دوره‌ های آموزشی نووا
آوریل 15, 2019

محدود سازی زمان دسترسی به حساب کاربری

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
محدود سازی زمان دسترسی به حساب کاربری

محدود سازی زمان ورود و دسترسی به حساب کاربری (User Account) در ویندوز

در سیستم عامل ویندوز برای افزایش امنیت حساب کاربری (User Account) تنظیمات زیادی وجود دارد که یکی از آنها تعیین زمان دسترسی (Logon Hours) به حساب کاربری میباشد. یعنی میتوان مشخص نمود یک کاربر در طول روز در چه ساعت های حق دسترسی و ورود به حساب کاربری خویش را دارد و در چه ساعت ها و روزهای نباید دسترسی داشته باشد.

گفتنی است این ویژگی بیشتر در شرکتها برای امنیت حساب کاربری کارمندان مورد استفاده قرار میگیرد اما به نظر من حتی میتواند در خانه برای مدیریت فرزندان هم مورد استفاده واقع شود.

پیشنهاد: اگر میخواهید نحوه ایجاد حساب کاربری با دستور net را یاد بگیرید میتوانید به آموزش ساخت حساب کاربری با CMD مراجعه کنید.

تنظیم زمان دسترسی به User

برای تنظیم و تعیین زمان دسترسی به یک حساب کاربری باید از محیط خط فرمان ویندوز استفاده کنید برای این منظور ابتدا CMD را به صورت Run As Administrator اجرا کنید (راههای اجرای CMD) تا مجوز کافی برای ویرایش حساب های کاربری در ویندوز را داشته باشید.

سپس در خط فرمان از دستور Net User برای فهرست گیری از حساب های کاربری موجود در ویندوز استفاده کنید. برای مثال:

Net User

محدود سازی زمان ورود و دسترسی به حساب کاربری (User Account) در ویندوز

پس از بررسی و پیدا کردن نام حساب کاربری مورد نظر خود باید از دستور Net User با نام کاربری و پارامتر /Time: استفاده کنید و در جلوی /Time: حرف اول روزهای هفته و سپس ساعت های یک روز را مشخص کنید.

مثلا برای اینکه حساب کاربری TMLMANAGER فقط در ساعتهای 9 صبح تا 4 بعد از ظهر شش روز اول هفته در دسترس باشد، دستور به شکل زیر نوشته میشود:

Net User TMLMANAGER /Time:M-S,9Am-4PM

تنظیم زمان دسترسی به User

نکته: توجه کنید در دستور بالا ابتدا Range روزهای هفته با حرف اول آنها مشخص شده (از روز اول هفته Monday تا روز هفتم هفته Saturday) سپس بعد از آن ساعت های دسترسی در روز به صورت AM و PM مشخص شده است.

Monday | Tuesday | Wednesday | Thursday | Friday | Saturday | Sunday

بررسی زمان مجاز برای ورود به حساب کاربری

برای بررسی تنظیمات انجام شده میتوانید از دستور Net User به همراه نام کاربر مورد نظر خود استفاده کنید. اطلاعات مربوط به زمان دسترسی به حساب کاربری در بخش Logon hours allowed مشخص شده است. برای مثال:

Net User TMLMANAGER

زمان مجاز برای ورود به حساب کاربری

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید زمان دسترسی به حساب کاربری TMLMANAGER از روز اول هفته یعنی Monday تا روز ششم هفته یعنی Saturday در ساعت های 9 صبح تا 4 بعد از ظهر میباشد.

این بدان معناست که کاربر TMLMANAGER نمیتواند در روز Sunday و یا ساعت های غیر از 9 تا 4 بعدازظهر دیگر روزهای هفته به حساب کاربری خود وارد شود.

تنظیم زمان ورود به حساب کاربری به صورت 24 ساعت

در جلوی پارامتر /Time: میتوان زمان ورود به حساب کاربری را به صورت 24 ساعت در روز مشخص نمود، یعنی حتما نیاز نیست زمان را به صورت AM و یا PM وارد کنید. برای مثال:

Net User TMLMANAGER /Time:Sunday,06:00-10:00;M-S,07:00-14:00

در دستور بالا مشخص شده دسترسی و ورود به حساب کاربری TMLMANAGER میتواند از ساعت 6 صبح روز یکشنبه (Sunday) تا 10 صبح همان روز باشد و سپس بعد از (;) آن یک بازه زمانی دیگر مشخص شده و در آن تعیین شده کاربر میتواند در روزهای دوشنبه تا شنبه در ساعت های 7 صبح تا 2 بعدازظهر به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد.

تنظیم زمان ورود به حساب کاربری

برای تعیین چند بازه زمانی میتوانید از علامت Semi Colon یا (;) بعد از هر بازه زمانی استفاده کنید، برای مثال:

Net User TMLMANAGER /Time:Sunday,06:00-10:00;Sunday,18:00-22:00

تنظیم زمان دسترسی به حساب کاربری

در دستور بالا دو بازه زمانی برای دسترسی و ورود به حساب کاربری TMLMANAGER مشخص شده که هر دو بازه زمانی مربوط به روز یکشنبه (Sunday) هستند. در یک بازه زمانی مشخص شده کاربر میتواند در ساعت های 6 تا 10 صبح دسترسی داشته باشد و در بازه زمانی دیگر مشخص شده کاربر میتواند از ساعت 6 غروب تا 10 شب دسترسی داشته باشد.

دسترسی به حساب کاربری بدون محدودیت زمانی

برای اینکه کاربر بتواند به صورت دائمی و بدون هیچ گونه محدودیتی به حساب کاربری خود وارد شود باید از کلمه all در جلوی پارامتر /Time: استفاده کنید. برای مثال:

Net User TMLMANAGER /Time:All

در دستور بالا مشخص شده کاربر میتواند بدون هیچ گونه محدودیتی زمانی به حساب کاربری خویش دسترسی داشته باشد.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نسبت به آموزش تعیین محدودیت زمانی برای ورود به حساب کاربری، نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *