازهم کافی نمیباشد. چرا که هر روزه هکرها روشهای جدیدی را برای نفوذ به سیستم های امنیتی پیدا میکنند. همچنین ویروس نویس ها هم Bug های جدید را در سیستم عامل ها و نرم افزارها و … پیدا میکنند و طبق ضعف های پیدا شده، ویروس خود را منتشر میکنند. پس اتکا کردن به دانش فردی خیلی عاقلانه نیست. زیرا هر نرم افزار یا سیستم عامل توسط یک گروه توسعه داده شده و توسط یک گروه دیگر مشکلات امنیتی آن پیدا میشود. و به طور معمول هر کاربر کامپیوتری بیش از 10 نرم افزار مختلف را نصب و استفاده میکند.

استفاده نکردن از آنتی ویروس شامل چه پرهیز های میشود؟

بگزارید به زبان ساده تر بیان کنم، اگر میخواهید از آنتی ویروس استفاده نکنید پس نباید فایلهای نصبی که با آنتی ویروس اسکن نشده اند را اجرا کنید. چرا که ممکن است به انواع بد افزارهای مختلف مثل Worm , Trojan , Virus و … آلوده شده باشند. پس نباید هر فایل متنی مثل Word را اجرا کنید چرا که ممکن است به ویروسهای Macro آلوده شده باشند. پس نباید وارد هر سایتی شوید چرا که ممکن است از ضعف پلاگین های موجود در مرورگر ها یا خود مرورگر ها برای انتقال انواع Rootkit , Trojan , Keylogger و … استفاده کنند. یا کلا نباید به اینترنت وصل بشوید. چرا که ممکن است توسط هکرها مورد حمله MIMA واقع شوید و دهها علت دیگر که هر کدام از آنها برای سرقت یا خراب شدن سیستم عامل شما کافی میباشد. اگر موارد بالا را رعایت کنید نیاز به نصب آنتی ویروس هم ندارید.

نصب آنتی ویروس و کند شدن سیستم

یکی از بهانه های رایج که کاربران ویندوز برای نصب نکردن آنتی ویروس می آورند کند شدن سیستم است. این مورد در گذشته علت خوبی برای نصب نکردن آنتی ویروس بود چرا که با نصب آنتی ویروس کامپیوتر بیش از ویروسی شدن کند میشد. به همین خاطر نصب آنتی ویروس خیلی معقولانه نبود. اما با کامپیوتر های امروزی دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. البته گفتنی میباشد کامپیوتر خیلی از کاربران هم دارای سخت افزار ضعیف است و با نصب آنتی ویروس دیگر جایی برای دیگر برنامه ها نمی ماند. اما کامپیوترهای ضعیف هم میتوانند از آنتی ویروس Windows Defender یا Microsoft Essential Security استفاده کنند. این آنتی ویروس با استفاده از کمترین منابع سخت افزاری امنیت قابل قبولی را ارائه میدهد.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود دریغ نکنید. اگر هم نظری درباره امنیت ویندوز و استفاده نکردن از آنتی ویروس دارید 100% آنرا با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

4 پاسخ به “چرا نیاز به آنتی ویروس داریم”

  1. Avatar photo اسماعیل گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید
    به نظر شما آیا ویندوز 10 نیاز به نصب آنتی ویروس داره؟
    من کلی فایل ورد و پاورپوینت دارم که خیلی برام مهم هستند. اگه همین ویندوز دیفندر کافیه من دیگه آنتی ویروس نصب نکنم.

    • سلام
      خواهش میکنم
      بله اگه نکات پایه امنیتی رو رعایت کنید نیاز به نصب آنتی ویروس و … ندارد و همون Windows Defender بسنده میکنه
      اما اگه خیلی این فایلها که گفتید براتون اهمکیت داره 100% یک بکاپ از اونها روی یک هارد اکسترنال داشته باشید.

  2. Avatar photo محمد قاسمی گفت:

    سلام وقت بخیر به نظر شما کسی که برنامه ی اتو کد ( نقشه کشی ) و ورد و اکسل و… برنامه هایی از این قبیل روی سیستم نصب کرده باشه نیاز به انتی ویروز داره ؟ یعنی ضروریه ؟ ش نصب باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *