دوره‌ های آموزشی نووا
آوریل 14, 2016

آموزش ساخت ماشین مجازی

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش ساخت ماشین مجازی

آموزش ساخت ماشین مجازی در Virtual Box

ماشین مجازی چیست؟ ماشین مجازی یک نرم افزار یا سیستم عامل میباشد که همانند کامپیوتر فیزیکی میتوان روی آن سیستم عامل و نرم افزارهای مختلفی را نصب و اجرا نمود. از لحاظ کاری هیچ فرقی بین ماشین مجازی و کامپیوتری فیزیکی نیست.

در این آموزش شما نحوه ساخت ماشین مجازی در نرم افزار VirtualBox رو یاد میگیرید. برای دانلود و نصب نرم افزار Virtual Box میتوانید از سایت سافت 98 استفاده کنید که در ادامه لینک نرم افزار Virtual Box رو براتون قرار دادم.

نکته: پس از نصب نرم افزار VirtualBox برای اجرای بهتر ماشینهای مجازی نیاز دارید تا Extension Pack نرم افزار VirtualBox را نیز نصب کنید. تا درایور های مربوط به ماشین مجازی برای سیستم عامل نصب شود و سیستم عامل با سرعت مناسب و بدون کندی اجرا شود.

دانلود نرم افزار Virtual Box به همراه Extension Pack

مراحل ساخت ماشین مجازی

پس از نصب نرم افزار VirtualBox برای ساخت ماشین مجازی کلیدهای Ctrl+N را نگه داشته تا پنجره ساخت ماشین مجازی باز شود. سپس در قسمت Name and Operating System نام ماشین مجازی و نوع آن را مشخص کنید در صورتی که نام ماشین مجازی را نام یک سیستم عامل خاص مثل Windows 10 وارد کنید، به صورت خود کار برنامه VirtualBox آن سیستم عامل را یعنی Windows 10 را از قسمت Type و Version انتخاب میکند، پس از وارد کردن نام و نوع سیستم عامل روی Next کلیک کنید.

مشخص کردن حجم RAM

در پنجره Memory Size باید حداقل مقدار RAM برای سیستم عامل انتخاب شده را مشخص کنید مثلا اگر ویندوز 10 را میخواهید نصب کنید باید حداقل 2 گیگ RAM به این سیستم عامل اختصاص دهید بعد از اختصاصی میزان RAM رو گزینه Next کلیک کنید.

ساخت هارد دیسک مجازی (Virtual Hard Disk)

در قسمت Hard Disk برای ماشین مجازی باید یک هارد مجازی درست کنید همچنین میتوانید یک هارد دیسک واقعی را نیز به آن اختصاص دهید، در صورتی که قبلا یک هارد دیسک مجازی ساخته اید برای انتخاب آن باید از گزینه سوم یعنی Use Existing Virtual Hard Disk now برای آدرس دهی استفاده کنید، در صورتی که نمی خواهید هیچ هارد دیسکی را به این ماشین مجازی اختصاص دهید گزینه Do not add a virtual hard disk را انتخاب کنید.

در این آموزش ما گزینه Create a Virtual Hard Disk now را برای ساخت هارد دیسک مجازی استفاده میکنیم پس روی Create کلیک کنید.

مشخص نمودن نوع هارد دیسک مجازی

در پنجره Hard Disk File type نوع هارد دیسک مجازی خود را انتخاب کنید. بهترین گزینه همان VDI میباشد. البته در صورتی که میخواهید این هارد دیسک را در برنامه های دیگر همچون VMware استفاده کنید بهتر است گزینه VMDK یا VHD را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع هارد دیسک مجازی روی Next کلیک کنید. در قسمت Storage On physical hard disk باید نوع اختصاص دادن فضای هارد دیسک مجازی را مشخص کنید.

مشخص نمودن نوع اختصاص هارد

گزینه Dynamically Allocated برای اختصاص دادن به صورت پله ای میباشد یعنی اگر شما بر فرض مثال 40 گیگ فضا به این دیسک اختصاص دهید زمانی که در آن اطلاعات کپی میکنید این فضا را از دیسک حقیقی شما کم، و به دیسک مجازی اضافه میکند تا به سقف 40 گیگ برسد. اما گزینه Fixed Size برای اختصاص دادن کل حجم به صورت یکجا میباشد یعنی همان اول کل 40 گیگ را از دیسک حقیقی شما کم، و به دیسک مجازی اضافه میکند. پس از انتخاب گزینه مورد نظر روی Next کلیک کنید(گزینه اولی بهتره 🙂)

مشخص نمودن نام و مسیر و حجم هارد مجازی

در قسمت File Location And size نام دیسک مجازی و حجم آن را باید مشخص کنید. اگر روی آیکون سمت راستی قسمت نام کلیک کنید، میتوانید مسیر ذخیره شدن این دیسک را نیز مشخص کنید. حجم دیسک را هم بسته به فضای مورد نیاز برای سیستم عامل خود انتخاب کنید و سپس روی Create کلیک کنید.

اضافه نمودن فایل ISO یا DVD به ماشین مجازی

برای نصب سیستم عامل در ماشین مجازی شما نیاز به فایل ISO سیستم عامل مورد نظر دارید برای اضافه نمودن فایل ISO به ماشین مجازی میتوانید از دو راه استفاده کنید.

  • اگر اولین بار است که ماشین مجازی خود را روشن میکنید با پنجره Select Start up Disk رو به رو میشوید که برای انتخاب فایل ISO باید روی آیکون سمت راست، پایین، کلیک کنید و فایل ISO را در هارد خود پیدا و انتخاب کنید.
  • یا میتوانید روی ماشین مجازی کلیک راست و گزینه Settings را انتخاب کرده سپس در پنجره Settings از سمت راست گزینه Storage را انتخاب کنید در پنجره Storage روی آیکون CDROM کلیک کرده و از سمت راست Optical Drive روی آیکون CDROM ظاهر شده کلیک کنید تا مسیر فایل ISO را از هارد دیسک خود مشخص کنید، همچنین در صورتی که دارای DVD Rom هستید. میتوانید DVDROM را از منوی کشیدنی Optical Drive مشخص کنید. و DVD سیستم عامل مورد نظر خود را در DVDROM قرار دهید. پس از اعمال تغیرات روی OK کلیک کنید و ماشین مجازی را برای شروع نصب سیستم عامل روشن کنید.

تنظیمات اینترنت ماشین مجازی

برای متصل کردن ماشین مجازی به اینترنت از منوی Settings گزینه Network را انتخاب کنید سپس از قسمت Attached to گزینه Bridge Adopter را برای متصل کردن کارت شبکه ماشین مجازی به کارت شبکه حقیقی سیستم استفاده کنید. از قسمت Advance میتوانید برای کارت شبکه خود یک آدرس MAC انتخاب کنید. یا میتوانید با فعال نمودن Promiscuous mode به کارت شبکه اجازه دهید تا کلیه اطلاعات شبکه را ضبط (Capture) کند.

اگه سوال یا انتقادی در این زمینه داشتید نووا بلاگ رو از محبت خودتون دریغ نکنید. در صورت تمایل میتوانید فیلم آموزش ساخت ماشین مجازی در VirtualBox را تماشا کنید.

 

 

10 پاسخ به “آموزش ساخت ماشین مجازی”

  1. Avatar photo مرجان گفت:

    باسلام وتشکرازسایت خوبتون وآموزش عالی.ازتون میخوام راهنمایی کنین اولا چجوری نرم افزارنصب کنم وآیا ویندوزی رو که نصب کردم احتیاج به نصب دریورها داره؟ کارت گرافیک رونمی تونم نصب کنم اگه میشه لطفا یک راهنمایی کلی بفرمایین ازتون کمال تشکروسپاسگزاری میکنم . به ایمیلم هم میتونین عنایت کنین . ممنون .

    • سلام ، ممنون از لطف تون
      برای نصب نرم افزار اول یک پوشه رو در ویندوز به اشتراک بگزارید بعد برنامه های مورد نیاز رو در همون پوشه کپی کنید. در آخر از ماشین مجازی به پوشه اشتراک گذاشته شده دسترسی پیدا کنید و برنامه ها رو نصب کنید.
      آموزش اشتراک گذاری فایلها در ویندوز
      به صورت کلی هیچ ماشین های مجازی نیاز به نصب درایور نداره. اما برنامه های مثل VMWARE و VirtualBox دارای یک سری Extension هستند که باید برای بهتر کار کردن سیستم عامل ها در ماشین مجازی نصب شن. (کار همون درایور رو برای ماشین مجازی انجام میدن)

  2. Avatar photo مرجان گفت:

    سلام . اگه میشه یه کم واضح تر بگین پوشه رودرکدام درایوبسازیم نام پوشه هرچی باشه عیب نداره ؟ اگه یک توضیح روانتری درسطح آماتوربد ین خیلی ازتون ممنون میشم. باتشکر فراوان.

    • سلام
      از چه نرم افزاری برای ساخت ماشین مجازی استفاده میکنید؟
      اگه از برنامه VMWARE استفاده میکنید، میتونید به سادگی با DRAG AND DROP فایل رو در ماشین مجازی کپی کنید. (انتخاب فایل با موس و کشیدن در صفحه ماشین مجازی)
      اگه از برنامه Virtualbox استفاده میکنید منتظر بمونید تا آموزش رو درست کنم.

  3. Avatar photo مرجان گفت:

    سلام .
    باشه منتظر میمونم .

  4. Avatar photo مرجان گفت:

    سلام.
    باتشکرفراوان اززحمات شما برای آموزشهای بسیارعالی وخوب. مشکل من حل شد فقط اینترنت ویندوز مهمان (XP ) وصل نمیشه ویک علامت احتیاط زرد رنگ داره روی آیکنش وچون من با این ویندوز آشنایی ندارم هرکارکردم نتونستم متصل بشم ممکنه از تنظیمات ماشین مجازی باشه؟ اگه اطلاعی دارین لطفا منم بی نصیب نذارین. بازم ازتون تشکر میکنم.

    • سلام
      تنظیمات مربوط به کارت شبکه ماشین مجازی رو انجام دادید؟
      از بخش Settings ماشین مجازی تب Network رو انتخاب کنید تا تنظیمات کارت شبکه رو مشاهده کنید.
      گزینه Attached to رو روی حالت Bridged Adapter بزارید. بعد از قسمت Name کارت شبکه فیزیکی رو انتخاب کنید.

  5. Avatar photo حامد گفت:

    درود بی پایان بر شما. سپاسگزار و قدردان محبت شما هستم. اطلاعات و راهنمایی بسیار ارزشمندی ست. خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *