دوره‌ های آموزشی نووا
می 19, 2015

اهمیت کدها و تگهای HTML در سئو

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
اهمیت کدها و تگهای HTML در سئو

HTML کد های اساسی برای ساخت صفحه های وب می باشد. موتور های جستجو می توانند از عناصر خاص HTML سیگنال های امتیاز دهی (Ranking Signal) را دریافت کنند. در ادامه مطلب عناصر مهم HTML در موفقیت SEO را توضیح می دهم.

تگ عنوان(Title) :

ht1

فرض کنید که شما صد کتاب متفاوت نوشتید اما به همه آنها یک نام دادید، چگونه کسی می تواند متوجه شود که این کتاب ها مباحث متفاوتی دارند.

دوباره فرض کنید صد کتاب متفاوت نوشتید و به هر یک از آنها عنوان متفاوتی هم دادید. ولی برای این کتابها توضیح خاصی ننوشتید ممکن است یکی دو کلمه باشد، چگونه کسی می تواند در نگاه اول متوجه شود که این کتابها درباره چه موضوعی می باشد.

مهمترین سیگنال HTML عنوان(Title) آن می باشد که موتور های جستجو از آن برای فهمیدن اینکه آن صفحه در باره چیست استفاده می کنند. استفاده از عنوان بد یا نامناسب در صفحه مثل داشتن عنوان بد برای کتاب می باشد. در واقع اگر عنوان HTML شما بد باشد گوگل آن را تغییر می دهد.

بنابراین فکر کنید که می خواهید هر صفحه شما برای چه چیزی پیدا شود، روی کلمات کلیدی متکی شوید که قبلا آن را برای آن صفحه پیدا کردید. و سپس یک عنوان مناسب و منحصر به فرد برای هر صفحه خود بگزارید.

تگ توضیح متا HD :

hd

تگ توضیح متا (Meta Description Tag) یکی از عناصر قدیمی ست که از قدیم توسط HTML حمایت می شد. این عنصر به شما کمک می کند تا صفحه خود را در فهرست جستجو توضیح دهید. اگر تگ عنوان (Title Tag) مساوی با عنوان کتاب باشد ، تگ توضیح (Meta Description Tag) همانند توضیحات پشت جلد یک کتاب می باشد.

خبره های SEO بر این استدلال می باشند که تگ توضیح متا، فاکتوری برای دریافت امتیاز نمی باشد و در واقع به صفحه شما کمک نمی کند که امتیازی را از سمت موتور های جستجو دریافت کند بلکه فقط یک فاکتور نمایشی می باشد. این موضوع از لحاظ فنی درست است و ما هم به همین علت می گویم این یک فاکتور موفقیت است نه فاکتور امتیاز.

 بخاطر اینکه توضیحات متا شامل کلمات کلیدی جستجو شده می باشد و ممکن است چشم کاربر را بگیرد. توضیح متا خوب نتایج محتوا را به کاربران اعلان می کند. که نتیجه آن جذب کاربران بیشتر در سایت می باشد. به همین خاطر به توضیحات متا فاکتور موفقیت می گویند.

هشدار : داشتن تگ توضیحات متا تضمینی بر استفاده شدن آن در موتور های جستجو نمی باشد. موتور های جستجو ممکن است توضیحات مختلفی را مبنی بر آنچه از پرس و جو (Query) ها یافتند درست کنند. اما سعی کنید که حتما از تگ توضیح متا استفاده کنید تا آنچه را که برای محتوای خود در اولویت می دانید نمایش داده شود.

تگهای سربرگ HH :

hh

به عنوان این صفحه نگاه کنید من از تگ H1 برای این عنوان استفاده کرده ام. همچنین برای زیر عنوان ها از تگ H2 استفاده کردم. تگ های عنوان (Header Tag) برای مشخص کردن قسمت های کلیدی یک صفحه وب می باشند. موتور های جستجو سالیان دراز از این تگ ها برای مشخص کردن اینکه یک صفحه درباره چیست استفاده کرده اند. اگر کلمه های که می خواهید توسط موتور های جستجو برای یک صفحه پیدا شود را در تگ عنوان قرار دهید شانس پیدا شدن آن کلمه را تا حد زیادی بالا بردید.

دانش این موضوع باعث شده بعضی افراد کل متن خود را در تگ عنوان قرار دهند. که این مورد به آنها هیچ کمکی نمی کند. تگ های عنوان برای این می باشند که خوانندگان راحت تر محتوای یک صفحه را متوجه شوند همچنین موتور های جستجو بهتر یک صفحه را درک کنند. تگ های عنوان زمانی کمک کننده می باشند که ساختار مجازی را منعکس کنند یا نمای کلی از صفحه را نمایش دهند. اگر شما یک عنوان اصلی دارید از تگ H1 برای آن استفاده کنید همچنین سعی کنید برای زیر عنوانها از تگ H2 و … استفاده کنید اگر از عنوان ها به درستی استفاده کنید آنها باعث تقویت باقی فاکتور های امتیاز(Ranking Factor) می شوند.

داده های ساخت یافته HS :

sel-Hs-element

چه می شد اگر شما به زبان خود موتور های جستجو محتوای صفحه خود را به آنها می گفتید. سایت ها می توانند از کد های علامت گزاری شده (Mark-Up Code) استفاده کنند تا موتور های جستجو جزئیات محتوای صفحه و ساختار سایت را راحت بفهمند. حاصل داده های ساخته یافته (Structured data) غالبا به چیزی با نام کد آماده پیشرفته (Rich Snippet) ترجمه می شوند.

فهرست جستجوی که از زرق و برق بیشتری برخوردار است غالبا کاربران بیشتری را جذب می کند. عمومی ترین کد آماده پیشرفته (Rich Snippet) که معمولا با آن مواجه می شوید بررسی/امتیاز(Reviews/Rating) می باشد و به شکل ستاره های است که بسیار به چشم می آید. از این رو داده های ساخته یافته (Structured data) به طور مستقیم یک فاکتور امتیاز نیست بلکه که یک فاکتور موفقیت می باشد.

در صورتی که دو سایت در شرایط مساوی قرار بگیرند اگر یکی از این دو سایت از Rich Snippet استفاده کند بیشتر به چشم می آید و بیشتر روی آن کلیک می شود در نتیجه ترافیک بیشتری را دریافت می کند. از این رو موتور های جستجو مشتاق می باشند تا مدیران سایت از این ویژگی برای افزایش ترافیک سایت استفاده کنند.

پیشنهاد: برای خواندن فصل چهارم آموزش گام به گام سئو به پست اهمیت ساختار سایت در سئو مراجعه کنید.

داده های ساخته یافته برای مدتی در اشکال مختلفی بود اما اخیرا موتور های جستجو با ظهور Google Knowledge Graph و Bing Snapshot بیشتر روی این ویژگیها تکیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *