دوره‌ های آموزشی نووا
می 15, 2015

آموزش مبتدی SEO

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش مبتدی SEO

امروز می خواهیم در مورد مبحث SEO صحبت کنیم که یک فیلد کاملا حیاتی جهت رشد و توسعه یک سایت می باشد. شاید خیلی از ما ها محصولات با ارزشی برای فروش داشته باشیم اما دریغ از یک بازدید کننده که به محصولات ما سر بزند، در این مواقع ما به سراغ شرکت های تبلیغاتی رفته و درخواست تبلیغات خود را به آنها می دهیم.

خب تا اینجا اکثر مشکلات ما حل شده چون یک شرکت تبلیغاتی، تبلیغی از شرکت ما را در دید عموم مردم قرار داده است. در صورتی که محصولات ما از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشند با هر مشتری برای خود یک یا چند مشتری دیگر هم جذب می کنیم. اما چون معمولا هزینه این قبیل تبلیغات بالاست ما نیازمندیم خود دست به کار شده تا از هزینه ها اضافی جلوگیری کنیم.

برای مثال می توانیم سر محله یک تابلو قرار دهیم و مردم را به سوی محصولات خود جذب کنیم، به جای قرار دادن یک تابلوی ایستا، یک تابلوی LED قرار دهیم تا جدا از جلب توجه مشتریان بعضی از محصولات خود را همانجا تبلیغ کنیم، همچنین در داخل محیط فروشگاه برای هر بخش مشخصات آن بخش را بنویسیم تا مشتریان راحت تر و سریعتر بتوانند به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

محیط خود را نیز باید مرتبا برسی کنیم تا کم و کاستی ها را برطرف سازیم. در صورت رعایت این گزینه ها به تدریج مشتریان ما افزایش پیدا می کند.

 همین امر هم در افزایش بازدید یک سایت صادق می باشد، شما می توانید با تبلیغات بازدید سایت خود را افزایش دهید اما بعد از یک بازه زمانی مشخص شما مجبور به تمدید تبلیغات می شوید. که این در نوع خود هزینه های گزافی را در بر دارد. یا اینکه میتوانید شروع به بهبود سایت برای بهتر درک شدن توسط موتور های جستجو کنید. که به این عمل SEO یا Search Engine Optimization میگویند.

ارجحیت و اولویت از نگاه موتورهای جستجو

همانطور که می دانید زمانی که متنی را در موتور جستجوی خاصی مثل گوگل وارد میکنید موتور جستجو بدنبال بهترین و نزدیک ترین صفحه با موضوع جستجو شده شما می باشد. حال این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است هزاران سایت با همان محتوا و متن وجود داشته باشد، نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که چگونه بعضی از سایت ها در اوایل نتایج جستجو و بعضی دیگر در اواخر و بعضی از سایت ها هم اصلا نمایش داده نمی شوند. بگذارید این موضوع را برایتان با یک مثال توضیح دهم ، شهری را در نظر بگیرید که در آن ده ها رستوران، صد ها فست فود، هزاران مغازه و فروشگاه مواد غذایی وجود دارد. اگر شما برای ناهار مثلا ماهیچه پلو بخواهید با در نظر گرفتن چند نکته به سمت مکان مناسب حرکت می کنید

  • مکان های معروف تر در اولویت بالاتری قرار دارند.
  • مکان های که از سطح کیفی بالای برخوردارند نیز به ترتیب در ارجحیت قرار دارند.
  • مکان های که خدمات رسانی بهتری دارند نیز به نوبه خود در اولویت قرار دارند.

همین موارد برای موتور های جستجو صادق می باشد. موتور های جستجو با در نظر گرفتن چند فاکتور مثل شهرت سایت ، کیفیت متن ، کیفیت برنامه نویسی، تعداد دفعات پیشنهاد شده ،کیفیت پیشنهاد کنندگان و … شروع به گشت و گزار و سپس متن مورد نظر را نمایش می دهد. در ادامه براتون این فاکتور ها رو به صورت جزئی سپس به صورت کلی توضیح می دهم.

خب برای شروع براتون یک جدول SEO مثل جدول مندلیوف میزارم تا راحت هر فاکتور SEO رو توضیح بدم.

جدول SEO

جدول SEO

این جدول به سه گروه اصلی تقسیم شده:

  • On The Page SEO ( به قسمتی می گویند که تحت کنترل شما باشد )
  • Off The Page SEO ( به قسمتی می گویند که خارج از کنترل شما باشد )
  • Violation ( گزشتن از حد مجاز هر قسمت را می گویند )

در هر گروه ، زیر گروهی موجود می باشد که هر فصل را به یکی از این زیر گروه ها می پردازیم و در هر زیر گروه یک یا چند فاکتور با وزن یا اهمیت خاص خود وجود دارد. حرف اول هر عنصر نماینده زیر گروه آن مجموعه می باشد ، و حرف دوم مشخص کننده خود عنصر می باشد. برای مثال Am که A نماینده زیر گروه Architecture از گروه On the Page SEO می باشد و m هم مخفف mobile می باشد.

فاکتور های SEO با هم پاسخگوی کامل می شوند:

فاکتور های SEO تنهایی نمی توانند امتیازی از موتور های جستجو کسب کنند. برای مثال اگر شما تیتر عالی با متن کم کیفیتی داشته باشید هیچ فایده ای ندارد، اگر شما لینک های زیادی داشته باشید اما همه این لینک ها از کیفیت کمی برخوردار باشند هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت ، داشتن چندید فاکتور با هم شناس موفقیت را افزایش می دهد. و در صورت داشتن فاکتور های منفی می تواند شانس را منحل کند.

فاکتور های On The Page Ranking

On The Page Ranking

این فاکتور ها به طور کامل تحت کنترل انتشار دهنده می باشد، چه نوع محتوای را منتشر می کنید ؟ آیا شما از سر نخ های مهم HTML استفاده می کنید که هم به موتور جستوجو و هم به کاربران کمک می کند. چگونه ساختار سایت شما به موتور جستجو کمک می کند یا مانع آن می شود ؟

فاکتور های Off The Page Ranking

Off The Page Ranking

فاکتور های Off The Page به صورت مستقیم توسط انتشار دهندگان قابل کنترل نیستند. موتور های جستجو به دلیل اینکه نمی توانند فقط از روی سیگنالهای تحت کنترل انتشار دهنده نتیجه مناسب بگیرند از فاکتور های Off The page استفاده می کنند، برای نمونه بعضی از انتشار دهندگان سعی می کنند که بهتر از آنچه که واقعاً هستند به نظر برسند.

بین میلیارد ها صفحه اینترنتی نگاه کردن فقط به سرنخ های تحت کنترل انتشار دهندگان کافی نیست، پس احتیاج به سیگنال های بیشتری می باشد تا برای هر جستجو بهترین صفحه نمایش داده شود.

تخلفات SEO و مجازات امتیاز دهی

اشتباه نکنید، موتور های جستجو می خواهند تا مردم SEO را انجام دهند بخاطر اینکه می تواند نتایج جستجوی آنها را بهبود ببخشد. موتور های جستجو در قالب دستورالعمل ها کمک می کنند، برای هر یک از پست های متنی(Blog)، یا تصویری تکنیک های SEO خاص خود وجود دارد.

گرچه یکسری تکنیک ها وجود دارد که در موتور های جستجو به عنوان Spam یا Black Hat شناخته شده اند. که نتیجه این تکنیک ها مجازات های Ranking یا مسدود شدن کامل توسط موتور های جستجو می باشد.

تخلفات در کل یک تاکتیک برای فریب دادن یا دستکاری کردن موتور های جستجو می باشد تا بفهمانند یک سایت از ارتباط واقعی و قدرت کافی برخوردار است.

اهمیت فاکتور های Search Ranking

همه فاکتور های که به شما نشان دادیم طبق مقیاس اهمیت، از یک تا سه می باشند. همانطور که در جدول SEO میبینید این اعداد در بالای سمت راست هر فاکتور قرار دارد همچنین اهمیت هر فاکتور از روی رنگ آن فاکتور پیداست. عدد 3 مهم ترین این فاکتور هاست و شما باید توجه خاصی را به این فاکتورها بدهید. این بدین معنی نیست که عدد دو و یک از اهمیتی برخوردار نیستند، بلکه از اهمیت کمتری برخوردارند.

پیشنهاد: برای خواندن فصل دوم آموزش گام به گام SEO یعنی مطلب اهمیت محتوا در سئو اینجارا کلیک کنید.

در بخشهای بعد به نوبت در مورد هر یک از این فاکتور ها صحبت می کنیم. تخلفات هم از مقیاس اهمیت برخوردارند که عدد 3 بدترین این فاکتور هاست و تاثیر بسیار منفی را در موفقیت SEO می گذارد. این مقیاس بندی بر اساس ترکیب آن چیزی می باشد که موتور های جستجو گفتند همچنین نظر سنجی از انجمن های SEO به همراه حرفه و تجربه در تماشای این موضوع در گذشت زمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *