دوره‌ های آموزشی نووا
ژانویه 29, 2018

بدافزار چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
بدافزار چیست

بدافزار چیست (Malware) و چگونه میتوان با آن مقابله نمود؟

به زبان ساده بد افزار (Malware) به یک برنامه مخرب گفته میشود که برای کاربران کامپیوتری مضر میباشد. انواع بد افزار شامل: Viruses – Worms – Spyware – Trojan و … است. بد افزارها عملکرد های متفاوتی را مثل سرقت اطلاعات – تغییر یا حذف داده ها – کدگذاری (Data Encryption) نا خواسته روی داده ها – و یا مانیتور کردن فعالیتهای کاربر بدون مجوز او را انجام میدهند.

انواع بدافزارها

ویروس (Virus): بد افزارها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای صفات و ویژگیهای خاص خود میباشند. مثلا یکی از انواع بد افزارها ویروسها هستند و همانطور که میدانید عملکرد اصلی ویروسها تکثیر از خود و آلوده سازی دیگر برنامه ها میباشد. برای آشنایی بیشتر با انواع ویروسها به مقاله انواع ویروسهای کامپیوتری مراجعه کنید.

کرم (Worms): از دیگر انواع بد افزارها میتوان به کرم ها (Worms) اشاره نمود عملکرد کرمها تا حد زیادی شبیه به ویروسها میباشد یعنی کرمها هم میتوانند خود را تکثیر کنند البته برای تکثیر از خود نیاز به آلوده سازی دیگر برنامه ها ندارند که به این عمل کرمها Self Replicate گفته میشود.

تروجان (Trojan): تورجان یا اسب تروا، همانطور که از نام این بدافزار پیداست این بد افزار خود را در جلد یک برنامه سالم و قانوی مخفی میکند و هنگامی که برنامه به ظاهر سالم اجرا میشود اسب تروا شکسته شده و سربازان دشمن سیستم عامل را منفجر میکنند.

جاسوس (Spyware): جاسوس یکی دیگر از انواع بد افزارها میباشد که کار آن جمع آوری اطلاعات از سیستم عامل کاربر است. Spyware ها میتوانند بدون اجازه کاربر فعالیت های کاربری را زیر نظر داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع بدافزارها به مقاله معرفی انواع بدافزار های کامپیوتری مراجعه کنید.

بد افزارها چگونه کار میکنند؟

نویسندگان بدافزار از روشهای متفاوتی برای انتشار و تکثیر بدافزار خود در شبکه ها و یا دستگاهای کامپیوتری استفاده میکنند. مثلا یکی از رایج ترین روشهای که برای آلوده سازی کامپیوتر ها استفاده میشود انتقال بدافزار با استفاده از USB Flash است.

از دیگر روشهای که میتوان به آن اشاره نمود انتقال بدافزار توسط دانلود فایل از اینترنت میباشد در این روش معمولا کاربر وارد سایت های بدخواه (Malicious Website) شده و به صورت ناخواسته بدافزار را دانلود میکند. حملات Phishing نمونه ای از وبسایت های بدخواه میباشند.

به طور کلی روشهای زیادی برای انقال بد افزار از طریق اینترنت وجود دارد که از دیگر نمونه های آن میتوان به انتقال بدافزار از طریق ایمیل اشاره نمود. معمولا در این روش ایمیل دریافتی با مضمونی معقول و قانونی میباشد اما زمانیکه کاربر روی لینک درون ایمیل کلیک میکند تنها یک بدافزار دانلود و اجرا میشود.

چگونه با بدافزارها مقابله کنیم؟

از آنجاکه بدافزار ها انواع زیادی دارند و هر کدام از آنها نیز دارای انواع خود میباشند بهتر است همیشه نکات امنیتی مثل دانلود نکردن فایل از وبسایت های نا معتبر و یا بروز نگه داشتن سیستم عامل و … را رعایت کنید. اما این گزینه کافی نمیباشد و ممکن است در بعضی از مواقع هکرها وبسایت های معتبر را نیز آلوده به انواع بدافزار کنند در این مورد بهتر است از نرم افزار های امنیتی مناسب مثل Antivirus و یا Internet Security آپدیت شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *