دوره‌ های آموزشی نووا
ژوئن 25, 2017

بهترین IDE برای پایتون

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
بهترین IDE برای پایتون

اگر قصد دارید یک برنامه نویس حرفه ای پایتون شوید پس باید از یک ویرایشگر متن حرفه ای نیز استفاده کنید. چرا که با ویرایشگر Notepad ویندوز نمیتوانید برنامه های خود را به خوبی نوشته یا آنها را اشکال زدایی (Debugging) کنید. البته باید بدانید که برنامه نویس ها از چیزی فراتر از یک ویرایشگر متن برای نوشتن نرم افزار های خود استفاده میکنند و آنهم چیزی نیست با نام IDE یا Integrated Development Environment

اصلی ترین مزیت استفاده از IDE جلوگیری از اتلاف زمان برنامه نویس میباشد. همانطور که میدانید زمانیکه در ویرایشگر متن Notepad چیزی را تایپ میکنید، Notepad از قوانین و قواعد خاصی پشتیبانی نمیکند اما IDE ها به شما این اجازه را میدهند تا آنچه را که تایپ میکنید را با قواعد مربوط به خودش مشاهده کنید. مثلا قواعد زبان برنامه نویسی که تایپ میکنید به صورت رنگی باشد که به اصطلاح به این ویژگی Syntax Colored گفته میشود.

از دیگر مزیت های IDE میتوان به ویژگی Code Completion اشاره نمود. با استفاده از ویژگی Code Completion سرعت شما در تایپ برنامه ای که مینویسد تا چندین برابر افزایش پیدا میکند چرا که با نوشتن چند حرف از یک Statement نسخه کامل آن برای شما به نمایش گذاشته میشود.

بهترین IDE برای Python کدام است؟

توسعه دهندگان نرم افزار IDE های زیادی را نوشته اند که هر یک از آنها بسته به نیاز برنامه نویس انتخاب میشود مثلا اگر شما بخواهید با زبان C# یا C++ کار کنید بهترین گزینه برای شما Microsoft Visual Studio میباشد چرا که جدا از ویژگیهای مربوط به نوشتن متن برنامه نویسی دارای یک Compiler برای Compile کردن آنچه که نوشته شده نیز هست.

برای توسعه دهندگان Python نیز انتخاب های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی بعضی از آنها میپردازم:

نرم افزار PyCharm

به جرات میتوان گفت بهترین و محبوب ترین IDE در بین برنامه نویس های پایتون نرم افزار PyCharm میباشد. نرم افزار Pycharm یک IDE کامل و هوشمند برای پایتون است که از ویژگیهای مهم آن میتوان به Intelligent Code Editor و Debugging, Testing and Profiling اشاره نمود.

نرم افزار PyCharm

شما میتوانید از نرم افزار PyCharm در سیستم عامل های Windows و Linux و Macintosh استفاده کنید البته باید بدانید که PyCharm به صورت رایگان ارائه نمیشود اما نسخه کرک شده آن نیز وجود دارد. برای دانلود نرم افزار PyCharm به سایت jetbrains.com مراجعه کنید. برای دانلود نسخه کرک شده PyCharm به سایت Soft98.ir مراجعه کنید.

نرم افزار PyDev

از دیگر IDE های محبوب Python میتوان به PyDev اشاره نمود. نرم افزار PyDev یک IDE رایگان و Open Source است که متعلق به Eclipse میباشد. از ویژگیهای PyDev میتوان به همبستگی با Django و Code Completion و Auto Import و … اشاره نمود.

نرم افزار PyDev

برای دانلود و نصب نرم افزار PyDev به سایت http://www.pydev.org مراجعه کنید و نسخه مربوطه به سیستم عامل خود را دانلود و نصب کنید.

نرم افزار Visual Studio Code

آخرین نرم افزای که میخواهم به شما معرفی کنم همان است که خودم از آن برای یادگیری Python استفاده میکنم. نرم افزار Visual Studio Code یک IDE نمیباشد اما هر آنچه که یک برنامه نویس به آن نیاز دارد را مهیا میکند. از ویژگیهای این نرم افزار میتوان به سادگی و سبک بودن آن در کنار پشتیبانی از اکثر زبان های برنامه نویسی اشاره نمود. برای توسعه پایتون با نرم افزار Visual Studio Code کافیست تا Extension مربوط به Python را نصب کنید تا ویژگیهای Code Completion و Syntax Colored برای شما فعال شود.

نرم افزار Visual Studio Code

شما میتوانید نرم افزار Visual Studio Code را در هر سیستم عاملی از جمله Windows و Linux و یا Macintosh نصب و استفاده کنید. برای دانلود VSC به سایت https://code.visualstudio.com مراجعه کنید.

برای نصب نرم افزار Visual Studio Code در لینوکس میتوانید از پست مربوطه در سایت استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

14 پاسخ به “بهترین IDE برای پایتون”

  1. Avatar photo مهرداد گفت:

    سلام.مطالب خوبی بود اگه میشه پروژه و مثال برای تمرین ویادگیری پایتون بزارید

  2. Avatar photo مهرداد گفت:

    با سلام
    نرم افزار py charm توی کد نویسی خوبه ولی هم سنگینه هک کرکش سخته و ارور میده.
    نرم افزار Visual Studio Code هم سبکه ولی توی run کردن برنامه خیلی طولش میده یعنی شما بنویس print (hello) میره تو خودش 30 ثانیه بعد در میاد.
    الان دارم از netbeans استفاده میکنم که البته مشکلات خودشو داره اولش ولی بعد از پیکر بندی مثل مرد برات کار میکنه و خیلی هم سنگین نیست فقط عزیزانی که میخوان پایتون کد بزنن حواسشون باشه 8.1 دان کنن که 200 مگ الکی نره تو پاچشون 🙂

  3. Avatar photo کاوه گفت:

    سلام من قبلا تو محیط Eclipse کار کردم و به تازگی شروع کردم به یادگیری پایتون و با komodo آشنا شدم که خیلی عالی به نظر میاد فقط ی مشکل که به تازگی برام پیش اومده موقع تایپ دستور print ارور unable to initialize device prn رو نشون میده که تو windows powershell هم به همین شکل هست لطفا راهنمایی کنید.ممنون میشم اگه ایمیل بدین.

  4. Avatar photo آرمین گفت:

    IDEمن پایچارم بوده
    سرعتش فوق العاده بالاس
    دیباگر هم داره
    UIوUXهم توش طوری طراحی شده که اصلا خسته نمیشید
    بهترینIDEهمینه

  5. Avatar photo کامیاب گفت:

    خود برنامه پایتونو باچه برنامه ای نوشتن؟

  6. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام ببخشید یه سوالخیلی مهم داشتم ممنون میشم اگه جواب بدین منvs codeرو نصب کردم ولی وقتی از forوwhileاستفاده میکنم میزنه خطای سینتکس نسخه ی 3.7 روش نصبه نمیدونید مشکلش از چیه؟

  7. Avatar photo عمران کریمی گفت:

    سلام در vscode چکار کنیم که موقع اجرای کد آدرس فایل رو نشون نده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *