دوره‌ های آموزشی نووا
اکتبر 25, 2018

چگونه از معتبر بودن یک سایت مطمئن شویم

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه از معتبر بودن یک سایت مطمئن شویم

از متداولترین سوالاتی که بارها و بارها از خود من پرسیده شده است، آیا سایت X یا Y معتبر میباشد؟ آیا میتوانم با خیال راحت محصول مورد نظر خود را از این سایت خریداری کنم؟ یا منابع به اشتراک گذاشته شده آنرا با خیال راحت دریافت کنم؟ و یا از سرویس های که ارائه میکند بدون ترس استفاده کنم؟ و …، اگر در ذهن شما هم چنین سوالاتی وجود دارد در ادامه همراه با نووا بلاگ باشید.

ویدیو چگونه از معتبر بودن یک سایت مطمئن شویم


چگونه میتوان فهمید یک فروشگاه اینترنتی معتبر میباشد؟

اگر قصد شما خرید محصول از یک فروشگاه اینترنتی میباشد حتما باید قبل از خرید، از معتبر بودن آن فروشگاه اینترنتی مطمئن شوید چراکه قرار است برای خرید محصول خود هزینه ای را پرداخت کنید و جدا از آن میبایست اطلاعات مهمی همچون آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت و شماره تلفن و … (بسته به فیلد های فرم ثبت نام یا خرید) را نیز وارد کنید.

برای اینکه از اعتبار یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شوید کافیست چند معیار زیر را در نظر بگیرید، سپس میتوانید با خیال راحت از آن فروشگاه محصول خود را خریداری کنید.

داشتن نماد اعتماد الکترونیک:

اولین و مهمترین عنصر در ارزیابی اعتبار هر فروشگاه اینترنتی داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. نماد الکترونیک فقط به فروشگاههای حقیقی و یا حقوقی اعطاء میشود که توسط سیستم های دولتی از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیک، کسب و کار آنها تایید شده باشد.

معمولا فروشگاه های که نماد اعتماد الکترونیک دارند لوگو نماد را در صفحه اصلی قرار میدهند تا همه بتوانند آنرا بررسی کنند. برای بررسی کافیست روی لوگو نماد الکترونیک کلیک کنید تا به صورت Popup باز شود و اطلاعات صاحب امتیاز را به شما نمایش دهد.

چگونه میتوان فهمید یک فروشگاه اینترنتی معتبر میباشد

روش دیگری که میتوانید با آن نماد الکترونیک یک فروشگاه اینترنتی را بررسی کنید ورود به سایت https://enamad.ir و کلیک بر روی استعلام است، پس از کلیک بر روی استعلام صفحه ای باز میشود (به صورت Popup) و از شما درخواست آدرس دامنه سایت را میکند.

کافیست آدرس دامنه فروشگاه مورد نظر خویش را در آن وارد کنید تا پس از کلیک بر روی جستجو، اطلاعات مربوط به صاحب امتیاز آن فروشگاه را برای شما مشخص شود.

اطلاع رسانی مهم: متاسفانه افزونه الکسا منسوخ شده است و دیگر از این افزونه نمیتوان برای بررسی رتبه سایت ها استفاده نمود از این رو میتوانید از افزونه Similarweb استفاده کنید.

داشتن رتبه بالا در Alexa:

دومین عنصر در ارزیابی اعتبار یک فروشگاه اینترنتی داشتن رتبه بالا در وبسایت الکسا میباشد. سایت Alexa یکی از معروفترین وبسایت های اینترنتی در سطح جهان است که رتبه سایت ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان آنها ارزیابی میکند. در Alexa هر چقدر بازدید های یک سایت بیشتر باشد رتبه الکسای آن سایت نیز بیشتر میشود. البته در اینجا منظور از رتبه بالا عدد بیشتر نیست بلکه هر چقدر رتبه الکسای سایت بیشتر باشد عدد الکسای آن سایت کمتر میشود.

مثلا عدد 10 در الکسا رتبه بهتری نسبت به عدد 50 یا عدد 100 محسوب میشود. (هرچه عدد الکسای سایت پایین تر باشد رتبه الکسای سایت بالا تر و بهتر محسوب میشود)

در ایران بالاترین رتبه الکسا را موتور جستجوی گوگل دارد (عدد 1) و بعد از آن سرویس اشتراک ویدیو آپارات رتبه دوم را کسب نموده (عدد 2) و پس از آن هم فروشگاه بزرگ دیجی کالا رتبه سوم را دارا میباشد (عدد 3). فهرست برترین سایت های ایران در الکسا را مشاهده کنید.

نکته: توجه کنید نیاز نیست یک فروشگاه اینترنتی بالاترین رتبه الکسا را داشته باشد تا معتبر محسوب شود، کافیست رتبه فروشگاه مشخص شده باشد و عدد الکسای ایران آن نیز کمتر از ……. باشد، و هرچه عدد الکسای یک سایت کمتر باشد میتوان گفت کاربران بیشتری با آن سایت سر و کار داشته اند در نتیجه هرچه بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر باشد تعاملات بیشتری را نیز داشت است و میتوان گفت به نوعی معتبر تر محسوب میشود.

برای بررسی رتبه الکسای هر سایت میتوانید از افزونه Alexa در مرورگر (Alexa Chrome Extension) خود استفاده کنید و یا آدرس دامنه آن سایت را در بخش siteinfo الکسا وارد کنید.

چگونه میتوان به یک سایت اشتراک منابع اعتماد نمود

وجود صفحه تماس با ما و اطلاعات مربوط به فروشگاه

سومین معیار در ارزیابی اعتبار یک فروشگاه اینترنتی وجود صفحه تماس با ما و یا درج اطلاعات تماس، شامل آدرس فروشگاه، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و … برای بررسی و برقراری ارتباط با صاحبان فروشگاه میباشد.

داشتن گواهینامه SSL و دسترسی از طریق HTTPS به سایت:

معمولا فروشگاه های اینترنتی معتبر که به فکر امنیت اطلاعات خود و مشتریان شان میباشند حتما از گواهی SSL برای ایجاد یک ارتباط امن بین کاربر و سایت استفاده میکنند. تا امنیت اطلاعات و ارتباطات کاربر با سایت حفظ شود.

ظاهر مناسب فروشگاه اینترنتی

معمولا ظاهر اکثر فروشگاههای اینترنتی معتبر مناسب و زیبا میباشد، البته زیبایی بسیار سلیقه ای است اما مناسب بودن ظاهر فروشگاه و سرعت دسترسی آن از عواملی میباشد که میتواند به نوعی به معتبر بودن آن فروشگاه اشاره کند.

چگونه میتوان به یک سایت اشتراک منابع اعتماد نمود؟

شاید با خود بگویید فقط سایت های فروشگاهی مهم هستند و نیازی به ارزیابی اعتبار سایتهای  اشتراک منابع یا سایت های دانلود نمیباشد، اگر چنین نظری دارید سخت در اشتباه هستید، به نظر من سایت های که منابع مختلفی مثل نرم افزار یا اپلیکیشن و یا حتی آهنگ ها را به اشتراک میگذارند، دقیقا مثل سایت های فروشگاهی مهم هستند و باید قبل از دانلود منابع آنها از سالم بودن و معتبر بودن این سایتها مطمئن شویم.

از مهمترین عواملی که یک سایت اشتراک منابع را معتبر میکند شهرت آن سایت است یعنی هرچه یک سایت مشهور تر باشد نشان از عملکرد مناسب و درست صاحبان آن سایت است. برای بررسی شهرت هر سایت میتوانید از همان رتبه الکسای سایت استفاده کنید.

حتما سعی کنید از سایتهای منابع مورد نیاز خود را دانلود کنید که دارای گواهی SSL میباشند تا امنیت ارتباط بین مرورگر و وب حفظ شود. همچنین از ظاهر مناسب و سرعت خوب هم برخوردار باشند.

اگر سیستم عامل خود را به یک آنتی ویروس قدرتمند مجهز کنید خالی از لطف نیست چراکه اگر بد افزار یا نرم افزارهای آلوده به ویروس را به اشتباه دریافت کنید، میتواند باعث جلوگیری از آلوده شدن سیستم عامل به ویروس شود.

اگر سوال یا انتقادی نسبت به مقاله “چگونه از معتبر بودن یک سایت مطمئن شویم” دارید نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

61 پاسخ به “چگونه از معتبر بودن یک سایت مطمئن شویم”

  1. Avatar photo میلاد محمدی گفت:

    با سلام و خسته نباشی خدمت شما دو ست عزیز
    سایت شما واقعا خوب وجذاب هستش و میتونه آموزش پایه ایی خیلی خوبی برای خیلی از افرادی باشه که میخواهند به سمت دنیای کامپیوتر و دیگر بخش های آن بروند باشد. همینطور به سمت سطح بالا می رود آموزش های آن که خیلی خوب هستش . ایشالله نتجیه زحماتتونو با این همه پشتکاری که به خرج دادین در آینده ایی نچندان دور ببنید . بنظر من سایت شما خیلی خوبه و از منوی های خیلی پوشش داده شده هست فقط بی زحمت مطالبشو در زمینه هایی که گذاشتین بیشترش کنید یعنی این که سطحشو بیشتر ببرید بالا .
    با تشکر از شما خیلی خوب مطالبتتون

    • سلام میلاد جان
      واقعا از محبت تون ممنونم، خیلی وقت بود نظری روی سایت نگذاشته بودید، ممنونم، بازهم به سایت سر بزنید و محبت تون رو دریغ نکنید.
      چشم حتما، چون سرم کمی شلوغ بود نتونستم این چند وقت مطلب بنویسم، ولی دوباره شروع کردم 🙂
      موفق و سربلند باشید

      • Avatar photo سیدمحمد گفت:

        سلام ممنون زحماتتون ولی ب نظرمن توضیحاتی ک دادین سطحش بالابودوخوب ت ضیح ندادین انتظارداشتم عکس همراه بااشاره باشه من خوب خوب متوجه نشدم بعضی ازقسمت هاشو

  2. Avatar photo محمود گفت:

    مطالبتون فوق العاده اس، پاینده باشید…

  3. Avatar photo محمد گفت:

    سلام سایت steam-gifts ir مطمعن هست؟قیمت هاش بیش از حد پایین هستن.برخی گیم هاش تا 400 هزار تومان هم زیر قیمت هستن و حتی اورجینالند.بیزحمت همین اسمی که نوشتمو کپی کنید چون دوسایت مختلف با این نام هست.باتشکر.

  4. Avatar photo محمد گفت:

    سلام سایت استیم گیفت مطمعن هست؟قیمت هاش بیش از حد پایین هستن.برخی گیم هاش تا 400 هزار تومان هم زیر قیمت هستن و حتی اورجینالند.بیزحمت همین اسمی که نوشتمو کپی کنید چون دوسایت مختلف با این نام هست.

  5. Avatar photo امیررضا گفت:

    با سلام میخواستم بپرسم امنیت یک سایت با نشان اعتماد تا چند درصد بالا میره برای خرید کالا. و من در اون سایتenamadرو چک کردم سایت مورد نظرم رو 2 ستاره داشت لطف میکنید بگید که این یعنی چی یا یعنی چقدر امنیت چون میخوام کالای گرونی که در دی جی کالا موجود نبود رو بخرم و ممنون از توضیحات خوبتون در سایت !!!؟؟؟؟

    • سلام امیررضا
      داشتن نماد الکترونیک مشخص میکنه یک سایت متعلق به چه شخصی و مکان و هویت اون فرد توسط سازمان های ذیربط بررسی و تایید شده، پس میشه روش برای خرید کالا حساب باز کرد.

  6. Avatar photo رعنا گفت:

    سلام،اگه نمادشون منقضی شده باشه چی؟میشه خرید مطمئن کرد ؟میخوام از سایتی خرید کنم ک اعتبارش تا تیرماه نود و هشت بوده ؟معتبر و امن نیس یعنی؟

  7. Avatar photo مجید گفت:

    سلام و درود به شما مهندس عزیز
    ممنون بابت سایت خوبتون
    از یک سایتی میخواستم برنامه آموزشی دانلود کنم اما نتوانستم صحت و سلامت سایت رو جویا بشم
    اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید
    تشکر و سپاس

  8. Avatar photo اردلان گفت:

    با سلام آیا وب سایت ( فروشگاه اینترنتی ) موبایل بازان معتبر هست؟

  9. Avatar photo نگار جوهرچی گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
    من یه سایتی میشناسم که بصورت رایگان اعتبار سایت ها رو بررسی میکنه تا کاربران به دام سایت ها کلاهبردار نیفتن
    خواستم اینجا معرفی کنم که کاربران سایت بتونن استفاده کنن چون به نظرم میتونه مفید باشه چون خیلی کلاهبرداری اینترنتی زیاد شده
    اسم سایتش کلیکسوری هست اینم لینکشه
    https://clixori.com/?p=302

  10. Avatar photo nznin گفت:

    ممنون خیلی مفید بود

  11. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام به نظر شما کدوم سایت برای خرید کتاب کمک درسی امن تر هست؟

  12. Avatar photo زهرا گفت:

    کدوم سایت خرید کتاب کمک درسی تخفیف داره همچنین بیشترین خرید رو داره
    ممنون میشم اگه بگید.

  13. Avatar photo سجاد گفت:

    سلام
    سایتتون خیلی خوبه
    میخواستم بگم که سایت کالاشید معتبر هست یا نه؟
    چون یک محصولی میخواستم خریداری کنم که واقعا قیمتش تو سایت خیلی پایینتر از قیمت بازار بود
    لطفا هرکی میدونه راهنمایی کنه که سایت کالاشید معتبر هست یا نه؟
    ممنون

  14. Avatar photo حسین گفت:

    سلام پاور بانک شیایومی در دیجی کالا ۲۰ هزار قیمتش نزدیک ب ۴۰۰ هستش اما تو سایت عصر مدرن ۲۵۰ کمک کنید ترخدا ببینم سایت معتبریه یا نه میخام بخرم اسم سایت asrmodern

  15. Avatar photo Shoeib گفت:

    سلام سایت آنلاین اسپرت سایت معتبریه میخواستم ازش دوچرخه بخرم دوچرخه قیمتش نصف قیمت سایتهای دیگست لطفا راهنماییم کنید

  16. Avatar photo علی گفت:

    سلام نشان الکترونیک دوماه پیش منقضی شده بازم میشه اعتماد کرد؟

  17. Avatar photo علی گفت:

    سلام چقد دیر جواب میدین شما

  18. Avatar photo الیزابت گفت:

    سلام روز خوش آیا سایت همیارمارکت امن است؟؟

  19. Avatar photo Amir گفت:

    سلام
    آیا سایت ارز دیجیتال والکس معتبر است.

  20. Avatar photo فردوس گفت:

    سلام ممنون توضیحاتتون عالیه ولی خواستم بپرسم تو سایت سایبری هم میشه امن بودن سایت رو اعلام کنه؟؟

  21. Avatar photo محسن گفت:

    سلام سایت karajoffer معتبر هستش؟

  22. Avatar photo حمیدرضا گفت:

    خدا قوت.

    راستی،سلام و عید مبارک

  23. Avatar photo علی گفت:

    سلام

    خیلی ممنون مطالبتون عالی بود

  24. Avatar photo مجتبی گفت:

    با سلام
    میخواستم از سایت digido گوشی بخرم قیمتش خیلی مناسب ولی نمیدونم معتبر هست یا خیر لطفا راهنمایی کنید

  25. Avatar photo محمد رضا گفت:

    سلام و عرض ادب،
    ابتدا تشکر از مدیریت سایت و مطالب خوب،
    و اما بعد …..
    آیا برای اطلاع از اعتبار سایت های خارجی باید از همین روش های گفته شده استفاده کرد؟
    آیا آنها هم دارای این نمادها هستن؟
    و در آخر، وبلاگ هم میتونه این نمادها را به خودش اختصاص بده؟
    ممنون میشم اگر لطف کنید پاسخ بفرمایید.

    • سلام، ممنونم
      حقیقت برای سایت های خارجی اطلاعی ندارم که به چه صورتیه، ولی احتمالا اونها هم باید چیزی داشته باشند که افراد بتونند به یک سایت نوپا و بدون نام و نشان اعتماد کنند.
      وبلاگ نیازی به داشتن این نماد ها نداره، ولی به نماد ساماندهی نیاز داره که خیلی ضروری نیست.

  26. Avatar photo مریم گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید میخواستم بدونم چطور باید مطمئن بشم که یه سایت که کسب و کار آنلاین تبلیغ کرده واقعی و حقیقی هست یا نه؟؟ ممنون میشم اگه میشه راهنمایی کنید

  27. Avatar photo ارسلان گفت:

    سلام
    یک پیج در اینستاگرام به اسم koren هستش
    که برای ثبت سفارش یه لینک گذاشته که اصلا سایتی وجود نداره به اسمش فقط اون لینک یه صفحه باز میکنه شماره واتساپ گذاشته برا ثبت
    ، میخواستم بدونم این چجوریه و معتبره؟!

  28. Avatar photo ava گفت:

    سلام من از سایت آدان بابا یک هفته پیش خرید کردم ولی هنوز نرسیده دستم. شماره پیگیری هم که زدم نیومد بالا و نوشته کالایی وجود ندارد و هیچ شماره ای ندارن که من زنگ بزنمممم میشه بگید باید چیکار کنم

    • سلام این سایتی که ازش خرید انجام دادید هیچ نشانه هویتی نداره، نه نماد اعتماد الکترونیک داره نه نماد ساماندهی، تو ساعات اداری به شماره ای که دادن زنگ بزنید و اگر پاسخگو نبودن یک گزارش برای پلیس فتا بفرستید.
      موفق باشید.

  29. Avatar photo .... گفت:

    سلام ببخشید یک سایت به نام ادان بابا هست که میشه انلاین داخل گوگل خرید کنی اگر شماره تلفن بزنی و کد تایید هم بزنی میتونن حساب بانکی خالی کننن؟؟؟ اصلا سایتش رو معتبر میدونید؟؟؟

    • سلام
      دوست عزیز من نمیتونم بگم این سایت مشخص معتبر هست یا نه، چندتا معیار بهتون دادم اگر رعایت شده بود بهشون اعتماد کنید در غیر این صورت قابل اعتماد نیستن و امکان متضرر شدن شما وجود داره
      موفق باشید

      • Avatar photo سعید گفت:

        سلام ممنون از راهنمایی های خوب و سایت بسیار خوبتون میخاستم ببین فروشگاه اینترنتی باربد تک معتبر هست

  30. Avatar photo Parisa گفت:

    سلام آیا سایت آدان بابا معتبر است؟؟؟؟لطفا جواب بدین

  31. Avatar photo ساناز گفت:

    سلام آقا
    آموزش شما رو کامل نگاه کردم، دم شما گرم که انقدر با حوصله و واضح توضیح دادید و معلومات ما بالا رفت.
    سلامت باشید و شااااد

  32. Avatar photo بهراد محمدی گفت:

    سلام وعرض ادب وخسته نباشید ممنون از وقتی که برای راهنمایی ما میزارین فقط سوالی که من داشتم وشما هم به اون اشاره نکردین اینکه مثلا تو اینستا فروشگاه هایی هستن که خرید اینترنتی میزارن ولی میگن وجه کالا رو بفرستید تا کالا را بهتون ارسال کنیم چه جوری میشه به اینا اعتماد کرد

    • سلام
      مهمترین معیار شهرت هر صفحه است، تعداد فالور ها و معروف بودن خود صفحه، عمر عملکرد صفحه، موضوعی که کار شده و … ولی اینها موارد قطعی هم نیست

  33. Avatar photo زین الدین نظری گفت:

    خیلی خوب

  34. Avatar photo زین الدین نظری گفت:

    درست

  35. Avatar photo احسان گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم ببینم سایت buxnext که از طریق استخراج بیت کوین وخرید سهام است مطمن هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *