دوره‌ های آموزشی نووا
دسامبر 20, 2020

تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

بعد از نصب و بروز رسانی سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) نوبت به تنظیمات پایه و ضروری وردپرس میرسد. انجام این تنظیمات بسیار ضروری بوده و در صورتیکه به درستی انجام نشود، سایت شما نتایج مطلوبی را دریافت نخواهد نمود. همراه با نووا بلاگ باشید.

ویدیو آموزش تنظیم سایت وردپرس


مشخص نمودن نام و معرفی کوتاه سایت

اولین کاری که باید انجام دهید مشخص نمودن نام و معرفی کوتاه سایت است. اگر نظر مرا می پرسید برای انتخاب نام بهتر است از همان برند خود استفاده کنید. برای مثال اگر شخصی میخواهد یک فروشگاه آنلاین کفش فروشی بزند بهتر است از برند تولیدی و یا بوتیک خود برای نام سایت استفاده کند. (مثلا کفش ملی)

مقالات پیشنهادی: اگر تاکنون دامنه سایت خود را انتخاب نکرده اید به شما پیشنهاد میکنم مقاله انتخاب دامنه مناسب را مطالعه کنید.

بعد از انتخاب نام سایت باید با حداکثر 8 تا 10 کلمه سایت خود را به صورت مختصر معرفی کنید. سعی کنید جمله و یا شعاری را انتخاب کنید که هدف سایت شما را به مخاطبین برساند. برای مثال:

نام سایت: نووا بلاگ

معرفی کوتاه: مرجعی نوین در فناوری اطلاعات و ارتباطات

تنظیم نام و معرفی کوتاه سایت

برای تنظیم نام و معرفی کوتاه به منوی عمومی در بخش تنظیمات وردپرس رفته، سپس در قسمت عنوان سایت، نام سایت خود را مشخص کرده و در بخش معرفی کوتاه، سایت خود را به صورت مختصر شرح دهید.

تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

ساختار پیوندهای یکتا در سایت

از مهمترین کارهای که باید بعد از نصب وردپرس انجام دهید تنظیم ساختار پیوند های سایت است. برای این منظور اگر یک سایت خبری دارید بهتر است حالت پیوند های سایت را روی تاریخ روز و ماه و سال تنظیم کنید تا لینک خبر ها به همراه تاریخ آنها باشد، اما اگر یک فروشگاه و یا یک سایت تجاری و حتی یک بلاگ دارید بهتر است حتما ساختار لینک های سایت را روی فقط نام نوشته قرار دهید.

نکته: تنظیم ساختار پیوند های سایت باید در همان ابتدا که میخواهید سایت را راه اندازی کنید انجام شود در غیر این صورت اگر بعد از مدتی ساختار پیوند های سایت را تغییر دهید با مشکل اساسی در سئو سایت مواجه خواهی شد.

تنظیم صحیح ساختار پیوند های سایت به کاربران سایت و موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر از محتوای یک مطلب مطلع شوند و یا اشتراک گذاری آن مطلب ساده تر شود.

تنظیم ساختار پیوندهای یکتا

برای تنظیم ساختار پیوند های سایت از منوی تنظیمات وارد گزینه پیوندهای یکتا شوید و اگر سایت خبری دارید گزینه روز و نام را انتخاب کنید در غیر این صورت حتما و حتما گزینه نام نوشته را انتخاب کنید.

تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

ایجاد صفحه های اصلی سایت

از دیگر کارهای مهمی که باید بعد از نصب وردپرس انجام دهید ایجاد صفحه های اصلی سایت میباشد. هر سایتی که بخواهید راه اندازی کنید حداقل نیاز به این دو صفحه اصلی دارد، یک صفحه خانه سایت، دو صفحه بلاگ، جدا از این دو صفحه برای ارتباط بیشتر و بهتر مخاطبین میتوانید صفحه های تماس با ما و درباره ما را نیز ایجاد کنید.

برای ایجاد صفحه های اصلی سایت به بخش برگه ها رفته و روی گزینه افزودن جدید کلیک کنید.

اگر برای بار اول وارد ویرایشگر وردپرس شوید با پیغام خوشامد گویی مواجه خواهید شد که کافیست برای رد کردن آن روی علامت ضربدر کلیک کنید.

ایجاد صفحه خانه (صفحه اصلی سایت)

صفحه اصلی که معمولا با عنوان خانه و یا همان صفحه اصلی در اکثر سایت ها دیده میشود مهمترین صفحه سایت میباشد که حتما باید آنرا ایجاد کنید.

ابتدا در قسمت افزودن عنوان، عنوان صفحه خانه را مشخص کنید، برای مثال میتواند خانه و یا همان صفحه اصلی باشد.

از سمت چپ روی گزینه پیوند یکتا کلیک کرده و مقدار آنرا Home بگذارید. (توجه کنید بهتر است حتما پیوندهای سایت را به انگلیسی بنویسید تا در اشتراک گذاری و دسترسی به صفحه مشکلی پیش نیاید.) در آخر برای در دسترس قرار گرفتن صفحه، روی گزینه انتشار کلیک کرده و صفحه را منتشر کنید.

نکته: بعد از معرفی صفحه خانه در بخش تنظیمات وردپرس، پیوند آن، همان آدرس دامنه سایت خواهد بود. یعنی برای دسترسی به صفحه اصلی کافیست آدرس دامین خود را به تنهایی وارد کنید.

تنظیمات پایه و ضروری وردپرس
تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

ایجاد صفحه بلاگ

بعد از ایجاد صفحه اصلی، نوبت به ایجاد صفحه بلاگ میرسد، در صفحه بلاگ، کلیه مطالبی که در یک سایت منتشر شده است همانند یک آرشیو نمایش داده میشود.

برای ایجاد صفحه بلاگ از بخش تازه، گزینه برگه را انتخاب کنید و در قسمت عنوان کلمه بلاگ را بنویسید، در کادر نام نشانی اینترنتی، کلمه لاتین blog را برای پیوند صفحه بنویسید، در آخر روی گزینه انتشار کلیک کنید.

به همین صورت صفحه های تماس با ما و درباره ما را هم ایجاد کنید. (ترجیحا آدرس پیوند همه صفحه های سایت را به انگلیسی وارد کنید تا در اشتراک گذاری صفحه ها، زیبایی ظاهر لینک حفظ شود همچنین دسترسی مستقیم به صفحه ها ساده تر خواهد بود.)

تنظیم و معرفی صفحه های اصلی سایت به وردپرس

بعد از ایجاد صفحه خانه و صفحه بلاگ، نوبت به تنظیم و معرفی این صفحه ها به وردپرس میرسد، برای این منظور کافیست از منوی خواندن تنظیمات وردپرس گزینه یک برگه یکتا (از پایین برگزینید) را انتخاب کرده و از قسمت پایین همان بخش، صفحه نخست (خانه) و صفحه بلاگ را مشخص کنید. (در آخر تنظیمات را ذخیره کنید)

تنظیم و معرفی صفحه های اصلی
تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

تنظیم منوی ناوبری (ایجاد فهرست) در وردپرس

زمانیکه وارد یک سایت میشوید در بالاترین بخش آن، یعنی هدر، منوی ناوبری (Navigation Menu) را مشاهده میکنید. معمولا در منوی ناوبری مهمترین و پر استفاده ترین لینک های سایت قرار میگیرد. مثلا در اکثر سایتهای فروشگاهی لینک دسته های محصولات در منوی ناوبری قرار داده میشود تا کاربران همان ابتدا بتوانند به دسته محصولات مد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

برای ایجاد منوی ناوبری در وردپرس کافیست از قسمت نمایش، روی گزینه فهرست ها کلیک کنید. معمولا به صورت پیشفرض بعد از نصب وردپرس چند منوی ناوبری به صورت خودکار ایجاد میشوند که شما میتوانید همین منو ها را طبق نیاز خود ویرایش کرده و یا منوی تازه ایجاد کنید.

برای ایجاد فهرست جدید، کافیست در بخش نام فهرست، اسم منوی خود را  وارد کنید (ترجیحا به انگلیسی مثلا Main Menu) و از قسمت پایین همان بخش، مکان نمایش منو را مشخص کنید.

تنظیم منوی ناوبری
تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

نکته: توجه کنید معمولا در قالب های مختلف جایگاه های متفاوتی برای منو ها وجود دارد که بعد از ایجاد منو حتما باید تیک مرتبط با جایگاه آنرا گذاشته تا منو در آن مکان از قالب سایت نمایش داده شود.

پس از ایجاد منو، از سمت راست صفحه گزینه برگه ها را باز کرده و تیک صفحه های که میخواهید در منوی اصلی قرار بگیرند را بگذارید و روی دکمه افزودن به فهرست کلیک کنید. همچنین دسته بندی نوشته ها و دسته بندی محصولات را هم میتوانید به همین صورت به منو اضافه کنید.

پس از افزودن لینک های مد نظر خود به فهرست سایت، روی گزینه ذخیره فهرست کلیک کرده و صفحه اصلی سایت خود را برای بررسی منوی اضافه شده چک کنید.


اگر میخواهید یک سایت حرفه ای برای خود راه اندازی کنید حتما به صفحه آموزش طراحی سایت با وردپرس سر بزنید.

3 پاسخ به “تنظیمات پایه و ضروری وردپرس”

  1. Avatar photo آشنا گفت:

    سلام به اقا محمد
    هورراااااا من اولین نظر دهنده ام
    حتما در اولین فرصت به صفحه ایستاگرامت سر میزنم

  2. Avatar photo اخباری گفت:

    سلام
    من در خصوص وردپرس فیلمهای آموزشی زیادی دیدم
    نحوی آموزش شما خیلی عالی و مفید بود و من خیلی استفاده کردم
    با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما بی صبرانه منتظر آموزشهای بیشتر شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *