دوره‌ های آموزشی نووا
اکتبر 28, 2016

PowerShell چیست و چگونه کار میکند

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
PowerShell چیست و چگونه کار میکند

PowerShell چیست و چگونه کار میکند

معمولا اکثر کاربران ویندوز به صورت اتفاقی حداقل یکبار با CMD یا Command Prompt دست و پنجه نرم کرده اند و میدانند که CMD یا Command Prompt برای اجرای دستورات ویندوز استفاده میشود. اما کمتر افرادی هستند که بدانند PowerShell چیست و چگونه کار میکند. PowerShell یک ابزار همانند Command Prompt میباشد که خیلی از Command Prompt پیچیده تر و قدرتمند تر است و در کل قرار است جای Command Prompt بگیرد. چرا که توانایی و کنترل PowerShell روی ویندوز خیلی بیشتر از Command Prompt میباشد. در ادامه همراه با نووا بلاگ باشید تا بیشتر با این ابزار مخوف آشنا شوید.

PowerShell چیست؟

برای اینکه ابزار PowerShell را بهتر درک کنید. ابتدا باید کار Shell را بدانید. در علوم کامپیوتر Shell به معنای یک رابط کاربری میباشد که دسترسی شما را به سرویس های سیستم عامل ممکن میسازد. به صورت کلی Shell میتواند در دو حالت خط فرمان (Command Line Interface) یا گرافیکی (Graphical User Interface) ارائه شود.

مایکروسافت ابزار PowerShell را برای خودکار نمودن عمل مدیریت و پیکربندی سیستم عامل ویندوز توسعه داده است. ابزار قدرتمند PowerShell مبنی بر .Net Framework میباشد و شامل یک رابط کاربری خط فرمان و یک زبان Script است.

یکی از ویژگیهای PowerShell وجود نسخه PowerShell ISE میباشد که کار Script نویسی را ساده نموده. چرا که در نسخه PowerShell ISE دیگر نیاز به تایپ دستورات نمیباشد و میتوانید از محیط گرافیکی این نسخه از PowerShell استفاده کنید.

تاریخچه PowerShell

اولین نسخه PowerShell در ماه نوامبر سال 2006 برای ویندوز XP و ویندوز Server 2003 و ویندوز Vista منتشر شد. و آخرین نسخه PowerShell 5.0 با ویندوز 10 ارائه شد.

PowerShell برای چه کاری ساخته شده است؟

در اصل مایکروسافت، PowerShell ویندوز را به عنوان یک ابزار کمک کننده برای افزایش سرعت در حل مشکلات، و خودکار نمودن انجام تنظیمات سیستم عامل ویندوز ارائه کرده است. مثلا شما میتوانید با استفاده از PowerShell کلیه USB های متصل به کامپیوتر های شبکه را مشاهده کنید یا اینکه Process های که در حالت Not Responding قرار گرفته اند را ببندید. یا بعضی از کارهایی خود را در حالت Background انجام دهید و دیگر کارهای خود را در حالت عادی.

اگر شما مدیر شبکه باشید میدانید ابزار PowerShell در کار کردن با Active Directory بسیار کمک کننده است. در PowerShell دستورات زیادی وجود دارد که میتوانید آنها را برای خود شخصی سازی کنید. و کارهای خود را ساده و سریع به انجام برسانید.

چگونه PowerShell را اجرا کنیم؟

برای اجرای PowerShell راههای زیادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنم:

  • در منوی Start کلمه PowerShell را جستجو کنید سپس آیکون PowerShell ظاهر میشود و میتوانید آنرا اجرا کنید.
  • کلید های Win+R را نگه داشته تا پنجره Run باز شود سپس کلمه PowerShell را تایپ کنید و کلید Enter را بفشارید.
  • میتوانید CMD را باز نموده سپس در آن دستور PowerShell را وارد کنید تا به مد PowerShell وارد شوید.

چگونه از PowerShell استفاده کنیم؟

برای استفاده از PowerShell ویندوز نیاز به یادگیری دستورات PowerShell دارید که کاملا با دستورات Command Prompt متفاوت است. اما گفتی است که در PowerShell میتوانید از دستورات CMD هم استفاده کنید. مثلا برای فهرست گیری از Process ها میتوانید از دستور TASKLIST که برای CMD میباشد استفاده کنید یا اینکه از دستور Get-Process استفاده کنید که برای PowerShell است. در کل از رابط کاربری PowerShell میتوانید برای اجرای هر دستوری استفاده کنید.

یکی از صد ها مزیت PowerShell وجود ماشین حساب است. شما میتوانید در محیط PowerShell اعداد را با هم ضرب و تقسیم کنید. مثلا در صورت تایپ 84*35 و فشردن کلید Enter جواب آنرا در سطر بعد مشاهده خواهید نمود.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

8 پاسخ به “PowerShell چیست و چگونه کار میکند”

  1. Avatar photo M@hdi گفت:

    سلام خسته نباشی اگه میشه آموزش اینم مقل آموزش کامل CMd بزاری ممنون میشم

  2. Avatar photo علی خدایی گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    لطفا آموزش PowerSHell رو هم مثل آموزش CMD بزارید یا اینکه حداقل دستورات پایه پاورشل رو بگید.

  3. Avatar photo علی حفیظی گفت:

    خیلی ممنون از سایت بسیار خوب شما.
    ایا سکریپتی هست مثل vbs که دگمه های صفحه کلید را کنترل می کند موس هم کنترل کند البته نه دقیقا موس را (دکمه ای را بزند در ویندوز).

    • سلام
      ببخشید دیر پاسخ دادم، شما میتونید از همون VB Script برای اینکار استفاده کنید. جزئیاتش رو خودتون باید از طریق وبسایت ss64 در بیارید.

  4. Avatar photo محمد گفت:

    سلام چطورغیرفعالش کنم POWERSHELLچون درگیرمیکنه همه چی

    • سلام
      منظور از درگیر کردن همه چیز رو متوجه نمیشم 🙂
      ولی برای غیر فعال کردن پاورشل باید وارد Control Panel بشید از بخش Uninstall a Program روی گزینه Turn Windows on off کلیک کنید.
      در پنجره باز شده دنبال ویژگی Windows Power Shell بگردید و تیکش رو بردارید روی Ok کلیک کنید و صبر کنید تا فرایندش انجام بشه و در آخر اگر نیاز به ریستارت داشت سیستم تون رو ریستارت کنید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *