دوره‌ های آموزشی نووا

فریم ورک Express.js چیست و چه کاربردی در وب دارد؟

فریم ورک Express.js چیست و چه کاربردی در وب دارد؟

فریم ورک Express.js در حال حاضر یکی از قدرتمندترین، سریع‌ترین و بی‌دردسرترین چهارچوب‌های نود جی اس به‌حساب می‌آید. چهارچوب اکسپرس در ساختار مینیمال نود جی اس جای گرفته است و به زبان جاوا اسکریپت طراحی و توسعه داده شده است. ضمن این که برخلاف فریم ورک جایی مانند روبی به‌هیچ‌عنوان شما را در حین کدنویسی دچار دردسر نمی‌کند. می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آن بخش بک‌اند سایت خود را راه‌اندازی کنید. در واقع نود جی اس زبان قدرتمندی نیز به‌حساب می‌آید که می‌تواند استارتاپ شما را سریعاً متحول کند. علاوه‌برآن اجازه دهید به بررسی فریم ورک اکسپرس بپردازیم و این که چرا این فریم ورک آینده‌دار به نظر می‌رسد.

فریم ورک Express.js یک چهارچوب انعطاف‌پذیر به‌حساب می‌آید که می‌توانید با APIهایی که دارد به‌راحتی کدنویسی را در بخش بک‌اند برای اپلیکیشن موبایل و همین‌طور وب‌سایت خود انجام دهید. تفاوتی ندارد که در بخش فرانت‌اند از چه چهارچوبی استفاده کرده‌اید. در نهایت اکسپرس همه‌چیزتمام است. می‌تواند به‌واسطه میان‌افزارها و تعریف‌های روتینگ برنامه‌نویسی شما را چند قدم جلو بیندازد. علاوه‌برآن بر پایه نود جی اس بنا شده است. اساس نود جی اس سریع بودن است، پس یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین فریم ورک های آن نیز از این ویژگی پیروی می‌کند. اکسپرس جی اس کامل و بی‌نظیر است.

مهم ترین ویژگی های فریم ورک Express.js

در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای خاص فریم ورک Express.js می‌پردازیم.

مقیاس‌پذیری

چهارچوب اکسپرس محبوبیت زیادی دارد و این محبوبیت را تا حد زیادی مدیون کنترل مقیاس‌پذیر است. شما می‌توانید به‌راحتی پروژه‌های شلوغ، پیچیده و سخت، سایت‌های بزرگ، هواپیمایی، خریدوفروش کالا و همین‌طور مارکت پلیس‌ها را با استفاده از نود جی اس راه‌اندازی کنید. نود جی اس به‌تنهایی کمی پیچیده به نظر می‌رسد. اما وقتی از فریم ورک Express.js استفاده فرمایید متوجه خواهید شد که اکسپرس در همان ابتدای کار یک مزیت بزرگ نسبت به پی اچ پی دارد. به‌جای این که پس از مدتی، با زیادشدن کاربر سایت شما از کار بیفتد، به دلیل خاصیت مقیاس‌پذیری به‌راحتی می‌توانید بر پایه چهارچوب اکسپرس سایت خود را بدون نگرانی مشکل سرور راه‌اندازی کنید.

مدیریت کش در فریم ورک اکسپرس
مدیریت کش در فریم ورک اکسپرس

پشتیبانی حرفه‌ای از کش در فریم ورک Express.js

کش امروزه واژه مهمی در دنیای وب، بهینه‌سازی یا همان سئو به‌حساب می‌آید. تمامی سرورهای ابری به‌خوبی از کش پشتیبانی می‌کنند و ضمن این که کش درخواست‌های ثابت و پرتکرار را مدام از سرور فراخوانی نمی‌کند. بلکه آن‌ها را بدون پردازش‌های اضافه و جانبی و فشار روی سرور، در یک فضا ذخیره‌سازی کرده و مجدداً به کاربران نمایش می‌دهد. وردپرس هم تعداد زیادی اپلیکیشن توسعه کش دارد. اما در فریم ورک Express.js همه چیز به‌صورت ذاتی در دسترس است.

چند سکویی بودن

ویژگی مهم بعدی که در فریم ورک Express.js توجه ما را به خودش جلب کرده است، ویژگی چند سکویی یا کراس پلتفرم بودن است. می‌توانید به‌راحتی از آن برای سیستم‌عامل‌ها و محیط‌های مختلف توسعه استفاده کنید. ضمن این که سرویس‌های میزبانی زیادی نیز برای اپلیکیشن‌های تحت نود جی اس به جهت توسعه فریم ورک Express.js طراحی و عرضه شده‌اند. هم اکنون شرکت‌های هاستینگ زیادی از نود جی اس پشتیبانی می‌کنند، حتی برای توسعه فریم ورک Express.js و همین‌طور استفاده از پایگاه‌داده mongodb بهینه شده‌اند.

اکسپرس جی اس

مهم‌ترین مزایای چهارچوب اکسپرس

در کنار کاربردها و ویژگی‌ها این فریم ورک محبوبیت زیادی به دلیل داشتن یک سری مزایای کاربردی دارد. اولین مسئله این است که شما می‌توانید به‌راحتی در صورت بروز هرگونه مشکل، خطاهای دستوری خود را در mongodb و حتی خود فریم ورک حل کنید. فریم ورک Express.js انجمن‌ها و کامیونیتی‌های پشتیبانی بزرگی دارد و می‌توانید به دلیل استفاده از جاوا اسکریپت خیلی زود جواب سؤال خود را در گیت‌هاب و شبکه‌های اجتماعی کدنویسی پیدا کنید.

سادگی مفاهیم و یادگیری آسان

به‌هرحال جاوا اسکریپت زبان آسانی به‌حساب می‌آید و به دلیل سطح بالا بودن برای انسان قابل‌فهم است. نکته مهم دیگر این است که وقتی شما از این ساختار استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به یادگیری یک زبان اضافه ندارید. چون از جاوا اسکریپت در فرانت‌اند استفاده می‌کنید. همین جاوا اسکریپت مجدداً برای کدنویسی بک‌اند استفاده می‌شود و تقریباً شما به استفاده از زبان‌های دیگر بی‌نیاز می‌شوید.

هزینه توسعه پایین و سرعت بالا

هزینه توسعه، نصب و راه‌اندازی فریم ورک Express.js فوق‌العاده کم‌تر از زبان‌هایی مانند دات نت و یا حتی پی اچ پی است. به‌راحتی می‌توانید به دلیل هزینه پایین آن را در هر سروری اجرا کنید و معمولاً پیچیدگی خاصی ندارد. در نهایت یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که سبب شده است چهارچوب اکسپرس بتواند خیلی زود محبوب شود و رشد کند سرعت بالا در اجرای برنامه‌ها است. سرعت این فریم ورک نسبت به روبی دوبرابر بیشتر است.

معایب فریم ورک Express.js

در نهایت، بر اساس هرآنچه که تاکنون در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم ورک ها گفتیم، هرکدام از آن‌ها ممکن است عیوب و مشکلاتی نیز داشته باشند. در مورد فریم ورک Express.js نیز چنین مواردی برقرار است. واقعیتش را بخواهید در این فریم ورک محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند آزاردهنده باشد. از طرفی وقتی شروع به برنامه‌نویسی با آن می‌کنید، متوجه خواهید شد که نسبت به پی اچ پی و همین‌طور پایتون، به دلیل استفاده از جاوا اسکریپت نقص‌ها و محدودیت‌هایی دارد. این محدودیت‌ها شامل نمونه پروژه‌ها می‌شود. شما قدرت الگوبرداری زیادی ندارید.

نصب اکسپرس
مراحل نصب اکسپرس جی اس

آموزش نصب و راه‌اندازی فریم ورک Express.js

برای راه‌اندازی فریم ورک اکسپرس شما نیاز به نصب نود جی اس روی سیستم خود دارید. به‌صورت کراس پلتفرم، امکان اجرا و راه‌اندازی آن روی ویندوز، لینوکس و مکینتاش وجود دارد. همین‌طور پس از آن می‌توانید از طریق سایت رسمی این مجموعه فریم ورک اکسپرس جی اس را نصب کنید و در نهایت به یادگیری مفاهیم بنیادی و اصلی در این زبان بپردازید. از طرفی شما باید تسلط کامل به جاوا اسکریپت داشته باشید و بتوانید با دستورات آن کار کنید.

فریم ورک Express.js به‌جرئت یکی از آینده‌دارترین و بهترین فریم ورک هایی است که برای توسعه به زبان جاوا اسکریپت بر پایه نود جی اس نوشته شده است و می‌توانید در بخش بک‌اند و یا ارتباط با سرور از آن استفاده کنید. در واقع شما را از استفاده و یادگیری زبان‌های ثانویه بی‌نیاز می‌کند.

منبع: expressjs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *