دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 16, 2022

آشنایی با زبان برنامه نویسی سوئیفت – دنیای جذاب اپل

آشنایی با زبان برنامه نویسی سوئیفت – دنیای جذاب اپل

زبان برنامه نویسی سوئیفت در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین‌ها برای توسعه نرم‌افزاری محصولات شرکت اپل است. با بهره‌گیری از زبان swift شما قادر هستید به‌راحتی برای آیفون، مکینتاش، ساعت‌های اپل و تلویزیون‌های این شرکت برنامه و بازی طراحی کنید. امکانات و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد و وقتی توسط شرکت توسعه‌دهنده معرفی شد، هدف اصلی آن پرکردن خلأهای زبان برنامه نویسی Objective-C بود. در مقابل شرکت اپل این زبان را متن‌باز معرفی کرده است. چیزی که کاملاً باسیاست‌های استیو جابز در تناقض است.

اما به‌هرحال دنیا به توسعه نرم‌افزاری بر پایه برنامه‌نویس‌های آزاد نیاز دارد و این مقاومت اپل پس از مدتی می‌توانست به ضرر او تمام شود. به‌هرحال بازهم استفاده از سوئیفت می‌تواند یک خبر خوش برای توسعه‌دهندگانی باشد که در فضای برنامه نویسی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند. برای توسعه دهنگانی که با فضای ios آشنایی ندارند همیشه این پرسش مطرح می‌شود که زبان برنامه نویسی اپل و ios چیست. می‌توان گفت که این زبان از کم‌سن‌وسال‌ترین‌ها در دنیا است که مشکلات زبان‌های قدیمی را برطرف کرده است. البته اگر برای شما سؤال است که شبیه چه زبانی است، باید بگوییم یک میکس فوق‌العاده از سی پلاس پلاس، پایتون و روبی به‌حساب می‌آید.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در ایکس کد

مهم‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی سوئیفت

زبان برنامه نویسی سوئیفت به طبع ویژگی‌های خاصی دارد که شرکت بزرگ و مرموز اپل روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه در خصوص این ویژگی‌ها و امکانات کلیدی صحبت می‌کنیم که سبب شده این زبان از دیگر پلتفرم‌های توسعه اپل متمایز شود. به‌طورکلی این زبان پروتکل محور است. در واقع به سمت شی گرایی رفته و می‌توان به‌راحتی از عملیات ارث‌بری در این زبان قابل‌کنترل است. در واقع چیزی شبیه به نسخه تکامل‌یافته مفهوم شی گرایی است که به‌عنوان پروتکل محورمی گویند.

سطح ایمنی بالا

زبان کدنویسی سوئیفت در حال حاضر امکانات دیگری در سطح ارتقاء و توسعه ایمنی نرم‌افزار نیز به شما ارائه می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید از داده‌های خود به‌راحتی محافظت کنید، آن‌ها را هش و سپس رمزنگاری کنید. نرم‌افزارها با استفاده از APIها و شبکه‌ها ارتباط می‌گیرند و داده‌های ارسال شده و دریافت شده آن‌ها نیاز به رمزنگاری دارند. این کار با کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی سوئیفت به‌راحتی قابل انجام است.

امکان استفاده مولتی پلتفرم از ایکس کد

Xcode در واقع محیط اختصاصی توسعه نرم‌افزار برای شرکت اپل است. به‌راحتی می‌توانید زبان برنامه نویسی سوئیفت را در سیستم‌های مکینتاش توسعه دهید و برای این کار از ایکس کد استفاده کنید. تمامی محدودیت‌های قبلی در آن رفع شده است. البته ایکس کد امکان اجرای کدهای جاوا، پایتون، روبی، سی و سی پلاس پلاس را نیز داراست و بسیار هم بهینه است. این مزیت دقیقاً نقطه مقابل اندروید استودیو به‌حساب می‌آید که یک فاجعه به‌تمام‌معنا است.

اگر علاقه‌مند به برنامه‌نویسی هستید، همچنین بخوانید: پردرآمد ترین زبان‌های برنامه نویسی 2022 کدامند؟

لحظه معرفی سوئیفت

چرا باید زبان برنامه نویسی سوئیفت را بیاموزیم؟

سؤال بعدی که معمولاً برای توسعه دهنگان نوپا مطرح می‌شود این است که چرا باید یک ساختار جدید مثل زبان برنامه نویسی سوئیفت را آموخت. در این باره می‌توانیم دلایل زیادی را مطرح کنیم. از جمله آن‌ها سرعت فوق‌العاده بالا در زبان swift خواهد بود. به‌راحتی کد بزنید، خروجی بگیرید و برنامه‌ها را روی دیوایس‌های مختلف اجرا کنید. در واقع بسیاری از توسعه دهندگان آن را از نظر سرعت با زبان محبوب و توانمند سی مقایسه می‌کنند.

مسئله بعدی دسترسی آسان است. شما میت وانید به‌راحتی در ایکس کد پروژه‌هایی که بر پایه زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشتید را اجرا کنید، اگر قبلاً روی یک سیستم دیگر روی داده‌ها کار می‌کردید، آن‌ها را اجرا نموده و همه چیز را مدیریت کنید. در مقابل زبان برنامه نویسی سوئیفت متن‌باز است. به‌راحتی می‌توانید در منابع مختلف برای آن آموزش‌هایی را بیابید. البته راستش را بخواهید هنوز این جامعه آماری آن‌قدر گسترده نیست. چون به‌هرحال با زبان جوانی روبرو هستیم.

منطقاً وقتی در مورد زبان برنامه نویسی سوئیفت و اپل صحبت می‌کنیم می‌دانیم که بازار کار این شرکت فوق‌العاده است. بیش از 75 درصد گوشی‌های پرفروش جهان زیر پرچم اپل هستند. این شرکت حتی در بازار میان‌رده‌ها نیز بهترین است.

مشکلات توسعه دهندگان ایرانی سوئیفت

البته وقتی در مورد کشور ایران صحبت می‌کنیم باید اشاره کنیم به این موضوع که اپل‌استور، فروشگاه نرم‌افزاری اپل ما را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. زبان کدنویسی سوئیفت نیز در ایران مشکلاتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. درصورتی‌که قصد توسعه یک اپلیکیشن یا بازی آیفونی را داشته باشید، باید بدانید که به‌هیچ‌عنوان حق انتشار آن را در اپل‌استور ندارید و برنامه شما حتماً رد می‌شود. به طور معمول اپ‌استورهای ایرانی محل اصلی برای پرو موت کردن و عرضه این نرم‌افزارها هستند که مشکلات خاص خود را دارند. کاربران برای استفاده از خدمات این اپ‌استورها باید ماهیانه هزینه بالایی بپردازند.

کدنویسی سوئیفت در محیط ویندوز
کدنویسی سوئیفت در محیط ویندوز

چطور زبان swift بیاموزیم؟

زبان برنامه نویسی سوئیفت یک مشکل جدی دارد که کمی قبل‌تر به آن اشاره کردیم. هنوز آن‌طور که بایدوشاید برای آن جامعه آماری و کامیونیتی تشکیل نشده است. سایت‌های ایرانی کمی پاسخگوی سؤالات شما در خصوص توسعه زبان swift به شما پاسخ درست می‌دهند. برای آموزش نیز بهتر است از منابع خارجی استفاده کنید چون واقعاً سردرگم می‌شوید. SoSoSwift، یودمی و یوتیوب از جمله مراجعی هستند که ما همیشه برای آن‌ها احترام قائل هستیم، شما می‌توانید به ورود به این‌سایت‌ها گنجینه بزرگی از آموزش‌های زبان کدنویسی سوئیفت مشاهده فرمایید و بر اساس چیزهایی که می‌بینید پیش بروید.

نحوه برنامه نویسی سوئیفت روی ویندوز

ضمن این که برای این کار و دریافت خروجی نیاز به دیوایس‌های اپل خواهید داشت. به‌هیچ‌عنوان شما نمی‌توانید ایکس کد را برای توسعه زبان برنامه نویسی سوئیفت روی ویندوز نصب کنید، مگر از ماشین مجازی بهره بگیرید و یا به سراغ هکینتاش بروید. در نهایت شرکت اپل سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این زبان و توسعه دهندگان آن کرده است و اگر قصد مهاجرت و یادگیری یک زبان درآمدزای عالی را دارید که هنوز آن‌طور که بایدوشاید رقبای جدی در آن وجود ندارد، قطعاً زبان swift می‌تواند یکی از فوق‌العاده‌ترین موارد باشد.

از طرفی باید بدانید که قرار است زبان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تاریخ را برای توسعه نرم‌افزارهای مکینتاش، اپل‌واچ، آیفون، ایپد و… یاد بگیرید. تبدیل محیط‌های نرم‌افزاری به هم و استفاده از آن‌ها برای دیوایس‌های مختلف نیز بسیار در سوئیفت آسان است.

منبع: www.educative.io

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *