دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 24, 2016

مخازن لینوکس

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
مخازن لینوکس

مخازن لینوکس یا Linux Software Repositories

همانطور که میدانید برای نصب نرم افزار در ویندوز ابتدا باید برنامه مورد نظر خود را از یک سایت دانلود نموده سپس آنرا نصب کنید. اما در دنیای لینوکس این قضیه کاملا متفاوت است. شما میتوانید از مخازن لینوکس (Linux Repositories) برای نصب نرمافزار ها استفاده کنید. یعنی دیگر نیاز به دانلود نرم افزار از سایت های متعدد نیست. بلکه کافیست تا فقط نام نرمافزار مورد نظر خود را بدانید. به این مخازن، Linux Software Repositories گفته میشود.

نکته: برای یادگیری از نحوه نصب نرم افزار در توزیع های لینوکس به آموزش نصب برنامه در لینوکس مراجعه کنید. همچنین برای یادگیری خط فرمان در لینوکس کلیک کنید.

زمانی که یک توزیع از لینوکس (Linux Distro) را نصب میکنید. همراه آن یک Repository پیشفرض وجود دارد که مربوط به همان توزیع میباشد. معمولا Repository پیشفرض هر توزیع به صورت کامل از برنامه های ضروری مربوط به آن توزیع پشتیبانی میکند. اما در بعضی از مواقع این Repository ها آنچه را که نیاز دارید را ندارند. اما این عدم نبود نرم افزار در Repository به معنای نا امیدی نیست، بلکه به سادگی میتوان از دیگر Repository های موجود استفاده نمود.

مخازن لینوکس فقط مربوط به نصب نرم افزار ها نمیباشند. بلکه در آنها فایلهای مربوط به بروز رسانی نرم افزارها و توزیع های لینوکس نیز وجود دارد. یعنی برای Update کردن توزیع های لینوکس از Repository های مربوط به Update استفاده میشود.

هر توزیع از لینوکس دارای یک Repository مخصوص به خود میباشد. مثلا توزیع UBUNTU و Debian از مخازن مربوط به خود استفاده میکنند. و توزیع Fedora هم دارای مخازن مستقل به خود میباشد.

در ادامه به نحوه حذف و اضافه نمودن Repository ها در توزیع های محبوب لینوکس میپردازم. پس نووا بلاگ را با نگاه گرمتان یاری کنید.

اضافه نمودن Repository به توزیع Fedora

مخازن در توزیع Fedora توسط فایل .repo مدیریت میشوند. فایل .repo فقط یک فایل متنی میباشد و در آدرس زیر قرار دارد:

/etc/yum.repos.d/

شما میتوانید فایلهای Repository را با پسوند .repo در آدرس بالا قرار دهید. سپس با دستور yum آنها را فعال کنید. یعنی کافیست فایل repository مورد نظر را از اینترنت دریافت کرده و به آدرس بیان شده منتقل کنید.

اضافه نمودن Repository به توزیع UBUNTU

همانند توزیع Fedora در توزیع UBNTU هم مدیریت Repository ها توسط یک فایل متنی انجام میشود. اما فقط یک فایل با نام sources.list که در آدرس زیر قرار دارد:

/etc/apt/sources.list

نکته: همیشه قبل از ویرایش فایل sources.list یک نسخه کپی یا بکاپ از این فایل داشته باشید. تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

معمولا بعضی از مخازن در فایل Sources.list با علامت # غیر فعال شده اند. برای فعال کردن این مخازن کافیست تا علامت # را از اول این آدرس ها بردارید.

برای حذف و اضافه نمودن Repository ابتدا فایل sources.list را ویرایش کرده سپس آدرس Repository مورد نظر خود را اضافه کنید.

مثلا برای ویرایش sources.list میتوان از ویرایشگر leafpad استفاده نمود. و آدرس مخزن مورد نظر را اضافه کنید. برای مثال:

leafpad /etc/apt/sources.list

سپس آدرس مخزن مورد نظر خود را همانند آدرس مخزن زیر به فایل متنی sources.list اضافه کنید:

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ oneiric universe

همانطور که گفتم اگر در اول آدرس هر مخزن یک علامت # بگذارید. آن مخزن غیر فعال میشود.

#deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ oneiric universe

یادتان باشد پس از ویرایش فایل sources.list آنرا ذخیره کنید. تا تغیرات انجام شده اعمال شوند.

حذف Repository در Fedora

برای حذف Repository ها در توزیع Fedora کافیست فایل متن مربوط به Repository را حذف کنید. اما راه بهتری هم وجود دارد آن هم ویرایش فایل Repository و تغییر عدد 1 به 0 در جلوی گزینه Enable است. به مثال زیر توجه کنید:

enabled=0

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود دریغ نکنید اگر هم نظری درباره مخازن لینوکس دارید آنرا با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. تا همه از اطلاعات مفید شما بهرهمند شوند.

اگر میخواهید لینوکس را به صورت حرفه ای یاد بگیرید به صفحه آموزش کامل لینوکس مراجعه کنید. همچنین میتوانید از آموزش کار با سیستم عامل UBUNTU برای آشنای بیشتر با محیط و کارایی های Ubuntu استفاده کنید.

7 پاسخ به “مخازن لینوکس”

  1. Avatar photo بابک گفت:

    سلام و وقتتون بخیر و تشکر بابت مطالب زیبای سایتتون
    میخواستم بدونم که لیست کاملی از Repository ها وجود داره؟

    • سلام بابک جان
      معمولا اینطوری که هر شرکتی مثل Ubuntu یا Fedora یا Debian و … مخازن مربوطه به خودشون رو در یک بخش از وبسایت شون ارائه میدن.
      مثلا شما میتونید کلیه مخازن مربوط به توزیع های Ubuntu رو از صفحه https://packages.ubuntu.com پیدا کنید.

  2. Avatar photo بابک گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    توی فدورا وقتی میخوام وی ال سی نصب کنم هم توی سایتش یکسری آدرس گذاشته اونها رو باید توی فایل ریپو اضافه کنم بعد اینستال کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *