دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 6, 2016

چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم

چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم

برای زندگی در دنیای امروز چه در فضای مجازی مثل اینترنت چه در زندگی حقیقی مثل فروشگاه ها، هر فردی (از کودکان تا بزرگسالان) نیاز به داشتن یک رمز عبور (Password) دارد چرا که برای انجام هر کاری باید توسط سیستم مشخصی احراز هویت (Authentication) شوید و معمولا هر احراز هویت نیاز به دو عنصر دارد، یک نام کاربری دو رمز عبور (Username & Password). حال که برای استفاده از هر خدماتی ابتدا باید تایید هویت شوید تا مشخص شود شما همان هستید که میگویید پس اهمیت ایجاد رمز عبور مناسب برای حفظ حریم شخصی شما بسیار بالا میباشد. چرا که اگر از رمز های عبور ضعیف استفاده کنید رمز شما توسط افراد سود جو راحت تر قابل حدس میباشد و در نهایت اطلاعات شما به باد فنا میرود. در ادامه نووا بلاگ را پست چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم یاری کنید تا نحوه ساخت یک رمز عبور قوی و قابل حفظ نمودن را یاد بگیرید.

رمز عبور قوی

ساخت رمز عبور قوی

یک رمز عبور قوی متشکل از حداقل 8 حرف یا بیشتر میباشد که باید از حروف بزرگ و حروف کوچک در آن استفاده شود همچنین برای افزایش ایمنی رمز عبور باید از اعداد و علامت ها نیز استفاده کنید. برای مثال به رمز عبور زیر توجه کنید:

jH9&O1f@

همانطور که میدانید رمز عبور بالا دارای مشکل خاصی است آن هم اینکه برای حفظ نمودن این رمز باید سالها وقت خود را صرف کنید. 🙂 حال چگونه یک رمز عبور قوی درست کنیم که در حین پیچیدگی رمز، حفظ نمودن آن هم برای ما ساده باشد. برای ساخت یک رمز عبور پیچیده قابل فهم، ابتدا باید علاقه هایمان را در نظر بگیریم یعنی ببینیم به چه چیز خاصی علاقه مند هستیم که عموم افراد از آن بی خبر میباشند.

مثلا فرض کنیم به این شعر علاقه مند میباشیم: سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز – مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. حال حروف اول انگلیسی این شعر را جدا کنید:

smnnnhmaknbnn

تا اینجا توانستیم یک رمز 13 رقم درست کنیم که حفظ نمودن آن بسیار ساده است. اما هنوز هم نمیتوان به این رمز به عنوان یک رمز عبور پیچیده نگاه کرد چرا که فقط از حروف کوچک انگلیسی تشکیل شده است. و مشخصه یک رمز عبور قوی استفاده از حداقل سه نوع کاراکتر میباشد. پس بگذارید با یک تکنیک ساده این رمز را برای شما پیچیده تر کنم. کافیست تا حروف اول هر مصراع را بزرگ تایپ کنیم برای مثال:

SmnnnhMaknbnn

این رمز میتواند یک رمز خوب برای استفاده باشد اما باز هم میتوان این رمز را پیچیده تر ساخت، با اضافه نمودن یک عدد یا یک علامت به اول یا آخر رمز، برای مثال:

@SmnnnhMaknbnn

حال کافیست تا یک عدد مثل عدد آخر تاریخ تولد خود را به آخر رمز اضافه کنید، تا امنیت را منفجر کنید. 🙂

@SmnnnhMaknbnn3

همانطور که متوجه شدید ساخت یک رمز عبور قوی و حفظ نمودن آن خیلی هم سخت نمیباشد کافیست تا از محیط خود استفاده کرده و الگو برداری درست انجام دهید. اما یک سری موارد هست که نباید از آنها در رمز عبور خود استفاده کنید. یا اگر هم استفاده نمودید باید طوری آنها را تغییر دهید که حالت عمومی بودن خود را از دست داده باشند. به موارد زیر توجه کنید:

چه کلماتی نباید در رمز عبور استفاده شود:

استفاده از نام و نام خانوادگی – استفاده از نام کاربری که میخواهید برای آن رمز عبور انتخاب کنید – استفاده از تاریخ تولد – استفاده از نام پدر و مادر – استفاده از شماره کارت ملی یا شماره کاره شناسنامه – استفاده از نام حیوان خانگی – استفاده از نام خواهر و برادر – استفاده از شماره کارت عابر بانک – استفاده از شماره های تماس همانند همراه یا منزل – استفاده از نام برند های مشهور – استفاده از نام فیلم های مشهور – استفاده از کلمات مشهور و …

بهتر است از موارد بالا در رمز عبور خود استفاده نکنید چرا که معمولا این موارد جزو اولین گزینه ها برای پیدا نمودن رمز عبور شما میباشند. یا اگر هم میخواهید از این موارد استفاده کنید، ابتدا آنها را طوری ترکیب کنید که شکل اولیه خود را نداشته باشند. برای مثال:

نام من نووا بلاگ میباشد تاریخ تولد من 1393 است کتاب مورد علاقه من CCIE میباشد نام همسر من مایکروسافت است حال من این اطلاعات را برای ساخت یک رمز عبور قوی باهم ترکیب میکنم:

Tmlmanager1393ccieM

کافیست تا از یک علامت در بین حروف استفاده کنم تا امنیت رمز را دوباره منفجر کنیم. مثل:

@Tmlmanager1393ccieM

پس برای انتخاب رمز عبور نباید از نام های مشهور و قابل حدس استفاده نمود چرا که این نام ها معمولا در Password Dictionary موجود میباشند. اگر هم وجود نداشته باشند کافیست فرد مقابل شما کمی درباره شما اطلاعات داشته باشد. تا بتواند به راحتی رمز عبور شما را حدس بزند.

ویژگی های یک رمز عبور قوی:

  1. استفاده از حداقل چهار نوع کاراکتر متفاوت همانند حروف بزرگ و کوچک و عداد و علامت ها
  2. طول رمز باید حداقل 8 حرف باشد. هر چه بیشتر از 8 حرف باشد رمز عبور شما سخت تر قابل پیدا کردن میشود.
  3. استفاده نکردن از کلماتی که عموم مردم از آنها باخبر میباشند همانند اطلاعات شخصی شما (نام و نام خانوادگی و …)
  4. تعویض دوره ای رمز عبور. کافیست تا هر 4 تا 6 ماه یک رمز عبور جدید و قوی برای خود بسازید.

نکته: شما میتوانید از برنامه های تولید رمز عبور همانند Password Generation نیز استفاده کنید. با استفاده از این برنامه ها شما کلیه رمزهای عبور تولید شده را در حافظه هارد دیسک خود ذخیره میکنید و رمز های خود را ساده تر میتوانید مدیریت کنید.

9 پاسخ به “چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم”

  1. Avatar photo اسحاق گفت:

    سلام
    خیلی دوست دارم اطلاعاتم زیاد شود.

  2. Avatar photo Shahin. گفت:

    بسیار عال آموزنده و کار آمد با تشکر فراوان. از شما به امید هرچه بهترشدن مطالب این سایت.

  3. Avatar photo Alihasani124 گفت:

    بسیار پر محتوا و عالیی

    موفق باشید

  4. Avatar photo Mohammad Marashi گفت:

    سلام
    در مقام یک فارسی زبان:
    مقال
    ماد
    در زبان ما (شما را نمی‌دانم) اشتباه است و
    مقاله
    مادر
    درست است
    (:

  5. Avatar photo reyhaneh گفت:

    سلام با تشکر از سایتتون که مطالبش خیلی خیلی برای من مفید بودند …
    خسته نباشید …
    فقط یه نکته که ای کاش فونت سایتتون این نبود …
    ولی بازم مرسی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *