دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 15, 2020

چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم

شاید بتوان گفت اولین و سخت ترین مرحله در شروع راه اندازی یک کسب و کار آنلاین انتخاب دامنه مناسب است. اگر در همان ابتدا یک دامنه مناسب انتخاب نکنید بدون شک متضرر خواهید بود و در آینده نه چندان دور تصمیم بر تغییر دامنه خواهید گرفت، همراه با نووا بلاگ باشید.

پیشنهاد: اگر در کنار دامنه بدنبال یک هاست مناسب میگردید به شما پیشنهاد میکنم حتما مطلب چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم را بخوانید.

انتخاب دامنه مناسب

اینکه چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم کار بسیار دشواری نمیباشد کافیست در انتخاب دامنه کمی به خودمان زمان دهیم و فاکتورهای زیر را در نظر بگیریم:

  1. از کلمات دیجی و کالا در دامنه خود استفاده نکنید
  2. تا حد امکان نام دامنه را کوتاه انتخاب کنید
  3. ترجیحا دامنه ای انتخاب کنید که معنا داشته باشد
  4. به سادگی قابل تلفظ باشد
  5. به سادگی نوشته شود
  6. دامنه، برند شما است باید منحصر به فرد باشد
  7. ترجیحا میتواند کلمه کلیدی اصلی سایت باشد
  8. پوشش کامل اهداف سایت
  9. از خط تیره استفاده نکنید

در انتخاب دامنه خلاق باشید

اجازه دهید با یک انتقاد ساده شروع کنم، خوشبختانه در قرنی زندگی میکنیم که ابزارهای فراوانی برای راحتی زندگی بشر فراهم شده، از اینرو احساس نیاز بشر به طرز چشمگیری کاهش یافته و متاسفانه به همین دلیل قدرت خلاقیت ذهن بشر رو به کاهش است.

همین حالا متوقفش کنید، اجازه ندهید راحتی استفاده از کلید های Ctrl+C و Ctrl+V افساری بر خلاقیت ذهن شما باشند. و کلماتی همچون دیجی و کالا را در نام دامنه شما جای دهند.

شاید باور نکنید تا همین امروز بیش از 100 ها سایت ایرانی، نام دامنه سایت خود را از سایت های مثل دیجی کالا کپی گرفته اند، از اینرو به شما پیشنهاد میکنم حداقل سعی کنید از این افراد نباشید. یک هفته تا یک ما به خودتان زمان دهید، کمی به ذهنتان فشار بیاورید، حتما دامنه مناسبی برای کسب و کار آنلاین خود پیدا خواهید نمود.

بهتر است نام دامنه کوتاه باشد

از مشخصه های یک دامنه خوب، کوتاه بودن تعداد کاراکتر های آن است. هر چقدر طول کاراکتر های یک دامنه کوتاه تر باشد به ذهن سپردن و نوشتن آن نیز ساده تر خواهد بود از اینرو سعی کنید نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید. مثلا حداکثر طول دامنه بین 8 تا 14 کاراکتر باشد.

بهتر است دامنه معنا داشته باشد

سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که دارای معنا و مفهوم باشد تا به آسانی در ذهن بخاطر سپرده شود. متاسفانه در حال حاضر به دلیل وجود دلال ها، اکثر دامنه های تک کلمه ای که دارای معنا و مفهوم هستند توسط این زالو صفت ها از قبل ثبت شده و برای خرید دامنه های تک کلمه ای باید هزینه های گزافی پرداخت کنید.

البته به شما پیشنهاد میکنم به هیچ عنوان دامنه ای را با مبالغ بالا از دلال ها نخرید چراکه این فرهنگ اشتباه پایدار خواهد ماند. با کمی جستجو میتوانید دامنه مد نظر خود را به صورت دو و یا حداکثر سه کلمه ای پیدا کنید. مثلا برای ایجاد یک سایت عکاسی میتوانید از دامنه های زیر استفاده کنید:

AkasBashi.net – HonareAkasi.com – HonareAkasi.ir – AkasiArt.com – IRPhotoStock.com – IRPhotography.com – IRShuterStock.com

به طور کلی بهتر است از زبان فارسی برای انتخاب کلمات دامنه استفاده شود اما در صورتیکه کلمات باب میل شما پیدا نشد میتوانید ترکیبی از کلمات فارسی و انگلیسی و حتی زبان های دیگر استفاده کنید.

اگر کمی فکر کنید متوجه خواهید شد محدودیتی در انتخاب نام دامنه وجود ندارد مثلا برای انتخاب دامنه مناسب میتوان از اعداد، رنگها و یا حتی اسامی حیوانات و میوه ها هم استفاده نمود. برای مثال:

AkasAbi.ir – 4KPhotos.ir – 1080PX.ir – RabbitCamera.ir – AstroPhotos.ir – 99Shots.ir – 99Aks.ir

دامنه ای انتخاب کنید که قابل تلفظ باشد

در انتخاب دامنه مناسب به تلفظ آن توجه کنید، اگر تلفظ دامنه سخت باشد کمتر کاربری با آن ارتباط برقرار میکند از اینرو سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که تلفظ آن زیبا و ساده باشد.

بهتر است نوشتن نام دامنه ساده باشد

در انتخاب دامنه مناسب به نوع نوشتن آن توجه کنید، به طور کلی نامی انتخاب نکنید که نوشتن آن حتی برای خود شما هم سخت است. از اسامی قابل فهم و کوتاه استفاده کنید.

برند خود را در اینترنت بسازید

اگر میخواهید برند خود را در سطح اینترنت داشته باشید بهتر است دامنه ای انتخاب کنید که قابلیت برند شدن را داشته باشد. از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید منحصر به فرد بودن دامنه است.

دامنه میتواند یک کلمه کلیدی باشد

در انتخاب دامنه میتوانید از کلمات کلیدی مرتبط با کار خود استفاده کنید، تنها مشکل بزرگی که وجود دارد این است که اگر رقابتی در کار باشد، بسته به سطح رقابت کار شما میتواند در برند سازی نام دامنه بسیار دشوار شود. مثلا برای راه اندازی یک فروشگاه عکس میتوان از کلمه کلیدی، خرید عکس و یا فروش عکس استفاده نمود.

KharidAks.ir – KharidAks.com – ForoshAks.ir – ForoshAks.com – foroshgahAks.com

پوشش کامل اهداف سایت

دامنه را طوری انتخاب کنید که اهداف سایت شما را به طور کامل پوشش دهد، و ترجیحا قابل گسترش باشد، مثلا بجای انتخاب دامنه AksTabiat.com از AkasBashi.net استفاده کنید. چراکه AksTabiat.com شما را محدود به نمایش عکسهای طبیعت میکند اما در عکاس باشی زمینه ای برای محدود سازی سایت مشخص نشده است.

از خط تیره در دامنه استفاده نکنید

هرگز از خط تیره (Dash) در دامنه سایت خود استفاده نکنید. معمولا کاربران آدرس یک سایت را بدون خط تیره وارد میکنند، از اینرو اگر از کاراکتر Dash استفاده کنید بدون شک بخشی از کاربرانی که آدرس سایت شما را به صورت مستقیم در مرورگر وارد کنند از دست خواهید داد.

چگونه بفهمیم یک دامنه برای ثبت آزاد است؟

برای بررسی و ثبت دامنه ها میتوانید از ابزارهای که شرکت های هاستینگ میکنند استفاده کنید. کافیست در سایت هاستینگ مد نظر خود وارد شوید، از قسمت ثبت دامنه نام دامنه مد نظر خود را جستجو کنید. مثل سایت میهن وبهاست:

https://my.mihanwebhost.com/domainchecker.php

نکته: توجه کنید اگر میخواهید دامنه .IR ثبت کنید حتما باید در سایت NIC.IR ثبت نامه کرده و اطلاعات درخواست شده را به درستی وارد کنید. گاها برای ثبت دامنه از شما درخواست امضاء یک توافق نامه میشود باید فایل PDF ارسال شده به ایمیل خود را دانلود کنید، از آن پرینت بگیرید، آنرا امضاء کنید و سپس از آن اسکن بگیرید و در قسمت ثبت مدارک سایت نیک ارسال نمایید.

یکی از ابزارهای خوبی که میتوانید در زمینه پیدا کردن نام دامنه از آن استفاده کنید سایت checkdomain.net/en میباشد. کافیست نام مد نظر خود را در این سایت وارد کنید.

چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم

خلاصه چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک دامنه خوب کافیست به چند فاکتور زیر توجه کنید، اول از همه عجله نکنید و در انتخاب دامنه خلاقیت به خرج دهید، از انتخاب نام های طولانی بپرهیزید، دامنه ای انتخاب کنید که به سادگی قابل تلفظ و نوشتن باشد، از اسامی با معنا و کوتاه استفاده کنید، بهتر است کلمه کلیدی اصلی سایت را در نام دامنه استفاده کنید، بهتر است دامنه ای انتخاب کنید که اهداف سایت شما را پوشش دهد، از خط تیره و امثالهم در دامنه استفاده نکنید.


اگر میخواهید یک سایت حرفه ای برای خود راه اندازی کنید حتما به صفحه آموزش طراحی سایت با وردپرس سر بزنید.

2 پاسخ به “چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم”

  1. Avatar photo امیر علی گفت:

    سلام اقای محمد برغمدی من چندی پیش یکی از مطلب های سرورتان را خواندم موضوع چگونه هکر شویم بود نتوانستم دیدگاه بنویسم پس تصمیم گرفتم در این مطلب شما دیدگاهم را بنویسم به نظر شما چگونه می توانم در علم کامپیتور غوطا ور شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *