دوره‌ های آموزشی نووا

آشنایی با پایگاه داده mongodb – همه چیز در مورد پایگاه داده مانگو

آشنایی با پایگاه داده mongodb – همه چیز در مورد پایگاه داده مانگو

پایگاه داده mongodb یکی از محبوب‌ترین بسترهای ذخیره داده در دنیای توسعه نرم‌افزاری به‌حساب می‌آید. در واقع دیتابیس مانگو بر پایه No SQL ساخته شده است و ساختار آن فوق‌العاده منعطف می‌باشد. ضمن این که در پروژه‌های عظیم که حجم داده‌های ذخیره‌سازی بالا است مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پایگاه داده همین‌طور بر اساس داده‌های مستند گرا کار می‌کند و به‌صورت کاملاً رایگان و متن‌باز برای توسعه توسط برنامه‌نویس‌ها و متخصصین پایگاه داده عرضه شده است. از طرفی می‌توانید به‌راحتی پایگاه داده mongodb را روی ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… اجرا کنید و مقادیر ذخیره داده‌ها در این پایگاه بر اساس دو کلید اولیه و ثانویه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

از طرفی دیتابیس مانگو مقادیر مختلفی را در خود جای‌داده است، این مقادیر به شکل سند جاگذاری می‌شوند و می‌توانند اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. اگر قبلاً با مای اسکیو ال کارکرده باشید بهتر متوجه خواهید شد. ضمن این پایگاه داده mongodb در حال حاضر توانسته ساختارهای سلسله‌مراتبی و آرایه‌ای را در خود ذخیره‌سازی و نگه‌داری کند. مانگو برای اولین‌بار توسط شرکت نرم‌افزاری 10GEN عرضه و راهی بازار شد. البته این سرویس در ابتدا با نام پایگاه داده mongodb شناخته نمی‌شد. پس از آن نسخه اولیه آن با نام مانگو دی بی 1.0 عرضه گردید و توجه بسیاری از توسعه دهندگان و متخصصان ذخیره داده را به خود جلب کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های پایگاه داده mongodb
شماتیک فنی توسعه پایگاه های داده با استفاده از مانگو

مهم‌ترین ویژگی‌های پایگاه داده mongodb

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در مورد هر پایگاه داده ایجاد می‌شود مربوط به روش و مدل ذخیره داده‌های آن خواهد بود. در دیتابیس مانگو ذخیره داده‌ها با دیتابیس‌های آن بسیار منعطف و مقیاس‌پذیر است و ضمن این که بسیاری از کسب‌وکارهای فروشگاهی و سایت‌های بزرگ می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. علاوه‌برآن این پایگاه داده از سیستم شار دینگ برای بخش‌بخش کردن استفاده می‌کند. در نتیجه سرعت لود هر چیزی که به‌عنوان کوئری در دیتابیس ذخیره شده است با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. به همین دلیل است که وقتی در برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها داده‌ای را جستجو می‌کنید با سرعت بالاتری به شما خروجی می‌دهد.

داده‌ها عموماً با دو کلید اولیه و ثانویه در دسترس بوده و هر فیلد به‌صورت منحصربه‌فرد امکان کلید شدن را دارد. البته این امر به‌طورکلی در پایگاه داده mongodb سبب می‌شود که عملیات دسترسی و پردازشی سریع‌تر انجام شده و همه چیز بهینه‌تر و روی روال باشد. از طرفی همانندسازی یا همان Replication مسئله کلیدی است که ما آن را نیز به‌عنوان یک ویژگی خاص در پایگاه داده مانگو دیدیم. در واقع شما می‌توانید داده‌های اصلی را به شکل کپی در بخش‌های دیگری از سیستم ذخیره کنید. در این صورت به هر دلیل، اگر پایگاه داده شما ذخیره شود، مخدوش گردد و یا این که دچار مشکل دسترسی شود، می‌توانید از نمونه‌های کپی استفاده کنید.

مهم‌ترین مزایای دیتابیس مانگو

پایگاه داده mongodb مزایای کلیدی زیادی دارد. می‌توانید از آن در پروژه‌های عظیم و مختلف استفاده کنید. در موارد حساس و کلیدی که امنیت اطلاعات نیز اهمیت زیادی دارد به داده شما می‌رسد. ضمن این که انعطاف‌پذیر است. صرفاً لازم نیست که در بیگ دیتا از آن استفاده کنید. حتی وقتی قصد راه‌اندازی یک استارتاپ شخصی کوچک را هم دارید، می‌تواند پایگاه داده فوق‌العاده قابل‌اعتماد و بی‌نظیری برای شما به‌حساب بیاید.

از طرفی این پایگاه داده محبوب و پرطرف‌دار غیر رابطه‌ای یا همان NO SQL است. می‌تواند به‌راحتی بازدهی بالایی در کار به شما بدهد و در موارد حساس شما را جا نگذارد. حتی پایگاه داده مانگو از تراکنش‌های اتمی و یکپارچه نیز پشتیبانی می‌کند. اجازه دهید این مورد را توضیح دهیم. وقتی در سیستم بانکی خریدی انجام می‌دهید مبلغی از حساب شما کم شده و به‌حساب شخص دیگر اضافه می‌شود. تصور کنید که اگر قرار باشد این مبلغ از حساب شما کم شده و به‌حساب دیگر نرود و یا این که از حساب شما کم نشده و حساب دیگر شارژ شود. در این صورت قطعاً یک مشکل کلیدی، اساسی و بزرگ به وجود می‌آید. در چنین شرایطی پایگاه داده mongodb می‌تواند باتوجه‌به پشتیبانی از قابلیت یکپارچه مشکل شما را حل کند.

مهم‌ترین مزایای دیتابیس مانگو
استفاده از مانگو در پایتون

معایب پایگاه دیتابیس مانگو

از حق نگذریم، ایرادات اساسی نیز در این پایگاه داده وجود دارد. به‌عنوان‌مثال یکی از آن‌ها عدم پشتیبانی از تراکنش‌های خاص است. البته در نسخه 4.0 به بعد این مشکلات تا 99 درصد حل شده است. ضمن این که مرتب‌سازی گره‌ها در این پایگاه داده کمی سخت است. از کلیدهای خارجی استفاده می‌کند اما در اجرای آن‌ها ضعف دارد. همین‌طور ممکن است پایگاه داده در حالتی پایداری خود را از دست دهد و سیستم یکپارچه که لازمه هر پایگاه داده است به هم بریزد. علاوه‌برآن در خوشه‌بندی‌ها نیز می‌توان گره را به‌عنوان گره اصلی انتخاب کرد که اگر از بین برود کل داده‌های مرتب‌سازی شده نیز از بین می‌روند.

نحوه نصب و راه‌اندازی پایگاه داده مانگو

شما می‌توانید به‌راحتی نرم‌افزار اختصاصی مانگو را مرتبط با سیستم‌عامل خود از وب‌سایت این مجموعه به‌صورت رایگان دانلود و نصب کنید. برای نصب نسخه ویندوز می‌توانید آن را دانلود و سپس به‌عنوان یک فایل EXE نصب و اجرا کنید. برای این که بتوانید با مدیریت پایگاه داده mongodb کار کنید لازم است که MongoDBCompassCommunity را در منوی استارت سیستم‌عامل خود سرچ کنید. می‌بینید که نرم‌افزار آن اجرا می‌شود و با ورود به محیط می‌توانید آن را به استرلینگ یا رشته ارتباطی به سیستمی که می‌خواهید وصل کنید.

مانگو دی بی از زبان‌های برنامه‌نویسی: سی، سی پلاس پلاس، سی شارپ و دات نت، جاوا، نود جی اس، پرل، پی اچ پی با تمامی فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های آن، پایتون، روبی و همین‌طور مانگو آی دی پشتیبانی می‌کند که بر مبنای روبی نوشته شده است.

نحوه نصب و راه‌اندازی پایگاه داده مانگو

جمع بندی

همین که قبلاً با یک پایگاه داده کارکرده باشید برای یادگیری این سیستم کافی است. اما دیتابیس مانگو با MY SQL و… تفاوت‌های عمده‌ای داد که وقتی درگیر این مسئله شوید متوجهش خواهید شد. به‌طورکلی سرعت اجرای بالای دارد، رئال تایم است و همین‌طور در اجرای داده‌های بزرگ هیچ محدودیتی برای شما به وجود نمی‌آورد. از طرفی آن‌قدر گستره‌اش بزرگ است که می‌توانید برای اجرای هر نوع پروژه وب‌سایتی از آن بهره‌برداری کنید.

منبع: www.dotnettricks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *