دوره‌ های آموزشی نووا
دسامبر 2, 2016

چگونه از ریکاوری جلوگیری کنیم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه از ریکاوری جلوگیری کنیم

جلوگیری از ریکاوری شدن فایلها (چگونه از ریکاوری جلوگیری کنیم)

یکی از دغدغه های که اکثر کاربران کامپیوتر در هنگام فروش کامپیوترشان با آن مواجه میشوند وجود اطلاعات شخصی در هارد دیسک کامپیوتر آنها است. معمولا افراد با خود فکر میکنند که چه بلایی سر فایلهای شخصی خود بیاورند تا این فایلها به دست افراد سوءاستفاده گر نیفتد. چرا که میدانند با حذف عادی آنها کاری از پیش نبرده اند و به سادگی میشود فایلهای حذف شده را با نرم افزارهای ریکاوری بازیابی نمود. در این آموزش قصد دارم راههای جلوگیری از ریکاوری شدن فایلها (چگونه از ریکاوری جلوگیری کنیم) را توضیح دهم تا بتوانید با خیال آسوده هارد دیسک کامپیوتر تان رو بفروشید.

استفاده از نرم افزارهای File Shredder

نرم افزارهای File Shredder به شما کمک میکنند تا به سادگی فایلهای خود را طوری از هارد دیسک حذف کنید که دیگر قابلیت بازیابی آنها نباشد. معمولا روش کارکرد این برنامه ها بازنویسی (Rewrite) فایلها با کدهای باینری تصادفی میباشد. یعنی زمانی که یک فایل را از هارد دیسک خود با نرم افزار File Shredder حذف میکنید ابتدا فایل حذف میشود و کد های باینری تصادفی جایگزین فایل حذف شده میشوند. سپس دوباره کدهای باینری حذف میشوند و کدهای باینری تصادفی جدید جایگزین کدهای قبلی میشوند، و این عمل چند بار تکرار میشود تا هیچ اثری از فایلهای اصلی باقی نماند.

معمولا فرایند حذف کردن فایلها با نرم افزارهای File Shredder زمان زیادی را صرف میکند. علت آن هم همان بازنویسی چند باره کدهای باینری میباشد.

یکی از نرم افزارهای معروف File Shredder با همین نام مشهور است که میتوانید این برنامه را به صورت رایگان از سایت اصلی برنامه دانلود و نصب کنید.

حذف دستی فایلها و بازنویسی

به صورت کلی نیازی به استفاده از نرم افزارهای جداگانه برای حذف بدون بازگشت فایلها نمیباشد چرا که به سادگی میتوان خود این عمل را به صورت دستی انجام داد. شما میتوانید فایلهای مورد نظر خود را حذف نموده و فایلهای دیگری را با نام و حجم آنها در جایی فایل قبلی قرار دهید سپس فایل جایگزین شده را هم حذف کنید. با این عمل امکان بازگشت فایل اصلی بسیار کاهش میابد حتی در صورتی که فایل اصلی ریکاوری هم شود امکان سالم ماندن آن بسیار پایین است.

مثلا فرض کنید یک فایل با نام movi.mp4 در یکی از درایو های هارد دیسک تان دارید. برای حذف بدون بازگشت این فایل ابتدا به صورت عادی فایل را حذف کنید سپس یک فایل متنی در همان درایو بسازید و محتوای آنرا با اعداد و ارقام پر کنید تا به حجم فایل قبلی برسد. حال نام فایل را به اسم فایل اصلی حذف شده تغییر دهید (movi.mp4) و فایل ساخته شده را هم پاک کنید. کافیست این عمل را چندین بار انجام دهید تا امکان بازگشت فایل اصلی را به صفر برسانید.

همچنین بهتر است فایل را در درایو دیگری بسازید سپس نام آنرا همانند نام فایل اصلی بکنید و آنرا به مکان فایل اصلی حذف شده کپی کنید. و اینکه فایل ساخته شده را چندین بار در همان مکان فایل اصلی کپی کنید. و در آخر همه فایلهای ساخته شده را حذف کنید.

استفاده از دستور Cipher

یکی دیگر از کارهای که میتوانید برای حذف بدون بازگشت فایلها انجام دهید استفاده از دستور Cipher به همراه پارامتر /W است. پارامتر /W در دستور Cipher دقیقا همان عمل بازنویسی فایلها را انجام میدهد.

روش حذف بدون بازگشت فایلها با دستور Cipher بسیار ساده است. کافیست فایلهای مورد نظر را تان از درایو مربوطه حذف کنید سپس از دستور Cipher با پارامتر /W برای بازنویسی اطلاعات در درایو مورد نظر استفاده کنید. برای مثال:

Format H:

Cipher /W:H:

نکته: فرایند بازنویسی با دستور Cipher زمان زیادی را صرف میکند پس بهتر است در هنگام عملکرد دستور Cipher صبر پیشه کنید.

16 پاسخ به “چگونه از ریکاوری جلوگیری کنیم”

  1. Avatar photo علی خدایی گفت:

    سلام ممنون از آموزش خوبتون
    واقعا آموزنده بود.

  2. Avatar photo مهرداد گفت:

    سلام . اگر این روش هارو روی هاردیسک انجام دهیم و به شرکتی بدیم که مخصوص ریکاوری کردن حافظه ها هستند یعنی اونا هم نمیتونند ریکاوری کنند؟

    • سلام
      بله اگر فرایند بالا رو بدرستی انجام بدید اطلاعات هارد دیسک مورد نظر شما دیگه قابل بازیابی نیست. به اینخاطر که داده های جدید جایگزین داده های قبلی میشند.

  3. Avatar photo بابک گفت:

    لطفا توجه کنین: وقتی شما فایلی رو پاک می کنین و بعد یه فایل با همان نام و پسوند در همان مسیر ایجاد می کنین و سپس باز پاکش میکنین، امکان بازیابی فایل وجود داره. چون از لحاظ منطقی آره شما یه فایل نامعتبر رو با معتبر جایگزین کردین ولی از لحاظ فیزیکی معلوم نیست که فایل جدید در همان آدرس دیسک سخت ذخیره باشه. پس بازیابی ممکن هستش. ولی راهشو میگم. فایل موجود رو با نوت پَد باز کنین و حدود 10 سطر از ابتدای اونو پاک کنین (هیدر فایل) و توش کاراکتری مانند (0) بنویسین و ذخیره کنین روش(Save As). سپس حذفش کنین. اینجوری فایل درست روی آدرس مورد نظر ذخیره میشه و بعد از ریکاوری کار نمی کنه.

    • سلام بابک جان
      بله کاملا درسته و حق با شماست، البته بگم اونچه که در متن بالا نوشتم یک تجربه شخصی بوده و هر بار هم جواب گرفتم، ولی در کل راهی که شما گفتید بسیار معقولانه تره 🙂 و واقعا معلوم نیست آیا فایل دوباره در همان مسیر اصلی ذخیره بشه یا نه
      ممنون از توجه تون، ان شا الله که همیشه موفق و سربلند باشید.

    • Avatar photo Sara گفت:

      سلام ببخشید خب این روش برای فایل های حذف شدع که جواب نمیده
      میشه واضح ترو ساده تر یه چیز کلی بگین ک بدونم چیکار کنم چون من تو نت گشتم چند تا برنامه گفتن ک هر کودومم یه ایرادی داشت یجورایی

  4. Avatar photo اكبر گفت:

    يكي از دوستام به فلش احتياج داشت . به من الهام شد شايد پسش نده . ولي چون كارم گير بود فلشو بش دادم . ولي قبلش اول فلشو پاك كردم . بعد دوباره تا خرخره پر از فيلم و ترانه كردم . تا حدي كه ديگه پره پر شد . بعد دوباره كاملا پاكش كردم . اتفاقا فلشو پس نداد و گفت گم شده منم پولشو ازش ميگيرم . ولي لا اقل الان خيالم راحته كه نميتونه ريكاوري كنه . حواستون باشه . در روزگار بدي زندگي ميكنيم . حتي برادر از برادر سو استفاده ميكنه و دنبال آتو گرفتنه . دم به تله نديد . زرنگ باشيد . به حرف دلتون هم اعتماد كنيد

  5. Avatar photo Sara گفت:

    سلام …
    ببخشید میشه یکم ساده تر توضیح بدین الان برای مثال من برنامه هایی ک تو نت گفترو میخرم و باید نصبش کنم رو سیستم ؟؟؟ بعدش خودش کار میکنه ؟؟؟ میشه چندتا برنامرو امتحان کرد جهت اطمینان مثلا eraser و ccleaner ک کاملا پاک شه ؟؟؟
    خیلی مهمه لطفا راهنمایی کنین

    • سلام
      اگر تعداد فایلهاتون زیاد نیست کافیه هر فایلی که نمیخواید ریکاوری بشه رو با یک ویرایشگر متن ویرایش کنید و بخشی از متنش رو حف کنید و فایل رو ذخیره کنید. بعد فایل رو به صورت دستی حذف کنید.
      موفق باشید

  6. Avatar photo M گفت:

    من فایل هایی رو پاک کردم و نمیخوام که با ریکاوری قابل بازیابی باشند باید از چه برنامه ای استفاده کنم؟

  7. Avatar photo R گفت:

    سلام
    من یک سوال دارم
    متاسفانه یکسری عکس هارو پاک کردم از گوشی اما با ریکاوری بر میگرده نمیدونم باید چیکار کنم
    عکسای خیلی شخصیم هستن و من واقعا نگرانم😥

    • سلام
      چندبار گوشی تو پر از محتوا مثل عکس و ویدیو کن تا جایی که دیگه فضای خالی نداشته باشی بعد همش رو حذف کن، اگر سه چهار بار اینکار رو انجام بدی اطلاعات روی دیسک بازنویسی میشه و داده های اولیه قابل بازگشت نیستند.

  8. Avatar photo Sam گفت:

    احسنت رفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *