دوره‌ های آموزشی نووا
دسامبر 1, 2019

تفاوت سایت استاتیک و داینامیک

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
تفاوت سایت استاتیک و داینامیک

به طور کلی سایت ها در دو دسته Static (ایستا) و Dynamic (پویا) تقسیم میشوند سایت های ایستا، سایتهای میباشند که معمولا تنها با زبانهای HTML و CSS نوشته شده اند و بروز رسانی آنها به ندرت اتفاق میافتد اما سایت های پویا با چندین زبان برنامه نویسی مثل HTML – CSS – JavaScript – PHPMySQL نوشته شده اند و به صورت مداوم بروز رسانی میشوند و اطلاعات آنها در پایگاه داده (MySQL) ذخیره میشود.

مشخصه های سایت استاتیک

همانطور که در متن بالا توضیح دادم سایتهای استاتیک معمولا تنها از دو زبان HTML و CSS تشکیل میشوند از اینرو، بزور رسانی و ویرایش آنها فقط توسط برنامه نویسان و افراد مسلط زبانهای برنامه نویسی ممکن است.

بیشترین کاربرد سایتهای استاتیک در نمایش کاتالوگ های ثابت میباشد. معمولا شرکت های که نیاز به تولید محتوا نداشته یا محصولات ثابتی دارند و فقط میخواهد محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند از سایت های استاتیک استفاده میکنند چراکه هزینه راه اندازی سایتهای ایستا بسیار کمتر از سایتهای پویا میباشد.

اجازه دهید مزیتی را به سایتهای استاتیک بچسبانم، سایتهای استاتیک بر خلاف سایتهای داینامیک در قالب مشخصی قرار نمیگیرند از اینرو میتوان هر صفحه آنرا به شکل منحصر بفردی طراحی نمود.

مشخصه های سایت داینامیک

بهترین مشخصه ای که میتوان برای سایتهای داینامیک در نظر گرفت متصل بودن آنها به پایگاه داده میباشد. همانطور که قبل تر گفتم سایت های داینامیک از چندین زبان برنامه نویسی تشکیل شده اند، این زبان ها در دو گروه Backend و Frontend قرار میگیرند. زبانهای Backend مثل PHP و ASP.Net وظایف اصلی (Functions) سایت را در سمت سرور انجام میدهند و زبانهای Frontend مثل HTML و CSS ظاهر سایت را در سمت سیستم کاربر اجرا میکنند.

از مزیت های که میتوان برای سایتهای داینامیک در نظر گرفت این است که در سایت های داینامیک برای کاربران و مدیران سایت پنل مدیریت سایت ایجاد میشود و مدیر سایت میتواند بدون داشتن دانش برنامه نویسی سایت خود را مدیریت کند. (مثلا محتوای تازه ای منتشر کند یا محتوای فعلی سایت را تغییر دهد) سایتهای داینامیک طوری برنامه نویسی میشوند که همه اطلاعات آنها در پایگاه داده ثبت شود.

اکثر سایتهای که امروزه از آنها استفاده میکنیم داینامیک میباشند. مثل سایت Google یا  Youtube یا Digikala یا Aparat یا  همین سایت نووا که در حال حاضر محتوای آنرا مشاهده میکنید.

اگر سوال یا انتقادی نسبت به مقاله تفاوت سایت استاتیک و داینامیک دارید نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

4 پاسخ به “تفاوت سایت استاتیک و داینامیک”

  1. Avatar photo رامین گفت:

    سلام
    استفاده کردم فقط یک ایراد کوچیک هست.
    استاد این “مزیتی که به سایتهای استاتیک چسبوندی” درست نیست

    هیچ طراحی در دنیا تمامی صفحات یک سایت رو جدا جدا طراحی نمی کنه! فرقی نداره داینامیک یا استاتیک. همیشه یک قالب کلی و فریم ورک ثابت وجود داره حالا داخل هر صفحه تغییراتی هم داده میشه که البته مقدار تغییرات می تونه نامحدود باشه. سایت های داینامیک هم به اندازه یا حتی خیلی بیشتر از سایت های استاتیک html و css دارند

    و همچنین، سایت های داینامیک اصلا مجبور نیستند که فقط از یک قالب استفاده کنند. برنامه ای که برای یک سایت داینامیک نوشته میشه هیچ محدودیتی نداره و اگر برنامه نویس تعریف کنه، می تونه برای هر صفحه، از یک طراحی یا قالب جدا استفاده کنه. حتی شما با وردپرس با استفاده از پلاگین هم می تونید این کار رو انجام بدید

    دوست من اگر مقدور بود در قسمت سایت های داینامیک که مثال زدید، سایت من ( cafese.net ) رو هم لینک کنید! خیلی زحمت کشیدیم برای این سایت و به حمایت نیاز داریم. ممنون. موفق باشید

    • سلام رامین
      ممنون بابت وقتی که گذاشتید، کاملا با شما موافق هستم و همونطور که گفتم این مزیت رو چسبوندم، از چسب استفاده کردم 🙂
      ممنون از لطف نظر تون، شما هم موفق باشید

  2. Avatar photo artin123 گفت:

    سلام ببخشید رمز فایل چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *