دوره‌ های آموزشی نووا

آشنایی با فریم ورک Nest.js و کاربردهای آن

آشنایی با فریم ورک Nest.js و کاربردهای آن

فریم ورک Nest.js یکی دیگر از پلتفرم‌ها و چهارچوب‌های طراحی شده برای کسانی است که می‌خواهند بر پایه انگولار کار کنند. با استفاده از چهارچوب نست جی اس به‌راحتی می‌توانید از تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی شی گرا و تابع نویسی و همین‌طور برنامه‌نویسی تابعی واکنشی استفاده کنید که در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ساختارها برای توسعه جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آید. در واقع برای کسانی که قصد برنامه‌نویسی حرفه‌ای در حوزه وب را دارند. می‌توانند از فریم ورک Nest.js استفاده کنند. از طرفی این فریم ورک بر پایه پروگروسیو نود جی اس است با استفاده از تایپ اسکریپت طراحی شده است.

اوپن سورس بوده و به‌شدت قدرتمند است. شرکت‌های بزرگ حوزه توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال از جمله گوگل از آن استفاده می‌کنند. در واقع فریم ورک Nest.js بک‌اند است و با استفاده از آن شما می‌توانید بر پایه نود جی اس، به‌راحتی وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تحت وب استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Nest.js
محیط توسعه فریم ورک نست

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Nest.js

در چهارچوب نست جی اس شما امکانات زیادی را در اختیار دارید که پروسه برنامه‌نویسی و طراحی را برای شما به‌مراتب آسان‌تر می‌کند. بی‌نیاز از این که خط‌ها کد بزنید، می‌توانید با فراخوانی کتابخانه‌ها، مطالعه داکیومنت‌ها و استفاده از سمپل‌ها و طرح‌های آماده‌ای که از این زبان در گیت‌هاب وجود دارد، وب‌سایت خود را همان‌طور که می‌خواهید طراحی کنید و از امکانات بی‌نظیر آن برای کوتاه‌تر کردن مسیر کار خود بهره‌مند شوید. از طرفی این ابزار در حال حاضر از جمله قدرتمندترین و بهترین پلتفرم‌های کدنویسی بر پایه تابع و تعامل و همین‌طور ساختار شی گرا است.

قابلیت گسترش

اولین موضوعی است که در فریم ورک نست جی اس توانسته موردتوجه قرار بگیرد. این فریم ورک ساختار ماژولار دارد. به شما این اجازه را می‌دهد که به‌راحتی از کتابخانه‌های مختلف در آن استفاده کنید و نگران کامیونیتی یا همان جامعه توسعه محدودی که بسیاری از فریم ورک های آنگولار دارند نشوید. از طرفی فریم ورک Nest.js مقیاس‌پذیر است. می‌توانید به‌راحتی بدون این که نیاز به‌زحمت زیادی بکشید از پروژه‌های خود خروجی و تست بگیرید و مطمئن شوید که تا به اینجای کار طراحی و توسعه آن به‌درستی انجام شده است.

منعطف بودن در سمت سرور

چهارچوب نست جی اس به شکلی ساخته شده که استفاده از آن در سمت سرور به‌راحتی پیش برود. شما می‌توانید با استفاده از این فریم ورک به‌راحتی هرگونه اپلیکیشن Server Side را طراحی کرده و ضمن این که از جریان‌های پیشرفته و قدرتمند بر اساس جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت استفاده کنید. به همین دلیل پیشرفت قابل‌توجهی در این مدت داشته و توانسته تبدیل به یکی از معتبرترین و بهترین رفرنس‌ها برای توسعه صفحات وب شود. کافی است برای بررسی این مسئله وارد وب‌سایت رسمی چهارچوب نست جی اس شوید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

ساختا تایپ اسکریپت

فریم ورک نست جی اس بر پایه تایپ اسکریپت نوشته شده است، یعنی نزدیکی زیادی به انگولار دارد. چون انگولار نیز بر این پایه طراحی شده. ضمن این که توسعه دهندگان و افرادی که در زمینه انگولار فعالیت کرده‌اند می‌توانند به‌راحتی این فریم ورک پرکاربرد و قدرتمند را نیز بیاموزند و توسط آن پروژه‌های بک‌اند خود را گسترش دهند. در چنین شرایطی از استفاده فریم ورک های بک‌اند دیگر نیز به طور کامل بی‌نیاز می‌شوند. ضمن این که چهارچوب نست جی اس به‌صورت مستقل نوشته نشده است. در طراحی آن از ابزارهای اکسپرس و TypeORM استفاده شده است. این فریم ورک یک مینیمال از نود جی اس به‌حساب می‌آید.

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Nest.js

چگونه چهارچوب نست جی اس را بیاموزیم؟

اگر قصد یادگیری چهارچوب نست جی اس را دارید باید به چند موضوع مهم دقت داشته باشید. اول این که نود جی اس و .NPM  را نصب و راه‌اندازی کنید. می‌توانند موجبات شروع برای فعالیت در این حوزه را برای شما فراهم کنند. همین‌طور انتظار می‌رود که شما با استفاده از نسخه‌های مختلف اکما اسکریپت کارکرده باشید و بتوانید پلتفرم برنامه‌نویسی تایپ اسکریپت را نیز به‌خوبی درک کنید. علاوه‌برآن فریم ورک نست جی اس نیاز به نصب Nest CLI  دارد. نست سی ال آی در واقع یک رابط کاربری یا UI مبتنی بر خط فرمان است.

دستور می‌نویسید و بر پایه آن می‌توانید به‌راحتی پروژه‌ها و فایل‌های موردنیاز خود را بسازید. علاوه‌برآن از این طریق شما قادر هستید کامپوننت‌ها و همین‌طور ماژول‌های مختلف را نیز به‌راحتی مدیریت و در پروژه‌های بزرگ خود استفاده کنید. از طرفی این محیط بر اساس کیت توسعه انگولار طراحی شده است و می‌توانید از آن برای مشاهده تغییرات به‌صورت لحظه‌ای، چیزی شبیه به خط فرمان ویندوز که در آن کدها را اجرا می‌کردید استفاده کنید.

چه کسانی به فریم ورک Nest.js نیاز دارند؟

چه کسانی به فریم ورک Nest.js نیاز دارند؟

در پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم، تمام کسانی که قصد توسعه حرفه‌ای و سطح بالا در زمینه فول‌استک و بک‌اند را دارند می‌توانند از آن استفاده کنند. یادگیری عمیق در فریم ورک Nest.js اهمیت زیادی دارد. سعی کنید به همین ترتیب پیش بروید. همین‌طور سطح خودتان را در برنامه‌نویسی انگولار جی اس نیز بالا ببرید که در حال حاضر یکی از پرکاربردترین‌ها در حوزه وب به شماره می‌آید. یکی از مشکلاتی که نود جی اس داشت، کدهای به‌هم‌ریخته، استفاده از ساختارهای نامتعارف و گاهی پیچیده بود. یعنی اگر کسی کدهای نود را می‌دید که قبلاً هم سابقه برنامه‌نویسی به زبان‌های روتین مانند پی اچ پی را داشت، نمی‌توانست به‌راحتی این کدها را درک کند.

نتیجه‌گیری نهایی

چهارچوب نست جی اس در حال حاضر یکی از قدرتمندترین و بهترین فریم ورک ها برای توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی، صفحات وب و وب اپلیکیشن‌ها به‌حساب می‌آید. با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی کدهای در هم تحت وب را بازنویسی کنید. از کتابخانه‌های قدرتمند آن استفاده کنید و همین‌طور اطمینان داشته باشید که یک فریم ورک عالی است. بر پایه انگولار بوده و انگولار نیز به‌خودی‌خود، تحت حمایت شرکت گوگل است. فریم ورک Nest.js مدتی است در بازار کار توسعه تحت وب ایران و برنامه‌نویسی فول‌استک نیز طرف‌داران زیادی را پیدا کرده است و ما هم آینده خوبی را برای آن متصور هستیم. این فریم ورک در حال حاضر روزانه 74 هزار بار در مخازن رسمی دانلود می‌شود.

همه این‌ها نشان از کیفیت بالای آن و همین طور ترند بودن این فریم ورک و آینده‌دار بودن آن در حوزه وب و برنامه نویسی سمت سرور می باشد.

منبع: nestjs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *