دوره‌ های آموزشی نووا
می 2, 2016

فایل thumb.db چیست و چگونه کار میکند

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
فایل thumb.db چیست و چگونه کار میکند

به طور کلی در ویندوز فایلهای مخفی سیستمی زیادی وجود دارد که کاربران عمومی از آن بی خبر هستند و حتی در صورتی که این فایلها را مشاهده کرده باشند باز نمیدانند این فایلها چی هستند و برای چه هدفی در درایو ها و پوشه ها تولید شده اند. یکی از این فایلها که در ادامه به شرح آن خواهم پرداخت thumb.db نام دارد. اگر شما هم مایل به شناخت این فایل هستید نووا بلاگ در ادامه با نگاه گرمتان یاری کنید.

یکی از ویژگی های ویندوز برای سریعتر نمایش داده شدن عکس ها در پوشه ها، ذخیره نسخه بند انگشتی (thumbnail) عکسها در فایلی با نام Thumb.db برای File Explorer ویندوز میباشد. در واقع فایل thumb.db نسخه Cache شده از عکسهای بند انگشتی در پوشه ها میباشد. این عمل باعث شده تا سرعت نمایش داده شدن عکسهای بند انگشتی در پوشه ها افزایش پیدا کند چرا که پس از هر بار ورود به این پوشه ها نیاز به محاسبه دوباره این عکسهای کوچک نمیباشد.

فایل thumb.db

فایل مخفی سیستمی thumb.db در واقع یک Database از نسخه کوچک کلیه عکسها از عکسهای بند انگشتی (Thumbnail) در پوشه ها به فرمت JPEG میباشد. زمانی که حالت نمایش یک پوشه روی Thumbnail باشد فایل thumb.db برای نمایش سریعتر عکسها بری ورود به آن پوشه در دفه های بعد ساخته میشود.

نکته: فایل مخفی سیستمی thumb.db به صورت عادی نمایش داده نمیشود برای مشاهده این فایل باید گزینه مربوط به نمایش فایلهای سیستمی مخفی در تب View از پنجره Folder Option را بردارید برای این کار میتوانید از آموزش مخفی سازی فایلها و پوشه ها استفاده کنید.

آیا میتوان فایل thumb.db را حذف نمود؟

بله شما میتوانید به را حتی فایل thumb.db را از هر پوشه ای در ویندوز حذف کنید اما در صورتی که حالت نمایش را روی Thumbnail بگذارید این فایل به صورت خودکار دوباره ساخته خواهد شد. اما در صورتی که میخواهید از ساخت دوباره این فایل جلوگیری کنید میتوانید آموزش غیر فعال سازی ساخت فایل thumb.db را مطالعه کنید.

آیا فایل thumb.db ویروس است؟

خیر همانطور که در بالا گفته شده این فایل نسخه Cache شده از عکسهای Thumbnail در پوشه ها میباشد اما ممکن است همانند هر فایلی در ویندوز به ویروس آلوده شده باشد. در صورتی که فکر میکنید ویندوز شما ویروسی شده میتوانید از یک آنتی ویروس قوی برای حذف ویروس ها استفاده کنید.

در صورتی که هر سوال یا انتقادی داشتید نووا بلاگ رو از محبت خوتون دریغ نکنید.

5 پاسخ به “فایل thumb.db چیست و چگونه کار میکند”

  1. Avatar photo محمد گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون اگه میشه درباره System Volume Information هم توضیح بدید

  2. Avatar photo عليرضا نيكوخرسند گفت:

    سلام
    چطوري با داشتن thumbnail ميشه عكساي پاك شده رو برگردوند

  3. Avatar photo سمیراشیرازی گفت:

    سلام میشه جواب سوال آقای علیرضا نیکوخرسند را بدید منم سوالم همینه

  4. بازیابی تصاویر ربطی به فایل thumb.db نداره، باید از نرم افزار های ریکاوری برای این منظور استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *