دوره‌ های آموزشی نووا
جولای 1, 2017

متغیر ها در زبان برنامه نویسی پایتون

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
متغیر ها در زبان برنامه نویسی پایتون

مهمترین عنصر در هر زبان برنامه نویسی از جمله Python متغیر یا Variable است. حال متغیر یا Variable چیست؟ در زبان های برنامه نویسی متغیر به فضای گفته میشود که دارای یک نام یا Identifier است و این نام حاوی یک سری اطلاعات شناخته شده یا نا شناخته میباشد که به آن مقدار (Value) گفته میشود.

به علت اینکه زبان برنامه نویسی پایتون کاملا شی گرایی (Object Oriented) است. متغیر ها نیز در این زبان یک شی محسوب میشوند. و از جمله مزیت های پایتون میتوان به تشخیص خودکار متغیر ها و نوع آنها اشاره نمود. چراکه در دیگر زبان های برنامه نویسی برای ساخت یک متغیر باید آنرا با Statement مربوط به خودش مشخص کنید. (Variable Declaration)

ساخت متغیر در پایتون

برای اینکه در زبان برنامه نویسی پایتون یک متغیر بسازید کافیست تا ابتدا نام Variable را مشخص کنید سپس یک علامت مساوی گذاشته و مقدار یا محتوای آن متغیر را تعیین کنید. برای مثال:

Name = "Mohammad"

در بالا یک متغیر با نام Name و محتوای Mohammad ساخته شده است.

توجه کنید در زبان برنامه نویسی Python سه نوع متغیر (Data Type) وجود دارد:

  • رشته (String): اگر مقدار یا محتوای یک متغیر شامل فقط حروف الفبا یا حروف به همراه اعداد باشد به آن متغیر String گفته میشود. مثلا کلمه Mohammad یک String است یا TMLMANAGER2017
  • عدد صحیح (Integer): اگر مقدار یا محتوای یک Variable شامل فقط اعداد صحیح باشد به آن Integer گفته میشود. مثلا عدد 999 یک Integer است.
  • عدد اعشاری (Float): اگر مقدار یا محتوای یک Variable شامل یک عدد اعشاری باشد به نوع آن متغیر Float گفته میشود. مثلا عدد 9 یک Float محسوب میشود.

بگذارید این متغیر ها را با مثال به شما نشان دهم:

رشته (String):

String = "It is the String Variable"

عدد صحیح (Integer):

Integer = 123456789

عدد اعشاری(Float):

Float = 999.99

نکته: در Python 3.x.x به بالا باید محتوای رشته ها (String) را در میان دو علامت Single Quote یا Double Quote قرار دهید اما در Python 2.x.x نیازی به این کار نیست.

ساخت برنامه خوش آمد گویی در پایتون

شما میتوانید با استفاده از Statement پرینت (print) محتوای یک متغیر یا یک متن مشخص را به نمایش بگذارید. برای انجام اینکار کافیست ابتدا دستور print را وارد کنید و در جلوی آن نام متغیر مورد نظر خود را مشخص کنید. برای مثال:

Variable = "Would you love to know what is this?"

print (Variable)

print ()

print ("Tell me please, im waiting for you")

در برنامه بالا ابتدا یک متغیر با نام Variable و مقدار Would you love to know what is this ساخته شده، سپس با استفاده از بیانیه print مقدار Variable به نمایش گذاشته شده و پس از آن دوباره با استفاده از بیانیه print () یک خط خالی به نمایش گذاشته شده و بعد از آن دوباره با بیانیه print جمله Tell me please, im waiting for you به نمایش گذاشته شده است.

نکته اول: در Python 3.x.x برای ساخت خط خالی باید از بیانیه print به همراه علامت های پرانتز باز و بسته () استفاده کنید.

نکته دوم: در Python 3.x.x برای نمایش و استفاده از Variable ها باید آنها را در علامت پرانتز باز و بسته () قرار دهید.

تشخیص نوع متغیر ها در پایتون

برای اینکه نوع متغیر ها را در زبان برنامه نویسی پایتون تشخیص دهید میتوانید از Statement تایپ (Type) استفاده کنید. برای انجام اینکار به مثال زیر توجه کنید:

Car = My Name is Paykangini"

print (type(Car))

در برنامه بالا ابتدا یک متغیر با نام Car و محتوای My Name is Paykangini ساخته شده سپس با استفاده از بیانیه print و type نوع متغیر Car به نمایش گذاشته شده است.

اگر سوال یا انتقادی در مورد مبحث Variable ها در پایتون دارید نووا بلاگ را از محبت خود محروم کنید.

2 پاسخ به “متغیر ها در زبان برنامه نویسی پایتون”

  1. Avatar photo سمانه گفت:

    کوتاه و دربردارنده جواب سوال . ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *