دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 13, 2015

شخصی سازی و رتبه بندی در موتور جستجو

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
شخصی سازی و رتبه بندی در موتور جستجو

سالهای پیش، هر کسی که متن خاصی را جستجو میکرد مثلا کلمه فوتبال را، نتایج نمایش داده شده برابر بود با افراد دیگری که همان متن را جستجو میکردند. اما امروزه این موضوع دیگر صحت ندارد اگر فردی در ایران به فارسی در باره محمد علی جستجو کند با کسی که در کانادا همین کلمات را جستجو میکند نتایجی را که مشاهده میکنند یکی نمیباشد. هر فردی بسته به موقعیت نتایج مربوط به خود را دریافت میکند. البته اینطور هم نیست که همه نتایج دریافت شده متفاوت باشد بله بعضی از نتایج یکسان است.

کشور PC :

یکی از معیارها شخصی سازی جستجو در نتایج ارائه شده توسط موتور های جستجو کشور جستجو کننده میباشد موتورهای جستجو سعی میکنند نتایج مربوط به کشور جستجو کننده را نمایش دهند.

برای مثال افرادی در امریکا Football را جستجو میکنند و نتایجی که مشاهده میکنند مربوط به فوتبال امریکایی میباشد و افرادی هم در کانادا درباره فوتبال جستجو میکنند اما نتایج نمایش داده شده در باره Soccer میباشد.

اگر محتوای سایت شما مربوط به کشور شما نباشد سایت شما بعد از رد شدن از فیلتر شخصی سازی (Personalization Country) شانس کمتری را برای نمایش داده شدن در نتایج جستجو پیدا میکند. اگر هم احساس میکنید که باید در نتایج جستجو نمایش داده شود باید SEO سایت خورد را به صورت بین المللی تنظیم کنید.

محلی PL :

موتورهای جستجو فقط به کشور برای شخصی سازی بسنده نمیکنند و سعی میکنند که نتایج مربوط به استان یا شهر فرد جستجو کننده را نمایش دهند اگر میخواهید جستجو کننده گان سایت شما را در شهر خاصی پیدا کنند باید سعی کنید سایت خود را با آن شهر تنظیم کنید.

تاریخ شخصی PH :

یکی از مواردی که موتور های جستجو برای نمایش شخصی نتایج استفاده میکنند این است که جستجو کننده نسبت به آنچه که قبلا جستجو کرده و به سایت های که قبلا وارد آنها شده نگاه میکنند یا سایت های که توسط فرد به واسطه Facebook یا Google + یا Twitter لایک شده باشد را برای شخصی سازی بیشتر استفاده میکنند. این تاریخچه های شخصی در سطح های متفاوتی توسط موتورهای جستجو از جمله Google و Bing استفاده میشود تا در نتایج جستجو تاثیر مثبت تری را داشته باشد بر خلاف شخصی سازی کشوری و شهری شخصی سازی در تاریخچه بسیار سخت میباشد.

این خیلی مهم که شما اولین باشید تا به مارک شما وفادار باشند. زمانی که یک کاربر روی نتایج جستجو عادی کلیک میکند شما باید مطمئن باشید که مطالب عالی را ارائه میدهید تا کاربران بازهم به سایت شما بیایند. آنها ممکن است دوباره مارک سایت شما را در نتایج جستجو ببینند و روی آن کلیک کنند. این رفتار ها سایت شما را تقویت میکند حتی بهتر هم میشود اگر رفتارهای اجتماعی از قبیل لایک کردن و نظر دادن و … صورت گیرد. که این موضوع خود نشان میدهد که به سایت شما وابستگی بیشتری ایجاد شده است. تاریخچه استفاده (Personal History) در موتور های جستجو از جمله Google هر روز دارد پر اهمیت تر میشود.

ارتباط های اجتماعی PS :

یکی از مهمترین معیار ها در شخصی سازی جستجو، اتصالات اجتماعی Social Connections میباشد مثلا دوست فرد جستجو کننده در مورد سایت چه فکری میکند این یکی از جدید ترین فاکتور ها در نتایج جستجو میباشد ارتباط یا اتصال اجتماعی افراد میتواند در آنچه که آنها در نتایج Google یا Bing میبینند موثر باشد. حال این اتصال ها چرا واقعا مهم میباشند؟ بخاطر اینکه موتور های جستجو به این اتصالات به عنوان مشاوران شخصی سازی شده کاربر نگاه میکنند. به طور عادی شما باید به دوست خود اعتماد کنید تا بتوانید از او درباره رستوران یا مکان خاصی مشاوره بگیرید.

امروزه به طرز چشمگیری زمانی که جستجوی انجام میدهید موتور های جستجو سعی میکنند تا همانند مثال اعتماد به دوست عمل کنند. برای مثال اگر یک کاربری به دوست خود توسط شبکه های اجتماعی اتصال داشته باشد و دوستش رستوران خاصی را بررسی کرده باشد یا مقاله ای را در باره گوجه فرنگی به اشتراک گذاشته باشد پس آن رستوران یا مقاله رتبه بالاتری برای کاربر قرار میگیرد.

پیشنهاد: برای خواندن فصل نهم آموزش گام به گام سئو به پست تخلفات سایت و تاثیر آن در SEO مراجعه کنید.

2 پاسخ به “شخصی سازی و رتبه بندی در موتور جستجو”

  1. Avatar photo razooneh گفت:

    من مقاله دانلود کردم حالا رمز میخواد برا باز کردنش چه کار باید کنم؟؟؟؟؟؟
    خب رمز رو از کجا بیارم؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *