دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 13, 2016

آموزش بکاپ گیری با CMD

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
آموزش بکاپ گیری با CMD

آموزش بکاپ گیری با CMD (دستور xcopy)

حذف تصادفی فایلها یک امر اجتناب ناپذیر میباشد و ممکن است برای هر فردی و در هر موقعیتی اتفاق بی افتد. در بعضی از مواقع حذف فایلها ممکن است فقط شامل چند عکس خانوادگی باشد که با گذشت زمان به خاطر سپرده میشوند، ولی باز هم از دست دادن آنها کمی سخت است، در بعضی از مواقع هم این فایلها میتوانند اطلاعات مربوط به شرکت یا پروژه های کارهای شما باشند که با حذف شدن آنها شما به دردسر بزرگی خواهید افتاد، شاید با خود بگویید، خب خدا رو شکر که میتوان این فایل ها را ریکاوری نمود اما معمولا ریکاوری هم اطلاعات شما را به صورت 100% باز نمی گرداند و دست شما را در حنا میگذارد. از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از درمان است پس داشتن یک نسخه بکاپ از فایلها خیلی بهتر از شروع فرایند پر دردسر ریکاوری است که صد البته هزینه های زیادی را هم باید برای ریکاوری پرداخت کنید.

در این آموزش قصد دارم نحوه بکاپ گیری از داده ها را با CMD توضیح دهم، البته از این آموزش نمیتوانید به عنوان راه حل در شرکتها و مکانهای تجاری استفاده کنید، چرا که فایل بکاپ با دستور xcopy ساخته میشود و یک آرشیو ایمن نمیباشد. (در این زمینه میتوانید از دستور rar استفاده کنید) پس در ادامه نووا بلاگ را با نگاه گرمتان در آموزش بکاپ گیری با CMD یاری کنید.

همانطور که میدانید تهیه بکاپ به دو صورت انجام میشوید یک بکاپ کامل (Full Backup) دو بکاپ پله ای (Incremental Backup) در این آموزش ابتدا شما یک بکاپ کامل از کلیه فایلهای خود درست میکنید سپس میتوانید به صورت روزانه یا هفته ای بکاپ پله ای را انجام دهید.

نکته: تفاوت بکاپ کامل با بکاپ پله ای در آن است که بکاپ کامل شامل کلیه دادههای شما میشود ولی بکاپ پله ای فقط شامل اطلاعات ویرایش شده یا اطلاعاتی که تازه میباشند است.

برای شروع ابتدا CMD را به صورت Run As Administrator اجرا کنید. (برای اینکار کافیست تا CMD را در Start جستجو نموده سپس روی آن کلیک راست کنید و در آخر روی Run As Administrator کلیک کنید.)

استفاده از دستور xcopy برای بکاپ گرفتن کامل

دستور xcopy برای بکاپ گرفتن کامل به شکل زیر نوشته میشود:

XCopy source destination /M /E /G /H /Y

در دستور بالا بجای Source آدرس پوشه ای که میخواهید از آن بکاپ تهیه کنید را مشخص کنید. و بجای Destination آدرس هارد دیسک یا درایو که میخواهید بکاپ را در آنجا نگهداری کنید را مشخص کنید. مثلا من خواهم اطلاعات پوشه Software را از درایو D بکاپ گرفته و در درایو X که هارد اکسترنال من هست نگهداری کنم. به مثال زیر توجه کنید:

XCopy D:\Software X:\Backup /M /E /G /H /Y

پارامتر /M برای غیر فعال نمودن ویژگی آرشیو فایلها میباشد تا زمانیکه یک فایل تغییر نمود (ویرایش)، توسط تاریخ آن مشخص شود. در قدم بعد بکاپ گیری به صورت پله ای انجام میشود.

استفاده از دستور xcopy برای بکاپ گرفتن پله ای

دستور بکاپ پله ای همانند دستور بکاپ قبل میباشد اما با یک تفاوت، دیگر از پارامتر /M استفاده نمیشود تا ویژگی آرشیو فایلها غیر فعال شود بلکه از پارامتر /D برای مشخص نمودن تاریخ میلادی استفاده میشود. به مثال زیر توجه کنید:

XCopy source destination /E /G /H /Y /D:mm-dd-yy

همانطور که میدانید باید جای Source و Destination را با آدرس مبدا و مقصد فایلهای که قرار است بکاپ گرفته شوند جایگزین کنید، همچنین باید تاریخ آخرین بکاپ گرفته شده را به میلادی مشخص کنید. برای مثال:

XCopy D:\Software X:\Backup /E /G /H /Y /D:08-13-2016

برای بکاپ گرفتن های بعدی کافیست از دستور xcopy آخر استفاده نموده و فقط تاریخ آخرین بکاپ گرفته شده را مشخص کنید.

اگر سوال یا انتقادی نسبت به مقاله آموزش بکاپ گیری با CMD و دستور xcopy دارید نووا بلاگ را از محبت خودتون محروم نکنید.

7 پاسخ به “آموزش بکاپ گیری با CMD”

  1. Avatar photo محمدرضا علی پور گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    چطور میشه موقع بک اپ گیری، زمان مشخص بشه
    مثلا
    هر شب ساعت 12 اطلاعاتو بصورت خودکار، در هارد اکسترنال، بک اپ گیری کند؟
    و
    سوال بعدی پیش میاد که چطور میشه اخرین تغییراتو ، شناسایی و به بک اپ، افزود تا اطلاعاته اولیه،مجددا؛ بک اپ گیری نشود
    ؟

  2. Avatar photo محمدرضا گفت:

    سلام
    این دستور از اسم فارسی در قسمت source , destination پشتیبانی نمی کنه ، میشه راهنمایی بفرمایید چاره چیه؟؟؟

  3. Avatar photo اشکان جباری گفت:

    سلام فایل ها با فرمت های دیگه رو کپی نمیکنه باید چیکار کنم؟

    • Avatar photo حکیم گفت:

      سلام
      ممنون
      یک سوال:
      اگر بعد از بک آپ کامل ، یک فایل قدیمی را کپی کنیم، اونوقت/d دیگه اونو کپی نمیکنه
      راه حل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *