دوره‌ های آموزشی نووا
فوریه 16, 2021

افزونه در وردپرس چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
افزونه در وردپرس چیست

در فصل هشتم با قالب وردپرس آشنا شدیم و به طور کلی متوجه شدیم قالب وردپرس همان لباس و شلوار و ظاهر سایت است. در این فصل با افزونه ها در وردپرس (WordPress Plugins) آشنا خواهیم شد. اینکه افزونه در وردپرس چیست و چگونه میتوانیم یک افزونه را نصب کنیم. به زبان ساده، افزونه یک برنامه برای توسعه و گسترش عملکرد سایت است. همراه با نووا بلاگ باشید.

ویدیو آشنایی با افزونه ها در وردپرس


افزونه در وردپرس چیست؟

افزونه های وردپرس برنامه های میباشند که قابلیت سایت را افزایش میدهند. مثلا برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی، جدا از انتخاب قالب فروشگاهی، باید یک افزونه فروشگاه ساز مثل ووکامرس یا EDD نصب کنید تا بتوانید یک فروشگاه کامل ایجاد کنید. در واقع این افزونه فروشگاه ساز است که سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه آنلاین با قابلیت فروش محصولات میکند.

تا به امروز بیش از چندصد هزار افزونه برای وردپرس نوشته شده است و هر کدام از آنها برای یک هدف خاصی توسعه داده شده اند. مثلا برخی افزونه ها باعث افزایش سرعت لود سایت میشوند. یعنی با نصب و پیکربندی صحیح آنها، سرعت سایت افزایش پیدا میکند. و یا افزونه های دیگر قابلیت های کلیدی به سایت اضافه میکنند مثل همان ایجاد فروشگاه، یا تبدیل سایت به یک انجمن و …

چگونه یک افزونه نصب کنیم؟

برای نصب افزونه در وردپرس کافیست به بخش افزونه ها در پنل وردپرس وارد شوید و روی گزینه افزودن کلیک کنید. بعد از انتقال به صفحه افزودن افزونه روی ورودی جستجوی افزونه ها… کلیک کرده و نام افزونه مد نظر خود را جستجو کنید.

افزونه در وردپرس چیست
افزونه در وردپرس چیست

پس از نمایان شدن افزونه مد نظر، روی گزینه نصب کلیک کرده و منتظر بمانید فرایند نصب افزونه به پایان رسد، سپس گزینه فعال سازی را انتخاب کنید تا افزونه فعال شود.

نکته: اگر از قبل فایل zip افزونه را دانلود کرده اید کافیست در صفحه افزودن افزونه روی گزینه بارگذاری افزونه کلیک کرده و از بخش نمایان شده گزینه Choose file را انتخاب کنید. در آخر فایل zip افزونه را انتخاب کرده و روی نصب کلیک کنید.

افزونه های مهم و کاربردی وردپرس

حال اجازه دهید شما را با برخی از افزونه های کاربردی در وردپرس آشنا کنم، افزونه های که قابلیت سایت شما را افزایش میدهند. حتی اگر در حال حاضر نیازی به آنها نداشته باشید در آینده برای پروژه های بعدی به کار شما خواهند آمد.

افزونه ووکامرس: ووکامرس به شما اجازه میدهد یک فروشگاه آنلاین با ابزارهای کامل برای فروش محصولات فیزیکی و دانلودی ایجاد کنید.

افزونه EDD: افزونه EDD همانند ووکامرس به شما اجازه میدهد یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید اما فقط برای محصولات دیجیتالی و دانلودی قابل استفاده است.

افزونه Yoast SEO: سئو یا Search Engine Optimization به شما کمک میکند سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا بهتر و بیشتر در نتایج اولیه گوگل و بینگ و … دیده شوید. افزونه Yoast SEO بهترین افزونه حال حاضر در این زمینه است.

افزونه Contact Form7: با استفاده از افزونه فرم تماس 7 میتوانید برای سایت خود یک فرم تماس ایجاد کنید تا کاربران بتوانند از طریق آن با شما در تماس باشند.

افزونه Elementor: اگر میخواهید صفحه های سایت خود را به صورت زیبا و حرفه ای طراحی کنید، افزونه المنتور بهترین Page Builder قابل استفاده و رایگان است.

افزونه در وردپرس چیست

افزونه Akismet: برای جلوگیری از انواع Spam میتوانید از افزونه Akismet استفاده کنید. معمولا پس از چند ماه، هنگامیکه سایت ترافیک جذب میکند Robot های تولید اسپم سراغ سایت شما می آیند. این افزون به شما کمک زیادی خواهد نمود.

افزونه LiteSpeed Catch: افزونه کش لایت اسپید مخصوص هاست های میباشد که از Litespeed به عنوان وب سرور سایت سایت خود استفاده میکنند. (برای افزایش سرعت سایت فوق العاده است) این افزونه به لحاظ ابزار های افزایش سرعت سایت کامل است (کش صفحه – فشرده سازی css و js – بهینه سازی تصاویر و …) و بعد از نصب آن نیازی به نصب افزونه های دیگر در این زمینه نیست.

افزونه Autoptimize: برای سایت های که از وب سرور LiteSpeed استفاده نمیکنند این افزونه رو پیشنهاد میکنم. فشرده سازی css و js و html و …

افزونه BBPress: برای ایجاد یک انجمن با امکانات کامل میتوانید از افزونه BBPress استفاده کنید.

افزونه های پیشنهادی من:

اگر با این دوره آموزشی پیش میروید و قصد ایجاد یک سایت خبری، یا بلاگ و یا سایت فروشگاهی و حتی یک سایت تجاری را دارید به شما پیشنهاد میکنم افزونه های زیر را حتما نصب کنید.

  1. افزونه ووکامرس فقط برای افرادی که میخواهد سایت فروشگاهی ایجاد کنند.
  2. افزونه Yoast SEO برای هر نوع سایتی
  3. افزونه Contact Form 7 برای هر نوع سایتی
  4. افزونه Elementor برای افرادی که از قالب Astra استفاده میکنند. (فروشگاه – تجاری – خبری – بلاگ)
  5. افزونه Lite Speed Catch برای سایتهای که وب سرور آنها لایت اسپید است.
  6. افزونه Autoptimize برای سایتهای که وب سرور آنها لایت اسپید نمیباشد.

اگر میخواهید یک سایت حرفه ای برای خود راه اندازی کنید حتما به صفحه آموزش طراحی سایت با وردپرس سر بزنید.

4 پاسخ به “افزونه در وردپرس چیست”

  1. Avatar photo تست چاکرا گفت:

    ممنون بابت راهنمایی راجع به افزونه autoptimize

  2. Avatar photo mbti گفت:

    برای سرور آپاچی چه افزونه ای رو پیشنهاد می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *