دوره‌ های آموزشی نووا

فریم ورک vue.js چیست، مزیت‌ها

فریم ورک vue.js چیست، مزیت‌ها

فریم ورک vue.js یکی از جدیدترین، محبوب‌ترین و ساده‌ترین چهارچوب‌های قابل‌استفاده در زبان جاوا اسکریپت است. چهارچوب vue.js یکی از بهترین پلتفرم‌های متن‌باز برای توسعه صفحات وب به‌حساب می‌آید که می‌توانید متناسب با نیاز خود تغییرات لازم را روی آن اعمال کنید. قبلاً در مورد جاوا اسکریپت صحبت کردیم و خاطرنشان شدیم که برای توسعه صفحات وب در سمت کاربر و همین‌طور ایجاد ساختارهای گرافیکی، فرم‌های حرکتی، پاپ‌آپ و جلوه‌های ویژه بصری در کنار HTML, CSS به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. برای درک بهتر این که فریم ورک vue.js، کافی است نام آن را در گوگل ترندز جستجو کنید تا متوجه شوید از سال 2015 تاکنون تا چه حد پیشرفت کرده است و توانسته موردتوجه سرچ‌های گوگل قرار بگیرد.

ترکیب انگولار و ری اکت

فریم ورک vue.js در واقع یک ترکیب و خروجی پایدار از انگولار جی اس و همین‌طور ری اکت جی اس می‌باشد که سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. در واقع تمام مزایای دو فریم ورک محبوب برای جاوا اسکریپت را در یک فریم ورک جامع سازی کرده‌اند. از طرفی سهولت استفاده از آن باعث شده است که امروزه کسانی که هنوز فریم ورک های قبلی را فرانگرفته‌اند به سراغ آن بروند. فریم ورک vue.js برای نخستین‌بار توسط ایوان یو یکی از کارمندان شرکت گوگل مورداستفاده قرار گرفت و در همین بین به دنیای برنامه‌نویسی صفحه وب معرفی شد. این شخص قبلاً فریم ورک انگولار را برای طراحی سایت مورداستفاده قرار می‌داد. اما پس از مدتی ترجیح داد نسخه‌ای سبک‌تر از آن را برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های بزرگ و اپلیکیشن‌های تحت وب معرفی کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک vue.js

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک vue.js

به‌طورکلی چهار عامل اصلی باعث شده است که چهارچوب vue.js بتواند به‌عنوان یک نسخه پایدار و قابل‌اطمینان در میان تمامی رقبا قد علم کند. فریم ورک جاوا اسکریپت یاد شده در درجه اول، برای کسانی مناسب است که درک زیادی از پروژه‌های بزرگ ندارند و به‌تازگی قصد کرده‌اند وارد این فضا شوند.

حجم کم و بهینه بودن

فریم ورک جاوا اسکریپت vue بسیار بهینه است. حجم کمی دارد و معمولاً بین 18 تا 20 کیلوبایت می‌باشد. ضمن این که این مسئله روی سرعت آن تأثیر نمی‌گذارد. برعکس از نظر سرعت توان رقابت با یکی از بهترین‌های فریم ورک جاوا اسکریپت یعنی انگولار را دارد. در بعد دیگر، این فریم ورک روی سئوی وب‌سایت شما نیز تأثیر منفی نمی‌گذارد و لود تایم سایت شما از نظر گوگل پیج اسپید در پس استفاده از فریم ورک جاوا اسکریپت vue بسیار مطلوب خواهد بود.

مستندات بسیار زیاد و مفصل فریم ورک vue.js

مورد بعدی که در طیف مزایای فریم ورک vue.js می‌باشد مربوط به مستندات و داکیومنت‌های قوی و مفصلی خواهد بود که برای آن منتشر شده است. توسعه دهندگان از این مستندات برای یادگیری و همین‌طور استفاده بهینه از فریم ورک جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. ضمن این که شما می‌توانید به‌راحتی از آن برای ساخت وب اپلیکیشن‌هایی که نیاز به رفرش بدون تغییر کل کوکی‌های سایت دارند استفاده کنید. در نهایت بسیاری از شرکت‌های ایرانی که دارای وب اپلیکیشن هستند از این فریم ورک استفاده کرده‌اند و بسیار هم اپلیکیشن‌های تحت وب سریع و بهینه‌ای را اجرا نموده‌اند.

API ساده

چهارچوب vue.js دارای API ساده است. در واقع API همان رابط کاربری برنامه‌نویسی است و می‌توانید با استفاده از آن بدون این که نیاز باشد. در واقع سرورهای ریموت یا همان APIها یک واسط برای اجرای کدها هستند. پیش‌ازاین که آن‌ها را اجرای نهایی کرده و روی فضای هاست خود آپلود کنید می‌توانید به‌راحتی با استفاده از این ویژگی‌ها آن‌ها را اجرا کنید و باگ‌های وب‌سایت خود و یا هر چیزی که با فریم ورک vue.js ساخته‌اید را رفع کنید.

جامع پشتیبانی بزرگ

یکی دیگر از عواملی که سبب محبوبیت هرچه بیشتر فریم ورک جاوا اسکریپت vue شده است مربوط به جامعه بزرگ و یا همان کامیونیتی وسیع است. توسعه دهندگان بزرگی در گیت‌هاب و استک اور فلو از آن استفاده می‌کنند. این‌طور نیست که فکر کنید گوگل از انگولار پشتیبانی می‌کند و فیس‌بوک نیز ری اکت را برترین می‌داند، در نتیجه فریم ورک جاوا اسکریپت vue در بین آن‌ها جایگاه خاصی ندارد. خیر! شرکت‌های توسعه‌دهنده زیادی از چهارچوب vue.js استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که حداقل تا پنج سال آینده این فریم ورک پادشاه است.

بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت

بهترین کتابخانه‌های فریم ورک vue.js

در حال حاضر فریم ورک های محبوب دارای کتابخانه‌های توسعه‌ای هستند که معمولاً آن‌ها را از هم متمایز می‌سازد. در حال حاضر Element UI یکی از پرکاربردترین‌ها، سریع‌ترین‌ها و جامع‌ترین‌ها است. می‌توانید با استفاده از آن اپلیکیشن‌های آنلاین تحت دسکتاپ طراحی کنید. ضمن این که Vuetify نیز گزینه بعدی است که چهارچوب vue.js از آن برای ساخت کامپوننت‌های پیشرفته استفاده می‌کند. در واقع اگر مایل به طراحی یک قالب با متریال فلت و ساختار مورد تأیید شرکت گوگل هستید، این گزینه به درد شما می‌خورد.

از طرفی Mint UI هم یکی از بهترین کتابخانه‌های قابل‌استفاده همراه با کامپوننت‌های CSS و جاوا اسکریپت می‌باشد که مسیر طراحی و توسعه صفحه دیجیتال موردنیاز شما را تا چندبرابر آسان می‌کند. این کتابخانه در کشور چین برای اولین‌بار مورد بهره‌برداری قرار گرفت و حجم آن فوق‌العاده کم و در حدود 30 کیلوبایت حتی کم‌تر از یک فایل JPG می‌باشد.

فریم ورک جاوا اسکریپت

جمع‌بندی نهایی

در حال حاضر شرکت‌های زیادی روی وب‌سایت و وب سرور خود از فریم ورک vue.js استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به علی‌بابا، بادیو و همین‌طور شیائومی اشاره کرد. این شرکت‌ها برای توسعه صفحات وب‌سایت خود نیاز مبرمی به یک فریم ورک فوق‌العاده سبک دارند. در نتیجه فریم ورک جاوا اسکریپت vue می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. از طرفی چند وقتی است که شرکت ناسا نیز در آگهی‌های استخدام خود، درخواست توسعه‌دهنده فریم ورک جاوا اسکریپت vue کرده است.

در نهایت این فریم ورک سبک، دارای API ساده و همین‌طور داکیومنت‌های فراوان است. اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت و یا وب اپلیکیشن و برنامه دسکتاپ را دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع چهارچوب vue.js چیزی مابین انگولار جی اس و همین‌طور فریم ورک ری اکت جی اس خواهد بود. در نتیجه می‌تواند تمامی نیازها توسعه‌دهندگانی که قبلاً از این فریم ورک ها استفاده می‌کردند را برآورده کند. البته ما اجباری به استفاده از آن نداریم و در برخی شرایط ری اکت و انگولار گزینه‌های بهتری هستند.

منبع: vuejs.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *