دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 7, 2017

غیر فعال سازی آنتی ویروس با CMD

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
غیر فعال سازی آنتی ویروس با CMD

آنتی ویروس یکی از مهمترین نرم افزارهای میباشد که امنیت یک سیستم عامل را حفظ میکند. همانطور که میدانید هدف اصلی از نصب و استفاده از یک آنتی ویروس، جلوگیری از آلوده شدن سیستم عامل به بد افزارها و ویروسها میباشد. اما ممکن است به هر دلیلی (کرک کردن نرم افزار ها یا سیستم عامل) نیاز باشد آنتی ویروس یک سیستم عامل را به طور موقتی غیر فعال کنیم، معمولا برای غیر فعال کردن آنتی ویروسها باید از محیط گرافیکی ویندوز وارد عمل شویم. اما در بعضی از مواقع نیاز است آنتی ویروس سیستم عامل خود را با استفاده از Command Prompt یا CMD غیر فعال کنیم، مثلا در زمانهای که دسترسی به محیط گرافیکی ویندوز میسر نمیباشد.

برای غیر فعال سازی آنتی ویروس ها توسط Command Prompt یا CMD باید سرویس آنها را غیر فعال کنیم. همانطورکه میدانید دستورات زیادی برای این منظور وجود دارند که در ادامه به آنها میپردازیم:

استفاده از دستور Net

برای غیر فعال سازی یک آنتی ویروس توسط دستور Net کافیست نام سرویس آنتی ویروس را بعد از دستور Net Stop بنویسید. مثلا برای غیر فعال سازی آنتی ویروس Windows Defender دستور به شکل زیر میشود:

Net Stop “Windows Defender Service”

یا اینکه میتوانید از نام کوچک سرویس آنتی ویروس خود استفاده کنید. برای مثال:

Net Stop WinDefend

استفاده از دستور SC

از دیگر دستوراتی که میتوانید با آن سرویس آنتی ویروس ها را غیر فعال کنید دستور SC میباشد برای اینکار کافیست دستور SC را به همراه پارامتر Stop و نام سرویس آنتی ویروس مورد نظر وارد کنید. مثلا برای غیر فعال کردن Windows Defender دستور به شکل زیر میشود:

SC Stop WinDefend

نکته: همانطور که تا اینجا متوجه شدید برای از کار انداختن آنتی ویروسها کافیست سرویس آنها را غیر فعال کنید. این بدان معناست که آنتی ویروس ها اینقدر بیخود هستند که با یک دستور ساده قابل دور زدن میباشد. خیر این موضوع اصلا درست چرا که اگر درست باشد ماهیت کلیه آنتی ویروس ها زیر سوال میرود، یعنی اولین کار هر ویروس میتواند غیر فعال کردن آنتی ویروس باشد.

معمولا اکثر آنتی ویروسها ویژگی به نام Self Defense دارند که باعث میشود حتی با مجوز Administrator نتوان سرویس آنها را با دستورات بالا غیر فعال نمود. پس فکر نکنید آنتی ویروس ها خنگ هستند 🙂

اما خیلی ناراحت نباشید چرا که میتوان با استفاده از PowerShell این کار را انجام داد. مثلا برای غیر فعال نمودن Windows Defender دستور به شکل زیر میشود:

Set-MpPreference -DisableRealtimeMonitoring $true

البته شما میتوانید این دستور را از طریق خود CMD هم اجرا کنید ولی ابتدا باید با دستور Start برنامه PowerShell را فراخوانی کنید و پس از آن دستور بالا را بنویسید. برای مثال:

start Powershell Set-MpPreference -DisableRealtimeMonitoring $true

البته باید بدانید دستور Set-MpPreference فقط برای آنتی ویروس Windows Defender میباشد و شما نمیتوانید از آن برای غیر فعال کردن دیگر آنتی ویروسها استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

2 پاسخ به “غیر فعال سازی آنتی ویروس با CMD”

  1. Avatar photo M@hdi گفت:

    سلام خسته نباشی طبق گفته های شما پس اصلا امکان متوقف شدن ندارن پس ویروس هایی میگن انتی ویروس متوقف میکنند به طور کامل متوقف نمیکن ؟

    • سلام، سلامت باشید
      نه منظورم این نبود که اصلا امکان متوقف شدن آنتی ویروس ها نیست، چرا هست ولی به سادگی استفاده از یک دستور نیست، اگر اینطور بود شما میتونستید به سادگی یک اسکریپت بنویسید و با اسکریپت آنتی ویروس یک سیستم عامل رو غیر فعال کنید.

      معمولا افراد که ویروس رو با خمیر بازی درست میکنن طبق ضعف های آنتی (antivirus vulnerabilities) ویروس این کار رو انجام میدن، پس اول باید یک ضعف از آنتی ویروس پیدا شه بعد بشه آنتی ویروس رو غیر فعال کرد.