دوره‌ های آموزشی نووا
می 26, 2015

اهمیت ساختار و معماری سایت در سئو

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
اهمیت ساختار و معماری سایت در سئو

آخرین بخش تحت کنترل سئو (On The Page SEO) ساختار سایت می باشد. (Site Architecture) ساختار درست سایت می تواند باعث رشد یک سایت شود و ساختار بد آن می تواند یک سایت را فلج کند.

قابل خزش بودن سایت AC :

ac

موتور های جستجو در سایت ها به طور فوقالعاده سریع از یک صفحه به صفحه دیگری می خزند که به این عمل (Crawl) گفته می شود. مثل خواننده های فوق سریع. در این عمل از صفحه های سایت شما نسخه برداری و در چیزی با نام Index ذخیره می شود که شبیه به یک کتاب بزرگ می ماند. وقتی کسی چیزی را جستجو می کند. موتور جستجو به این کتاب بزرگ مراجعه می کند. همه صفحه های مربوطه را پیدا کرده و تصمیم می گیرد که کدام صفحه بهترین برای نمایش دادن در اوایل جستجو می باشد. در نتیجه برای پیدا شدن صفحه سایت شما باید آن صفحه در این کتاب بزرگ موجود باشد. و برای موجود بودن در این کتاب باید عمل خزیدن (Crawl) روی آن سایت انجام شود.

اکثر سایت های مشکلی در خزش(Crawl) ندارند اما چیزهای هستند که باعث مشکل در خزش می شوند. برای مثال JavaScript و Flash می توانند پیوند ها (Link) را مخفی کنند. مخفی کردن پیوند صفحه ها از موتور های جستجو باعث می شود تا آن کلمه ها از دید موتور جستجو مخفی بمانند.

هر سایت یک اعتبار خزش خاص خود را دریافت می کند. مقدار تقریبی زمان یا صفحه که هر روز موتور جستجو ها در سایت می خزند بستگی به اعتبار و مناسب بودن آن سایت دارد. سایت های بزرگتر باید بیشتر جستجو کنند تا از قابلیت خزش سایت خود آگاه شوند. استفاده از Robots.txt ، ساختار لینک های داخلی و مشخص کردن برای موتور جستجو ها که در چه URL مشخصی خزش نکنند به بهبود خزش در سایت کمک می کند.

گرچه در اکثر موارد می توان به سادگی از مشکلات خزش چشم پوشی کرد در اضافه این تمرین خوبی می باشد که از سایت مپ (Sitemap) در هر دو مدل XML و HTML استفاده کنید تا خزش را برای موتور های جستجو راحت تر سازید.

تکراری / متعارف AD :

sel-Ad-element

بعضی وقت ها جستجو در کتاب های بزرگ یا جستجو در Index شلوغ می شود یا می توان گفت موتور های جستجو صفحه های متداول را پیدا می کنند که به طور مجازی محتوای یکسانی دارند. این مسئله باعث می شود تا موتور های جستجو در انتخاب بین صفحه ها برای مطلب جستجو شده دچار مشکل شوند. این مورد همانند این می باشد که شما در یک خیابان چند تابلو به یک مسیر پیدا کنید که از راههای متفاوتی به یک مسیر مساوی می رسد.

اما این خیلی بدتر می باشد اگر مردم به طور فعالانه به نسخه های متفاوت یک صفحه پیوند (Linking) بزنند. این پیوند ها نشان دهنده قدرت و اعتماد می باشند که به طور ناگهانی بین این نسخه های متفاوت تقسیم می شوند. که نتیجه آن تحریف و کاهش درک می باشد که کاربران به آن صفحه اختصاص داده اند. *برای همین مورد متعارف (Canonicalization) بودن مهم می باشد (در اینجا Canonicalization به معنی اصلی یا درست می باشد). شما باید فقط یک نسخه از هر صفحه را در دست موتور های جستجو قرار دهید.

راههای متفاوت زیادی موجود می باشد که یک صفحه نسخه تکراری داشته باشد برای مثال: یک سایت میتواند در دو نسخه WWW و بدون WWW باشد. یک سایت تجاری ممکن است به موتور های جستجو اجازه دهد تا صفحه در صفحه ها را Index کند. پارامترهای فیلتر می توانند به یک URL اضافه شوند و آن را برای موتور جستجو ها متفاوت نشان دهند. بخاطر اینکه راه های زیادی می باشد که بطور سهوا URL های تکراری درست شود راههای هم برای مقابله با این موضوع می باشد برای مثال: پیاده سازی درست تغیر مسیر 301 (Redirect 301)، استفاده از تگ REL = Canonical، مدیریت پارامتر های URL و استراتژی در صفحه بندی موثر، همه اینها به شما کمک می کنند تا یک کشتی محکم را هدایت کنید.

سرعت سایت AS :

as

گوگل می خواهد که سایت ها مکان های سریع تری باشند و اعلان کرده که سایت های سریع تر امتیاز بیشتری نسبت به سایت های کند تر دریافت می کنند.

گرچه اگر سایت خود را به طور بی نظیری سریع سازید هیچ ضمانتی نمی باشد که سایت شما در اوایل جستجو پدیدار شود. اما سرعت می تواند باقی فاکتور ها را تقویت کند، امروزه انسان ها خیلی بی حوصله و بی صبر شده اند پس سرعت می تواند تا حدی یک سایت را بهبود بخشد. در نتیجه سرعت بیشتر هم مورد تشویق کاربران هم مورد تشویق موتور های جستجو می باشد.

 

آیا URL های شما توصیفی دارند؟ AU :

au

کلماتی که شما می خواهید درون دامنه سایت یا در URL صفحه های شما پیدا شود می تواند به امتیاز سایت شما کمک کند. این یک فاکتور بزرگ نیست اما اگر برای شما داشتن کلمات توضیح دهنده برای URL ها مهم است این کار را انجام دهید ، جدا از اینکه به دور نگاه امتیاز سایت شما کمی کمک می کند ، تحقیقات نشان داده که جستوجو گر ها از URL های که دارای کلمات توضیحی می باشند نسبت به URL های بدون توضیح بیشتر در نتایج جستجو استقبال می کنند.

پیشنهاد: برای خواندن فصل پنجم آموزش گام به گام سئو به پست اهمیت Link Building در SEO مراجعه کنید.

این نکته نیز قابل گفتن می باشد که همه موتور های جستجو بزرگ URL ها را در بالاترین قسمت زیر عنوان در نتایج جستجو قرار می هند. می توان از داده های ساخته یافته (Structured Data) برا انتقال URL به Breadcrumb استفاده کرد این مورد به کاربران کمک می کند تا راحت تر به طور مستقیم از نتایج جستجو به قسمت های مختلف یک سایت بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *