دوره‌ های آموزشی نووا
ژانویه 24, 2018

UEFI چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
UEFI چیست

تعریف UEFI یا Unified Extensible Firmware Interface

Unified Extensible Firmware Interface یا به اختصار UEFI یک نرم‌افزار همانند BIOS میباشد که کار آن ایجاد ارتباط بین سیستم عامل (همانند ویندوز – لینوکس – اندروید – …) و سخت‌افزار کامپیوتر است.

نرم‌افزار UEFI هم همانند BIOS هنگام تولید مادربورد در کارخانه نصب می‌شود. UEFI اولین برنامه‌ای میباشد که یک کامپیوتر هنگام روشن شدن آنرا اجرا میکند و پس از اجرا شدن UEFI اولین کار این برنامه بررسی سخت افزارهای متصل به سیستم است.

پس از بررسی سخت افزارهای متصل به مادربورد، UEFI کلیه دستگاههای متصل را برای سیستم عامل نصب شده آماده سازی وآدرس دهی میکند.

ویژگیهای UEFI

از دلایل توسعه UEFI محدودیت‌های بود که در کار با BIOS وجود داشت. مثلاً انتخاب حجم پارتیشن ها در BIOS بسیار کمتر از UEFI میباشد و یا سرعت کارههای که BIOS نسبت به UEFI انجام میدهد بسیار پایین تر است.

از دیگر ویژگیهای UEFI میتوان به قابل برنامه‌ریزی بودن آن اشاره نمود یعنی توسعه دهندگان OEM میتوانند برنامه‌ها و درایور های خود را به آن اضافه کنند. از اینرو UEFI را میتوان به عنوان یک سیستم عامل سبک (Lightweight OS) نام برد.

برنامه UEFI توسط یک گروه بزرگ شامل شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری و تولید کننده گان Chipset و … مدیریت می‌شود که به آن UEFI Forum یا انجمن UEFI میگویند.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نسبت به مقاله تعریف UEFI نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *