دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 9, 2016

راهکارهای جلوگیری از هک شدن تلگرام

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
راهکارهای جلوگیری از هک شدن تلگرام

راهکارهای جلوگیری از هک شدن تلگرام

همانطور که میدانید تلگرام یکی از بهترین سرویس های چت حاظر میباشد که اکثر کاربران آن ایرانی هستند. یکی از مشکلات ما ایرانی ها بی جنبه گی در دانایی مباحث هک است. حال ارتباط این دو جمله با هم چیست؟ نمایش پیام “هک تلگرام 100% کاربردی” شاید ندانید تلگرام به خودی خود دارای ضعف امنیتی نمیباشد. یعنی اکثر هک های که اتفاق می افتد به واسطه بی توجهی کاربران به نکات امنیتی است. تلگرام از پروتکل MTProto برای ارتباطات استفاده میکند که توسط پروتکل AES به صورت 256 بیت کد گذاری میشود این بدان معناست که هکرها نمیتوانند ارتباط بین سرویس گیرنده (Client) و سرویس دهنده (Server) را بررسی (Analyze) کنند.

چگونه تلگرام را هک میکنند؟

همانطور که در بالا ذکر کردم Telegram به خودی خود دارای ضعف امنیتی نمیباشد و اکثر هک ها به روش Social Engineering اتفاق می افتد. یعنی خود کاربر اطلاعات پر اهمیت را به هکر هدیه میکند. در روش Social Engineering یا مهندسی اجتماعی، هکر کاربر را با تکنیک های مختلف فقط به واسطه زبان چرب و نرم گمراه میکند تا اطلاعات مورد نیاز را از کاربر دریافت کند. برای مثلا کافیست تا یک حساب الکی (Fake) در تلگرام بسازید سپس از آیکون اصلی Telegram به عنوان عکس پروفایل خود استفاده کنید. در نهایت پیام انگلیسی مبنی بر:

هشدار: اخیرا مشاهده نموده ایم شما با حساب کاربری خود به کانالهای مستهجن وارد شده اید در صورت ادامه این عمل ما مجبور به مسدود نمودن حساب کاربری شما میشویم. در صورتی که فکر میکنید ما اشتباه میکنیم کد ارسال شده را به همراه عدد 22 برای ما ارسال کنید تا از مسدود شدنحساب کاربری خود جلوگیری کنید.

استفاده از تکنیک Social Engineering در اکثر موارد پاسخگو میباشد. چرا که کاربران با دیدن چنین صحنه ای سریعا هول شده و نمیدانند چه بکنند. پس تصمیم میگیرند برای حفظ ابرو کد ارسال شده را به همراه عدد 22 برای هکر ارسال کنند.

چگونه از هک شدن حساب کاربری تلگرام جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از هک شدن حساب کاربری تلگرام یا هر حساب کاربری دیگری مثل Viber یا WhatsApp ابتدا باید بدانید هیچوقت هیچ سرویس دهنده ای مثل تلگرام توسط شماره یا شخص سومی برای شما پیامی ارسال نمیکند که شما کد احراز هویت ارسال شده به تلفن همراه خود را برای آنها ارسال کنید. چرا که اصلا این کد هیچ فایده ای به جز دسترسی به حساب کاربری شما ندارد. و این سرویس دهندگان هیچ وقت به این کد نیاز پیدا نمیکنند. پس اگر چنین موردی را مشاهده نموده اید هیچ وقت دم به تله ندهید.

فعال سازی تایید دو گام

یکی از ویژگی های تلگرام Two Step Verification میباشد. با فعال نمودن این ویژگی دیگر هکر ها حتی با داشتن کد احراز هویت ارسال شده به موبایل شما باز نمیتوانند به حساب تلگرام شما دسترسی پیدا کنند. با فعال کردن Two Step Verification از هک شدن حساب کاربری خود توسط هکر ها جلوگیری کنید. با این روش حتی مخابرات هم نمیتواند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشد. پس حریم خصوصی شما را تا حد بالای حفظ میکند.

فعال سازی Two-Step Verification در اندروید

برای فعال سازی Two Step Verification نیاز به داشتن یک ایمیل امن همانند (Gmail) دارید. کافیست تا از قسمت Settings وارد بخش Privacy And Security شوید سپس روی گزینه Two-Step Verification کلیک کنید. روی قسمت Set Additional Password کلیک نموده سپس در پنجره Enter a Password یک رمز عبور پیچیده وارد کنید و روی تیک تایید کلیک کنید. در پنجره Please Re-Enter Your Password رمز عبور خود را تکرار کنید. در صفحه Please Create Hint For your Password یک اشاره به Password خود بزنید که در مواقع فراموشی از این اشاره استفاده کنید. در قسمت Your Email آدرس ایمیل خود را وارد کنید سپس روی گزینه تایید کلیک کنید. حال به Inbox همان ایمیل وارد شده و ایمیل که از سمت Telegram برای شما ارسال شده را باز کنید. سپس روی لینک تایید نهایی کلیک کنید. در آخر با پیام Success Two-Step Verification Is Now Enabled مواجه میشوید.

راهکارهای جلوگیری از هک شدن تلگرام

نکته: انتخاب یک رمز عبور قوی یکی از مهمترین معیارها در جلوگیری از هک شدن میباشد. پس برای یادگیری در ساخت رمز عبور پیچیده (Complex) و قابل حفظ به آموزش چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم مراجعه کنید.

فعال سازی Two-Step Verification در ویندوز

برای فعال سازی Two Step Verification در ویندوز برنامه تلگرام را باز کنید. سپس از قسمت Settings روی گزینه Enable Two-Step Verification کلیک کنید. در قسمت Enter A Password یک رمز عبور مناسب تایپ کنید. در بخش Re Enter New Password رمز عبور خود را تکرار کنید. در قسمت Enter Password Hint یک اشاره برای رمز عبور خود تایپ کنید. در قسمت Enter Recovery E-Mail آدرس ایمیل خود را تایپ کنید. سپس روی Save کلیک کنید و Inbox ایمیل که در مرحله قبل وارد کردید را باز کنید ایمیل تلگرام را باز نموده و روی لینک تایید نهایی کلیک کنید. در آخر با پیام Success Two-Step Verification Is Now Enabled مواجه میشوید.


نظر شما درباره تلگرام و امینت تلگرام چه میباشد؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *