دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 11, 2020

چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم

برای تهیه هاست و دامنه کافیست در گوگل یک جستجوی ساده انجام دهید: “خرید هاست و دامنه“، بیش از صدها سایت برای ارائه خدمات Hosting در صفحات یک تا … گوگل ردیف میشوند. حال از کدام Hosting هاست و دامنه خود را خریداری کنیم؟ اصلا چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم؟ در ادامه قصد دارم تجربه سیر ترشی 7 ساله ام را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم، همراه با نووا بلاگ باشید.

در همین ابتدا نمیخواهم هاستینگ مشخصی را برای خرید هاست و دامنه معرفی کنم در عوض چند معیار مهم برای انتخاب هاست مناسب به شما عزیزان میدهم.

دسترسی بدون تاخیر (Latency)

این را بعد از 7 سال تجربه میگویم مهمترین معیار در انتخاب هاست، سرعت دسترسی به آن میباشد. سرعت دسترسی به هاست یعنی زمانیکه آدرس یک سایت را وارد مرورگر میکنید بدون کمترین وقفه (Latency) وارد آن سایت شوید.

برای درک این موضوع اگر با VPN به اینترنت متصل هستید آنرا غیر فعال کنید و کلیدهای Ctrl+Shift+N را در مرورگر Google Chrome و یا کلیدهای Ctrl+Shift+P را در Firefox نگه دارید تا وارد محیط Incognito شوید.

در این محیط کلید F6 را بزنید و آدرس یک سایت را در Address bar مرورگر وارد کنید، چقدر زمان میبرد تا آن سایت پاسخگوی درخواست مرورگر شما باشد؟ اگر کمتر از 1 ثانیه بود بدون شک هاست خوبی دارد.

از نگاه من پاسخ بدون تاخیر سرور مهمترین معیار در انتخاب یک هاست است، یعنی قبل از کامل شدن ثانیه اول هاست پاسخ مرورگر را بدهد و مرورگر فرایند بارگذاری محتوای سایت را شروع کند.

نکته: توجه کنید منظور از تاخیر کمتر از 1 ثانیه، بارگذاری کامل سایت در مرورگر نیست، چراکه ممکن است یک سایت با بهترین هاست، بازهم به بیش از 30 ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا به صورت کامل در مرورگر بارگذاری شود.

منابع سخت افزاری کافی

جدا از پاسخگویی بدون تاخیر سرور، داشتن منابع سخت افزاری کافی دومین معیار در انتخاب هاست مناسب است. اگر میخواهید یک سایت داینامیک ایجاد کنید (مثلا از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید) حتما به یک سرور مناسب نیاز خواهید داشت، سروری که منابع سخت افزاری آن کافی باشد و بتواند پاسخگوی نرم افزار سایت شما باشد.

مثلا اگر میخواهید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید پیشنهاد میشود حداقل 2 گیگابایت رم و 2 هسته CPU به هاست سایت شما اختصاص داده شود.

متاسفانه برخی از شرکتهای که هاست اشتراکی ارائه میکنند منابع سخت افزاری یک سرور را بین چند هزار سایت به اشتراک میگذارند از اینرو ممکن است سرور از منابع سخت افزاری خوبی برخوردار باشد اما توان پاسخگویی به این تعداد از سایت ها را نداشته باشد، پس بهتر است هاستینگی را انتخاب کنید که منابع سخت افزاری یک سرور را به درستی مدیریت میکنند و کیفیت خدمات، برایشان اهمیت دارد.

ارائه SSL همراه با هاست

در حال حاضر استفاده از پروتکل SSL جزء الزامات یک سایت است. پروتکل SSL با Encrypt کردن ارتباطات بین مرورگر و هاست، از دسترسی های ناخواسته به محتوای در حال انتقال جلوگیری میکند، از اینرو یک ارتباط امن بین مرورگر و سایت ایجاد میشود. و جدا از افزایش امنیت ارتباطات، یک فاکتور مهم گوگل (SEO) برای امتیاز دادن به سایت ها داشتن پروتکل SSL است.

در همان ابتدا هاستی را انتخاب کنید که پروتکل SSL به صورت رایگان همراه آن ارائه میشود در غیر اینصورت باید هزینه ای را برای اجاره IP اختصاصی و خرید و فعال سازی SSL به صورت ماهانه و سالانه بپردازید.

استفاده از وب سرور LiteSpeed

خلاصه بگویم این برنامه Web Server است که یک سرور را تبدیل به وب سایت میکند. به طور کلی تمام درخواست های ارسال شده (HTTP Request) به سمت هاست توسط برنامه Web Server پاسخ داده میشود از اینرو انتخاب Web Server مناسب تاثیر بسیاری در سرعت سایت میگذارد.

در حال حاضر LiteSpeed پر سرعت ترین برنامه Web Server است و به شما پیشنهاد میکنم حتما هاستی را انتخاب کنید که از وب سرور LiteSpeed بهرهمند باشد.

چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم

پنل مدیریت هاست

برای مدیریت هاست و اشکال زدایی از سایت حتما به یک پنل مدیریت نیاز خواهید داشت، طبق تجربه شخصی ام، با منو های ساده که در CPanel وجود دارد به سادگی میتوان کلیه تنظیمات هاست را فقط با چند کلیک انجام داد.

استفاده از حافظه های NVME

حافظه های NVME پر سرعت ترین تکنولوژی روز در ذخیره سازی اطلاعات هستند اگر میخواهید یک هاست پر سرعت داشته باشید حتما هاستی را انتخاب کنید که ذخیره ساز آن NVME باشد. به طور معمول حافظه های NVME حداقل 10 برابر ذخیره ساز های SSD و 100 برابر حافظه های HDD سرعت در خواندن و نوشتن دارند. مثلا یک NVME Gen 4 میتواند تا 5000 مگابایت سرعت خواندن و 4.400 مگابایت سرعت نوشتن داشته باشد که اگر در یک سیستم RAID از آن استفاده شود سرعت فوق العاده را ارائه خواهد نمود.

پشتیبانی هاست (Help and Support)

از مهمترین معیارهای انتخاب هاست، داشتن پشتیبانی قدرتمند از سوی هاستینگ است. شاید در طول سال فقط 1 بار مشکل برای سرور سایت اتفاق بیافتد، بسته به موقعیت سایت و سطح مشکل، اگر اقدام به موقع انجام نشود بدون شک ممکن است خسارت های جبران (ناپذیری | پذیری) رخ دهد. سعی کنید هاستینگی را انتخاب کنید که از اقدام بموقع و پاسخگو بودن آنها مطمئن باشید.

خلاصه چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم

انتخاب هاست مناسب اهمیت زیادی دارد، اگر در همان ابتدا سرویس مناسبی انتخاب نکنید در طول فرایند مزرعه داری (سایت داری) با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. از رایجترین این مشکلات میتوان به از دسترس خارج شدن سایت در ساعات اوج ترافیک و یا کند شدن بیش از حد آن اشاره نمود. (و البته صدها مشکل دیگر)

اجازه دهید در پایان هاستینگی که از خدمات آن استفاده میکنم را به شما معرفی کنم، هاست دی ال، کلیه استاندار های مذکور را میتوانید در خدمات هاست دی ال لمس کنید.

2 پاسخ به “چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم”

  1. Avatar photo موسوی گفت:

    سلام وخسته نباشید میگم به شما استاد بزرگواراقامحمد عزیزوخیلی خیلی ممنونم به خاطر این اموزش کاربردی ومفید ی که دراختیارمون قراردادی،عالی بود انشالا موفق وموفق ترباشی یاعلی مدد.‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *