دوره‌ های آموزشی نووا
آوریل 3, 2019

آموزش کامل دستور arp

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش کامل دستور arp

Address Resolution Protocol یا همان ARP یکی از پروتکل های لایه اینترنت در مدل TCP/IP میباشد و وظیفه اصلی آن پیدا کردن آدرس سخت افزای (MAC Address) دستگاه ها (Devices) در شبکه است. در سیستم عامل ویندوز نیز دستور arp برای مدیریت عملکرد پروتکل ARP تعبیه شده و به صورت کلی به شما اجازه میدهد کش مربوط به پروتکل ARP را مشاهده و در صورت نیاز آنرا ویرایش کنید.

استفاده از دستور arp

برای استفاده از دستور arp ابتدا باید خط فرمان ویندوز را به صورت Run As Administrator اجرا کنید. (راههای اجرای CMD) پس از اجرای CMD کافیست دستور arp را بدون پارامتر وارد کنید تا اطلاعات مربوط به راهنمای آنرا مشاهده کنید. برای مثال:

arp
ویرایش جدول ARP

فهرست گیری از کش پروتکل ARP

برای مشاهده آدرس های سخت افزاری کش شده توسط پروتکل ARP میتوانید از دستور arp به همراه پارامتر -a استفاده کنید. برای مثال:

arp -a
نمایش جدول arp

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید دستور arp فهرست MAC آدرس های ذخیره شده به همراه IP Address مرتبط با آنها را به نمایش گذاشته است. پارامتر -g هم دقیقا همانند پارامتر -a عمل میکند و فهرست MAC آدرس های کش شده را نمایش میدهد.

نکته: در قسمت Type کلمه Dynamic به معنای تنظیم خودکار MAC Address توسط پروتکل ARP است و برای این نوع کش یک زمان انقضاء وجود دارد اما Static به معنی تنظیم دستی (Manually) میباشد و زمان آن موقت نیست ولی پس از اولین توقف سرویس TCP/IP در ویندوز این نوع کش MAC Address نیز حذف میشود.

نمایش ARP Table برای یک Interface مشخص

برای نمایش جدول ARP یک کارت شبکه مشخص میبایست از دستور arp به همراه پارامتر -a و پارامتر -n استفاده نمود. برای مثال:

arp -a -n 192.168.1.145

در دستور بالا مشخص شده جدول ARP متعلق به کارت شبکه ای که آدرس 192.168.1.145 روی آن تنظیم شده است به نمایش در آید.

اضافه نمودن MAC Address به جدول ARP

برای تنظیم دستی و اضافه نمودن یک MAC Address به جدول ARP باید از دستور arp به همراه پارامتر -s استفاده کنید. برای این منظور کافیست ابتدا بعد از پارامتر -a آدرس IP مورد نظر خود را وارد کنید و پس از آن با یک فاصله آدرس سخت افزای کارت شبکه مرتبط با آن را مشخص کنید. برای مثال:

arp -s 192.168.1.1 00-1f-fb-c4-e6-c5
اضافه نمودن MAC Address

در دستور بالا مشخص شده آدرس سخت افزاری 00-1f-fb-c4-e6-c5 مربوط به آدرس آی پی 192.168.1.1 میباشد.

حذف دستی MAC Address از جدول ARP

برای حذف دستی آدرس سخت افزاری از جدول ARP میبایست از دستور arp به همراه پارامتر -d استفاده کنید. برای این منظور کافیست بعد از پارامتر -d آدرس IP مورد نظر خود را وارد کنید. برای مثال:

arp -d 192.168.1.1

در دستور بالا مشخص شده آدرس سخت افزاری مرتبط با آدرس آی پی 192.168.1.1 باید از جدول ARP حذف شود. اگر بجای مشخص نمودن یک آدرس سخت افزاری خاص از علامت ستاره (*) استفاده کنید کلیه جدول arp به صورت کامل خالی میشود. برای مثال:

arp -d *

اگر نیاز به پیدا کردن آدرس سخت افزاری کارت شبکه خود دارید میتوانید از دستور ipconfig یا دستور getmac استفاده کنید.

2 پاسخ به “آموزش کامل دستور arp”

  1. Avatar photo متین گفت:

    سلام ببخشید میخاستم بدونم اگ ادرس ip یک کامپیوتر تغییر کرد چطور میتونم اونو توی arp table بروزش کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *