دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 23, 2018

تغییر فونت فارسی محیط کاربری اوبونتو

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
تغییر فونت فارسی محیط کاربری اوبونتو

استفاده از فونتهای زیبای فارسی برای رابط کاربری اوبونتو (فونت Segeo UI)

همانطور که سیستم عامل ubuntu در بین کاربران دیگر کشور ها بسیار محبوب است در ایران هم میتوان گفت محبوب‌ترین توزیع لینوکس میباشد. از مشکلات اساسی توزیع اوبونتو نداشتن فونتهای مناسب فارسی برای ظاهر یا رابط کاربری محیط ubuntu میباشد، از اینرو شاید برای خیل کثیری از کاربرانی که از ویندوز به اوبونتو مهاجرت میکنند، کمی زننده باشد که با فونتهای نا مناسب محیط کاربری Ubuntu روبرو میشوند.

اگر شما هم از ویندوز ۱۰ یا ۸ استفاده کرده باشید میدانید که فونتهای رابط کاربری ویندوزهای ۸ و ۱۰ بسیار زیبا هستند چراکه معمولاً کمپانی مایکروسافت کمی به ظاهر محیط کاربری ویندوز اهمیت میدهد 🙂 از اینرو در این آموزش قصد دارم نحوه استفاده از فونتهای زیبای مایکروسافت را برای محیط کاربری Ubuntu توضیح دهم.

در محیط کاربری ویندوز 10 و 8 از چه فونتی استفاده شده؟

به طور کلی در ویندوز 10 و 8 از سری فونتهای Segoe Ui استفاده شده که بسیار زیبا و مناسب میباشند. در توزیع اوبونتو هم دقیقا میتوانیم از همین فونتها برای رابط کاربری استفاده کنیم. (بدون مجوز گرفتن از مایکروسافت) برای استفاده فونتهای Segoe UI کافیست بسته فونتهای Segoe UI را دانلود کرده و آن‌ها را در توزیع اوبونتو خویش نصب کنید. (برای این منظور میتوانید از آموزش نصب فونت در لینوکس استفاده کنید.)

دانلود بسته فونتهای Segeo UI

بعد از دانلود و نصب فونتهای Segeo UI کافیست برنامه مربوط به مدیریت رابط کاربری Ubuntu خویش را نصب کنید و از طریق بخش تنظیمات فونت، فونتهای Segeo UI را به عنوان فونتهای اصلی توزیع خویش انتخاب کنید.

نصب و تنظیم فونتهای Segei UI در Ubuntu 16.04 با رابط کاربری Unity

برای تغییر فونت رابط کاربری دسکتاپ Unity باید از برنامه Unity Tweak Tool استفاده کنید، نحوه نصب این برنامه به شکل زیر است:

sudo apt update

sudo apt install unity-tweak-tool

بعد از اتمام فرایند نصب unity-tweak-tool باید وارد برنامه شده و از بخش Appearance گزینه Fonts را انتخاب کنید.

استفاده از فونتهای زیبای فارسی برای رابط کاربری اوبونتو

در تب فونت ابتدا گزینه Default font را انتخاب کرده و از منوی فونتها به دنبال Segoe UI Regular بگردید، برای پیدا کردن سریع فونت‌ها کافیست کلمه Segoe را جستجو کنید.

اگر نظر من را میخواهید بهترین گزینه برای رابط کاربری اوبونتو Segoe UI Regular با سایز 11 میباشد. همچنین گزینه های Monospace font و Document font و Window title font را نیز باید به همین منوال مشخص کنید.

استفاده از فونت Segeo UI  ویندوز در Ubuntu

بهتر است فونت Window title font را Segoe UI Bold با سایز 11 انتخاب کنید. (به نظر من زیبا‌تر میشه 🙂 )

نصب و تنظیم فونتهای Segeo UI در محیط کاربری Gnome (اوبونتو 17.10 به بعد)

برای نصب و تنظیم فونتهای Segeo در محیط کاربری Gnome باید از برنامه Gnome tweak tool استفاده کنید، بدین منظور کافیست از دستورات زیر برای نصب Gnome-tweak-tool استفاده کنید:

sudo apt update

sudo apt install gnome-tweak-tool

بعد از نصب برنامه gnome-tweak-tool کافیست برنامه Tweak tool را اجرا کرده و از بخش Fonts فونتهای Windows Titles و Interface و Documents و Monospace را مشخص کنید.

تغییر فونتهای پیشفرض محیط کاربری اوبونتو

این فرایند در دیگر توزیع‌ها لینوکس به همین منوال میباشد و هیچ تفاوت خاصی ندارد.

اگر سوال یا انتقادی نسبت به مقاله تغییر فونت فارسی محیط کاربری اوبونتو دارید نووا بلاگ را از محبت خویش محروم نکنید.

3 پاسخ به “تغییر فونت فارسی محیط کاربری اوبونتو”

  1. Avatar photo محمد کیهانی گفت:

    سلام
    مطلبی بسیار جالب و کاربردی‌ بود فقط اینکه برای مبتدی‌هایی مثل من بهتر بود بگید که محیط یونیتی رو باید خودمون از ترمینال فراخوانی کنیم.
    خیلی ممنون بابت کار خوبتون

  2. Avatar photo علی گفت:

    سلام استاد، ممنون از مطلب خوب شما، برای غیر گنوم مثل زوبنتو lxd چکار باید کرد و یه مشکلی که هست فونت های انگلیسی لینوکس کلا زیادی شارپ و تار و چشم اذیت میکنه با این کار مشکل رفع میشه؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *