دوره‌ های آموزشی نووا
فوریه 28, 2022

معرفی و بررسی بهترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۲۲

معرفی و بررسی بهترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۲۲

جنگ بین سیستم‌عامل‌های دسکتاپ تازگی ندارد. کاربران زیادی در سراسر دنیا بر سر این که کدام سیستم‌عامل بهتر است هیچ‌گاه به تفاهم نمی‌رسند. اما برخی نیز با نگاه غیر تعصبی به دنبال یک توزیع مطمئن از لینوکس سیستم‌عاملی متن باز – سریع و رایگان هستند. به همین منوال در معرفی بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ می‌پردازیم به، مهم‌ترین نسخه‌ها از این سیستم‌عامل قدرتمند که توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران سیستم‌عامل‌های کامپیوتر باز کند. درست است که ویندوز محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین و یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های دنیا است. اما به‌هرحال نقص‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. متن‌باز نیست و کسانی که معمولاً از محدودیت متنفر هستند، ویندوز را قفس می‌دانند. از طرفی دیگر مکینتاش نیز وضعیت بهتری را پیش و روی کاربران خود قرار نداده است و چه‌بسا که از برخی جهات بیشتر از ویندوز آزاردهنده است.

اما لینوکس سیستم‌عاملی محبوب، پرامکانات، رایگان و از همه مهم‌تر اپن‌سورس یا متن‌باز است. می‌توانید روی آن هر نرم‌افزاری را به‌صورت رایگان نصب کنید. با به‌کارگیری یک ماشین مجازی حتی از نرم‌افزارهای ویندوزی نیز روی آن استفاده کنید. همین‌طور توزیع‌های گوناگونی دارد که هرکدام بنا به یک مقصد و کاربرد مورداستفاده قرار می‌گیرند.

محبوب‌ترین لینوکس‌ها برای دسکتاپ در سال 2022

آشنایی با بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲

در درجه اول بهتر است به شما چند نکته در مورد این لیست بگوییم، اول این که ما چیزی به‌عنوان بهترین لینوکس و یا بهترین توزیع نداریم. بلکه صرفاً بر اساس آمار پیش می‌رویم. این که کاربران چه توزیعی را بیشتر دانلود، نصب و اجرا کرده و از آن استفاده می‌کنند ملاک است. ضمن این که صرفاً کاربرد، قدرت و همین‌طور موضوعات تخصصی در این انتخاب دخیل نیستند. بلکه کاربرپسند بودن، سادگی و همین‌طور نزدیک بودن به سیستم‌عامل‌های محبوب نیز در نظر گرفته شده است.

همین‌طور سعی شده است که جامعه آماری نصب و استفاده نیز در نظر گرفته شود. هرکدام از این توزیع‌ها مطابق قانون کلی لینوکس به شما اجازه شخصی‌سازی می‌دهند و محدودیت خاصی ندارند. از طرفی برخی از نسخه‌ها به دلیل این که بیشتر توسط کاربران استفاده می‌شوند معمولاً آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های قدرتمندتری را دریافت می‌کنند و همین‌طور در بخش رابط کاربری نیز ایده‌آل‌تر هستند. می‌توانید هرکدام از این نسخه‌ها از لینوکس را به‌صورت رایگان دانلود و نصب کنید.

اوبونتو – Ubuntu

اوبونتو – Ubuntu

در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ لازم دانستیم همان اول به نامی اشاره کنیم که شاید از نظر شما هم یکی از کامل‌ترین، بهترین و قدرتمندترین‌ها باشد. این سیستم‌عامل سال‌هاست که تحت حمایت لینوس توروالدز قرار گرفته و یکی از بهترین توزیع‌های رایگان برای دسکتاپ و لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید. کم‌تر سخت‌افزاری پیدا می‌کنید که توان اجرای جدیدترین نسخه لینوکس اوبونتو را نداشته باشد. محیط کاربری سبک، ساده و درعین‌حال جذابی دارد.

اگر قبلاً از سیستم‌عامل مکینتاش استفاده کرده باشید خیلی زود با اوبونتو ارتباط برقرار می‌کنید. ضمن این که جامعه استفاده از این سیستم‌عامل نیز بزرگ است. معمولاً به‌صورت دوره‌ای هرسال دو بار برای این سیستم‌عامل نسخه جدید منتشر می‌شود. رابط کاربری پیشرفته‌ای دارد و با تمامی پردازنده‌های گرافیکی سازگار است. می‌توانید به‌راحتی از آن حتی روی سرور و مباحث مربوط به شبکه نیز استفاده کنید.

مهم‌ترین مزایای لینوکس اوبونتو 2022:

  • پایدار و سریع است.
  • به‌صورت دوره‌ای و هر شش ماه یک‌بار برای آن به‌روزرسانی با پچ‌های امنیتی قوی منتشر می‌شود.
  • برای استفاده و نصب آن صرفاً نیاز به استفاده از کدهای دستوری لینوکس ندارید.
  • رابط کاربری قدرتمندی دارد.
  • توسط جامعه جهانی FOSS پشتیبانی می‌شود.
  • زیبا، شیک، سریع و بهینه است.
  • روی بیشتر سخت‌افزارها به‌راحتی اجرا می‌شود.
  • ایمن است.
  • اگر توسعه‌دهنده، طراح وب، برنامه‌نویس و متخصص پایتون و شبکه هستید، انتخابی فوق‌العاده است.

اوبونتو مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که نیاز به یک سیستم‌عامل با واسط گرافیکی قدرتمند دارند.
  • کسانی که یک نسخه پایدار از لینوکس می‌خواهند.
  • افرادی که برای آن‌ها جامعه پشتیبانی و پایداری یک سیستم‌عامل مهم است.
  • برنامه‌نویسان، توسعه دهندگان و علاقه‌مندان به حوزه شبکه و پایتون
LinuxMint لینوکس مینت

LinuxMint لینوکس مینت

جنگ بین اوبونتو و مینت ادامه دارد. ما هم قصد نداریم به نفع یک توزیع جبهه بگیریم، صرفاً در مورد بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ صحبت خواهیم کرد و رده‌بندی مورداستفاده توسط ما هیچ اساسی ندارد. یعنی این‌طور نیست که یک توزیع از این سیستم‌عامل در رتبه دوم قرار گرفته است، در نتیجه امکانات ضعیف‌تری دارد و یا این که مشکلات آن بیشتر است.

البته اجازه دهید در همان ابتدا تکلیف را روشن کنیم! مینت بر پایه اوبونتو و دبیان طراحی شده است. درصورتی‌که برای شما سادگی اهمیت زیادی دارد. به‌تازگی با سیستم‌عامل لینوکس آشنا شده‌اید، شاید بتوان گفت در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲، مینت مناسب‌ترین گزینه برای شماست. لازم به ذکر است که در لینوکس مینت شما به نرم‌افزارهای انحصاری از جمله ادوبی فلش دسترسی دارید و امکان دسترسی به سورس این توزیع وجود ندارد. شما در مینت می‌توانید به طراحی از حالت چند دسکتاپ استفاده کنید. محدودیت کمی در آن وجود دارد. از نظر امکانات نیز چیزی شبیه به سیستم‌عامل ویندوز است و شاید بتوان گفت نزدیک‌ترین ساختار را به ویندوز خواهد داشت.

مهم‌ترین مزایای لینوکس مینت 2022:

  • به‌روزرسانی به‌صورت دوره‌ای با کم‌ترین باگ و مشکلات نرم‌افزاری
  • بهره‌گیری از امکانات اختصاصی نظیر ادوبی فلش، اجرای کدک های صوتی از جمله MP3
  • امکان استفاده از پوسته تیره و روشن
  • ابزار مدیریت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عامل

مینت مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که به‌تازگی قصد مهاجرت از ویندوز و مکینتاش به مینت را دارند.
  • افرادی که تجربه کار با لینوکس را ندارند.
  • افرادی که به دنبال یک رابط کاربری ساده با امکانات بروز و متریال نزدیک به مکینتاش و ویندوز هستند.
Pop! پاپ لینوکس

Pop! پاپ لینوکس

قطعاً این نسخه برای علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی و کسانی که مقاله بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ را می‌خوانند یکی از عجیب‌ترین عناوین است. بله. به نسبت این نسخه جدیدتر بوده و از سیستم گنوم دسکتاپ استفاده می‌کند. بر پایه لینوکس اوبونتو طراحی شده است و امکانات خاص و انحصاری دارد که در ادامه بررسی بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ بیشتر با آن آشنا می‌شویم. اگر از دسکتاپ‌های پر از المان‌های بی‌استفاده، شلوغ و غیرحرفه‌ای خسته شده‌اید، این توزیع می‌تواند برای شما انتخاب خوبی باشد.

ضمن این که اگر علاقه‌مند به علوم کامپیوتر، ثبت اختراع و همین‌طور طراحی محصولات و بسته‌های نرم‌افزاری حرفه‌ای هستید، پاپ لینوکس می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. سیستم ضد فیشینگ در آن پیاده شده است و یکی از مستحکم‌ترین سیستم‌عامل‌ها در مقابل نفوذ هکرهاست. ضمن این که به‌صورت پیش‌فرض دارای فایروال مقابله با ویروس و نرم‌افزار مخرب است و از تمامی مرورگرهای محبوب نظیر موزیلا و کرم پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری آن نیز مطابق انتظار شبیه به اوبونتو است و به‌صورت پیش‌فرض ابزار مدیریت فایل، مخاطبین، ماشین‌حساب، آفیس لینوکس و ویرایشگر متن روی آن نصب شده است. می‌توانید به‌راحتی در آن دستور ترمینال وارد کنید و از امکانات بر پایه هسته لینوکس استفاده فرمایید.

مهم‌ترین مزایای لینوکس پاپ 2022:

  • امکان رمزگذاری فایل‌ها
  • سازگاری با انواع سخت‌افزارها
  • پشتیبانی از مرورگرهای کراس پلتفرم نظیر موزیلا، کروم و…
  • رمزهای عبور حفاظتی
  • دارابودن سیستم جلوگیری از فیشینگ و مقاومت بالا در برابر نفوذ تروجان و نرم‌افزارهای مخرب
  • به‌روزرسانی امنیتی به‌صورت خودکار روی پاپ انجام می‌شود.
  • سرعت و ایمنی آن در اینترنت بالا است.

پاپ مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که ایمنی برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد و روی مسئله جلوگیری از فیشینگ حساس هستند.
  • توسعه دهندگان، برنامه‌نویس‌ها و متخصصین شبکه
  • افرادی که به دنبال یک توزیع متفاوت و نسبتاً جدید هستند.
  • کسانی که از محیط کاربری اوبونتو خسته شده‌اند.
Zorin زورین لینوکس

Zorin زورین لینوکس

در ادامه بررسی بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ به سراغ زورین می‌رویم که بر پایه اوبونتو طراحی شده است. در مدت‌زمان کوتاهی به محبوبیت خوبی دست‌یافته و توانسته به‌صورت یک نسخه پایدار وارد بازار شود. البته این سیستم‌عامل آن‌قدرها هم جدید نیست. نسخه اولیه آن در سال 2009 میلادی عرضه شد. مهم‌ترین خصوصیت که در این توزیع به آن اشاره می‌شود سرعت فوق‌العاده بالا است. در برخی از توزیع‌های سیستم‌عامل لینوکس پس از مدتی سرعت رابط کاربری کم می‌شود. درصورتی‌که چنین مسئله‌ای در زورین به‌طورکلی حل شده و در نهایت شما می‌توانید نسخه لایت آن را روی کامپیوترهایی با معماری‌های قدیمی و حتی 15 سال پیش نیز به‌راحتی اجرا کنید.

درصورتی‌که وابستگی شدیدی به سیستم‌عامل‌های مایکروسافت ویندوز و اپل مکینتاش دارید، می‌توانید از امکان سفارشی‌سازی و شبیه‌سازی که این توزیع در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید تا لینوکس زورین شما دقیقاً شبیه به آن‌ها شد. در نهایت می‌توانید به‌روزرسانی آن را از وب‌سایت رسمی‌اش دانلود و نصب کنید. علاوه‌برآن اگر نیاز به نرم‌افزارهای مایکروسافت و سیستم‌عامل ویندوز دارید، می‌توانید با استفاده از واسط PlayOnLinux این کار را انجام دهید.

مهم‌ترین مزایای لینوکس زورین 2022:

  • دارابودن شبیه‌ساز اختصاصی برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز
  • سرعت بالا حتی در صورت به‌روزرسانی
  • امکان اجرای آن با استفاده از نسخه ویژه لایت حتی روی کامپیوترهایی با معماری قدیمی
  • امکان استفاده از شبیه‌ساز ویندوز و مکینتاش

زورین مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که به نرم‌افزارهای ویندوز در لینوکس نیاز دارند.
  • افرادی که از سخت‌افزارهای قدیمی و سیستم‌هایی با رم پایین استفاده می‌کنند.
  • کسانی که محیطی شبیه به UI ویندوز و مکینتاش را روی لینوکس می‌خواهند.
Elementary المنتری

Elementary المنتری

پنجمین توزیعی که در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ به بررسی و نقد آن می‌پردازیم، المنتری نام دارد. نخستین نسخه از این سیستم‌عامل در سال 2011 میلادی بر پایه اوبونتو منتشر شد و البته نسبت به اوبونتو یا حتی گنوم جامعه پشتیبانی قدرتمندی ندارد. اما به‌هرحال بیشتر تمرکز طراحان این نسخه روی مسئله رابط کاربری و توسعه هسته‌های پردازشی است. منطقی است که شما نتوانید امکانات نسخه‌های برتر لینوکس را روی المنتری استفاده کنید. اما دسکتاپ آن بسیار ساده، سریع، کاربردی و جذاب است. ضمن این که از امکان تصویر در تصویر مشابه مکینتاش استفاده می‌کند و حتی از سیستم‌عامل اوبونتو نیز سبک‌تر است.

می‌توانید به‌راحتی آن را روی دو گیگابایت رم استفاده کنید. صرفاً نیاز به 15 گیگابایت فضای خالی دارد و اگر علاقه‌مند به توزیع‌های مختلف لینوکس هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً برای یک‌بار هم که شده المنتری را تجربه کنید. شاید به‌اندازه دیگر توزیع‌های لینوکس، پر دانلود، محبوب و قوی نباشد. اما می‌توانید یک تجربه جذاب از رابطی نزدیک به مکینتاش را روی آن داشته باشید. جالب است بدانید که توسعه دهندگان المنتری یک اپ‌استور اختصاصی برای آن طراحی کرده‌اند. شما می‌توانید نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی زیادی را روی این اپ‌استور جستجو، دانلود و آن‌ها را به‌راحتی و با چند کلیک ساده بدون نیاز به استفاده از دستور کار ترمینال به‌روزرسانی کنید.

مهم‌ترین مزایای لینوکس المنتری 2022:

  • رابط کاربری جذاب شبیه به مکینتاش
  • دارابودن اپ‌استور اختصاصی برای دانلود و به‌روزرسانی نرم‌افزار
  • محیط کاربری ساده و زیبا
  • امکان اجرای سیستم‌عامل روی رم 2 گیگابایت و سخت‌افزارهای ضعیف و بهینه نشده

المنتری مناسب چه کسانی است؟

  • علاقه‌مندان به سیستم‌عامل مکینتاش اپل
  • کسانی که به دنبال تجربه لینوکس روی سخت‌افزار ضعیف هستند
  • کسانی که از فایل‌های چندرسانه‌ای زیاد استفاده می‌کنند و نیاز به نرم‌افزارهای پخش‌کننده دارند.
MX Linux ام ایکس لینوکس

MX Linux ام ایکس لینوکس

در نهایت یکی دیگر از نسخه‌های محبوب سیستم‌عامل لینوکس که قصد داریم در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ آن را جای دهیم، ام ایکس نام دارد. این سیستم‌عامل متفاوت از نام‌های قبلی، بر پایه دبیان طراحی شده است و در یونان و امریکا خلق شده. علاوه‌برآن در صدر لیست محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس در سال 2021 میلادی قرار گرفته و دسکتاپ آن فوق‌العاده سبک و سریع است. شما می‌توانید این نسخه را روی سیستم‌عاملی با پردازنده یک هسته‌ای، گرافیک 128 مگابایتی و همین‌طور دو گیگابایت رم اجرا کنید.

علاوه‌برآن نصب آن به‌هیچ‌عنوان سخت نیست و در هر دو نسخه 32 و 64 بیت در دسترس است. درصورتی‌که مبتدی هستید و تجربه کار با لینوکس را ندارید شاید بتوان گفت که ام ایکس لینوکس بهترین، سبک‌ترین و مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود. در نهایت پایداری زیادی دارد و صرفاً 4 درصد از کل فضای پردازنده شما را برای اجرا در حالت بهینه استفاده می‌کند. یعنی اگر نرم‌افزاری روی سیستم‌عامل اجرا نباشد، ام ایکس لینوکس صرفاً چهار درصد از سخت‌افزار شما را درگیر پردازش‌های پیش‌زمینه خود می‌کند.

مهم‌ترین مزایای لینوکس ام ایکس 2022:

  • رابط کاربری فوق‌العاده سبک و روان!
  • عدم نیاز به نصب بسته‌های نرم‌افزاری مختلف
  • امکان اجرا روی پردازنده‌های تک‌هسته‌ای و کروم بوک‌هایی با سخت‌افزار ضعیف
  • نصب آسان!

ام ایکس مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که سخت‌افزار کامپیوترشان ضعیف است.
  • کسانی که رابط کاربری ساده و کاربرپسند نیاز دارند و صرفاً برایشان محیط کاربری سبک و غیر پیچیده مهم است.
  • افراد مبتدی که تاکنون با لینوکس کار نکرده‌اند و یا این که می‌خواهند آن را روی ماشین مجازی با سخت‌افزار با توان پایین اجرا کنند.

مقالات دیگر: بهترین آنتی‌ویروس‌های ۲۰۲۲

Nitrux نیتراکس لینوکس - بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲

Nitrux نیتراکس لینوکس

نیتراکس توزیعی از سیستم‌عامل لینوکس که همه وب‌سایت‌های بررسی سیستم‌عامل و تکنولوژی ادعا می‌کنند زیباترین و جذاب‌ترین نسخه لینوکس است که تاکنون عرضه شده. بر اساس اوبونتو طراحی شده است اما ظاهر آن کمی متفاوت‌تر است. فایروال قدرتمندی دارد و سریع است. همین‌طور شما می‌توانید ایزوی آن را با حجم تنها 1.1 گیگابایت دانلود کنید. البته این سیستم‌عامل در پشتیبانی به‌اندازه دیگر توزیع‌های لینوکس عالی نیست. به طبع نمی‌توان انتظار داشت که به‌اندازه اوبونتو، دبیان و مینت برای آن پچ عرضه شود.

اما در کل یک سیستم‌عامل سریع است که روی حالت یونیورسال عرضه می‌شود و صرفاً این نسخه روی سیستم‌های 64 بیتی محدود شده است. در نهایت شما برای اجرا و بوت آن روی سیستم‌عامل به یک فلش مموری نیاز دارید. در محیط کاربری لایت آن می‌توانید هر ابزاری را نصب کنید و در نگاه اول شما را جذب خودش می‌کند. دکمه‌ها، آیکون‌ها و منوی آن تا حدی شبیه به مکینتاش است و با استفاده از مبنای نرم‌افزاری Qt و KDE Plasma5 ساخته شده است. به دلیل حجم بالای دانلود آن از مخزن رسمی نیتراکس لینوکس، این نسخه را در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ قرار دادیم.

ویندوز و مکینتاش هر دو سیستم‌عامل‌هایی بی‌دردسر به‌حساب می‌آیند. یکی از بزرگ‌ترین انتقادها به لینوکس، مشکلات نصب و راه‌اندازی آن و همین‌طور نگه‌داری از این سیستم‌عامل بود. درصورتی‌که در طول چند سال اخیر با ارائه این توزیع‌ها توانسته این نقص را تا حد زیادی پوشش دهد.

مهم‌ترین مزایای لینوکس نیتراکس 2022:

  • سرعت بالای اجرا
  • جذابیت رابط کاربری
  • عدم نیاز به سخت‌افزار قدرتمند
  • امکان کنترل پیشرفته فایروال و شبکه

نیتراکس مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که زیبایی رابط کاربری برایشان اولویت است.
  • افرادی که سیستمی با سخت‌افزار ضعیف دارند.
بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲

جمع‌بندی نهایی بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲

بهترین توزیع‌های لینوکس ۲۰۲۲ صرفاً بر اساس میزان دانلود و توانایی‌هایی که دارند لیست شده‌اند. ممکن است برای شما تعجب‌برانگیز باشد که چرا سیستم‌عامل‌هایی مانند دبیان، سنت او اس و… در این لیست قرار نگرفته‌اند. باید خاطرنشان شویم که این توزیع‌ها سریع‌ترین، روان‌ترین و کاربرپسندترین‌ها هستند. یعنی اگر شخصی قصد راه‌اندازی یک سیستم‌عامل دسکتاپ روی سخت‌افزار و کامپیوتر خود را داشته باشد، این موارد می‌توانند انتخاب بهتری باشند. برخلاف کالی، بک ترک و… شما برای استفاده از آن‌ها نیاز به دانش فنی ندارید.

می‌توانید مثل ویندوز، مکینتاش و بسیاری از سیستم‌عامل‌ها از محیط کاربری گرافیکی آن‌ها استفاده کنید.

ضمن این که هرکدام از این توزیع‌ها به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شوند و برای کاربرانی که تاکنون تجربه استفاده از لینوکس نداشتند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. البته در حال حاضر اولین گزینه این لیست، یعنی لینوکس اوبونتو، محبوب‌ترین، پر دانلود ترین و شناخته‌شده‌ترین نسخه از توزیع‌های لینوکس است که بیشترین به‌روزرسانی را دریافت می‌کند و از نظر متخصصین حوزه سیستم‌عامل و نرم‌افزار، قابل‌اعتمادترین و پایدارترین ورژن لینوکس به‌حساب می‌آید. از طرفی اگر مایل به مهاجرت از سیستم‌عامل ویندوز، مکینتاش و یا هر پلتفرم دیگری به محیط دسکتاپ لینوکس هستید، این نسخه‌ها می‌توانند انتخاب بهتر، کامل‌تر و همین‌طور قابل‌اعتمادتری باشند. بخصوص اگر از سیستم‌عامل دسکتاپ خود در طول روز زیاد استفاده می‌کنید و برایتان مهم است که امکاناتی نظیر آفیس، مدیریت چندرسانه‌ای و… روی آن‌ها به‌خوبی اجرا شود و در این مورد هیچ مشکلی نداشته باشند.

منبع: linuxhint.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *