دوره‌ های آموزشی نووا

آموزش طراحی سایت با وردپرس

برای معرفی کسب و کار و یا فروش محصولات و ارائه خدمات خود با کمترین هزینه همین حالا یک وبسایت راه اندازی کنید.

بدون مقدمه شروع کنید

چرا نیاز به سایت داریم؟

ابتدا اجازه دهید شما را با مزیت های داشتن یک سایت آشنا کنم سپس سراغ آموزش طراحی سایت خواهیم رفت.

  • با داشتن سایت همیشه و همه جا در دسترس خواهید بود: بزرگترین مزیت داشتن وبسایت در دسترس بودن بدون محدودیت است، یعنی 24 ساعت روز و 7 روز هفته در هر نقطه از دنیا در دسترس خواهید بود. به واژه ای در هر لحظه از شبانه روز میتوانید خدمات و محصولات خود را به هر نقطه از این کره خاکی ارائه کنید.
  • وظایف به صورت خودکار انجام خواهند شد: با زبان های برنامه نویسی میتوایند یک سیستم کاملا خودکار ایجاد کنید. برای مثال یک فروشگاه ایجاد کنید که فروشنده، صندوق دار، بازار یاب و … در آن برنامه نویسی شده اند و به صورت خودکار وظایف خود را انجام میدهند.
  • انواع روشهای تبلیغاتی برای توسعه کسب و کار: از مهمترین مزیت های داشتن سایت، توانایی در انجام انواع روشهای تبلیغاتی است، مثلا میتوان محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو به همه دنیا معرفی نمود یا با استفاده تبلیغات PPC محصولات را در سایت های پر بازدید دنیا به نمایش گذاشت.
  • ایجاد کسب و کار با طراحی و راه اندازی سایت: اگر حتی کسب و کار هم نداشته باشید بازهم داشتن سایت برای شما کاربردی خواهد بود، چراکه خود سایت میتواند برای شما یک کسب و کار و سرمایه درست و حسابی باشد. برای ایجاد تحول در زندگی کافیست یک ایده داشته باشید.
  • کاهش ترافیک و کمک به حفظ محیط زیست: شاید این مسئله را کم اهمیت در نظر بگیرید اما رفتار ما با محیط زیست بسیار پر اهمیت است. توسعه کسب و کار الکترونیک کمک شایانی به حفظ محیط زیست خواهد نمود. فقط یکی از موارد کاهش ترافیک است.

چطور سایت طراحی کنیم؟

به طور کلی راههای زیادی برای طراحی و راه اندازی سایت وجود دارد که در این بخش قصد دارم به چند روش آن اشاره کنم.

طراحی سایت با زبان های برنامه نویسی

در حال حاضر میتوان گفت سخت ترین روش برای طراحی و راه اندازی سایت، یادگیری زبان های برنامه نویسی است. خلاصه بگویم برای طراحی یک سایت ساده حداقل نیاز به یادگیری 5 زبان برنامه نویسی دارید، مثل HTML – CSS – PHP – JavaScript – SQL بعلاوه فتوشاپ برای طراحی قالب سایت، این موارد پایه کار شما خواهند بود و برای توسعه یک سایت حرفه نیاز به یادگیری زبانها و برنامه های بیشتری دارید. برای تسلط به زبانهای مذکور حداقل نیاز به 2 سال آموزش و تجربه دارید. سپس میتوانید یک سایت را طی چندین ماه برای خود طراحی و راه اندازی کنید.

راه اندازی سایت با Site Builder ها

یکی دیگر از روشهای طراحی و راه اندازی سایت، استفاده از Site Builder ها است. با Site Builder ها میتوانید سایت خود را به سرعت و با محدودیت های فراوان راه اندازی کنید، بله کاملا درست متوجه شدید اکثر Site Builder محدودیت های زیادی در طراحی و عملکرد سایت دارند. به طور کلی دو نوع Site Builder وجود دارد، یک Site Builder های نرم افزاری مثل Mobirise، دو Site Builder های تحت وب همانند Wix.com

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

از رایجترین روشهای روز در طراحی و راه اندازی سایت استفاده از سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) میباشد. سیستم مدیریت محتوا یک برنامه از پیش آماده شده است که کار مدیران سایت را بسیار ساده میکند. معمولا CMS ها توسط گروه های بزرگ نوشته شده اند و به صورت پیشفرض نیازهای اولیه یک سایت در آنها مرتفع میشود. از محبوب ترین CMS ها میتوان به وردپرس اشاره نمود که در حال حاضر بیش از 400 میلیون سایت حیات خود را از این سیستم مدیریت محتوا دارند.

طراحی سایت با کدام روش

هر کدام از روشهای بالا دارای مزایا و معایب خاص خود میباشند، مثلا برای برنامه نویس شدن حداقل نیاز به 2 سال آموزش و تجربه دارید، سپس میتوانید هر پروژه ای را به صورت حرفه ای انجام دهید. یا استفاده از Site Builder ها بسیار ساده هستند و شاید کمتر از 2 ساعت بتوان یک سایت کامل با Site Builder ها ایجاد نمود ولی معمولا محدودیت های زیادی در توسعه نرم افزار و قالب سایت دارند. اما بهترین گزینه ای که میتوان برای شروع انتخاب نمود استفاده از سیستم مدیریت محتوا است، معمولا CMS ها اکثر نیازهای اولیه یک سایت را مرتفع میکنند و از لحاظ امنیت در سطح بالایی قرار دارند. از مزیت های اصلی CMS ها میتوان به وجود هزاران افزونه و قالب رایگان اشاره نمود.

چرا استفاده از وردپرس؟

برای این دوره از آموزش طراحی سایت، قصد دارم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنم که یکی از بهترین CMS ها میباشد. وردپرس به شما اجازه میدهد روی هدف خود متمرکز شوید نه رفع عیب و ایراد از سایت. از مزیت های وردپرس میتوان به وجود هزاران افزونه و قالب اشاره نمود که با کمترین هزینه میتوانند بزرگترین نیاز Webmaster ها را برطرف کنند.

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که افزونه و قالب چیست؟ اجازه دهید ساده توضیح دهم افزونه (Plugin)، برنامه ای میباشد که قابلیت های یک سایت را افزایش میدهد. مثلا با افزونه WooCommerce سیستم مدیریت محتوای وردپرس تبدیل به یک فروشگاه حرفه ای میشود یا با افزونه Social Sharing، به وردپرس قابلیت اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی اضافه میشود و هزاران افزونه دیگر که هر کدام برای یک هدف خاص برنامه نویسی شده اند.

حال قالب چیست؟ همانطور که از نامش پیداست مرتبط با ظاهر سایت میباشد، در واقع لباس سایت شما قالب (Template) است که به آن تم هم گفته میشود. معمولا قالب ها فقط شامل ظاهر سایت نمی‌باشند بلکه شامل برنامه اصلی سایت هم هستند.

مثلا اگر میخواهید یک سایت خبری راه اندازی کنید باید به دنبال یک قالب خبری بگردید که قابلیت های مرتبط در آن وجود داشته باشد، یا اگر میخواهید یک سایت برای مشاوران املاک ایجاد کنید باید به دنبال قالب مرتبط آن بگردید.

فصل اول: هاست و دامین چیست

هر سایتی که در سطح شبکه اینترنت مشاهده میکنید متشکل از سه بخش اصلی میباشد، هاست (Host)، دامنه (Domain) و محتوا (Content)، هاست به سروری گفته میشود که به شبکه اینترنت متصل است و از داده های شما میزبانی میکند، از اینرو به آن Host یا میزبان میگویند. دامنه اسم و آدرس یک سایت است مثل دامنه Google.com ،به اطلاعات و داده های که در یک سرور نگه داری میشوند محتوا گفته میشود.

آشنایی با هاست و دامنه

فصل دوم: انتخاب هاست مناسب

برای تهیه هاست و دامنه کافیست در گوگل یک جستجوی ساده انجام دهید: “خرید هاست و دامنه“، بیش از صدها سایت برای ارائه خدمات Hosting در صفحات یک تا … گوگل ردیف میشوند. حال از کدام Hosting هاست و دامنه خود را خریداری کنیم؟ اصلا چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم؟ در ادامه قصد دارم تجربه سیر ترشی 7 ساله ام را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم …

چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم

فصل سوم: انتخاب دامنه مناسب

شاید بتوان گفت اولین و سخت ترین مرحله در شروع راه اندازی یک کسب و کار آنلاین انتخاب دامنه مناسب است. اگر در همان ابتدا یک دامنه مناسب انتخاب نکنید بدون شک متضرر خواهید شد و در آینده نه چندان دور تصمیم بر تغییر دامنه خواهید گرفت، در این فصل با نکات مهمی در انتخاب دامنه آشنا خواهید شد…

چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم

فصل چهارم: نصب وردپرس در هاست لوکال

قبل از پرداخت هرگونه هزینه ای برای خرید هاست و دامنه به شما پیشنهاد میکنم وردپرس را در محیط آزمایشگاهی Local Host نصب و استفاده کنید. منظور از لوکال هاست همان سیستم فعلی شماست که با برنامه های مثل WAMP و XAMP و یا LAMP تبدیل به یک هاست محلی میشود. برای تست و بررسی وردپرس در لوکال هاست همراه نووا بلاگ باشید.

نصب وردپرس در لوکال هاست

فصل پنجم: آموزش نصب وردپرس در CPanel

اگر تست و بررسی های خود را روی هاست محلی به پایان رسانده اید، از این مرحله به بعد وارد فرایند راه اندازی سایت (طراحی سایت) با وردپرس خواهیم شد. اگر هاست و دامین مناسبی تهیه نکرده اید ابتدا یک هاست CPanel و دامنه مناسب برای خود خریداری کرده تا در ادامه فرایند نصب وردپرس در CPanel را شروع کنیم…

نصب وردپرس در سی پنل

فصل ششم: آشنایی با وردپرس و تنظیمات آن

بعد از نصب و راه اندازی وردپرس، اولین گام شما آشنایی با وردپرس و تنظیمات آن است. برای این منظور در این مطلب، نحوه ورود به وردپرس، منو های اصلی وردپرس و برخی از تنظیمات اولیه وردپرس را توضیح خواهم داد…

آشنایی با وردپرس

فصل هفتم: تنظیمات پایه و ضروری وردپرس

بعد از نصب و بروز رسانی سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) نوبت به تنظیمات پایه و ضروری وردپرس میرسد. انجام این تنظیمات بسیار ضروری بوده و در صورتیکه به درستی انجام نشود، سایت شما نتایج مطلوبی را دریافت نخواهد نمود…

تنظیمات اصلی وردپرس

فصل هشتم: قالب وردپرس چیست

یکی از پر اهمیت ترین بخشهای که در وردپرس باید روی آن تمرکز داشت و آنرا به درستی انتخاب، تنظیم و پیکربندی نمود قالب سایت وردپرس (WordPress Template) است. به زبان ساده قالب وردپرس، پوشش و ظاهر سایت میباشد. یعنی آنچه که بازدیدکنندگان هنگام دسترسی به سایت آنرا مشاهده میکنند.

قالب وردپرس چیست

فصل نهم: آشنایی با قالب فرزند در وردپرس

راه اندازی یک سایت با وردپرس بسیار ساده است اما اینکه چطور سایتی راه اندازی کنیم که بعدا در توسعه و بروز رسانی آن با مشکل مواجه نشویم نیاز به اندکی کار بیشتر دارد. ایجاد قالب فرزند (Child Theme) یکی از کارهای است که انجام آن برای راه اندازی سایت وردپرس ضروری نمیباشد اما به شخصه برای هر پروژه ای که دریافت میکنم در همان ابتدا بعد از نصب قالب اصلی، یک قالب فرزند برای آن پروژه ایجاد میکنم تا در آینده مدیر سایت بتواند قالب را به سادگی بروز رسانی کرده و یا آنرا توسعه دهد.

ایجاد childtheme

فصل دهم: افزونه در وردپرس چیست

در فصل هشتم با قالب وردپرس آشنا شدیم و به طور کلی متوجه شدیم قالب وردپرس همان لباس و شلوار و ظاهر سایت است. در این فصل با افزونه ها در وردپرس (WordPress Plugins) آشنا خواهیم شد. اینکه افزونه در وردپرس چیست و چگونه میتوانیم یک افزونه را نصب کنیم. به زبان ساده، افزونه یک برنامه برای توسعه و گسترش عملکرد سایت است.

افزونه وردپرس چیست