دوره‌ های آموزشی نووا

همه چیز در مورد فریم ورک ری اکت (react.js)

همه چیز در مورد فریم ورک ری اکت (react.js)

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین، پراستفاده‌ترین و مهم‌ترین زبان‌های سمت کاربر یا همان کلاینت در توسعه صفحات وب است. فریم ورک ری اکت نیز از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین چهارچوب‌های توسعه این زبان به‌حساب می‌آید. برای ایجاد یک صفحه وب به طور کامل، علاوه بر HTML, CSS به فریم ورک react.js نیاز پیدا می‌کنید. این زبان در واقع المان‌های پویا در صفحه‌های وب را ایجاد می‌کند. فریم ورک react.tjs یک مزیت کلیدی مهم دیگر نیز دارد. علاوه‌برآن امروزه تمامی مرورگرها از آن پشتیبانی می‌کنند و اگر وب‌سایتی از جاوا اسکریپت استفاده نکرده باشد عملاً هیچ جذابیتی ندارد و قطعاً در معماری دچار مشکل است. فرم اعتبارسنجی، انیمیشن، جلوه‌های حرکتی، پنجره‌های پاپ‌آپ و… از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که شما برای ساخت آن‌ها نیاز به جاوا اسکریپت دارید.

فریم ورک ری اکت، اوپن سورس بوده و بر پایه جاوا اسکریپت طراحی شده است. شما را از بسیاری از کدنویسی‌ها و کارهای اضافه بی‌نیاز می‌کند. ضمن این که برای نخستین‌بار روی فیس‌بوک استفاده شده و توسعه دهندگان این شبکه اجتماعی از آن استفاده کرده و آن را برای استفاده عموم توسعه دهندگان نیز گسترش دادند. فریم ورک react.js در حال حاضر معتبرترین و بهترین است.

در واقع چهارچوب‌های نرم‌افزاری طراحی می‌شوند که شما را از ایجاد صفحه‌های مختلف، بخش‌های مختلف کدنویسی و از نوشتن اضافات بی‌نیاز می‌کنند. ضمن این که مدام به‌روزرسانی می‌شوند و جامعه یا همان کامیونتی برای آن‌ها بسیار گسترده است. یعنی به‌راحتی می‌توانید هر چیزی را مرتبط با صفحاتی که قصد طراحی آن را دارید به‌صورت آماده پیدا کنید. مثلاً تصور کنید که قصد ایجاد یک صفحه ثبت‌نام را دارید. این در سایت‌های زیادی موجود است.

کد نویسی ری اکت جی اس

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک ری اکت

در ری اکت شما امکان نوشتن بلوک‌ها بر پایه JSX را خواهید داشت. این باعث می‌شود که کار شما در کدنویسی بسیار آسان‌تر شود. علاوه‌برآن این فریم ورک را همچنین می‌توانید در توسعه برنامه‌های موبایل و اپلیکیشن‌های اندروید نیز استفاده کنید. در واقع ویژگی Native بودن آن باعث شده است که موردتوجه توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل نیز قرار بگیرد. در ادامه رابط کاربری اعلانی یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که در فریم ورک ری اکت می‌بینیم، بر پایه آن می‌توانید فرم‌های ورود و ثبت‌نام خود را به شکل پویاتری ایجاد کنید.

ضمن این که دارای امکان کامپوننت بیس است. یعنی می‌توانید در آن از اجزای مختلف با منطق خاص استفاده کنید که اختصاصی برای این زبان و این فریم ورک طراحی شده است و نقش فوق‌العاده کلیدی در ایجاد تعاملات ساختاری بصری برای اپلیکیشن را دارد. یادگیری این زبان نیز فوق‌العاده آسان بوده و در حال حاضر پرتقاضاترین فریم ورک در حوزه وب و برنامه‌نویسی فرانت به‌حساب می‌آید. از طرفی می‌توانید برای توسعه صفحات دیجیتال در راستای سئو نیز از آن بهره بگیرید. یکی از مهم‌ترین مسائل در ایجاد یک قالب و سایت سئو و سرعت لود آن است. با چنین تکنولوژی شما می‌توانید به‌راحتی سایتی ایجاد کنید که در کم‌ترین زمان ممکن روی سرور لود شود.

رندرینگ سایت شما با استفاده از فریم ورک ری اکت به طرز قابل‌توجهی بالا می‌رود. فریم ورک react.js از محبوب‌ترین زبان سمت کلاینت استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط: هرآنچه باید در مورد زبان node.js (نود جی اس) بدانید

مزایای استفاده از فریم ورک ری اکت

فریم ورک react.js از نظرعملکرد بهترین است.در واقع شما هیچ سیستمی را نمی‌توانید پیدا کنید که بتواند از ماژول‌های Browserify, Require JS, EcmaScript 6 با استفاده از Babel استفاده کند و درعین‌حال قدرت بالایی در اجرای دستورات پیش ساختاری داشته باشد. در نهایت فریم ورک react.js مزیت دیگری نیز تحت عنوان تست پذیری دارد که می‌توانید به‌راحتی از توابع و کامپوننت‌ها و پارامترها خروجی را چک نموده و دیگر نیازی نباشد که کل پروژه را به‌یک‌باره مورد بررسی قرار دهید. دنیای فرانت‌اند بسیار وسیع است. اما در نهایت شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده و فعال در این حوزه از شما چند زبان طراحی و کدنویسی می‌خواهند و دراین‌بین چند فریم ورک نیز از محبوبیت بیشتری نسبت به رقبا برخوردار هستند.

فریم ورک react.js از طرفی یادگیری فوق‌العاده راحتی دارد. اگر قبلاً با زبان‌های اچ‌تی‌ام‌ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت کارکرده‌اید، می‌توانید به‌راحتی آن را بیاموزید. البته یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های فریم ورک react.js نسبت به رقبا این است که در ایران محبوبیت 99 درصدی دارد. یعنی کم‌تر کارفرمایی از شما ساختار و قالب طراحی دیگری می‌خواهد. تازه‌سازی سریع و کدگذاری بهینه از جمله مزایای کلیدی دیگری است که در این پلتفرم می‌بینیم. در نهایت آزادی زیادی در انتخاب توسعه‌دهنده دارید. اگر مدیر یک پروژه هستید می‌توانید به‌راحتی توسعه دهندگان زیادی را بیابید که بر این مبنا کار می‌کنند و می‌توانند با استفاده از فریم ورک react.js پروژه‌های بی‌نظیری برای شما خلق کنند.

مزایا و معایب ری اکت

معایب فریم ورک react.tjs

در مقابل فریم ورک react.js معایبی نیز دارد. متأسفانه بسیاری از بسته‌های نرم‌افزاری آن رها می‌شوند. از طرفی کتابخانه‌های آن رابط کاربری ضعیفی دارند و در برنامه‌های بزرگ آن‌طور که بایدوشاید به شما خروجی بی‌نقص نمی‌دهد. در نتیجه باید در نوشتن زبان جاوا اسکریپت و همین‌طور استفاده از فریم ورک react.js واقعاً حرفه‌ای باشید تا در کم‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را بگیرید. یکی دیگر از مشکلات این ساختار و چهارچوب برای کدنویسی مشکلات و محدودیت‌هایی است که برای توسعه‌دهندگانی ایجاد می‌کند که خیلی مایل به استفاده از فریم ورک react.js نیستند. این فریم ورک قالب‌های داخلی و JSX دارد که از نظر بسیاری نقص به‌حساب می‌آید.

با تمامی این گفته‌ها در نهایت فریم ورک ری اکت یکی از بهترین انتخاب‌ها و لازمه برنامه‌نویسی فول‌استک و فرانت‌اند است و چه‌بهتر که برنامه‌نویس بک‌اند نیز با آن آشنایی کلی داشته باشد و بتواند بر مبنای آن کدهای توسعه و طراحی خود را بنویسد.

Facebook Inc. دارای مجوز راه‌اندازی و بهره‌برداری این زبان طراحی است در نتیجه ممکن است بسته به سیاست‌های خود در آن تغییراتی ایجاد کند. یا این که آن را به نفع خودش شخصی‌سازی کند. اما به‌هرحال نمی‌توان از فرم ورک ری اکت ایراد خاصی گرفت. مثل این است که بگوییم زبان‌های HTML و CSS دارای مشکل هستند. به‌هرحال این تکنولوژی خوب یا بد در دنیای وب و طراحی سایت استفاده می‌شود و بسیار هم مهم است. اگر شما هم می‌خواهید وارد بازار کار طراحی فرانت‌اند شوید باید آن را بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *