دوره‌ های آموزشی نووا

Cloud9 IDE چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
Cloud9 IDE چیست

Cloud 9 IDE

Cloud9 IDE چیست ؟

یکی از محیط های پیشرفته Online جهت توسعه نرم افزارها Cloud9 IDE میباشد که بیش از 100 ها زبان برنامه نویسی را از جمله PHP , Perl , Ruby , Python , Java Script و … را با Node.js و Go پشتیبانی میکند. Cloud9 IDE توسعه دهندگان را قادر میسازد تا سریعا با فضای کاری از پیش ساخته شده کار کنند. همچنین توسعه دهندگانی که از Cloud9 IDE استفاده میکنند میتوانند در پروژه خود با دیگر توسعه دهندگان همکاری کنند یا برنامه های نوشته خود را در مرورگر ها یا سیستم عامل های مختلف برای برسی سازگاری تست کنند.

Cloud 9 IDE به صورت کامل با JavaScript نوشته شده و در پشت آن از Node.js استفاده شده. همچنین ویرایشگر آن ACE میباشد. از سال 2014 از کانتینر Docker برای Workspace ها استفاده میکند و هاست آن روی Google Compute Engine میباشد.

در زیر به بعضی از ویژگیهای Cloud9 IDE اشاره شده است

ترمینال داخلی (Built in Terminal)

ترمینال داخلی به شما این اجازه را میدهد که هر دستور قدرتمندی را در Workspace ابونتو یا روی ماشین مجازی خود اجرا کنید. Git Push کردن، Compile کردن برنامه ها، Tail کردن خروجی سرور ها و …

ابزارهای زبان (Language Tools)

یکی از ویژگی های بارز Cloud 9 IDE کامل نمودن دستورات پس از تایپ چند حرف اول آن برای راحتی توسعه دهندگان و جلو گیری از غلط املایی در دستورات میباشد.

اشکال زدایی (Debugger)

Debugger شما را قادر میسازد تا نقاط شکست را مشخص کنید همچنین به شما کمک میکند تا Variable ها را در هر برنامه JS/node.js برسی کنید.

تنظیم صفحه (Spilt View)

شما میتوانید محیط گرافیکی برنامه را هر طور که میخواهید تنظیم کنید مثلا یک تب جدید اضافه کنید یا تب خاصی را حذف کنید و همه اینکار ها را فقط با کشیدن و رها کردن (Drag And Drop) انجام دهید.

تم (Theme)

شما میتوانید از بین 30 تم Cloud9 هر کدام را انتخاب کنید که شامل رنگها و نمایش صفحه میباشد همچنین خود میتوانید تم مورد نظر خود را بسازید.

پنل اجرایی (Run Panel)

شما میتوانید برنامه خود را با هر زبان برنامه نویسی از جمله Python , PHP/Apache , Coffee Script یا Node.js اجرا کنید یا هر دستوری را در Run Config شامل محیط های متغییر اجرا کنید.

ویرایشگر کلیدها (Key Binding Editor)

تمام کلیدهای کیبورد میتوانند طبق خواسته شما تنظیم شوند پس دیگر نیاز به یادگیری کلیدهای جدید نمیباشد، همچنین میتوانید کلید های تنظیم شده دیگران را به صورت یک فایل در تنظیمات خود وارد کنید.

ویرایشگر تصویر (Built in Image Editor)

با ویرایشگر تصویر میتوانید هر عکسی را به سادگی در Browser خود ویرایش کنید. این ویرایشگر شامل ابزارهای تغییر سایز – بریدن – چرخاندن و … میباشد.

شما میتوانید در سایت Cloud 9 IDE ثبت نام کنید و یک پروژه خصوصی را به صورت رایگان شروع کنید پروژه های عمومی به طور کلی رایگان میباشند و پروژه های تیمی را باید به صورت اشتراکی برای هر کاربر و هر ما خریداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت رسمی Cloud 9 IDE به آدرس c9.io مراجعه فرمایید.


برای دریافت مقاله c9.io چیست کلیک کنید


2 پاسخ به “Cloud9 IDE چیست”

  1. Avatar photo Crytech گفت:

    چه جالب یعنی حتی برنامه نویسان هم در آینده از Cloud برای همکاری و ساخت پروژه ها استفاده میکنند

    • بله دقیقا – خیلی هم خوبه چرا که هم مدیریت پروژه ها با Cloud راحت تر انجام میشه هم اینکه میشه یک پروژه رو به صورت عمومی قرار داد تا همه بتونن مشارکت کنند و روند پیشرفت پروژه افزایش پیدا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *