دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 18, 2022

زبان برنامه نویسی Go چیست؟

زبان برنامه نویسی Go چیست؟

زبان برنامه نویسی Go در حال حاضر یکی از متفاوت‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های توسعه ابر و سرور است. با نام زبان برنامه نویسی Golang نیز شناخته می‌شود و توان نرم‌افزاری ویژه‌ای دارد که در ادامه در خصوص آن صحبت می‌کنیم. این زبان متن‌باز، ساده و قابل‌اطمینان است و می‌تواند خروجی‌های کم‌دردسرتری به شما بدهد. ضمن این که تمرکز اصلی پلتفرم توسعه آن بر پایه کارایی و قابلیت اطمینانی است که به برنامه‌نویس سمت سرور بخصوص در حوزه وب می‌دهد. توسط کارکنان گوگل ساخته شده و تحت حمایت و پشتیبانی این مجموعه است.

البته در مورد نام آن تفاوت زیادی وجود ندارد که چگونه جستجو می‌کنید، در نهایت تمام سایت‌ها آن را هر دو اسم آموزش می‌دهند و پروژه‌های خود را نیز به همین ترتیب در زمینه این زبان در دسترس شما قرار می‌دهند. البته برخی می‌گویند زبان برنامه نویسی Go چیزی شبیه به C است. در مقابل تفاوت‌هایی با زبان C++ دارد و اگر قصد شما پروژه توسعه‌های چند سکویی است نمی‌تواند گزینه ایده آلی باشد.

چرا زبان برنامه نویسی Go؟

چرا زبان برنامه نویسی Go؟

به طبع وقتی در مورد موفقیت یک زبان صحبت می‌کنیم منظورمان این است که چه ویژگی‌هایی دارد که توانسته به این نقطه برسد و چرا توسط توسعه دهندگان استفاده می‌شود. تقریباً تمام زبان‌ها یک سری ویژگی‌های خوب و بد دارند که اگر ترازوی ویژگی بد سنگینی کند، کم‌کم زبان ازرده‌خارج می‌شود. در خصوص زبان برنامه نویسی Go چنین نیست! هنوز جای کار دارد و حتی می‌تواند در آینده تبدیل به یک زبان بهتر و قوی‌تر شود. در حال حاضر اصلی‌ترین ویژگی در زبان برنامه نویسی Go راحتی استفاده است. زبان‌های سی و سی پلاس پلاس نسبتاً سخت‌تر کامپایل می‌شوند. سرعتشان در مقایسه با زبان برنامه نویسی گو بالا نیست. همین‌طور این زبان پیچیدگی کم‌تری دارد و برای ساخت یک پروژه چند مرحله کوتاه کافی است.

سرعت و پشتیبانی

پشتیبانی این سیستم نرم‌افزاری در تمامی سیستم‌عامل‌ها تحت برنامه‌های قدرتمند به‌صورت رایگان انجام می‌شود. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از مایکروسافت ویژوال استودیوی ویندوز آن را اجرا کنید و از کدهای این زبان خروجی بگیرید. ضمن این که قابل‌حمل است و می‌توان با ابزارهایی که دارد به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه وابستگی آن را در سرورها، سیستم‌عامل‌ها و سخت‌افزارهای مختلف اجرا کرد.

سرعت موضوع کلیدی دیگری است که در این زبان همه را شگفت‌زده کرده است البته بر اساس نظر توسعه دهندگان سرعت زبان برنامه نویسی Go و سی زیاد هم متفاوت نیست. اما اگر بخواهیم یک مقایسه دقیق کنیم، زبان برنامه نویسی Golang از پایتون و روبی سریع‌تر است.

همین‌طور مطالعه بفرمایید: مایکرو سرویس چیست و چه کاربردی دارد؟

وکتور زبان برنامه نویسی گو

کاربردهای کلیدی زبان برنامه نویسی Golang

زبان برنامه نویسی Golang یکی از بهترین و کامل‌ترین گزینه‌ها برای توسعه سیستم‌های تحت شبکه است. ویژگی‌های هم‌زمانی بومی‌سازی و کانال‌های کاربردی که با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی APIها را مدیریت کرد. روی وب سرورها برنامه نویسی کرد و همین‌طور فریم‌ورک‌های مینیمالی که برای توسعه برنامه‌های وب می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند. اینها تازه بخشی از مزیت‌های زبان برنامه نویسی Golang می‌باشد که در مورد آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

زبان برنامه نویسی Go برای توسعه ساختار ابری و محاسبات بومی بر پایه کلود نیز از جمله بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین کتابخانه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. جایگزین فوق‌العاده‌ای برای زیرساخت‌های حال حاضر است. بعلاوه این که این زبان ابزارهای مستقلی دارد که صرفاً برای سرویس‌های ابری توسط شرکت‌های هاستینگ استفاده می‌شود. با کم‌ترین میزان وابستگی به ابزارهای خارجی، به باینری کامپایل و برای اجرا و نمایش به کاربر آماده می‌شود. این سبب می‌شود که سرعت فوق‌العاده‌ای داشته باشد و بتواند به‌راحتی برای توزیع بسته‌ها نیازهای شما را برطرف کند.

از این زبان می‌توان برای برنامه نویسی در حوزه روباتیک، بازی‌ها، میکروکنترلرها، دنیای وسیع و پیچیده هوش مصنوعی و علم داده استفاده کرد. البته پایتون هم در علم داده خوب است. به‌صورت تخصصی، زبان برنامه نویسی Go صرفاً به درد شما می‌خورد. گو از جمله محبوب‌ترین زبان‌های مبتنی بر سرور و ابر است.

Monzo Bank, CoreDNS، اوبر، پروژه‌های متا (فیس‌بوک) و همین‌طور Hugo بر پایه این زبان نوشته‌اند.

ساخت وب اپلیکیشن و توسعه رایانش ابری

وب اپلیکیشن‌ها امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های طراحی برنامه به‌صورت مولتی پلتفرم هستند. زبان برنامه نویسی گو این قابلیت را به شما می‌دهد. ضمن این که دارای سیستم تست است. اگر پکیجی در این زبان بنویسید و طراحی کنید این قابلیت در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از دستور go test آن را تست کنید. برای این که برنامه نویسی شما در سطوح پایدارتر و سریع‌تری انجام شود قطعاً به آن نیاز پیدا می‌کنید. ضمن این که در زمان کدنویسی این تابع به‌راحتی به پروژه اجرا می‌شود و به شما خروجی مفیدی می‌دهد که می‌توانید خطایابی کنید.

در بحث رایانش ابری همیشه پیچیدگی وجود دارد. زبان برنامه نویسی Golang این کار را به‌راحتی برای شما انجام می‌دهد. شباهت خارق‌العاده آن به زبان‌های سطح سیستم و توسعه سیستم‌عامل و همین‌طور C سبب شده است که این زبان فوق‌العاده، یکی از گزینه‌های برتر توسط سرورهای کلود باشد و بتواند قدرت خود را به رخ بکشد. البته ممکن است در ایران بیشتر در مورد امکان برنامه نویسی بر پایه این زبان در حوزه علم داده شنیده باشید.

زبان گو در گیت ها!
زبان گو در گیت ها!

معایب زبان برنامه نویسی Go

در نهایت زبان برنامه نویسی Go محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به مشکل در اندازه کاراکترهای باینری تولید شده اشاره کرد. به‌صورت پیش‌فرض این زبان در ساختار باینری همه چیز را به‌صورت استاتیک یا ایستا کامپایل می‌کند. در نتیجه در زمانی که پروژه اجرا می‌شود نیاز به باینری ISO دارد. مثلاً وقتی یک کد یک خطی برای چاپ یک متن می‌نویسید ممکن است حجم آن نزدیک به دو مگابایت باشد که به طبع خوشایند نیست. ضمن این که این زبان در حال حاضر در مرحله پیشرفت است.

هنوز نتوانسته خود را مانند سی و سی پلاس پلاس در یک نقطه مستحکم ببیند. در نهایت این گزینه ممکن است سبب شود شما در بهین پروژه‌هایی های بزرگ دچار مشکل شوید. رابط کاربری در زبان برنامه نویسی Go نیز یک نقص به‌حساب می‌آید که البته این تا حدی بستگی به سیستم‌عامل شما نیز دارد. معمولاً برای توسعه فانکشن‌های بومی کمی شما را دچار مشکل می‌کند. انتظار می‌رود در فازهای بعدی مشکلات این زبان رفع شود تا بتواند در مقابل پایتون و جاوا اسکریپت در حوزه سرور و وب مقاومت کند.

منبع: go.dev

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *