دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 30, 2015

آموزش لینوکس برای مبتدی ها

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش لینوکس برای مبتدی ها

آموزش لینوکس برای مبتدی ها (معرفی سیستم عامل Linux)

فصل اول: معرفی لینوکس

لینوکس چیست؟ به زبان ساده لینوکس یک سیستم عامل همانند ویندوز و مکینتاش به حساب می آید اما به زبان فنی، لینوکس یک رابط، بین نرم افزارها و سخت افزار های کامپیوتر میباشد. تا نرم افزار ها بتوانند با سخت افزار های کامپیوتر در تعامل باشند. برای مثال برنامه X اطلاعاتی را به واسطه سیستم عامل به CPU ارسال میکند و پس از پردازش، حاصل آن توسط سیستم عامل به نرم افزار بر میگردد. لینوکس هم همانند باقی سیستم عامل ها از جمله Windows و OS X میباشد اما ویژگیهای این سیستم عامل را از دیگر سیستم عامل ها جدا میکند، برای مثال این سیستم عامل به اصطلاح متن باز (Open Source) است. یعنی هر فردی میتواند آن را ویرایش و با نام خود منتشر کند. یا اینکه در توزیع های (Distribution) متفاوت تحت نام های تجاری متفاوتی پشتیبانی میشود، مثل توزیع UBUNTU یا Fedora و …

پیشنهاد: در صورت علاقه به یادگیری حرفه ای لینوکس میتوانید از صفحه آموزش کامل لینوکس استفاده کنید. همچنین میتوانید از آموزش کار با سیستم عامل Ubuntu برای یادگیری از نحوه کار نمودن با محیط Ubuntu استفاده کنید.

لینوکس در کجا استفاده میشود؟

یکی از متداول ترین سوالها در باره سیستم عامل لینوکس این است که لینوکس در چه محیط های قابل استفاده میباشد؟ ویندوز و مکینتاش معمولا بیشتر در سیستم های شخصی همانند لپتاپ ها و دسکتاپ ها استفاده میشوند. لینوکس در گذشته بیشتر بر روی سرور ها استفاده میشد، اما حالا جدا از سرور ها و ابر کامپیوتر ها، لینوکس توزیع های فراوانی برای سیستم ها شخصی دارد. و هر فردی میتواند آن را به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ یا سرور در هر مکانی استفاده کند. گفتنی است که اندروید یکی از توزیع های موفق لینوکس برای گوشی های هوشمند میباشد که توسط گوگل توسعه داده شده است.

تاریخچه لینوکس:

پروژه لینوکس در سال 1991 توسط فردی به نام Linus Tolvards به علت نارضایتی از سیستم عامل Minix که نسخه آموزشیلینوس تولوارد سیستم عامل UNIX بود و در دانشگاه با آن کار می کرد آغاز شد. نارضایتی Linus به علت هسته (قلب سیستم عامل) ضعیف سیستم عامل MINIX بود. Linus تصمیم گرفت تا هسته بهتری با نام Linux درست کند. یکی از کارهای هوشمندانه Linus در شروع پروژه Linux دعوت از تمام افرادی بود که تمایل به همکاری داشتن. (در آن سال برای اشتراک گذاری خبر بین مردم از شبکه USENET استفاده میکردند)

معنی منبع باز یا متن باز (Open Source) در لینوکس چیست؟

از ابتدا Linus کار خود را به عنوان برنامه متن باز شروع نمود. تا منابع آن به صورت رایگان در اختیار همه گان باشد، ابتکار متن باز بودن لینوس و خیلی دیگر از برنامه های Open Source آن زمان، باعث شد تا آنها قسمتی از GNU شوند. منظور از GNU برنامه های میباشد که برای Unix ساخته شده اند اما تحت مجوز آن نیستند و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرند. که باز GNU قسمتی از FSF میباشد که هدف آن ساخت برنامه های رایگان برای بهتر شدن سیستم عامل ها میباشد.

زمانی که مجوزها صادر شدند، Linus برنامه خود را تحت GPL منتشر نمود. در آن روز ها GPL به معنای GNU Pubic License می بود اما در حال حاضر به معنای General Public License میباشد. جزئیات این مجوز کمی پیچیده است اما معنی کلی آن این است که هر برنامه ای که تحت مجوز GPL منتشر شود برای همه رایگان است چه از لحاظ استفاده چه از لحاظ ویرایش و شخصی سازی .

اولین توزیع (Distribution) لینوکس

جدا از هسته لینوکس خیلی دیگر از برنامه ها تحت GPL در دسترس بودن. در آن زمان افرادی که میخواستند از لینوکسپاتریک ولکردینگ استفاده کنند باید آن را به صورت شخصی از اینترنت دریافت میکردند اغلب بعد از دریافت آن مجبور به Compile کردن آن برای خود بودن. فرایند Compile کردن منابع و کدهای لینوکس به برنامه قابل اجرا کار ساده ای نبود. به همین خاطر افراد مختلفی سعی کردن مجموعه از برنامه های کمک کننده به همراه هسته لینوکس را جمع آوری کنند، یکی از اولین افرادی که شروع به جمع آوری این برنامه ها + هسته لینوکس نمود Patrick Volkerding نام داشت. فردی که Slackware را در سال 1993 توسعه داد در آن سال توزیع Slackware دارای گروهی از برنامه های مختلف بود. Patrick اولین فردی بود که یکی از توزیع های موفق لینوکس را درست کرد که در تمام سرور های دنیا از آن استفاده میشد.

رشد اصلی لینوکس

شروع رشد اصلی لینوکس در سالهای 1993 تا 1998 بود. یکی از مهمترین علت های رشد لینوکس این بود که لینوکس راه چاره دوم ارزان برای Unix در انجام وظیفه های مهم محسوب میشد. در آن زمان مهمترین توزیع های لینوکس ساخته شد بودن. که Slackware یکی از آن توزیع ها بود، Slackware با راحت کردن عمل نصب و وجود مجموعه ای از برنامه ها یک انتخاب عالی در اختیار عموم افراد محسوب میشد. توزیع های دیگر نیز به سیستم عامل های متن باز اضافه شدن، که بعضی از آنها با اضافه کردن پشتیبانی آنلاین به توزیع خود و بعضی دیگر هم با اضافه کردن برنامه های مفید و بعضی هم با استخدام افراد برنامه نویس، سعی بر بهبود توزیع خود کردن نتیجه این فعالیت ها وجود صد ها توزیع از لینوکس برای کاربران فعلی میباشد. که چند توزیع آن را در زیر نام میبرم.

توزیع های لینوکس:

RED HAT

یکی از علل های اصلی وجود لینوکس در دنیای دیتا سنتر RED HAT میباشد. علت اصلی موفقیت RED HAT پشتیبانی آنلاین آن بود. در سطح اول این پشتیبانی شامل حمایت از نرم افزار ها و سخت افزار های مختلف میشد. همچنین توزیع Red Hat راهنمایی هم به کاربران خود برای استفاده آسان، ارائه میداد.

SUSE

توزیع SUSE در کشور آلمان پای گزاری و به سرعت مشهور و عمومیت یافت، علت موفقیت SUSE وجود بسته های نرم افزاری و ابزار های کاربردی آن بود. SUSE جزو اولین توزیع های بود که به فروش میرسید. در سال 2004 شرکت Novel توزیع SUSE را خرید و آن را تا سطح سازمانی (Enterprise) بالا آورد.

UBUNTU

توزیع UBUNTU نسبتا یک توزیع جدید میباشد، UBUNTU یکی از توزیع های بود که به سرعت به موفقیت های بزرگی رسید و یکی از دلایل آن رابط کاربری دوستانه این توزیع بود. و حتی تا مدتی میتوانستید آن را با DVD از سایتش به صورت رایگان سفارش بدهید. UBUNTU چندین نسخه مختلف از جمله Desktop و Server و Cloud و … را دارا میباشد. همچنین نسخه ای برای گوشی های هوشمند و تبلت ها دارد.

لینوکس دارای توزیع های فراوانی میباشد که در این مقاله به همین سه توزیع بسنده میکنیم.

فهرست توسعه های لینوکس با عکس

خب برای شروع کار عملی یکی از توزیع های لینوکس رو انتخاب کنید تا ادامه آموزش رو به صورت عملی با هم جلو بریم، میتوانید نام هر یک از این توزیع ها را در گوگل جستجو کنید و آن را دریافت کنید من بین این توزیع ها خود از UBUNTU استفاده میکنم چون هم زیباست هم سرعت خوبی داره، برای دریافت آخرین نسخه UBUNTU کلیک کنید. آموزش نصب UBUNTU

18 پاسخ به “آموزش لینوکس برای مبتدی ها”

  1. Avatar photo محمدعلی گفت:

    متشکرم
    ولی متنش ضعیفه

  2. Avatar photo مری گفت:

    سلام ممنون از آموزش عالی و مختصر تون

  3. Avatar photo محمد گفت:

    متشکرم از اشتراک گذاری اطلاعات تون

  4. Avatar photo ali.h76 گفت:

    سلام دست شما درد نکنه اطلاعات مفید بود. من سوالی داشتم از شما:
    من از همون اول که کامپیوتر داشتم و الان هم که لپ تاپ دارم همیشه از ویندوز استفاده کردم اما تازگیا از چندین نفر راجب لینوکس شنیدم و مجذوب این سیستم عامل شدم می خواستم بدونم که برا منی که تا حالا با لینوکس کار نکردم و هیچ دانشی از برنامه نویسی و کد نویسی ندارم لینوکس مناسب هست؟
    بعضی از ویرایش های لینوکس مسلما برای تازه کارایی مثل من مناسب نیست مثل ویرایش slackware که برای حرفه ای هاست… آیا من با اوتونبو به مشکلی بر نمی خورم؟
    با تشکر از شما

  5. سلام علی جان
    کار کردن با لینوکس واقعا لذت بخشه 🙂 نیازی نیست که کد نویسی یا برنامه نویسی یاد داشته باشی.
    هر کسی میتونه از لینوکس استفاده کنه و حقیقتا هم سیستم عامل کاملی است.
    اما اگر میخواهید با لینوکس کار کنید نیاز نیست ویندوز رو کاملا حذف کنید. میتونید لینوکس رو در کنار ویندوز استفاده کنید.
    برای شروع هم Ubuntu عالیه هم Debian هم Fedora و … اما اگر لپتاپ شما از سخت افزار خوبی برخورداره من Deepin رو به شما پیشنهاد میدم واقعا زیباست.

    • Avatar photo علی گفت:

      سلامی دوباره واقعا پشتیبانیتون بی نظیره…
      انقدر لینوکس نسخه های مختلفی داره که هر کدومش بنا به دلایلی ممکنه آدم به خودش جذب کنه…
      من لپ تاپم رمش هشت دی دی آر3 سی پی یوش i7-4710 upto 3.5 GHz هستش گرافیکش 840ام و هاردمم یکه
      خوب شما فرمودین که اگه سخت افزارش بالا باشه deepin بهتر از اوبونتو است. من سخت افزار لپتاپمو نوشتم تا بهتر راهنماییم بکنید. اون پستتون هم که راجب لینوکس سولز (souls) بود هم خوندم ازون هم خوشم اومد. حالا اگه امکانش هست میشه بگین بین deepin و souls کدوم انتخاب کنم؟یعنی این نسخه ها مثل اوبونتو هر 6 ماه یک بار آپدیت میدن؟ و اینکه من بیشتر علایقم توی مالتی مدیاست یعنی فیلم و سریال و عکس و موزیک و… بازی هم اگه وقت داشته باشم انجام میدم هر از گاهی با این تفاسیر منو راهنمایی کنید ممنون میشم… یه دنیا ممنون

      • سلام ، خواهش میکنم 🙂
        استفاده از لینوکس هیچ محدودیتی نداره، ولی من به شما همون Deepin رو پیشنهاد میدم. چرا که هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ ملتی مدیا روی این توزیع عالی کار شده.
        شما میتونید اول Deepin رو تست کنید بعد اگه دوست نداشتید برید سراغ Solus
        بروز رسانی دارند ولی مثل Ubuntu روی این توزیع ها کار نمیشه – همچنین انجمن های زیادی هست که توزیع Ubuntu رو پشتیبانی کنند ولی برای Deepin و Solus اینطور نیست.

  6. Avatar photo علی گفت:

    بعد جناب من یه سوال دیگه هم داشتم ممنون میشم اینم جواب بدین…
    بر فرض اگه لینوکس کامل نصب کردم و ویندوزم هم پاک کردم…به هر دلیلی خواستم دوباره ویندوز نصب کنم…نصبش مثل همیشه است؟یعنی فقط کافیه از بایوس برم درایو لینوکس فرمت کنم روش ویندوز بریزم؟یا چون سیستم عامل مادر لینوکس بوده فرق میکنه انتقال سیستم عامل به ویندوز؟

  7. Avatar photo atee گفت:

    دست شما درد نکنه خوب بود

  8. Avatar photo محمدعلیـ گفت:

    سلام و درود
    ببخشید بنده چون کامپیوترم قدیمی است و ضمنا از ویندوز هم خسته شدم , تصمیم گرفتم که از سیستم عامل لینوکس استفاده کنم .
    البته دوتا کامپیوتر دارم که می خواهم کلا یکی از کامپیوترها را به لینوکس تبدیل کنم .
    CPU دوهسته 260 گیگا = E=5600
    رم یک گیگ و درصورت لزوم تا 2گیگ می توانم ارتقاء بدهم .
    هارد هم دوتا دارد که یکی 30 الی 40 گیگا است ودیگری هم 80 گیگا است .
    حالا طبق شرایط سخت افزاری سیستم من بفرمائید که باید چکارکنم ؟
    من مبتدی هستم . لطفا ساده راهنمائی کنید . ضمنا یک DVD اوبنتو 14.04 دارم که اگر می شود راهنمائی بفرمائید تا همان را نصب کنم وبه ورژن های جدیدتری ارتقاء بدهم .
    خیلی خیلی متشکرم از لطف شما . موفق باشین .
    محمدعلیـ مقیسه

    • من بهتون سیستم عامل المنتری رو پیشنهاد میدم
      طبق آموزش در سایت اقدام کنید.

      • Avatar photo محمد علی گفت:

        سلام مهندس
        طبق فرمایش شما لینوکس المنتری را نسخه iso را دریافت کردم و روی سی دی رایتش کردم .
        الانم روی سیستم نصب کردم اما حقیقتش نمی دانم که کدام ورژن را نصب کردم.
        محیط کاربری ودستکاپ خیلی زیبایی دارد .
        اما فونت های زبان فارسی را خوب پشتیبانی نمی کند چون تمام حروف را جدا حدا منتشر می کند .
        راستی مهندس جان دستورات ترمینال المنتری هم مثل اوبنتو می باشد ؟ یعنی اینکه با همان گزینه >>> sudo apt-get انجام می شود ؟

  9. Avatar photo محمدرضا گفت:

    سلام
    من سیستم عامل ویندوز استفاده میکنم
    میخوام کاملا به لینکس مهاجرت کنم
    ولی چطوری باید لینوکس رو نصب کنم که اطلاعاتم فرمت نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *