دوره‌ های آموزشی نووا

چگونه یک توسعه دهنده بک اند شویم

چگونه یک توسعه دهنده بک اند شویم

برای بسیاری ممکن است این پرسش مطرح شود که توسعه دهنده بک اند دقیقاً چه کاری در زمینه طراحی وب‌سایت انجام می‌دهد؟ چه تفاوتی با توسعه دهنده فرانت‌اند دارد و در نهایت او چه تأثیری روی یک وب‌سایت خواهد گذاشت. از طرفی عده‌ای نیز به دنبال یادگیری این حرفه و علم و کسب درآمد هستند. امروزه استفاده از وب‌سایت‌ها و جهان اینترنت و وب باعث شده است که علاقه کاربران به سمت‌وسوی یادگیری آن نیز بیشتر شود. همین‌طور وب‌سایت‌ها باعث می‌شود که شما بتوانید در کم‌ترین زمان ممکن پیچیده‌ترین کارها را صرفاً با چند کلیک ساده و تایپ چند عبارت انجام دهید. ازاین‌رو می‌دانیم که سایت‌ها انواع مختلفی دارند.

برخی از آن‌ها صرفاً صفحاتی استاتیک هستند که اطلاعاتی از ما نمی‌گیرند. در نتیجه نیاز به برنامه‌نویسی خاصی هم ندارند. اما در مقابل یک سری وب‌سایت‌ها ساختار تعاملی با کاربر برقرار می‌کنند. یعنی شما می‌توانید متوجه این مسئله شوید که بر اساس فناوری برنامه‌نویسی تحت سرور طراحی شده‌اند. به‌طورکلی یک وب‌سایت نیاز به برنامه‌نویسی بک اند و همین‌طور فرانت‌اند دارد. فرانت‌اند دقیقاً همان چیزی است که به کاربران نمایش داده می‌شود. شامل قالب، محتوای سمعی بصری و کلیت سایت می‌شود.

پیش‌از‌این پیشنهاد می‌کنیم مطلب “چگونه یک توسعه دهنده فرانت اند شویم” را مطالعه فرمایید.

آموزش توسعه بک اند

توسعه بک اند چیست؟ کار توسعه دهنده بک اند چیست؟

حال پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که منظور از کار برنامه‌نویسی بک اند چیست. اجازه دهید خیلی واضح این مسئله را به شما توضیح دهیم. می‌دانیم که وب‌سایت‌ها دارای صفحه‌های HTML هستند که توسط طراح فرانت ایجاد شده‌اند. در واقع وقتی کاربر وارد یک وب‌سایت می‌شود ممکن است بخواهد پردازش‌های اطلاعاتی خاصی را انجام دهد و یا حداقل در آن‌ها دخیل باشد.

از یکروی دیگر این اطلاعات شامل احراز هویت، ارسال ایمیل، پردازش و تراکنش مالی، ارسال پیام و همین‌طور نوشتن نظر یا همان کامنت خواهد بود. فرم‌ها باید اطلاعات را دریافت کرده و آن را به پایگاه‌داده ارسال کنند. این کار باید توسط یک زبان برنامه‌نویسی منطقی انجام شود. به آن زمان بک وب‌سایت می‌گویند که معمولاً می‌تواند پی اچ پی، پایتون، دات نت و … باشد. البته این موارد را به‌صورت کامل در ادامه بررسی خواهیم کرد.

به‌طورکلی برنامه‌های اچ‌تی‌ام‌ال و سی اس اس در مرورگر کامپایل و اجرا می‌شوند و بخش ارتباط با کاربر را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل به آن‌ها زبان برنامه‌نویسی سمت کاربر می‌گویند. اما در مقابل زبان برنامه‌نویسی بک اند شامل منطقی می‌شود که این ساختار را کنترل می‌کند. به‌هرحال برنامه‌های سمت سرور تعدد زیادی دارند و این تا حدی توسط مسئول پروژه، تصمیم‌گیرنده اصلی و همین‌طور متخصص آی‌تی در یک سازمان مشخص می‌شود.

چک‌لیست توسعه دهنده بک اند

بهتر است برای ورود به دنیای یک توسعه دهنده بک اند طبق چک‌لیست زیر پیش بروید. اول این که شما باید آشنایی نسبی با برنامه‌نویسی در سمت فرانت سرور را داشته باشید. یعنی بدانید که توسعه دهنده فرانت سرور چه‌کارهایی را انجام می‌دهد. توسعه دهنده بک اند در واقع خالق پشت‌صحنه و پردازش پیش‌زمینه است.

  • الگوریتم، فلوچارت و همین‌طور ساختارهای داده و پایگاه‌داده را بیاموزید.
  • یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و متناسب با کار خود انتخاب کنید، آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.
  • برای زبان برنامه‌نویسی موردنظر خود یک فریم‌ورک یا چهارچوب بیاموزید. امکان ندارد امروزه شرکت‌ها به شما اجازه استفاده از زبان به‌صورت خارج از فریم‌ورک را بدهند. روبی، پایتون، پی اچ پی، جاوا اسکریپت از جمله محبوب‌ترین‌ها هستند.
  • اصول استفاده از پایگاه‌های داده را بیاموزید. به‌هرحال شما نیاز به ذخیره اطلاعات، ساماندهی آن‌ها و استفاده و فراخوانی در صورت نیاز دارید. پس پایگاه‌های داده MySQL ،MongoDB ،Oracle ،SQL Server و Redis گزینه‌های مناسبی هستند.
  • شروع به یادگیری کنید و سعی کنید از جوامع آموزشی بروز استفاده کنید.
  • نوآوری را سرلوحه کار خود کنید.
چک لیست بک اند

مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور (بک اند)

در قدم اول شما باید درک درستی از برنامه‌نویسی، ساختار الگوریتم و همین‌طور توسعه صفحه‌های وب داشته باشید. می‌توانید از زبان‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. البته در مورد بازار کار آن‌ها نیز نکاتی را به شما شرح خواهیم داد. اما به‌هرحال زبان برنامه‌نویسی بستگی به شرکت طراح سایت نیز دارد. چون شرکت‌ها معمولاً در زمینه توسعه و برنامه‌نویسی با یک زبان فعالیت می‌کنند. توسعه دهنده بک اند می‌تواند اطلاعات داینامیک را به پایگاه‌داده منتقل کند.

هر چیزی که شما روی یک وب‌سایت به‌عنوان اطلاعات ذخیره می‌کنید وارد پایگاه‌داده آن می‌شود. البته برای برنامه‌نویسی و یادگیری اصول و پیشروی به‌عنوان توسعه دهنده بک اند شما باید زبان برنامه‌نویسی پایگاه‌داده یا همان دیتابیس را نیز بیاموزید. توسعه دهنده بک اند می‌تواند از هرکدام از زبان‌های زیر استفاده کند.

دقت کنید که شما به‌عنوان توسعه دهنده بک اند نیاز به یک فریم‌ورک برای هرکدام از زبان‌های زیر خواهید داشت. در غیر این صورت پروسه کدنویسی برای شما چندبرابر طولانی‌تر می‌شود. هرکدام از این زبان‌ها ممکن است فریم‌ورک‌های مختلفی داشته باشند. مقایسه و بررسی آن‌ها و انتخاب یکی از این زبان‌ها بر عهده خودتان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که ما چیزی تحت عنوان زبان عالی و برتر در دنیای برنامه‌نویسی تحت وب نخواهیم داشت. صرفاً اساس انتخاب شما باید طبق علاقه خودتان باشد. ضمن این که می‌توانید بازار کار برنامه‌نویسی تحت وب یک کشور را نیز بررسی کنید. معمولاً سایت‌های دریافت پروژه و فری لنس می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند. از طرفی اگر قبلاً با برخی از این زبان‌ها کارکرده باشید. می‌توانید از فریم‌ورک تحت وب آن‌ها استفاده کنید و در نتیجه نیازی نیست که به سراغ دیگر زبان‌ها بروید. اما در برخی شرایط ممکن است نوع زبان را مدیر آی‌تی و مسئول شرکت تعیین کند که در این صورت راهی جز پیروی از خواسته ندارید.

نقش PHP در بک اند

زبان برنامه‌نویسی PHP

در حال حاضر پی اچ پی یکی از محبوب‌ترین، پراستفاده‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی به شمار می‌رود که در سمت سرور مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال، پرستا، اوپن کارت و… بر پایه آن نوشته شده‌اند. حتی بسیاری از شرکت‌های سرویس‌دهی وبلاگ‌نویسی نیز این زبان را انتخاب کرده‌اند.

مزایای زیادی دارد و البته جز سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به‌حساب می‌آید. از پایگاه‌داده MySQL استفاده کرده و روی سیستم‌عامل لینوکس به شکل بهینه‌تری اجرا می‌شود. در نتیجه پیشنهاد ما این است که سایت خود را در سرورهای لینوکسی بارگذاری کنید. البته می‌توانید آن را در سرورهای ویندوزی نیز اجرا کنید. ضمن این که این زبان یکی از توانمندترین‌ها در دنیای برنامه‌نویسی شی گرا به‌حساب می‌آید. توسعه دهنده بک اند که به پی اچ پی مسلط است معمولاً بهترین بازار کار را در ایران دارد.

فریم‌ورک لاراول پی اچ پی

فریم‌ورک لاراول PHP یکی از محبوب‌ترین چهارچوب‌ها برای یک توسعه دهنده بک اند می‌باشد. می‌توانید با استفاده از آن به‌راحتی از کتابخانه‌ها و سیستم احراز هویت کاربران، مدیریت جلسه، کش و… استفاده کنید. اگر به یک ساختار مدرن و بهینه در پی اچ پی نیاز دارید. لاراول می‌تواند تمامی نیازهای شما را برطرف کند. این پلتفرم در حال حاضر یکی از به‌روزترین‌هاست و کامیونتی فوق‌العاده وسیع و توانمندی دارد. به جز این مورد شما می‌توانید به‌عنوان توسعه دهنده بک اند، به سرا 10 مورد دیگر هم بروید که جز برترین‌ها در دنیای فریم‌ورک‌ها هستند.

زبان برنامه‌نویسی ASP. Net

این زبان بر پایه برنامه‌نویسی دات نت بنا شده است و محیط برنامه‌نویسی و اجرای کدهای آن نیز مایکروسافت ویژوال استودیو می‌باشد. به نسبت پی اچ پی محدودیت‌های خاص خود را دارد اما زبان قدرتمندی به شمار می‌رود و آن را صرفاً می‌توانید روی سرورهای ویندوزی اجرا کنید. معمولاً شرکت‌های بزرگ دولتی علاقه‌مند به استفاده از این زبان هستند.

در حال حاضر نسبت به پی اچ پی خواهان کم‌تری دارد و به‌طورکلی در پروژه‌های آزاد مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اما اگر قبلاً با زبان‌های تحت دات نت کارکرده باشید. باید بدانید که ASP یادگیری فوق‌العاده آسانی دارد و دستورات آن شبیه به ویژوال بیسیک است. در نظر داشته باشید که کل این پلتفرم در بستر ویندوز قابل‌اجرا است و از این نظر انعطاف کم‌تری نسبت به پی اچ پی دارد. توسعه دهنده بک اند مسلط به دات نت می‌تواند از کدنویسی به شیوه بیسیک استفاده کند.

ASP .Net Core

یکی از قدرتمندترین فریم‌ورک‌های زبان دات نت به‌حساب می‌آید و می‌توانید از آن برای پروژه‌های عظیم بانکی و… استفاده کنید. در حال حاضر جایگزین MVC شده است و می‌توانید با استفاده از آن به توسعه تحت وب بپردازید. البته که در ساخت رابط کاربری نیز یکی از بهترین گزینه‌ها است و می‌توانید از ساختار متن‌باز بودن آن استفاده کنید. از طرفی شی گرا است. می‌توانید آن را روی لینوکس، ویندوز و همین‌طور سیستم‌عامل مکینتاش استفاده کنید.

زبان طراحی بک اند دات نت

زبان برنامه‌نویسی پایتون

زبان محبوب دیگر توسعه دهنده بک اند می‌تواند آن را یاد بگیرد پایتون نام دارد. پایتون در حال حاضر یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی چند سکویی است. توسعه دهنده بک اند می‌تواند پس از یادگیری آن را در پلتفرم‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار دهد این زبان واسط‌های برنامه‌نویسی قدرتمندی دارد و شی گرا است. چندمنظوره بوده و می‌توانید با استفاده از آن داده‌ها را تحلیل کنید. علاوه‌برآن در تمامی سیستم‌عامل‌ها از جمله ویندوز، لینوکس و یونیکس پشتیبانی می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن از سیستم درون سازی کد استفاده کرد. می‌توانید به‌راحتی بخش‌های منطقی وب‌سایت خود را به‌عنوان یک توسعه دهنده بک اند پایتون کار با استفاده از آن طراحی و خلق کنید.

زبان پایتون دارای فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی فوق‌العاده قدرتمند است که می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

فریم‌ورک جنگو

البته صحبت‌کردن در مورد فریم‌ورک‌های پایتون کمی سخت است. حداقل می‌توانید با جستجو در اینترنت بیش از 20 عنوان از زبان‌های طراحی برتر و فریم‌ورک‌های محبوب توسعه دهنده بک اند پایتون را بیابید که همه آن‌ها سریع، توانمند و ایمن هستند. البته جنگو نسبت به سایر گزینه‌ها می‌تواند انتخاب منطقی‌تری باشد. سرعت بالایی دارد از پایگاه‌های داده بر پایه پی اچ پی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را با برای مسیریابی و طراحی رابطه‌ای استفاده کنید.

فریم ورک بک اند جنگو

زبان برنامه‌نویسی جاوا

اگر به دنبال یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور برای یادگیری پلتفرمی قدرتمند هستید. اگر می‌خواهید در دنیای توسعه دهنده بک اند بازار کار فوق‌العاده‌ای داشته باشید باید به سراغ یکی از سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان با کدها و دستورات پیچیده بروید. می‌توانید آن را روی هر دستگاهی که امکان نصب ویرچوال ماشین جاوا دارد اجرا کنید، ویندوز، مک، لینوکس، یونیکس و بسیاری دیگر از سیستم‌ها به‌راحتی می‌توانند آن را اجرا کنند.

حتی شما می‌توانید زبان برنامه‌نویسی جاوا را برای طراحی اپلیکیشن در اندروید نیز مورداستفاده قرار دهید. در بسیاری از وب‌سایت‌ها از جمله گوگل، یوتیوب و … از جاوا استفاده شده است و یک ساختار فوق‌العاده توانمند دارد. کدهای آن به‌وسیله ماشین مجازی جاوا به کدهای باینری و دودویی تبدیل می‌شود و نسبتاً ایمنی بالایی را روی انواع سایت‌های شرکت بیمه، آژانس‌های مسافرتی و همین‌طور بانک‌ها برقرار می‌کند. البته ایمنی زیاد ربطی به زبان برنامه‌نویسی سمت سرور ندارد. پیکربندی درست آن مهم‌تر است.

برای جاوا هم شما می‌توانید از فریم‌ورک‌های تحت وب استفاده کنید که هم توانمند هستند و هم سرعت فوق‌العاده بالایی دارند. یک توسعه دهنده بک اند قطعاً به فریم‌ورک‌هایی نیاز دارد که از هر نظر سرعت بالایی در اجرا داشته و بتوانند پردازش دستورات را در زمان کم‌تری انجام دهند.

فریم‌ورک Spring جاوا

این فریم‌ورک اوپن سورس یکی از قوی‌ترین، سریع‌ترین و بهینه‌ترین‌های موجود برای کسانی است که مایل هستند توسعه دهنده بک اند شوند. از طرفی بسیار جامع بوده و امکانات زیادی دارد. می‌توانید پیکربندی وب‌سایت خود را بر پایه اعتبارسنجی، ایمنی و همین‌طور سرعت بالای اسپرینگ بنا کنید. البته 5 عنوان دیگر نیز در دسترس شماست. ما به‌هرحال این گزینه یکی از پراستفاده‌ترین‌هاست که با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌های شبکه، وب اپلیکیشن و همین‌طور تست و ORM خلق کنید.

پایگاه داده وب

پایگاه‌داده وب بیاموزید

همین‌طور برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس سمت سرور، شما نیاز به یک پایگاه‌داده خواهید داشت. به‌سرعت، هماهنگی آن با زبان برنامه‌نویسی موردنظر، ایمنی و همین‌طور پشتیبانی آن دقت کنید. توسعه دهنده بک اند باید بداند که یک شرکت نیاز به چه ساختاری در شبکه پایگاه‌داده خود دارد.

MySQL

مای اسکیو ال در بین تمامی پلتفرم‌های طراحی پایگاه‌داده یکی از پراستفاده‌ترین‌هاست. اوپن سورس بوده و معمولاً می‌توانید آن را روی تمامی سیستم‌عامل‌ها اجرا کنید. توسعه دهنده بک اند پی اچ پی می‌تواند از مای اسکیو ال برای پروژه‌های بزرگ خود استفاده کند. البته در حال حاضر امکان ارتقاء آن به نسخه تجاری را نیز خواهید داشت.

اوراکل

اوراکل قوی‌ترین، سریع‌ترین و بهینه‌ترین است. مزایای زیادی دارد و می‌توانید با استفاده از آن هر داده‌ای را ذخیره، فراخوانی و همین‌طور نمایش دهید. سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید از آن برای بهبود تگ، استفاده از JSON بهره‌مند شوید. اگر قصد حضور حرفه‌ای در بازار کار توسعه دهنده بک اند را دارید می‌توانید این پلتفرم را به‌عنوان پادشاه بلامنازع پایگاه‌های داده انتخاب کنید.

Microsoft SQL Server

آخرین گزینه‌ای که ترجیح دادیم به آن اشاره کنیم پایگاه‌داده اختصاصی شرکت مایکروسافت است. البته استفاده از آن همیشه هزینه‌های زیادی را برای پروژه ایجاد می‌کند. ضمن این که امکان استفاده از آن در تمامی محصولات و سرورهای مایکروسافت را خواهید داشت.

کار با سرور را بیاموزید

کار با سرور بخش مهمی از توسعه صفحات دیجیتال است. اگر می‌خواهید تبدیل به یک توسعه دهنده بک اند موفق شوید پیشنهاد می‌کنیم که وب سرورهای آپاچی، لایت اسپید، انجین ایکس و مایکروسافت را بیاموزید. در واقع باعث می‌شود که شما به‌عنوان یک توسعه دهنده بک اند حرفه‌ای‌تر به بازار کار معرفی شوید. ضمن این که ممکن است در نهایت این حوزه در حیطه فعالیت شما نباشد. اما باید اصول توسعه وب بر پایه این وب‌سرویس‌ها را به‌خوبی بلد باشید. از طرفی زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب و سمت سرور زیاد هستند.

ما صرفاً محبوب‌ترین‌ها را به شما معرفی کردیم. اما می‌توانید از سی شارپ، پرل، نود، سی پلاس پلاس و… نیز استفاده کنید. ضمن این که بخشی از برنامه‌نویسی یادگیری علوم آکادمیک است. شما در قسمت‌های بعدی یادگیری، باید خلاقیت خود را افزایش دهید. بتوانید به‌خوبی کدهای سمت بک اند را با سمت فرانت‌اند هماهنگ‌سازی کنید. چون در نهایت یک سایت به کاربر نمایش داده می‌شود و شما نمی‌توانید میان این دو جدایی قائل شوید.

انجین ایکس

نحوه محاسبه درآمد توسعه دهنده بک اند

در ایران و تمام دنیا شما برای انجام پروژه‌های طراحی وب سمت سرور، پایگاه‌داده‌ها، ذخیره و تنظیم آن، مدیریت کاربران ایجاد پنل حساب کاربری، احراز هویت، اولویت‌بندی دسترسی، امنیت، منطق سمت سرور، منطق سمت سرور و ایجاد پردازش‌های بر مبنای درخواست کاربر، یکپارچه‌سازی داده‌ها و فعال‌کردن جریان داده‌ها مبلغی را به‌عنوان دستمزد اجرای پروژه دریافت می‌کنید. البته این که سطح برنامه‌نویسی و رزومه شما چیست روی قیمت‌گذاری تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. اما در کشوری مثل امریکا درآمد متوسط توسعه دهنده بک اند بین 30 تا 60 دلار خواهد بود. البته اگر تجربه شما بالا باشد و مدت‌زمان 2 سال به طور مستمر پروژه طراحی کنید این عدد ممکن است تا 100 دلار هم برسد.

جمع‌بندی نهایی مبحث تبدیل شن به توسعه دهنده بک اند

بخش مهمی از درآمد توسعه دهنده بک اند مربوط به پس از اجرای پروژه خواهد بود. به‌هرحال بخش کدنویسی ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد، پس از مدتی دچار مشکل شود و یا این که نیاز به رفع خطاهای پایگاه‌داده باشد.

البته این باید قبل از عقد قرارداد مشخص شود. افزودن ویژگی‌های جدید، اسکریپت‌نویسی و اجرای دستورات نیز به‌خودی‌خود سطح درآمد متفاوتی را برای یک توسعه دهنده بک اند ایجاد می‌کنند. در نهایت شما باید از پس اجرای یک پروژه بر بیایید و بدانید که چگونه می‌توانید از منطق، دستورات شرطی و ریاضی برای پیش‌بردن پروژه استفاده کنید. در غیر این صورت اگر درک درستی از الگوریتم نداشته باشید دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوید.

منبع: hackr.io

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *