دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 30, 2016

راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز

راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز

با گذشت زمان به علت های مختلف، سیستم عامل ویندوز کم کم کند میشود. و این کندی در بعضی از مواقع روی اعصاب کاربران قدم بر میدارد 🙂 ، در این آموزش قصد دارم تا بعضی از علتهای عمومی کند شدن ویندوز را برایتان توضیح دهم، پس با نووا بلاگ همراه باشید تا علتهای کند شدن سیستم عامل ویندوز را با راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز برایتان توضیح دهم.

مشکل استارتاپ در ویندوز

یکی از علتهای کندی ویندوز وجود برنامه های اضافی در Startup میباشد، زمانی که شما نرم افزای روی ویندوز نصب میکنید این برنامه برای اجرای سریع، خود را در Startup تعریف میکند تا زمانی که ویندوز اجرا شد برنامه هم اجرا شود اما چون افراد برنامه های مختلف و متعددی را نصب میکنند Startup آنها پر از برنامه های میشود که هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا میشوند در نتیجه این عمل باعث اشغال فضای زیادی از RAM و CPU میشود که خود فرایند بالا آمدن ویندوز را طولانی میکنند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل نباید بگذارید برنامه ها در Startup ویندوز بار گذاری شوند یا باید آنها را از Startup حذف یا غیر فعال شان کنید. برای غیر فعال کردن برنامه ها از Startup روی TaskBar کلیک راست کرده سپس Task Manager را اجرا کنید در تب Startup از ابزار Task Manager برنامه ها را مشاهده میکنید کافیست روی برنامه ها کلیک راست کرده و سپس روی Disable کلیک کنید، کلیه برنامه ها را Disable کنید تا سرعت ویندوز را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

غیر فعال سازی سرویس های اضافی

معمولا بعضی از برنامه ها دارای سرویسهای میباشند که برای کاربران عادی هیچ استفاده ای ندارند مثل برنامه های Adobe که دارای سرویس Adobe Update هستند این سرویس فقط برای به روز رسانی برنامه های Adobe میباشد و کاربرد خاصی برای اکثر ما ایرانی ها ندارد، پس میتوانید با شناخت سرویسهای اضافی آنها را برای افزایش سرعت ویندوز غیر فعال کنید. برای افزایش سرعت میتوانید سرویس های اضافی را از تب Services ابزار Task Manager غیر فعال کنید توجه داشته باشید فقط سرویسهای را غیر فعال کنید که آنها را میشناسید و میدانید برای شما قابل استفاده نیستند.

گسستگی درایوها Fragmentation

یکی دیگر از علتهای کندی ویندوز Fragmentation میباشد در این مورد باید گفت زمانی که شما برنامه ها یا بازی های مختلفی را نصب میکنید فایل این برنامه ها روی قسمت های مختلف یک پارتیشن مینشینند و هنگام خوانده شدن توسط هارد دیسک، هار دیسک باید اطلاعات را از قسمت های مختلفی بخواند که این عمل باعث کندی در خواند اطلاعات میشود. عمل Defragmentation باعث میشود تا این از هم گسستگی ها برطرف شود و فایلها به ترتیب و پشت سر هم در ویندوز قرار گیرند.

برای Defrag کردن پارتیشن ها وارد کامپیوتر شوید سپس روی یکی از پارتیشن ها کلیک راست کرده و روی گزینه Properties کلیک کنید در تب Tools زیر گزینه Optimize and Defragment Drive روی گزینه Optimize کلیک کنید تا پنجره Optimize Drive باز شود سپس درایو مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی Analyze کلیک کنید یا میتوانید روی Optimize برای بررسی و بهبود درایو کلیک کنید.

فایلهای اضافی تولید شده توسط برنامه ها

هنگامی که شما با ویندوز و نرم افزارهای مختلف ویندوزی کار میکنید، فایلهای توسط این برنامه ها ساخته میشود که بعد از اتمام کار شما قسمتی از این فایلها در پوشه Temp باقی میماند و این فایلها هیچ فایده ای ندارند و به عنوان فایل Junk یا آشغال شناخته میشوند یکی از راههای افزایش فضای خالی و افزایش سرعت حذف این فایلها میباشد. برای حذف این فایلها کافیست ابتدا پنجره Run را باز کرده سپس %TEMP% را در آن تایپ و Enter را بفشارید پس از باز شدن پوشه Temp هرچه در این پوشه دیدید حذف کنید.

حذف نرم افزار های بی استفاده

یک دیگر از راههای افزایش سرعت در ویندوز حذف برنامه های بدون استفاده میباشد.

ادامه این آموزش را در فیلم زیر تماشا کنید: فیلم آموزش راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز را تماشا کنید.


اگر شما هم برای افزایش سرعت ویندوز راهی دارید با اشتراک گذاری آن به دیگر بازدید کننده گان کمک کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود دریغ نکنید.

6 پاسخ به “راهکارهای افزایش سرعت در ویندوز”

  1. Avatar photo رضا گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون که به صورت رایگان گذاشتید کاش مثل آموزشهای قبلی فایل PDF آموزش رو هم بذارید، اگه میشه برای افزایش سرعت یک برنامه هم معرفی کنید که همه اینکارها رو به صورت خودکار انجام بده.

    • سلام رضا جان
      ممنون از لطف شما ، چشم سعی میکنم فایل pdf رو هم در این آموزشها قرار بدم.
      بهترین برنامه ای که برای بهبود کارای ویندوز در سال 2016 شناخته شد System Mechanic که فکر نکنم هنوز نسخه کرکش اومده باشه.

  2. Avatar photo esi گفت:

    پارتیشن چیه؟

    • Avatar photo محمد برغمدی گفت:

      منظور از پارتیشن همون درایو های کامپیوتر، مثل درایو c و …
      به طور پیشفرض هر Hard Disk فقط یک درایو یا پارتیشن داره که با تقسیم بندی منطقی هارد به هارد های کوچک تقسیم میشه. که به این هارد های کوچک Partition گفته میشه.

  3. Avatar photo mohammadreza گفت:

    عالیه واقعا سیستمم از نظر سرعت رشد پیدا کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *